Katsastamattoman kuorma-auton ajaminen Ruotsista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Heko, 28.10.2011.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Osaisko kukaan palstalaisista kertoa, jotta onko Ruotsissa käytössä mitään Suomalaisten tarrakilpien kaltaista väliaikaissiirtelylupaa?

    Olen sieltä katsellut vanhempia kuorma-autoja, ja monessa tahtoo olla katsastus ummessa vaikka toimivaksi mainostetaankin (eikä tietenkään kuitenkaan suostuta katsastamaan sitä... :lol: ). Niin lavetilla kuskaaminen nostaa aika paljon hintaa vrt.jos voisi omin voimin auton ajaa tänne.

    Kuulema jotku autoliikkeen vihreät kilvet on olemassa, mutta eihän niitä liikkeestä mahda Suomipoika lainaan saada vaikka lupaisikin postittaa ne takaisin kun on kotiin päässyt... :poff:
     
  2. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Suomesta ostettavat puuhatarrat on voimassa kaikissa pohjoismaissa, eli niillähän se onnistuu kyllä.

    (lähtömaana pitää vain olla Suomi! mutta onko sitä pakko kertoa kellekkään mistä oot sillä kuormurilla lähteny matkaan :) )
     
  3. Heko

    Heko 1st gear

    Eli keskustelu täytyy vaihtaa hypoteettiseksi... :wink:
    Eli jos hankkisi ajoluvan kuormurille korjaamolle Ruotsiin ja myöhemmälle päivälle auton palauttamiseksi Suomeen....josta sillä siis vasta lähdettäisiin ajamaan. Eihän sillä varmaan ole vaikutusta, että auto on viimeksi ollut rekisterissä juurikin Ruotsissa, kun samoilla tarroilla ajellaan täälläkin tuontiautoilla.

    Kiitoksia tästä tiedosta, näillä mennään...katsotaan mitä siitä sitten seuraa... :poff:
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Niin, tarrojen edellytys on kai (?) että auto on verotettu Suomeen tai ainakin ilmoitettu verotettavaksi. Mutta kuorkissa ei ole autoveroa, joten liekö tämä sitten mahdollista näinkin?
    Toisaalta jos auton hakisi EU:n ulkopuolelta kuten Norjasta, miten käynee? Taikka Ahvenanmaalta?
    Meinasin kerran ostaa auton Ahvenanmaalta, mutta olisi ollut vaikeampaa ja kalliimpaa kuin Saksasta, ALV:t sun muut, ei jaksanu..
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ole. Itsekin olen tarrat hakenut ulkomailta toisen henkilön toimesta tuotuun autoon, joka siis on jo Suomessa, ja vasta myöhemmin ilmoittanut verotettavaksi.
     
  6. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, kaipa se katsastuskonttorin virkailijan silmissä lappuja hakiessa on ihan sama tilanne, kuin perus jälkituontitilanteessa jossa autoa ei vielä ole verolle ilmoitettu.
     
  7. gremlin

    gremlin Gearhead

    Eikohan se oikeasti mene niin etta konttorit saavat antaa noita kilpia mikali tuote on tullattu/verotus alotetttu tai tehty suomeen. Jos ei ole tullattu niin sitten ne kilvet (tai tullin myontama ajolupa milla saa konttorilta laput) hajetaan tullista.
    Konttorit kylla valilla antavat kilpia vaikka ei olisi mitaan lappuja mukana, vaikka eivat saisikaan.
    Ite toin kuorma-auton ruottista niin hajin kilvet konttorilta mihin merkkasin reitiksi Naantalin satamasta kotiin. Ruottisa vetelin vaan niilla tarra kilvilla, ei onneks sattunut polliisi pysayttaan niin ei joutunut vetaan mitaan parempia selityksia....
     

Kerro tästä muillekin!