4,3 TBi astro nakuttaa toisinaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja peltzi_jr, 25.7.2011.

  1. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    Mun astro alkoi nakuttamaan tossa kesälomareissulla... nakutus kuuluu jostaki kuskin venttiilikopan sisuskaluista. keinut kiristin ja vieläki nakuttaa toisinaan. onkos millaiset nostimet kyseises autos ja onko joku tyyppivika että alkaa aikanaan naputtamaan? vai olisko kyse edes nostimesta???
    Hyviä neuvoja otetaan vastaan kun oon vasta alkanut jenkkeilemään!
     
  2. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    ylös

    lueskelin tossa noita topiceja ja siel nyt oli kaikenlaista kampuran laakereista lähtien... mut sanokaas mielipide tästäki... naputus kuuluu tyhjäkäytöllä aina yhden sylinterin työtahdin mukaisesti, kierroksia nostaessa naputus nopeutuu suoraan verraten kierroksiin. Tietyllä kierrosalueella ja kickdownillla naputusta ei kuulu. eli voimakkaalla öljynpaineella ei kuulu ja matalalla kuuluu.
    Mikä vika?
    ensiapu?
    millä ton nyt sit saa korjattua?

    huoltomaisteri sanoi kuuluvan hydraulinostimesta ja muka korjautuvan itsekseen. mut en usko tohon. jos öljykanavaan olisi juuttunut karstaa joka ahdistaisi nostinta, miten se nyt muka itsestään sieltä pois lähtisi... :lol:
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kyllähän se nostajalta kuulostaa... Voihan sen viallisen vaihtaa sieltä... Eikös näitä ilman venakoppaa käytellä ja kuulostella että mikä se niistä on? Vai? Tä?
    E: Niin ja ensiavuksi voit töötätä sinne paksummat öljyt...
     
  4. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    okei... näkisin että nostimen nahistuksen tuntee ku painaa sormella alaspäin vähä kaikkia ja mietiskelee että mikäs se pahimmalta tuntuu.
    Olen kuullut jostakin huuhteluaineesta joka töräytetään vanhan öljyn sekaan ja pöristellään sit puoltuntii eri kierrosalueilla ja lasketaan mäkeen. uudet litkut sisään ja kovaa ajoa mukamas.... oliskohan noihin luottamisia?
    aika laihat litkut tossa chevyssä tällä hetkellä on että kuulemma voi johtua ihan siitäki.

    Sit tosta nostajan vaihdosta.. Mitä kautta nostaja tulee vaihtaa? Nouseeko ylös kun otta vivun pois?
     
  5. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kyllä se rvs toimii oikeastikkin... Se voi auttaakkin tässätapauksessa. Eli rvs:sät sisään ja sen jälkeen öljynvaihto paksummilla öljyillä.
     
  6. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    tattista neuvoista. tästä on hyvä lähtee
     
  7. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    Kuulin tossa parilta kone expertiltä että dieselillä tai polttoöljyllä huuhtelemalla onnistuis myös tuo kanavien putsaus... eli öljyt hiiteen ja polttoöljy/diesel sisään, 20sekuntia tyhjäkäyttöä ja litkut ulos. uudet paksummat öljyt sisään ja kovaa ajoa.
    oliskohan luottamista vai käviskö oikeet aineet hakemas???
    :lol:
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    Mä kaadon vastaavaan moottoriin vastaavalla ongelmalla talvella forten engine flushia kannullisen ihan koemielessä, käyttelin jonku kolmisn varttia ja roppu auki. Oli aika jankkia mitä sieltä utli ulos, ei ennen öljynvaihdoissa semmosta ole... mm. oljysuodattimen kun irrotti niin se jalka oli sisältä puhtaan alumiinin värinen eikä semmonen musta pikinen :), uudet öljyt koneeseen ja joka päivä on ajettu, ei ole vielä naputtanut uudestaan.
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Jos tuo toimisi, niin miksi pitää laittaa paksummat öljyt sisään?
    Löpö ei voitele, että aika typerää on käyttää konetta ilman voitelua. Lisäksi löpö ei edes putsaa kovin tehokkaasti ilman mekaanista avitusta. Minusta tuossa vaan rikotaan konetta, eikä tuolla tavalla kone merkittävästi puhdistu.

    Fortella huuhtelu ja öljyksi täyssynteettistä. Sillä puhdistuu sen, mitä purkamatta saa putsattua. Jos on tosi kökköinen kone, niin ajelisin ensin pidemmän aikaa täyssynteettisillä ja sen jälkeen vasta puhdistusainetta, ettei lähde liian paljon paskaa kerralla kiertoon.
     
  10. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    Saakohan tota fortea enää kuluttajat ostettua ollenkaan. jotkut paikat pyytävät y-tunnusta fortea ostaessa. oon haistatellu pitkiä jo pariinkin myynti paikkaan :argue: . asun näet Lapis Sallassa, ja tässä ainoat osto mestat läheltä löytyy rovaniemi kuusamo kemijärvi.
    voiko sitä fortea tilata esim netistä jostaki???
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Muistelen, että Jamant olisi joskus kirjoitellut Forte-käsittelystä. Nyt en kyllä löytänyt sivuilta Fortesta mainintaa. Mutta soita ja kysy, josko häneltä löytyisi Forten tuotteita.
    www.jamant.fi
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pesin löpöllä yhden romuhylsyn 6.2 kikkaran ennen purkua. Öölit pois ja pelkkää löpöä 4litraa ja annoin jurskuttaa tyhmäkäyntiä parikyt minsaa välillä polkaisten enemmän jenkaa.
    Laakereissa ei ollut mitään merkkiä siitä että olisi käytetty löpöllä!
    Paskaa oli kyllä senverran lähtenyt liikkeelle että öljyn imuputken sihti oli täynnä kokkareita ja jos tolla olis vielä ajettu niin ei se olisi pitkäikäinen ollut. Jos siellä on paljon paskaa niin mikään pesu ei ole "turvallinen".
     
  13. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    Mä luulen ettei siellä kovin paljoa shaissea ole kun tosiaan vain yksi nostimen tanko takkuilee. ja kone kehrää muuten erittäin hyvin. öljyn paine ihanteellinen, etc. on vain se ilkeä nakutus tietyillä kiekuroilla..
    Onko kellään kokemusta noista motonetin stp engine flush ja valvolinen vastaava? toimiiko yhtä varmasti kuin forten liemi?
     
  14. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    AUTTAKAA HYVÄT IHMISET 4,3tbi z ei käynnisty!!

    Elikkä.
    Ajeltiin anoppilaan kyläilemään kauniina kesäpäivänä. auto toimi ja kävi niinku pitääki ja normaalisti sammutettiin anoppilan pihalle. Oltiin jonkin tovin kuluttua lähdös, mutta kuinka ollakkaan, astro ei edes yrittänyt käyntiin. sytkän osia (moduuli, pickup, pyörijä) vaihdolle ja kokeilulle eikä mitään.. ei kun auto hinaamalla talliin ja tutkimaan. seuraavaks vaihtoon puola, sytytyksen ohjaus moduuli ja tulpat eikä vaikutusta. sytkä syyninkiin ja ajoitukset säädettiin kohilleen niin saatiin auto jo käymään vähän aikaa kunnes röpisi ja poksahteli ja sammui. Nyt startatessa yrittelee välillä ja paukkuu putkessa ja ampuu takas kaasuläpille välillä. startatessa välillä ampaisee konetta ikäänkuin vastaan, ihan niinkuin akku olisi lopussa eikä jaksaisi pyörittää mutta kun ei ole.
    Öljykellokin kokeiltiin ohittaa (harmaa ja oranssi johto yhteen) ja bensapumppu työnsi oikein hyvin soppaa. mutta ei käyntiin, poksahtelee vaan ja välillä yrittelee.
    jakajan sakarapyöräkin on ehjä, pickupilla vastusta muistaakseni jotain 300ohm. TPS vaihdettu, MAP vaihdettu, EGR puhdistettu ja tarkastettu että liikkuu ja toimii. EIKÄ KÄYNTIIN!
    kipinä on katottu satakertaa jokaisesta johdosta ja tulee. bensa suihku kaunis "sateenvarjo" läppien reunoille niinkuin pitääkin. kokeiltu ns. perus ennakolla irroittamalla jakajasta se johto liitin, mutta EI!!
    IAC-tyhjäkäynti anturikin kokeiltu eri. niissä oli sellainen ero, että kun otin vanhan pois niin se nokka oli lyhempänä kuin siinä toisesta autosta revityssä IAC-venttiilissä?!?.
    ECM käytetty irti 30min ja kokeiltu toista ECM-Boxiakin, mutta kun ei.
    tein piuhankin että voisi vikakoodit saada ja anturi tiedot muttakun ei osaa käyttää noita ohjelmia :oops: . ku en saa edes arvoja tulemaan koneelle. pitääkö se A ja B nastan välinen resistanssi olla 10 vaiko 3,9kohm? vaiko ääretön?
    AUTTAKAA HYVÄT KANSSA JENKKEILIJÄT
    Olen siis kokeillut miltei kaiken mitä voi ihmis mielellä tulla mieleen. ja auto vaan ei käynnisty.
    Auto:
    chevrolet astro
    262cid tbi (z)
    vm.1990
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Jos sytytyksen ajoitus ei ollut kohdillaan, niin jakohan siinä on täytynyt hypätä? Oletuksella, että auto asiallisesti huollettu aiemmin.
     
  16. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    meinaaks että se pääsee se ketinki hyppimään. eikö se oo aika heavyduty. autoa on huollettu kyllä.
     
  17. audiq

    audiq Gearhead

    Ei tule muutakaan mieleen, miten sytytyksen ajoitus voi mennä poskelleen, jos jakajasta ei vikaa löytynyt. Eikös ne mahdolliset paikat ole jakajan sakaralevy, jakajan akselin ratas ja jakopää, josta se voi ajoituksen hyppäyttää poskelleen.

    Jakopäänhän ymmärtääkseni pystyy tarkistamaan karkeasti niin, että kääntelee kampiakselista edes takas ja tarkistaa, miten pyörijä seuraa liikettä.

    Jos se kerran bensaa saa ja kipinääkin, niin koittaisin jakopään tarkistaa ja puristuspaineet mitata seuraavaksi.
     
  18. peltzi_jr

    peltzi_jr 1st gear

    Juu seuraavaksi siis vuorossa jakopään tarkistus. Eli siis toisin sanoen jos purkais keulan kokonaan auki chevystä niin on huomattavan paljon helpompi alkaa hakeen vikaa. Sakaralevy oli kylläkin ruostunut. Lieköhän se sitten vaikuttaa asioihin. Olen tietenkin jo puhdistanut senkin. Niin ja tosiaan tuo iac venttiilin asentokin kiinnostaa.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    samalla tavalla kävi yks cäddy mikä tuli hoitoon,lupas ,löi vähän takas joskus ym,loppu tuloksena kun löin pakoputken katin edestä poikki läks laakista käyntiin,oli katti ns romahtanut kerralla tukkoon,osta multa scanneri paketti ei tarvii vaihella tps,map,iac ym turhaan,ostin itse uuden laitteen.sillä esim iac toiminnan näkee suoraan,myös vikakoodit,nollaukset ym käy heti.ota yhteys jos kiinnostaa.250e
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tää kannattaa kokeilla ennen kuin rupee keulaa purkaa... Huomattavasti helpompi 8)
     

Kerro tästä muillekin!