Nopeudenrajoittimen toimintatodistus katsastukseen !?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 14.9.2011.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Nyt kun tuntuu että Rami Räikkösen putiikki ei vastaa, niin kuka kirjoittaa todistuksia katsastukseen ?
    Typerää kun tuokin projekti jokavuotinen homma :(

    Kyseessä siis KA
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Raskaankaluston korjaamot, Scania, Volvo, Raskone... Autosähkökorjaamotkin missä asennetaan k.o laitteita.
     
  3. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Ilmeisesti jälkiasennusrajoitin kyseessä?
    Katot minkä merkkinen rajoitin on ja netistä maahantuojan sivuilta lähimmät firmat jotka myy / asentaa niitä.
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tarkistuksen saa tehdä kuka vaan kellä on luvat, mutta säätäminen on sitten valtuutetun korjaamon hommia.
     
  5. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Mut eipä pysty tarkastusta tekemään kuin sellainen firma, jolla on ko. laitemerkin testeri, jolla pystyy syöttämään nopeuspulssia ja toteamaan toiminnan täydellisesti. Pelkkä koeajo ei enää riitä.
     
  6. signet

    signet Gearhead

    Sittenhän muutamat kuormurit joutaa romukuormaan tai myydä afrikkaan...
    Mulle on sattunut useita joille maahantuojakaan ei pysty kun ajamalla testaamaan...
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    2010 hyväksyttiin ainakin pelkkä koeajo, onko homma tosiaan muuttunut tänävuona?
     
  8. Rado

    Rado Gearhead

    Vittu että tää suomi on järjettömien päätösten muumimaa ! Hävettää olla osa tätä tyhmää kansaa ja poliittisten päätösten kyykytettävä !
     
  9. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ainakin Piirlan pöytäkirjassa on yhtenä vaihtoehtona koeajo,,,on ne paperit aina kelvanneet
     
  10. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Jos Rado täällä Helsingin suunnalla olet niin tuossa Malmin lähellä Hyttitiellä on firma nimeltä Teokon Oy, kyseleppä sieltä.
     
  11. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Näin mulle katsastus setä sano.........totuushan on, et koeajamalla ne testataan. Testeri otetaan asiakkaan silmänlumeeks mukaan. Vaatimus on meinaan täysin järjetön. Ite joudun työn puolesta kevytkuorkkien kanssa touhuamaan.......Fordin ja PSA:n käyttämän VDO:n. Muihin meidän firman luvat ei riitä. Vastuun tarkastuksesta ottaa sen tekijä allekirjoittamalla todistuksen. Mut enpä ole kuullut, et olis kukaan tullut Trafilta katteleen miten niitä tarkastuksia tehdään.
     
  12. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Eipä ole leimalla käydes kertaakaan kuukaan käynny koeajolla vetää rajontivasten.Missäs näin toimitaan. Volvostakin rajoittajan katto hallissa digi piirturista.
     
  13. raggar

    raggar 3rd gear

  14. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Tässä tämä AKE:n antama ohje tarkastuksen suorittamisesta. Nähtävästi tuo eka lause antaa ulkopuolisille korjaamoille vapauden tehdä tarkastus itselle sopivin metodein, koska se ottaa todistuksen kirjoittaessaan vastuun ko. ajoneuvosta rajoittimen osalta.

    Jos tarkastus tehdään katsastustoimipaikalla, tulee tarkastus suorittaa laitteel-la, jolla voidaan syöttää ajopiirturille tai erilliselle nopeudenrajoittimelle nope-ussignaalia. Syötettävää nopeussignaalia tulee voida muuttaa testilaitteella. Rajoitusnopeus todetaan moottorin korotetulla pyörintänopeudella siten, että nopeussignaalia kasvatetaan siihen saakka, kunnes moottorin pyörintänopeus alkaa laskea.
    Vaihtoehtoisesti nopeudenrajoitin voidaan tarkastaa valmistajan ohjeiden mu-kaisesti ajopiirturissa olevilla nopeussignaalia muuttavilla painikkeilla, jolloin ra-joitusnopeus voidaan todeta ajopiirturin erillisestä näytöstä. Erillisellä nopeu-denrajoittimella varustettujen ajoneuvojen rajoitusnopeus voidaan tarkastaa myös moottori sammutettuna, siten että nopeussignaalia kasvatetaan siihen saakka, kunnes ruiskutuspumpun säätötanko alkaa siirtymään pienemmän syötön suuntaan.
    Vaihtoehtoisesti nopeudenrajoittimen rajoitusnopeuden testaamisessa voidaan käyttää automallikohtaista erityislaitetta.
    Määräaikaiskatsastuksessa on myös tarkastettava, jos mahdollista, että no-peudenrajoittimen sinetit ja muut mahdolliset nopeudenrajoittimen epäasialli-sen käsittelyn estävät suojaukset ovat ehjät.
     
  15. signet

    signet Gearhead

    katsastusmies ei saa ajaa ylinopeutta.aika harvaan uudempaan vehkeeseen konttorin laitteet/taidot riittävät...
     
  16. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Kyllä se koeajo kelpaa... on autoja joihin ei pääse testerillä tuota rajoitinta testaamaan, varsinkin vanhempi kalusto.

    Ja kaikki voi tehdä tuon todistuksen kellä luvat.
    Jos on vikaa niin silloin tottakai on aivan eriasia.
    Silloin saatetaan vaatia erikoislaitteet riippuen autosta tai piirturista.
    Tai jos rengaskoko / perävälitys muuttunut alkuperäisestä!!
     
  17. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Lahdessa rajoittimen toimintatodistus hoitui erittäin hyvin. Lahden piirturihuolto, ystävällinen ja asiantunteva palvelu. Hinta mielestäni sopiva 35 eetua.
     
  18. signet

    signet Gearhead

    Ostin kerran Lahdesta digipiirturillisen kuorma-auton.Lahtelaisessa piirturihuollossa oli paperien mukaan tarkastettu.Ratsiassa poliisi totesi että eipä ole koneessa merkintää,todistus kyllä oli kirjotettu.En saanut sakkoja,korjauskehoitus otteeseen viikon kuluessa tarkastettava,poliisi otti todistuksen ja sanoi että todistuksen kirjoittaja on kusessa.Ei yhdestä kerrasta luvat lähde mut huomautus tulee,useemmasta voi tulla :argue:
     
  19. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    heh...poliisit ne vasta ulalla näistä digipiirtureista onkin...ne on hyviä antamaan neuvoja ja määräyksiä.

    Mitäs tietoja siinä olis pitänyt piirturilta löytyä??
    Päivämäärä koska kalibroitu? vai oikein jotain muutakin?

    Vähän sama kun nykyään kuorma-autot on järjestään rajoitettu 90km/h, ja niitä ei muutella kun tehtaalla jo laitettu.
    kaikille leimamiehille se vain ei mene kaaliin.
     
  20. signet

    signet Gearhead

    no nimemomaan kaliprointipäivä,se ei riitä et kirjottaa lapun...ja nää lp Kouvolan kaverit kyllä tietää...
     

Kerro tästä muillekin!