Rochester - nuukahtaa polkastessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Holley, 21.11.2011.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Ollut noita Holleyn ja Carterin kaasuttimia, muttei yhtään Rochesteria muussa kuin 307:ssa (jossa toki toimii). Nyt siis 350 crate-enginen päällä on mekaaninen Rochester. Sama ilmiö, kuin lähes joka ikisellä aiemmallakin 350-kombinaatiolla: auto nuukahtaa jokseenkin selvästi (normilämmin kone siis), jos menee polkaisemaan kaasua kerralla. Voisihan sitä muuten lisätäkin kaasua hissun kissun, mutta kun automaatin kickdown esimerkiksi vaatisi sen reippaan kertapolkaisun... Onko kyse kiihdytyspumpun huikasta, voiko senkin säätää jopa liiankin isoksi ja mikä lie Holleyn power valvea vastaava komponentti Rochesterissa? Tarkoitus on tällä kertaa pitää tämä kaasutin autossa, toimii joka tapauksessa esim. kylmänä jopa ilman ryyppyä suht' hyvin. Auton saa jopa vaihde päällä pysymään käynnissä yllättävän hyvin. Ryyppykin on tarkoitus herätellä henkiin, jolloin tästä tulee ehkä ihan sivistynyt. Ainoana vertailukohtana katsoin Finsquirtin sivuja ja ehkä ruiskun rakenteleminen ei tapahtuisi minulta ihan kädenkäänteessä (verrokkina kun Mustang 302 EFI:llä lähtee kylmänä käyntiin, kaasua saa polkaista miten tahtoo ja siinä sivussa kulutus on silti pieni).
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ekana kannattaa varmistaa että tyhjäkäynnin säätö on oikein, eli että tyhjäkäynnissä ei käytetä Off iddle enrichment -piirien polttoainetta.

    Tyhjäkäkäynti pitää olla säädetty siten että läpät ovat mahdollisimman kiinni ja tyhjäkäyntipiirien seossäädöt isollaan. Eli säädetään siten että tyhjäkäyntiruuveja avataan vuorotellen niin kauan kun tyhjäkäynti voimistuu tai alipaine suurenee. Sitten haetaan se kohta jossa säätöruuvin vaikutus loppuu, eli ei säädetä liias suurelle.

    Jos ensiöpiirien läpät on liian auki tyhjäkäynnissä, vetää imuvirtaus polttoainetta tyhjäkäyntiin noiden Off iddle enrichment -kanavien kautta (pystyhahlot kurkkujen seinämissä) ja niistä ei enää riitä rikastusta kun kaasua lisätään. Tällöin koko rikastus on kiihdytyspumppujen varassa ja Q-jetissä ne on tarkoituksella verrattain pienet.
     
  3. Karck

    Karck 3rd gear

    Mulla on omassa vehkeessä tämä sama ongelma. Meinaa nuukahtaa liian nopeella tallauksella. Pitää varmaa alkaa säätelemään sitten kun on aikaa.
     
  4. ktech

    ktech 3rd gear

    samaa tehnyt täälläkin 2xquadrajet.. kylmänä ja lämpimänä ok mutta puolilämpöisenä ei meinaa kulkea sitten mihinkään, kaasua pumppaamalla saa jotenkin kiihtymään.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Kiitos! Säädän, jos kohta pidän lukua kaikista muutoksista. Muuten hyvin toimiva kokonaisuus kun on asia, jota tässä oudosti toimivien kaasuttimien jälkeen alkanut arvostamaan.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toinen asia on se että toisiopiirin ilmaläppiä ohjaana Front Vacuum Break -alipainekello pitää olla ehjä. Jos toisopiirit aukeaa liian aikaseen, nuukahtaa sittenkin. Mutta yleensä tämän vaikuttaa ajossa kun on vääntöä mukana.
     
  7. pjtk

    pjtk Gearhead

    Ittellä samoja oireita, mutta mehumaijana edelbrock. Mulla myös putkessa kiinni lambada joka kertoo koruttomasti, että laihalle menee. Kylmänä tuppas vielä aivasteleen. Auttoi pikkasen kun kiihdytys pumpulta lisäs bensan saantia.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    PauliP, KIITOS tästä tietäväisestä vinkistäsi.

    Ennen kuin olen oikeasti aloittanut edes mitään säätöjen virittelmistä ostamaani vara-Rochesteriin tuli tiputettua nyky-Rochesterin tyhjäkäyntiä katsastuksen päästömittauksien takia ja niinhän se on, että eipä ihan niin helposti nuukahda puolikylmänä eikä lämpimänä!
    Olin ajatellut, että tyhjäkäynti oli säädetty korkealle puuttuvan ryypyn takia, mutta kun lohkolämppäriä kuitenkin pidän, niin pysyyhän se auto sittenkin käynnissä ihan normaaleilla tyhjäkäynneilläkin. En tiedä miksi JMT autopalvelu Jyväskylässä oli aikanaan tämän näin säätänyt. Olivat kuulopuheina ryypyn poiskytkemisestä sanoneet, että olisi pitänyt sitä liian kauan päällä, mutta tuollainen kokonaan poiskytkeminen ei vaikuta sekään ihan ammattimaiselta. No, eivät sentään olleet repineet osia irti, se tuli huomattua.
    En tiedä saako tätä toimimaan lainkaan siten, että oikeasti voi lintata kaasun pohjaan, mutta niin se ei vieläkään ihan toimi. Kuitenkin siis paremmin kuin ennen, joten ei ole niin "kiire" ruuvaamaan.
     

Kerro tästä muillekin!