Jäähdytysjärjestelmän ääntely

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja A/C, 27.9.2011.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Eli ongelmana on otsikon mukainen. Kun autolla (Chevrolet Caprice Classic -83, 305 Chevy) on ajanut lämpimäksi ja näin kylminä päivinä laittaa lämpimää ilmaa tulemaan sisätiloihin niin aina kun ajaa alle 30km nopeutta tai pysähtyy kokonaan alkaa kuulumaan voimakasta, kuplivaa/pulputtavaa ääntä. Paikansin äänen tulevan jäähdytysjärjestelmästä ja tarkemmin putkistosta jotka menevät konehuoneesta sisätiloihin (kojetaulun alle). Siitä putkesta kun pitelee kiinni niin tuntuu voimakkaasti "takaiskuja" eli ilmaa on varmaan järjestelmässä paljonkin? Itse syyläristä ei ääntä tule ollenkaan eikä noita "takaiskuja" tunne. Jäähdytysnesteitä on tässä vähänaikaa sitten tuli venkslattua edestakaisin kun piti eräs putki vaihtaa. Pitäisikö nyt tuosta jotenkin saada tuo ilma poistumaan? Miten se käytännössä tapahtuu ja pitääkö sitä tehdessl olla lämmitys säädetty tappiin asti sisätiloissa jossa kiertäisi nesteet sinnekkin?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lämmöt max kuumalle. Paisarin korkki auki ja käymään tyhjäkäyntiä ja kierroksia. Letkuja puristellen.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ylimmäistä lämppärin letkua voi hieman raottaa, niin ilmat häipyy :odroll:
     
  4. lassii

    lassii Gearhead

    Eli ilmaa järjestelmän perinteisesti. Ylin mahdollinen kohta auki niin ilma pääsee pois.
     
  5. A/C

    A/C 1st gear

    Kiitos vinkeistä!

    Ajoin moottorin lämpimäksi ja lämmitys oli maksimissaan. Avasin sitten syylärin painekorkin jotta nesteet menisivät paisuntasäiliöön. Hetken kun odotti niin selvästi sieltä lämppärin kennosta tuli ilmaa ja sitä tosiaan oli paljon. Nyt on ollut hiljaa, joskus satunnaisesti joku kupla siellä ääntä pitää mutta paljon parempi on nyt kuin ennen.
     

Kerro tästä muillekin!