SUOMI V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja qwerty123, 13.11.2011.

  1. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Ei Porin Valua mutta suomalaista valutyötä kumminkin.
    Eli "oikeita" moottorilohkoja Suomi Valimolta.
    Ote yrityksen historiasta:

    Sodan loppuvaiheilla valimolle tuli eteen
    uusi haaste. Armeija tarvitsi autoihinsa Fordin
    V8-moottorin sylinterilohkoja. Varaosia ei enää
    saapunut Yhdysvalloista, ja armeijan autot
    uhkasivat pysähtyä keskellä sotaa. Suomessa ei
    kuitenkaan ollut malleja, joista Fordin sylinterilohkoja
    olisi voitu valaa. B. M. Lehtonen ja tehtaan
    silloinen ylityönjohtaja Kalle Kuulas lähtivät
    siis vaikeissa oloissa Ruotsin kautta Saksaan etsimään
    valumalleja Fordin tehtailta. Uusimmat
    mallit jäivät saamatta, mutta Fordin tehtaan
    tekninen johtaja muisti nähneensä vanhat
    mallit pölyttymässä jossain varastossa. Ne löytyivät,
    ja ne toimitettiin Suomeen. Lohkoja
    ehti valmistua muutama sata kappaletta ennen
    sodan loppumista.

    Olis räyhäkäs lättis suomi-rodiin jos vaan jostain löytäis.
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

  3. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    noista suomivalu lohkoista oon sellasen tornarin kuullu että niissä pitäis jopa lukea kyljessä jotain suomeksi :eek:
     
  4. v.isoaho

    v.isoaho Gearhead

    Ei taida noita lohkoja olla enää olemassa päätyivät ilmeisesti saksaan suomesta aikoinaan olivat jääneet käyttämättäminä seisomaan varmaan sulatettu uudelleen monta kertaa jo.Tästä oli juttua componentan historia kirjassa.Eräs tuttuni yritti valumuotteja metsästää huhu kulki että olisivat olleet valimo instituutissa ja kysyi sieltä niin eivät tienneet asiasta mitään.Korjatkaa jos olen väärässä A.B vois muistaa jotakin näistä.Kansia oli ainakin RMS logolla olevia ja niitä löytyy suomesta ainakin.RMS lyhenne tarkoittaa rauta metallivalimo suomea tai meillä töissä romu metalli seosta :D
     
  5. Miulla on 60 heppasen kannet RMS valukirjoituksella , ihan priimat jos jollakulla tarvetta.
     
  6. diamond reo

    diamond reo 1st gear

    kyllä niitä lohkoja suomessa tehtiin .pikkupoikana purin yhden sellaisen isäni romuliikkessa .lohkossa oli 2 massinki laattaa ,toisessa luki ford ja toisessa
    valmistettu suomessa .on muuten se ford laatta tallessa vieläkin.
     
  7. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    myös motskariin on tehty soomesa v-8 moottori jolla kilpailtiinkin..
     
  8. 3830

    3830 Gearhead

    Mulla on 38ssa sellaiset RMS kannet, 24 pulttiset ja muistaakseni Fordin omia koodeja on 99T joka tarkoittaa siis 39 Trukkia. Juuri itse asiassa opiskelin ja huomasin, että noissa kansissa on huimat 5.9:1 puristukset, saattaisi olla syy siihen, että meinaa menohalut loppua yli satasen vauhdissa...

    Kannet ovat olleet kiinni autossa jo silloin kun isäni sen osti 60 luvun alussa. Halusin säilyttää kannet käytössä juuri tuon suomihistorian takia.

    Minulla on yksi huhu noista koneista, mutta pitää ensin itse tarkistaa. Olen jo kerran asiasta kysellyt, mutta silloin ei luurin toisessa päässä ollut yhteistyöhalua. Olisikohan jo kulunut sen verran aikaa, että voisi soittaa uudestaan, jos vaikka olisi työntekijä vaihtunut...

    Diamond Reo: Olisi hienoa nähdä moinen kyltti, sinulla on siis vain se Ford osio tallella?

    Antti B
     
  9. Ilari

    Ilari Gearhead

    Itse näin syksyllä four banger koneen jonka kansi oli valettu Suomessa. Muistelen että siinä luki Porin valu?
     
  10. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    ne lättiksen valumuotit on tiettävästi tekniikan museossa...
     

Kerro tästä muillekin!