Mikä halvattu hyydyttää Coronetin? Ratkaistu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Valapatto, 29.7.2011.

  1. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Potilas on vuosimallin -65 Coronet, kaikin puolin vakio, 318 padalla.

    Ostin ajoneuvon keväällä ja koko omistukseni ajan sillä on saanut jäädä tielle ja vikaa ei tunnu löytyvän. Vian hakua vaikeuttaa se että kun auton saa vihdoin kotiin/tallille niin kaikki taas toimii niin kuin pitääkin.

    Auto toimi kesä-heinäkuun ajan ongelmitta hyytymättä kertaakaan, eli useamman tuhatta kilometriä. Sitä ennen jäätiin tielle noin parin sadan kilsan välein, joskus pääsi hieman pidempäänkin..

    Bensapuolen ongelmasta on kuitenkin kyse, aina kun tötterö lakkaa kulkemasta niin suodattimen pohjalla näkyy vain pikku liru ainetta.

    Bensapumppu vuoden vanha, kalvo tuntuu ehjältä. Lisäksi äkkiseltään kuvittelisi että mekaaninen pumppu joko toimii tai ei. Eli ei oireilisi satunnaisesti.

    Suodattimen uusin toukokuussa kun auto ekan kerran ropelsi, silloin ei kuitenkaan sammunut.

    Kaasari käytetty auki kesäkuussa, kaikki näytti olevan paikallaan ja puhdasta. Neulaventtiilin uusin ihan varmuuden vuoksi koska kaasari on kuulemma joskus tulvinut.

    Bensalinja puhallettu molempiin suuntiin paineilmalla, useaan otteeseen.

    Tankin käytin irti viime viikolla, ei sisältänyt savea tai edellisten remontoijien rättejä jotka voisivat satunnaisesti tukkia imun.

    Tänään siis kävi näin: Laitoin tankin paikalleen ja testailin autoa tallissa->toimii kuin ihmisen mieli. Pääsin tallin pihasta noin kilometrin ja auto sammui. Ei käynnisty, suodatin melkein kuiva. Varovainen hinaus tallille, pikku huikka bensaa kaasariin->taas toimii.

    Niin että mitähän sitä seuraavaksi tekis?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onko tankin nousuputki kunnossa? Voi olla haljennut juurestaan.
    Pumppu voi myös temppuila, venttiilit jumittaa jolloin se ei pumppaa.

    Laita polttoaineelle painemittari auton sisälle, näkee siitä mitä tapahtuu kun vika tulee päälle.
     
  3. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Nousuputken väittäisin olevan ehjä.

    Bensapumpun voisin vielä varmaan vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Saahan bensatankki korvausilmaa?
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sori, täysin ot, mut sattuuko tää olemaan valkoinen yksilö? Oon nimittäin pari kertaa junpon lähettyvillä pongannu tämmösen.

    Vikaan ei ole antaa diagnoosia, mut toivottavasti saat toimimaan. :-?
     
  6. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mekaaninenkin pumppu voi oikutella jonkun aikaa eli ei hajoa täysin kertalaakista. Oireet paheni esim. risteyksestä lähdettäessä ja isommissa ylämäissä jolloin tuottotarvetta oli enemmän, mutta seuraavana päivänä saattoi taas toimia normiajossa kiukkuilematta.
     
  7. CamZ28aro

    CamZ28aro 1st gear

    Komppaan paulia.
     
  8. tox-11

    tox-11 1st gear

    Kokeile laittaa sähköinen bensapumppu mekaanisen lisäksi. Itellä luulin mekaanisen bensapumpun sanoneen sopimuksen irti käkkylästä, kun oli ehkä lievästi samanlaisia oireita; Vähän ajon jälkeen sammahti eikä lähtenyt käyntiin ilman hörppyä kaasariin. varsinkin kuumalla ilmalla ilmeni useammin... mutta pumppu näytti kyllä tuottavan litkua normisti kun kokeilin. Laitoin kuitenkin sähköisen pumpun heti kohta tankin viereen bensalinjaan mekaanisen lisäksi. ei ole ollut itellä oireita sen jälkeen. Syy oli ilmeisesti välillä kuumana höyrystyvä bensa/ ilmalukko jota mekaanisen pumpun tuotto ei kyennyt poistamaan. En tiie auttaako siun ongelmassa, mutta itellä toimi!
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo ilmalukko voisi olla oikea vastaus. uudemmissa autoissa on paluulinja juuri tuon ilmalukon muodostumisen estämiseen. Mulla aikoinaan '67 Buickki oireili myös tuolleen ilmalukosta johtuen, joskin aika harvoin.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Kyllä mekaaninenkin pumppu voi toimia vajaasti.
    Viime talvena etsin pikapistani vikaa jonka oireet sopivat täydellisesti kaasarin jäätymiseen, mutta lopulta syylliseksi osoittautui juuri pumppu.
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    vika voi löytyä myös nokasta, joskus oli omassa kojeessa niin kulunut epäkesko pumppua käyttämässä ettei toiminut ilman sähköistä siirtopumppua...
     
  12. atobee

    atobee Gearhead

    Mekaaninen pumppu ei välttämättä oireile kuin ainoastaaan ylämäessä kun/jos se on finaalissa ja ei kykene pitämään besapainetta kohdillaan.
     
  13. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  14. fury poika

    fury poika 3rd gear

    pienikin vuoto polttoaine linjassa aiheuttaa samanlaisii ongelmii. Ainakin meillä.
     
  15. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Tankin korvausilman uskoisin olevan ok, kokeilin ekoilla kerroilla kun auto sammui starttailla ilman tankin korkkia->ei vaikutusta.

    Mutta taidan vielä kokeilla ottaa korkin pois kun auto käy ja kokeilla onko alipainetta, ihan varmuuden vuoksi.

    Parilla ekalla kerralla kun auto ei vielä sammunut kokonaan vaan pelkästään hyytyi niin oireet alkoivat juurikin ylämäessä, eli tämä viittaisi kuitenkin myös reistaavaan pumpuun. Eilen auto sammui d:llä rullatessa loivassa alamäessä.

    Paljonko muuten olisi "normaali" määrä polttoainetta tuollaisessa läpinäkyvässä polttoainesuodattimessa? Kuuluuko olla ihan täynnä tyhjäkäynnillä?

    Ei taida mistään saada lauantaina uutta bensapumppua, Racers place ainoa putka joka auki, eikä ollut moista tuotetta hyllyssä. Jatketaan maanantaina, jos jois vaikka kaljaa ja grillais kotosalla tänään, eipä näistä pommeista kannata stressiä ottaa..

    Niin joo FuryIII '71:lle, on valkoinen, 4d sedan, ihan siisti ja kokonaan läpikäyty auto, ei tätä viittis paaliinkaan vielä työntää..

    Paljon on tullut ideoita ja vinkkejä, kiitos jo nyt osallistuneille!
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    On varmaan sama auto minkä oon pongannu, ei noita liiemmin näy. Hieno laite ja moparikin vielä, eihän sitä ny mihinkään paaliin... :eek:

    Multa löytyis bensapumppu, mutta kun se on kutvoseen ni se ei paljoa sua hyödytä. Eli musta ei vieläkään ollu apuja, mut toivottavasti saat pelittämään. :-?
     
  17. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    Re: Mikä halvattu hyydyttää Coronetin?

    Terve

    Tämä potilas taittaa olla minun entinen Coronet. Nämä hyytymiset on näköjään alkaneet sen jälkeen kun viime syksynä vähän ennen pois myyntiä vaihdoin siihen sen uuden bensapumpun. Vanhalla pumpulla pelasi aina mutta se alkoi vuottaa ulospäin bensaa. Tämän uuden pumpun vaihdon jälkeen kerkesi yhden kerran tehdä mulle että sammui ja silloin totesin että kaasari tulvii tai bensa kiehuu, oli 30 asteen helle ulkona. Pääsin hirveästi prötäten kotia ja puhdistin kaasarin huolella sen jälkeen ei minun aikana enää juonitellut. Mutta koko minullaoloajan ja vanhalla pumpulla pelasi hyvin ilman noita ongelmia, joten taitaa olla viallinen se uusi pumppu.

    Terv. Tatu 050-3635327.
     
  18. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Morjens vaan Tatu, ollaankin oltu auton tiimoilta pari kertaa puheissa jo aiemmin, numerokin on tallessa, eipä vaan kehtaa ihan joka asiasta soitella..

    Haen siis maanantaina uuden pumpun, kiitos infosta.

    Oliko kellään tietoa tuosta suodattimesta, kuuluuko olla aivan täynnä kun auto on tyhjäkäynnillä?
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eipä mulla ainakaan oo täynnä pikkulohkomoppessa. Yläkulmaan jää vähän ilmakuplaa.
     
  20. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Ei kai suodattimessa kuulu olla enempää ilmaa kun mitä jää johonkin 'ilmataskuun' eli ei pääse poistumaan tulo- tai menoletkuun?
     

Kerro tästä muillekin!