ford a-mallin ohjauskysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Konemies, 3.11.2011.

  1. Konemies

    Konemies Gearhead

    a-mallin pitman arm (en tiedä mikä on suomeksi) päässä on sellainen pallo
    Onko siihen saatavilla jotain kiinityssyteemiä että sais tangon kiinni vai pitääko pallo katkaista pois ja laittaa uniball tilalle?
    Speedwayn sivuilta yritin etsiä osaa mutta en löytänt.
     
  2. :eek:

    Eikö tuota vartta olis voinu kääntää ympäri tuon lämmittämällä vääntämisen sijaan? Onhan se taiteellisen näköinen tietysti ja kuten tiedetään niin noi vanhat osat kestää tuota vääntelyä kuumana aika hyvin mutta silti.... saattaa vaikka vanhanaikaisesti tuon kanssa..

    Itse kysymyseen , alunperinhän niissä on sellainen kiristettävä systeemi jossa putken sisässä on puolikkaat jotka tiukataan ton pallon ympärille ,en muista nähneeni niitä uutena myynnissä ,mutta esim MAC´s:lta näkyykin löytyvän: http://macsautoparts.com/model-a-steeri ... /start/24/

    Suosittelen kyllä tilaamaan myös tuon kääntövarren :)
     
  3. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Ja multahan saa tilattua noit Mac´s osia
     
  4. Konemies

    Konemies Gearhead

    Hyvä kommentti, kiitos siitä.
    Osan kestävyyttä itsekin mietin kun tota kääntelin. Ei auttanut tohon paikkaan osan ympärikääntäminen, olis ottanut kiinni 4linkkiin. Amerikan pojat noita hitsailee ja muuttelee mut luulen että loppupeleissä teen koko osan uusiksi. Nyt tarttis toi perusetti saada tehty ja kokeiltua että toimiiko ollenkaan. Sitten kun saan toimivan kombinaation niin teen kunnolliset osat.
    Ongelmahan mulla tässä on se etten ole rodeja rakentanut ja kaikki paikat joutuu tekemään ainakin 3 kertaa ennekuin tulee edes jotain kunnollista.

    Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jokanenha tekee niinku lystää, mut avaampa suuni ny kuitenki ku pisti silmään. Miks hitek 4link ja vintage pitkittäisohjaus? Mahdollisissa lupalärpyköissä tuo orkkis ohjaus ei ehkä välttämättä näytä kovin hyvältä. Funtsi viel vegan simpukkaa tai hair pinnei tai splitattua wish bonea...
     
  6. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Mä katkaisin kääntövarresta sen pallon pois ja porasin sopivan kokoisen reiän tilalle.
    Reiän tein kartioksi semmoisella 5€ käsin veivattavalla avartimella, jotta sain semmoisen perus speedwayn pallonivel-raidetangonpään istumaan mukavan tiukasti siihen.
     
  7. Konemies

    Konemies Gearhead

    Yleisluontoinen kysymys aiheesta. Unohdetaan noi mun viritykset koska niihin on omat syynsä.

    Onko pitkittäisohjauksessa jotain ongelmia? Mitkä on sen huonot puolet?
     
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mä en viittisi ajaa tolla patentilla metriäkään.Nimim.Olka-akseli meni poikki edellisen omistajan jäljiltä ja fillari irtos.Onneks oltiin pihapiirissä ja vauhtia ei ollut kuin alle 5km/h.Tarkkana noiden kanssa.Netti on pullollaan kuvia ja stooreja erittäin asiallisista toteutuksista. Jos on eka rodi projekti kyseessä,en koittaisi keksiä pyörää uudestaan ainakaan turvallisuuden kustannuksella ;)
     
  9. Konemies

    Konemies Gearhead

    Edelleen, jos pitkittäisohjaus on tehty kunnolla niin mikä siinä on ongelmana?
    Miten olka-akselin katkeaminen liittyy pitkittäiohjaukseen?

    Netti tosiaan on pullollaan kaikenlaisia tekeleitä, nyt vaan pitää arvata että mikä niistä on se oikea. Pyöränrakentamisessa (joita olen muutaman tehnyt) on se hyvä puoli että siitä löytyy selkeät/testatut jutut mitkä tekemällä saa homman toimimaan. Rodi puolella en ole lähellekkään vastaavia löytänyt. Jokaisella tuntuu olevan omat vahvat mielipiteensä miten joku asia pitää tehdä. Nyt kaipaisinkin vähän teoriaa tai käytännönkokemusta että miksi jotain ei kannata tehdä.

    Turvallisuudesta en halua paljoa tinkiä (siitä joutuu tinkimään jo aika paljon jos ajaa -28 vuoden autolla jossa on uudehko v8)

    Toivottavasti tekstistäni tulee se esiin että haluan keskustella tästä asiasta positiivisellä mielellä.
     
  10. pequli

    pequli Gearhead

    Kyllä minusta oikein mitoitettu pitkittäisohjaus toimii OK. Se tarkoittaa, että etuakselin tukivarsi (4-linkki, splitattu wishbone tms.) ja pitkittäinen ohjausvarsi piirtävät mahdollisimman tarkasti samaa kaarta liikkuessaan ylös-alas- suunnassa. Muutoin jousitusliikkeet aiheuttavat myös ohjausliikettä eli bumpsteer-ilmiön.

    Ja samaa mieltä siitä, että ohjausosissa EI leikitellä epämääräisillä ratkaisuilla.
     
  11. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    ohjaus

    Jos aiot saada trafista poikkeusluvan tuolle pikkulohkolle, ne joka tapauksessa vaatii poikittaisohjauksen.
    Pitkittäisohjaus kääntää renkaita jarruttaessa ja joustaessa erinäisen määrän.
    Hammastanko tai poikittain ohjaava simpukka mallista riippumatta on ainoa ratkaisu jolla voi ajella oikeesti arkiajossa ilman harrastemutkittelua.
    Vaikka itsekin ajelin pitkään pitkittäisohjauksella niin se on huonoin minkä voit valita tuohon autoon.
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Lähinnä viittasin sillä katkeamisella huonoihin/huonosti tehtyihin ratkaisuihin turvallisuuden kannalta kriittisissä osissa.
     
  13. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Minun mielestä ei mikään! En tiedä mikä on kunnolla mutta ainakin mitä itse olen toteuttanut niin mikään ei ole ollut niin huono ajettava että olisi tarvinnut ruveta jälkikäteen muuttamaan. Itse asiassa ne ovat olleet ennakko odotuksia parempia!
    No Käyttöautotkin on olleet sen verran kuppasia että kriteeritkään ei ole kovin korkealla. :rotfl:
     
  14. Konemies

    Konemies Gearhead

    Nyt kun olette onnistuneet kääntämään mun pääni niin mikä on se ainoa, oikea, turvallinen ja hyväksytty ohjausratkaisu tohon mun autooni?

    Laitoin a-fordin rattiputken myyntiin (ja ostoilmoituksen poikittaisohjausvermeistä) ja alan keräämään rahaa oikeaan ohjaukseen.
     
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ainoo ja oikee, sitä tuskin on, muutaku jokaisen oma mielipide... ei siinä pitkittäis ohjaukseskaa mitää vikaa oo niiku tuossa mainittiin. Tosiaan pitkittäis ohjauksen ohjaus varsi pitäisi mennä sinne etupyörään samassa kulmassa missä tukivarsikin kulkee, ettei joustaessa käännä pyöriä. No eipä se kaikilla samas kulmas mee ja eipä menoa haittaa.. ja eipä ne pyörät ny niin paljoo kääntyilekkä... Vegan simpukka on sellai hyvä ja halpa ja luvissakin hyväksyttävä (edellyttämä) vaihtoehto. Siihen viel panhard tanko, joka on vaakasuorassa tai/ja samassa kulmassa kuin simpukalta pyörään menevä ohjaustanko ja lisää viel ohjaus iskarin ni jo on hyvä ajaa jopa rättirenkaillakin.
     
  16. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Se ainoo ja oikee tai (Edellyttämä) ei varmastikkaan ole paras mahdollinen ajettava silloin kun asennus ja säädöt ei ole oikein suoritettu! Myös renkaat ,vanteet sekä vanteen offset vaikuttaavat kokonaisuuteen. Nämä kaikki seikat kun on sotkettu sekaisin kaikkiin suomalaisiin virkkauksiin niin alkaa niitä mielipiteitäkin löytyä mikä on hyvä ratkaisu ja mikä huono. Vai onko sittenkään niin!
     

Kerro tästä muillekin!