Alipainevuodon vaikutus ja kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja A/C, 12.11.2011.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Kävi tässä mietityttämään, että vaikuttaako alipainevuoto konetilassa miten paljon laatikon vaihdeiden vaihtamiseen?

    Kun ostin tuon Capricen niin konehuoneessa oli monta kohdetta, jotka aiheuttivat alipainevuotoa. Kone itsessään kävi epätasaisesti, kulutti paljon ja käyttäytyi muutenkin huonosti pintakaasuvauhdeissa. Laatikkokaan ei vaihtanut sulavasti vaan vaihdot tunsi liiankin selvästi. Nyt kun uusin kaikki ap. letkut ja vuotoja ei pitäisi olla, kulutus on laskenut, tehoa löytyy ja kone käy tasaisesti. Vaihteenvaihdot ovat nyt hyvin sulavia ja mielekkäitä. Kokemusta/vertailua ei ole sillä kyseessä on ensimmäinen jenkki mutta mielestäni nyt on siinä kunnossa missä pitäisikin olla.

    Eli varsinainen kysymys: Vaikuttaako alipainevuodot laatikon sulavaan toimintaan vai onko syyllinen epätasaisesti käyvä kone?`

    Toinen ihmeellisyys tai ominaisuus on se, että kun ajan kylällä johonkin alamäkeen ja en paina kaasua ollenkaan niin 2 ja 3 vaihtaminen aiheuttaa "TÖKSÄHDYKSEN" suoraan takarenkaille/perälle. Kyseinen vaihto tapahtuu n. 41-43km/h nopeudessa. Jos taas lisään yhtään kaasua niin vaihde vaihtuu tasaisesti. Liekkö normaalia?

    Kolmas kysymys on sitten se, että haittaako laatikkoa jos vaihtaa valoihin tullessa vapaalle tai kun on pysähdyksissä ja odottaa vihreitä, niin vapaalle?

    Niin ja laatikko on kolmivaihteinen TH250/350.
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    th350:ssa on alipainemodulaattori johon menee pilli imusarjasta. paljon alipainetta, eli siis kaasuläpät pienellä = pehmeät vaihdot, alhaisilla kierroksilla. huono tai vähäinen alipaine, esim kaasuläpät seljällään laatikko tietää että nyt kepitetään ja vaihdot menee isommille kierroksille ja niiden välillä ei venytellä. alipainevuodot sotkee tuon toiminnan. jos alipaineet valskaa niin se loota luulee että nyt kepitetään eikä parane luistatella vaikka asia ei näin olisikaan. myös katkennut letku sotkee pakan täysin, kakkonen tupaan jossain 90kmh tienoilla ja kolmosta ei löytyny vaikka kiihdytin 120kmh.

    race-henkisille on olemassa säädettäviä modulaattoreita.
     
  3. A/C

    A/C 1st gear

    Mitkäs ovat sitten normaalit vaihtonopeudet jos on kick-down tilassa?
    Onko mitään olennaista mistä voi erottaa 250 ja 350? Huomenna olen auton alla niin pääsee katsomaan tarkemmin. Öljypohjan tiivisteet ja filtteri taitavat käydä molempiin samat vai mitä?

    Onko muuten kummassakaan lock-up?
     
  4. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Molemista malleista on olemassa lukkoturbiinilliset c-mallit (th250c ja th350c). Ne tunnistaa siitä että jos laatikosta löytyy sähköliitin niin on lukkoturbiinimalli. Noissa se sähköliitin sojottaa ylöspäin venttiilikoneiston kotelon yläpinnassa kuskinpuolella.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    miksi ihmeessä pitää laittaa vapaalle välillä.
     
  7. A/C

    A/C 1st gear

    Kun juuri vaihtuvat valot punaiselle niin saattaa odotusaika olla "pitkäkin". Jotenkin vain tuntuu "luonolliselle" laittaa vapaalle ja pitää jarrua kuin että pitää jarrua estäen autoa liikkumasta (vaihde päällä).

    Miten on, onko kyseinen homma pahaksi vaihteistolle?
     

Kerro tästä muillekin!