Olipa kerran.... johtokunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 21.5.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kilpailijana minua eniten kiinnostaa osallistumismaksut. Ne ovat nyt nousseet joka vuosi virallista inflaatiota nopeammin, mikä ei sekään ihan nollalinjaa ole. Samaan aikaan rahalla saatava osavastine eli televisionti on siirtynyt maksukanaville. Lisäksi yhdisyksen velat on saatu maksettua 2000-luvulla, mikä on tietysti erittäin positiivista, mutta ei näy osallistumismaksujen pienenemisenä, vaan vaikutus on ollut päinvastainen

    Miltäs kuulostais tulla vaikka ajaan SM-ryhmää kolmen päivän finaalikisaan jälki-ilmoittautuneena? FHRA:n jäsenille 50% alennus 800 eurosta on 400€ +30% jälki-ilmoittautumismaksua eli yhteensä 520€. Se, että maksut ovat samalla tasolla kuin muissa lajeissa ei ole oikein hyvä selitys kun meillä on kuitenkin maksajia paljon enemmän kuin vaikka ratapuolella.

    Aivan sama mihin vaikka American Car Shown tuotot tuhlataan, jos niitä ei kerran kilpailutoimintaan voida käyttää (mikä on kyllä aika käsittämätöntä). Vaikka vuokrais Suomen linnan toimistoksi, mutta osallistumismaksuissa minkäänlainen pröystäily ei saa näkyä. Käytännössä kaikki ajavat ainakin osaksi omalla lompakolla ja jokainen osallistumismaksuihin laitettu lisäeuro on jostain muusta pois.
     
  2. pile

    pile Gearhead

    pantera on ihan oikees tuos täysin järjetön yhtälö ja todella hienä kusetus järjestöltä.
    johtokunta olkaat hyvät ja aatelkaa kerrankin oikeasti omilla aivoillanne älkää antako vanhan manipuloijan vaikuttaa tähän seuraavaan ehdotukseen ei mielestäni ihan perseestä kumminkaan.

    ensinnäkin miksi fhra:n pitää olla ja pitää tukikohtaa suomen kalleimmalla alueella.
    tuolla rahalla mikä kuluu vuoressa parissa vuokraan niin saa ostettua hiukan syrjemmältä hiukan käytetyn liikekiinteistön joka ei ehkä ole niin fiksun ja filmaattisen näköinen kuin tää missä nyt ootte tai jos haluaa tehdä oman uuden niin voin sanoa että tuolla rahamäärällä pidetään todella suurta lainaa kurissa. ja näihin hankkeisiin voi anoa eu:lta ja valtiovallalta vielä avustuksiakin. olen aina painottanut itselleni ja lapsilleni että kaikkein huonoin tapa on asua vuokralla osta oma ja samalla säästät itsellesi ja tulevaisuutta varten niitä kiinteitä vakuuksia jos tarvii joskus investoida vielä enemmän ja isommin.
    ug olen puhunut.
     
  3. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Triniemi .Tästä olen samaa mieltä.Itseänikään ei kiinnosta yksityiset kohdat rahan käytön suhteen,vaan taloudellinen kokonaisuus.

    Kilpailijoille ei saa missään nimessä tulla tunnetta rahastuksesta,vaan ennemmin yhdistyksen puolelta jonkinlaisena kädenojennuksena/helpotusena ,jotta harrastajilla olisi mielekästä pysyä jatkossakin toiminnassa mukana,jos talous antaa yhdistyksellä myöten pitäisi plus merkkistä kassavirtaa käyttää kilpailijoiden eduksi,vaikka sitten palkinto rahojen jako muodossa tahi osanotto maksuja seuraavalla kaudella alentamalla.

    Sillä rahat tulee yleensä käytettyä aina johonkin ja jopa johonkin epäollennaiseenkin , kun plus merkki on ollut riittävän iso , yleensä silloin harkinta kyky monesti heikkenee.

    Tällä en tarkoita että tässä tapauksessa olisi näin käynyt/käymässä,vaan yleisesti ottaen,jos rahaa ei taasen ole kilpailijoiden tukemiseksi,niin se on eri asia.
     
  4. raisu37

    raisu37 1st gear

    Hinnat ovat nousseet muissakin lajeissa valtavasti menneinä vuosina.

    Viranomaispuolen vaatimukset ovat lisänneet kuluja valtavasti: lupamaksut, järjestysmiesten hyväksyttämiset, järjestysmieskortit ym. Muutenkin joudutaan hankkimaan paljon porukkaa töihin joille joudutaan korvausta maksamaan. Pelkkä talkoo porukka ei enää touhuja pidä pinnalla.

    Ralli SM -96 osallistumismaksu yhteenkisaan 550 mk nyt 500 €.

    Näin se karavaani vain kulkee ja kulut nousee. Itsekin olen vähentänyt (lähes lopettanut) rallin ja sprintin ajon nousseiden kulujen vuoksi. Tosin en rahan puutteen takia vaan periaatteen vuoksi..
     
  5. keimola

    keimola 1st gear

    moi mä ajoin noin 10v sitten historic ratasarjaa osallistumis maksu oli 400 markkaa per kisa, 400 euroo per kisa ja pahimmassa tapauksessa ilman omaa syytä et pääse ajaa yhtään lähtöö, mulla on auto lähes valmis viimeisiä ohjeita kysyin tänään katsastuspäälliköltä et vois kasata auton, luulen et kun sanon "kova rassi" c- barge tietää mikä auto on kyseessä, koko kausi ilmoitusmaksut 10000-12000 mk on mun mielestä iso raha
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos mulle tulee n.s. vittumainen asiakas mitä en haluu palvella niin hinta tappiin niin se häipyy. Joskus tulee mieleen tässä drag touhussa että ne n.s. vittumaiset asiakkaat on 1. kilpailijat, 2. katsojat, 3. alueella olevat myyjät. Nitroissa kuitenkin myyjiltä on otettu suihin(tai toisinpäin) ja niitten taakka onkin pistetty vitun kaukaa tulevien katsojien yöpymismaksuun. Parkkimaksuista ei viitti sanoa yhtään mitään mutta näin varmaan suunta kääntyy jyrkästi mihin? :odroll: .
     
  7. ransu68

    ransu68 1st gear

    Kiitos Vesa ku vastasit. Mitenkään ottamatta kantaa siihen onko tila järkevän kokonen tai hintanen mut luulisin että esimerkiks pääkaupunkiseudun ulkopuolella tilat olisivat edullisinpia. Tälläinen kysymys mulle heräs: Mistä hitosta rahat moisiin vuokriin? Voin myöskin itse vastata tähän: KILPAILIOIDEN TASKUSTA. Mun henkilökohtanen veikkaus on että osallistumismaksu nousee ensvuodelle ja se perustellaan sillä että ratavuokrat ovat nousseet( jos ny joku vaivautuu asiaa ees perusteleen). Mä en todellakaan tiedä millanen on ratavuokra mut oletan että se ei oo kuin korkeintaan 20 prossaa osallistumismaksuista. Voin tietenkin olla hyvinkin hakoteilla noista summista mut tää oli vaan veikkaus. Jos maksavien jäsenien määrä laskee niin pakkohan sitä rahaa on jostain saada. Ei noi kisat niin paljon katsojia vedä että ne kompensois jäsenmäärän laskun varsinkin jos kauden tärkeimissä kisoissa tehdään tollaisia alokasmaisia mokia että ei MAKSAVILLE katsojille viitsitä kertoo mistä tauko johtuu ja kuinka kauan se kestää niinkuin toisesta ketjusta olemme saaneet lukea. Mulla ois tällänen ehdotus asiasta päättäville tahoille millä EHKÄ voitais saada MAKSAVAA yleisöä radan varteen: Jollain maksuttomista pääkanavista JOKA kisisata tunnin kooste missä käsiteltäis KAIKKIA luokkia. Nitrokisoista vois tehä 1+1 tunnin erikoisjakson missä käsiteltäis myöskin sääntöjä ja kalustoo tarkemmin. Lisäksi joka kisoista tehtäisiin lehdistötiedote joka lähetettäis kisojen tulosten ollessa selvillä suurinpiin mediohin. En tiä oisko näissä mitään ideaa mutta onpahan ainakin ekat ehdotukset heitetty ilmoille.
     
  8. supo

    supo Double Gearhead

    Eli jos on ilmoittautunut SM-sarjaan ja maksanut sarjamaksun niin yksi kisa maksaa 233ekua ilmoittautumisen osalta eli jos on FHRA:n jäsen niin tämä on se hinta per/kisa.Tällä maksulla saa ajaa kaudessa 15 päivänä ja lähtömäärä riippuu ihan miten hyvä kuski olet pudotuspäivänä!!!Ja laskin että n.40 lähtöä saa ajaa jos vaikka tippuu aina eka kierroksella pihalle,en ottanut mitään sade ym. huomioon vaan olen laskeskellut mitä olen itse ajanut viimeisenä 5 kautena eli yhdelle lähdölle tämän päivän taksoilla tulee 35 ekua mikä ei ole paljon vai mitä!!!!Sitten noihin jälkiilmoittautumisiin niin elämä vaan on sellainen että jos ei tiedä/saa vermeitä ajoissa kasaan niin tahtoo olla että ei pääse enää perushinnoin mukaan minnekkään!!!Pääsee sitä sitten halvemmalla kun käy noissa muissa kisoissa eli Porissa,Kiikalassa jne.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Niin kyllä noita maksuja voi pyöritellä kuinka haluaa, mutta tapissa ne silti on ja niissä on ennemminkin laskuvaraa on kuin nousuvaraa. Vai meinaaks Supo, että voitais hintoja nostella edelleen reippaalla kädellä ja kilpailijamäärät räjähtää kasvuun?
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Mites tää tuntuu niin tutulta?? Ettei noin olisi jo tehty useamman vuoden ajan?
    Poislukien tuo maksuttomien kanavien TV-näkyvyys. Kisathan tuli neloselta tms. vielä pati vuotta sitten.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Mikko,minäkin haluaisin että saataisiin vetää täysillä ilmaiseksi mutta se ei ole vain oikeassa elämässä mahdollista.Toivotaan että osallistumismaksut eivät nouse vaan laskisivat ja
    uutta porukkaa tulee ajamaan[vanhojen lisäksi.quote="triniemi"]Niin kyllä noita maksuja voi pyöritellä kuinka haluaa, mutta tapissa ne silti on ja niissä on ennemminkin laskuvaraa on kuin nousuvaraa. Vai meinaaks Supo, että voitais hintoja nostella edelleen reippaalla kädellä ja kilpailijamäärät räjähtää kasvuun?[/quote]
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No mihinkäs ne uudet työnnetään kun jo nyt on kaikissa kisoissa varikot niin tupaten täynnä, että kohta pitää käskeä osaa porukoista jäämään himaan muuallakin kuin nitroissa? :D
     
  13. supo

    supo Double Gearhead

    Jätetään Kalajoki pois ja mennään ajamaan Pudasjärvelle tai Motoparkkiin!!!!

    No mihinkäs ne uudet työnnetään kun jo nyt on kaikissa kisoissa varikot niin tupaten täynnä, että kohta pitää käskeä osaa porukoista jäämään himaan muuallakin kuin nitroissa? :D[/quote]
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei taida oikein toimia kun Motoparkkiin tuskin saadaan kolmatta kisaa ja Pudasjärven varikko nyt on vähintään yhtä ahdas kuin Kalajoellakin, ainakin siellä Pudiksella oltiin tosi tiukassa sielläkin vaikkei osallistujia ollu koskaan kuin noin puolet muihin kisoihin verraten.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Pudasjärvellä on keskusteltu mahdollisuudesta siirtää lähtöpaikkaa 200 metriä, jolloin saadaan huomattavasti lisää tilaa varikolle sekä kunnon line up. Siellä ainakin tuntuu olevan kehittäishaluja tällä hetkellä.

    Motoparkissa on jo kaksi kisaa ja siellä tulee melupäivät vastaan, ei riitä kolmannelle kisalle, kun ei pystytä V8/GTi päivääkään siellä melun takia järjestämään.

    Tulee muuten olemaan myös Motoparkin varikko tiukka elokuussa, kun osa varikkosuorasta on varattava driftaajille, jotka ajavat siellä kaikkien aikojen ensimmäisen SM-kilpailunsa.

    On hienoa, että laji kehittyy ja kilpailijamäärät kasvavat. Valitettavasti vaan radat ja varikot eivät kehity samaan tahtiin. Ilmeisesti muissa lajeissa ei tarvita näin isoja varikkotiloja kuin meillä.
     
  16. Man in Black

    Man in Black 3rd gear

    Ei millään pahalla, mutta jos nämä hinnat tuntuvat jollekin "kisatiimille" ylitsepääsemättömän kallilta, niin silloin on valitettavasti tullut tehtyä väärän lajin tai kilpailuluokan valinta, joka nielee liian suuren osan käytettävissä olevasta budjetista.

    Tehkääpä vertailua, paljonko muissa AKK:n alaisissa moottoriurheilulajeissa SM-arvon omaavissa kisoissa osallistumismaksut ovat? Jos Drag Racingin osallistumismaksut tuntuvat vielä senkin jälkeen kalliilta, niin olisikohan aika vaihtaa lajia autosuunnistukseen tai pienoisautoiluun, niissä lajeissa ei autokaluston kustannuksetkaan nouse yhtä korkeiksi tässä.

    Kilpailun järjestäjille, siis tässä tapauksessa FHRA:lle, koituu monia muita menoeriä kuin vain ratavuokrat ratayhtiöille tai kaluston säilytykseen tarkoitettujen tilojen vuokrat.

    Ottakaa kiitos hieman laajempi perspektiivi näihin tässä keskustelussa puituihin asioihin.
    Ei nämä jutut ole ihan niin musta-valkoisia kuin omasta pöntöstä katsottuna saattaa näyttää.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Pudiksellahan on kyllä puitteet kohdallaan. On leveetä, suoraa, tasaista tietä silmän kantamattomiin. Ja lienee harvoja paikkoja maailmassa missä pääsee ajamaan kisaa samalla suoralla, kun lentokoneet nousee ilmaan nokatusten :lol:
    Ainoa vain, että mitään muuta siellä ei sitten oikein olekaan sadan kilsan säteellä ja siksipä se käsitääkseni putosi pois ja motoparkin kakkoskisa tilalle... :-?

    Näitä harvakseltaan käytettyjä kenttiähän on joka paikka täynnä, niin mikä ihme mahtaa olla ettei niihin päästä vetämään kisaa? :eek: Vääksyssä (vesivehmaa) mm. käytiin katselemassa paikkoja, niin sielläkin olisi lääniä varmasti ajella vaikka mitä ja palvelut lähellä. Paluutiekin löytyisi, mutta olikos toi niin että se on PV:n omistama mesta ja haluavat pitää sen pelkästään ilmailukäytössä :odroll:
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Sunnuntaina juttelin Alastarossa isännän kanssa, joka sanoi, että esim. palokunnan saa nyt yhteen kisaan samalla hinnalla kun jokunen vuosi sitten koko kaudeksi.
     
  19. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Nonni,nyt kun näyttää keskustelu vaihtuneen osallistumismaksuun ja pitäs alkaa vertaamaan johonkin muuhun AKK:n alaiseen SM-arvon omaavaan autoluokkaan niin verrataanko osallistumismaksua suhteessa siihen saatuun palveluun vai?radalla käytettyyn ajoaikaan tai johonki muuhun.
    Jos ottaa tämän kauden esimerkiksi jossa 3 DR-kisaa ajettu niistä yksi on ajettu loppuun ja kaksi on jäänyt kesken erinäisten syiden tähden,niin monessako muussa SM autoluokassa on käynyt vastaavat?
     
  20. jima

    jima 2nd gear

    pudasjärvi kalenteriin 2012!

    keskustelua on käyty fhra:n kanssa tulevista sm-kisoista pudasjärvellä. kentän kehittely suunnitelmia viedään eteenpäin ja fhra on mukana myös! varikko aluetta ja line uppia saadaan kyllä lisää tiimeille, lähtö voidaan siirtää tarvittaessa vaikka puolikilometriä. tarvittaessa sähköt tiimeille/vesipostit voidaan järjestää mikäli sm-osakilpailuja ajetaan jatkossakin pudasjärvellä! taivalkosken moottorikerho ry on johtava taho pudasjärven kaupungin kanssa hyvässä yhteistyössä kehittämässä sm-osakilpailuja tulevaisuudessakin. jos kysymyksiä pudiksen tiimoilta,vastaan mielelläni ja voi soittaa numeroon 045-1386960
    terveisin taivalkosken moottorikerhon puh.johtaja teppo niskasaari
     

Kerro tästä muillekin!