Katsastamattomalla autolla ajaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rautasydän, 25.10.2011.

  1. tammercity

    tammercity Gearhead

    Ihan paikastahan toi on kiinni missä katsastamattomalla vehkeellä yrittää ajella ja mistä luultavasti johtuu tämä kirjava otanta.

    Eiköhän noissa suurissa kaupungeissa toi valvonta ole melko paljon tarkempaa, kun taas syrjemmissä paikoissa mitä partioi 2 poliisiautoa koko lääniä, niin tuskin kiinni jää vaikka autonsa jättäis leimaamatta seuraavat 10 vuotta.

    Ainakin täällä meillä (Tampere) poliiseja ajelee vastaan melko tiuhaan ja millon missäkin kulmassa näkee siviilivehkeitä tutkaa pitämässä, mutta eihän tästä tarvitse lähteä kuin kaupungin rajalle vaikka Kangasalle, niin melkein kossupullon saa rajalla aukasta, kietasta sen naamaansa ja ajella ihan miten huvittaa ilman pelkoa, että pollariautoa vastaan tulisi ihan heti.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kesällä partio skannas mun pikkumustan ja ajelivat hetken perässä. Kun pysähdyin Traktoribullinki tapahtumapaikan portille ajoivat vierelle ja pyysivät ystävällisesti kattomaan tietokonettaan. Siinä se jöpötti. Auto katsastamatta. Minä siitä Chevyyn ja nappasin hanskalokerosta katsastuslapon edelliseltä päivältä. Olin käyttänyt leimalla mutta kun ei mennyt läpi niin tuli kuukausi ajoaikaa ja korjauskehotus. Ystävällinen poliisi tutki paperin ja toivotti hyvää päivän jatkoa.
    Mukavasti 3" sivuputki jymisi siinä kahden auton välissä 8) .
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei kai konttorilta ajoaikaa tule jos katsastusaika on mennyt umpeen? Korjausaikaraja kylläkin.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tulee, jos sitä on yritetty katsastaa varsinaisena katsatusaikana.
    Uudestaan hylätyllä aika lasketaan myös katsastusaikana tehdystä katsastusyrityksestä, eikä uudesta hylsystä.
    Jos ei ole yritettykään katsastaa katsastusaikana, niin sitten ei tule ajoaikaakaan.

    www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotek ... +ja+yksittäishyväksyntä/Määräaikaiskatsastus/Määr.katsastuksessa+hylkääminen/Määr.katsastuksessa+hylkääminen.htm

    edit: linkin taitaa joutua kopioimaan ää-kirjainten takia :-?
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kun käy hakemassa vikalistan viimeisenä mahdollisena päivänä niin saa sen 2kk ajoaikaa ja halvan katsastuksen 1kk sisällä. (ei ollut mennyt katsastusaika umpeen kun kävin viimeisenä mahdollisena päivänä :wink: hakemassa vikalistan ja poliisit pidättivät seuraavana päivänä) Näkyi tietsikalla katsastamattomana autona. Siksi pitää olla vikalistalappo mukana :poff: .
     
  6. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    niin, no, riippuu vähä autostakin. Emmää oo ikinä jääny kii vaikka oon joskus ajellu katsastamattomalla autolla. Mut on ollu myös semmosia autoja alla millä ei uskaltais liikenteeseen lähteä jos ei oo kaikki kunnossa.....
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mitenkäs muuten sakkoja jaellaan jos esim muija vahingossa lähtee mun nimissä olevalla leimaloppu rakkineella liikenteeseen mun tietämättä :odroll: niin kenelle niitä sakkoja ropisee ja kuinka paljon? ja tuleeko peräkärry katsastamattomuudesta päiväsakkoja samalla tavalla? entäs jos joku vahingossa lainaa?
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^jos miun kaveri leif kävis vahingossa lainaamassa siun katsastamatonta autoa, ni soittasitko poliisit perään? jos siun vaimo vahingossa lainais sitä samaista autoa, niinku ajatuksella leikittelit, ni mitä sie sit tekisit? :wink:
     
  9. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kumma kun kameratolppiin riittää rahaa mutta ei tuollaiseen keksintöön. Jos niillä pöllityt autot/kilvet ja kortittomat omistajat huomattaisiin aina poliisia vastaa ajellessaan, olisi se minusta ihan hyvä. Silläkin uhalla että olen itse ajellut autolla josta olisi pitänyt kuukauden sisään katsastuksesta korjata takavilkku mutta en viitsinyt, ja ajelin tavallaan ilman leimaa loppukesän, vaikkakin kaikki muu oli todettu toimivaksi.
     
  10. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ovatko ne kameratolpat kuinkakin kalliita? :eek: luulin aina, et ne kamerat niissä maksavat eikä se tolppa niinkään. mut kyl miekin sellasta aktiivista valvontaa tosin mielummin kannatan ku jossain kuusikon laidalla pönöttäviä tolppia.
     
  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    sama juttu jos sakko on tullakseen niin sen saa samantien eikä tarvi miettiä
    tolpan räpsähdettyä et mitenköhän paljon sieltä taas tulee maksettavaa.
     
  12. vtormane

    vtormane 3rd gear

    tuli mieleen yks äidin kertoma juttu. 1000 asukkaan paikkakunnalla poliisi pysäytti erään äidin tutun,noin 60 vuotiaan miehen. kysyivät ajokorttia

    kun oli vilkku unohtunut. tähän mies että eihän mulla mitään korttia. kävi ilmi että oli ajanut kortitta tuolla pikku paikkakunnalla yli 30 vuotta :) tähän tuttu poliisetä oli tuumannut että kun tähänkin asti on ajo sujunut hyvin niin hyvää matkaa vaan. tarina on tosi ja aikaa tästä on noin 20 vuotta.
     
  13. transport01

    transport01 3rd gear

    Samaa mieltä. Eikös noilla kiinisaatujen rapsut voisi automaattisesti ohjata korvamerkittyinä ko laitehankintoihin. On tuo paljon fiksumpi, kuin yksikään kameratolppa. Varsinainen varastetulla autolla ajavan painajainen.
     
  14. take

    take 3rd gear

    Ei se auton omistaminen korttia vaadi. Kyllä eukko saa ajaa mun autoa vaikka multa kortti lähtiskin. Ja tuskin se vekotin sentään ajokortteja taskusta pystyy skannaamaan. Pöllittyjen autojen kanssakaan tuo ei toimi ennen kuin auto on ilmoitettu varastetuksi. Ja sittenkin vain siinä tapauksessa ettei varkailla ole omia kilpiä mukana. Kun ratsiassakin menee läpi kunhan kilvet on samanmallisesta autosta jonka tiedot on kunnossa. Ei ole runkonumeroa vielä poliisit koskaan tutkineet.
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Muistelen, että "Poliisit"-ohjelmassa olisi joskus pysäytetty auto sillä perusteella että rekisteriin merkityltä omistajalta on viety kortti jostain syystä. Tässä tapauksessa kuskina oli silti joku kortillinen.
     
  16. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Miten käynee jos auto on ulkomaisissa kilvissä ja kuskilta lähtee kortti? Maailman Parhaan Autoveron takia tällaistakin voi joutua selvittämään. Suomalainen ei saa ajaa tuollaisella muuten kuin että omistaja on kyydissä, se on sitä vapaata liikkuvuutta se. :mad:
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Taitaa vaan noi kamerat tuottaa paremmin euroja kuin rehellisten ihmisten kilpien skannaaminen. :rotfl:
     
  18. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllä mun auto ainaki joskus pysäytettiin kun mulla oli kortti hyllyllä. En tosin tiedä pysäyttikö sen takia vai jostain muusta syystä kun en huomannu kysyä, mut vähän matkaa ne ajo ensin perässä.
     
  19. JKF

    JKF Gearhead

    Tuosta syystä kannattaakin ajella vaikka emännän autolla sen aikaa kun kortti on hyllyllä. :wink:
     
  20. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^no totta hemmetissä ne pysäyttelee tunnettujen kaahareiden tai rattijuoppojen autoja. siitä syystä kannattaa lainata käryn käytyä autoaan pahimmalle vihamiehelleen, -"moro teppo, oot ollu niin mukava kaveri et ajattelin jos haluaisit lainata miun autoa.. soittelen ku tarviin takas." nimim. faijan autolla puhalluskokeessa vähintään kaks kertaa viikossa puolen vuoden ajan
     

Kerro tästä muillekin!