Luvat, mahdottomia saada?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 1purehell, 9.5.2004.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Miten se nykyään on? Eli onnistuuko esim. koneenvaihtolupien saaminen enää käytännössä ollenkaan? (tapaus: tehot mahtuu +20% sisään,paino myös, mutta tilavuus ylittyy roimasti +25%:sta...) Jos tekee virallisen ja asiallisen hakemuksen, kunnollisilla liitteillä ja selvityksillä, niin tuleeko silti bumerangina takaisin maksulappu mukana? Milläs ja miten perustelet? Rakentelu pitää pään kunnossa ja pois pahanteosta, ei taida kelvata... :grin:

    Omia kokemuksia kiitos!
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    vaikee on kuvitella minkälaisilla perusteilla sen sais hyväksytettyä.. ei taida riittää "haluan kasin äänet" :grin: heh.

    mutta jos keksii jotku hyvät perustelut ja kasan paperia sinne :grin: niin kait se voi onnistua? ei oo kokemusta muuta kuin muutoskatsastamisesta..
     
  3. tha022

    tha022 Gearhead

    Mene Lapuan uudelle asemalle katsastaan niin onnistuu, omistaja on hyvinkin ymmärtäväinen rakentelun suhteen.
    Itse vaihdoin 305:sen 454:seen jossa tehot kasvo yli 100% ja tilavuus samaten.
    Kunhan on asiallisesti tehty niin saat leiman.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Kysyjä tarkoittaa poikkeuslupia, ei muutoskatsastusjuttuja. Lapuan asemakaan ei anna laittaa esim. Escortiin 302:sta, mutta
    AKE tarvittaessa voi luvat myöntää, jos se haluaa. Pykälät eivät tosiaan ole esteenä, asenteesta en tiedä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    305 plus 100 % on 610 !!!
     
  6. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    AKE:n sivuilta lainattu:
    "Lupaa rakenteen muuttamiselle ei myönnetä jos perusteluissa vedotaan esimerkiksi ainoastaan harraste- tai kilpailukäyttöön."

    Miksi näin harrastajavihamielinen asenne ?Noita lupia myöntämällä myös "harrasteperusteilla" saisivat enemmän rahaakin. 275 euroa / hakemus (Markka-aikana tuo maksoi kylläkin 1000 mk eli 168 euroa, mutta se on jo toinen juttu).
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  8. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Entä jos vain vaihdettavan moottorin paino ylittyy vaivasella 3(!)kilolla, saankohan luvat??? Mitään syytä ei ole, tekee vaan mieli...
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jos se on vaan 3 kiloa, etsi toinen lähde jossa moottorin paino on ilmoitettu kevyemmäksi.
     
  10. pstj

    pstj 1st gear

    Jäänyt epäselväksi, että kuinka virallisesta lähteestä noiden vaihtokoneen tietojen tulee olla peräisin (teho/paino)? Riittääkö esim. nettisaitti, vai täytyykö olla valmistajan/maahantuojan paperi aiheesta?
    Joskus leikitellyt ajatuksella koneenvaihdosta ja olisihan tuokin hyvä tietää.
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Katsastusmies määrittelee, onko antamasi dokumentit luotettavia vai ei. Jos tulee riitaa niin sillon käsittääkseni AKE määrittelee onko ne luotettavia vai ei.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep. Kannattaa ensin neuvotella sen aseman inssin kanssa, jossa aikoo tehdä muutoksen. Jos ei tärppää, kokeilee toista asemaa.

    Virallisten dokumenttien saanti voi olla vaikeaa, jos esim. dealerin erikoismalleja tehnyt paja on ollut suljettuna 30 vuotta, tällöin SAATETAAN (ei siis millään muotoa varmaa) hyväksyä myös "historiallisia" kirjoja, eli autoilun historiasta tms. kertovia teoksia, joissa on numerotietoa.
     
  13. MOPAR:ia koskevissa asioissa olen pari kertaa pyytänyt tositteita ja muita papereita ARO-yhtymältä. Ilmoitus on ollut yksinkertaisesti, että heidän toimestaan näitä muutoksiin vaadittavia papereita ei lähetetä!! Eivät myöskään osanneet kertoa mistä muualta näitä saisi.

    Kyse on ollut esimerkiksi avo- ja umpikorisen auton rakenteellisista eroista.

    Mistähän muualta kuin maahantuojalta näitä tietoja mahdollisesti saisi? Pitääkö tilata autotehtaalta?



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: SinglehandedSailor 2004-05-12 11:49 ]</font>
     
  14. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Kannattaa surffailla noilla amerikkalaisilla omaan autoon liittyvillä foorumeilla. Monesti löytyy pitkään alalla olleilta hemmoilta mitä ihmeellisimpiä korjaamojen datakirjoja, joista sitten valokopiot todisteiksi katsureille.

    Mulla toimi koneenvaihdossa amerikoissa skannattu ja täällä printattu sivu auton varusteista suurimmalla koneella, josta nähtiin että siis samat varusteet kuin pienimmällä... Tosin oli mulla kyllä shoppimanuaalit ja netistä löytyneet koneiden speksitkin (useista lähteistä, jotta voi tarkistaa kunnolla).

    Ja nimenomaan katsastusaseman päällikön kanssa tarkkaan kävin tämänkin lapun läpi, ja sanoin että voin kyllä pyytää amerikoista postitse oikeaksi todistetun valokopionkin.

    Kyllä se vaan niin on että reilusti puhumalla hommat selviää, periksi ei kannata antaa, mutta aina pitää olla hermostumatta turhista. Sen kun menee tekemään niin seinä nousee pystyyn, kuten arvata saattaa...

    Niin joo, eihän mulla poikkeuslupa ollut, mutta sellaista Akesta soitellessa tuohon toiseen projektiin niin varsin positiivinen oli suhtautuminen, kohta pitäis alkaakin vääntään jollain cad-ohjelmalla runkomuutoskuvat kyseenalaistettaviksi...
     
  15. Kiitos vinkistä :smile:
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Moottoriahan voi yleensä keventää sekä konehuonetta muutenki. Mä kun anoin luvat aikanaan volvoon niin sama painonkasvu prosenttihomma oli olemassa, mut koneen "ylimääräistä" painoa pysty kompensoimaan siirtämällä akun takakonttiin ja rautaimusarja vaihdettiin alumiiniseen. Etuakselipaino oli se joka ratkaisi, ei pelkkä koneen paino.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos itse lähtisin yrittämään muutoshakemusta, niin viittaisin asuntovaunun tai peräkärryn säännöllisiin hinaustarpeisiin. Vaikea kuvitella muita päteviä syitä siihen, että vaihtaisi suuremman moottorin. No ehkä jaguarissa vois perustella chevyn osia varaosahinnoilla :wink:
     
  18. Mosse

    Mosse Gearhead

    Hannu on oikeilla jäljillä. Mulla oli mukana 2 kirjaa, parista netti sivusta printattuja taulukoita, ja valokopioita varaosakirjasta.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä niitä lupia saa nykyisinkin. Perusteluina esim. turvallisuus (tulee kysymykseen lähinnä rodeissa, kun muita osa-alueita, jarrut, ohjaus, yms. parannetaan ), ympäristöhaitat (päästöt), liikenteen mukana pysyminen, kolariturvallisuus yms. onhan nuita. Näillä ja hyvällä selityksellä on lupa tullut.
     

Kerro tästä muillekin!