Ulosvetäjä jarrurummun irroitukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 6.12.2011.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    Aivan törkeän hintainen!
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tänään irrotettiin pojan Regalista kiinniruostuneet takarummut käyttämällä autoa nosturilla renkaat irti ja painamalla muutaman kerran jarrua voimakkaasti eteen ja taaksepäin pyörittämällä. Mutta ei noissa toki kartiokiinnitystä ole.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Sen takia tän otinkin esiin kun köyhää aina noi hankinnat kirpasee. Totta kai työkaluissa hinta yleensä merkkaa laatua ja itekin oon koittanu mahdollisuuksien mukaan hommata laatutyökaluja, mutta jotenkin vaan tuntuu pahalta työntää noihin harvoin tarvittaviin työkaluihin kauheita rahasummia. Monesti oon huomannu, että hinta-laatusuhteeltaan parhaat työkalut löytyy käytöstä poistetuista ammattityökaluista. Näitä oon esim. kirppikseltä joskus löytänyt. Tosta ulosvetäjästä vielä sen verran, että halvin tehdastekoinen kolmijalkainen tais olla Tammer-Dieselissä Gedore noin 180 €. Tarkoitus kuitenkin oli löytää halvempi vaihtoehto, mutta ei niitä ainakaan tehdastekoisina taida muita sitten olla kun toi Biltema. Etsintä jatkuu...
     
  4. ari2004

    ari2004 Gearhead

  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tuo Bilteman ulosvetäjä ei ole suoraan sopiva, mikäli se on edelleen samanlainen malli kuin itse sellaisen muutama vuosi sitten ostaessani.
    Ulosvetäjän keskireikä on pienempi kuin jarrurummun keskellä oleva koroke. Vetäjä ei asetu hyvin rummun pintaan, eikä siitä ole käytännössä mitään hyötyä.
    Tämä siis ainakin kiilavetariperän kanssa.
     
  6. jani10106

    jani10106 1st gear

    mulla on tommonen vastaava kun virtasenkaupassa,mutta 5 jalalla.
    ostettu motonetista ja hinta oli muistaakseni alle satkun,vetoo ja kosanilla pikkusen lämpöö niin läks..
     
  7. kaaponnyrkkipaja

    kaaponnyrkkipaja 1st gear


    parantamisen varaa sen verran että ite tein puolikkaasta raktorin työntövarresta! tihee jenka ja tarpeeks vahva lyötäväks jaa niin ja silmukka valmiiks päässä voi kiristää vaikka tunkin varrella!
    monta kaupan tuotetta hajotettuani voin todeta että kolmijalka ei vaan toimi ei saa tasaista vetoa! :eek:
     
  8. ari2004

    ari2004 Gearhead

    En oikein tajua millainen tuo työntövarresta tehty työkalu on, eikä sen ole niin väliäkään, mutta tarkoitatko "kolmijalalla" tuota virtasenkaupan Kukkoa ja mainitsemaani Hazetia? Minulla ainakin on kestänyt hyvin tuo Hazet:in "kolmijalka" jo 80-luvun puolivälistä ja tämä vehje oli jo silloin käytetty kun sen hommasin muistaakseni 50mk:n hinnalla. Työkalu on arviolta n. 60-luvulta, ja hyvin toimii edelleen.
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Onko jani10106 paljonkin aikaa, kun motonetista tuon ulosvetäjän ostit? Ei oo itelle vastaavaa osunu eteen pirkkalan motonetissa, täytyy vissiin katella hyllyjä tarkemmin
     
  10. jani10106

    jani10106 1st gear

    itte asiassa pirkkalan motonetistä noikin tuli aikanaan ostettua. tosin siitä on aikaa varmaan 3vuotta,kattelin motonetin ulosvetäjiä nettisivuilta muttei näyttäny olevan,olisko sitten poistunu valikoimista.
     
  11. Duar

    Duar 1st gear

    Mulla on itsetehty vetovasara, jossa vasaraosa on noin 10 kg, varsi M20 pitkä pultti ja kiinnitysosia tehdään lisää tarpeen mukaan.

    Ei ole vielä mikään jäänyt irtoamatta, joku pienempi auto on melkein pudonnut pukeilta ja laakeritkaan ei välttämättä tykkää.

    Tätä voin ehkä lainatakin, tuskin menee rikki!
     
  12. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Jep. Varmaan irtoaa, voi tulla vetarikin mukana kun vetovasaralla hakkaa. Ymmärsin että tarkoitus on irrottaa jarrurumpu, eikä rikkoa takapyöränlaakeria....?
     
  13. Duar

    Duar 1st gear

    Tää on itseasiassa hellempi kuin pienemmällä vasaralla olevat, koska iskuja ei tarvita monta. Tietenkin tolla pultilla voi ja kannattaakin painaa keskeltä sitä vetoakselipäätä eli oikeastaan ulosvetäjä ja vetovasara samassa.
     
  14. ari2004

    ari2004 Gearhead

    ...ja kun käyttää oikeaa työkalua oikeaan paikkaan niin ei tarvitse lyödä kertaakaan. -itse en ainakaan ole lyönyt sitten vuoden 1985, jolloin hankin kuvan mukaisen työkalun. Riittää kun kiertää ton ruuvin päästä jakkarilla.
    [​IMG]
     
  15. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Mulla on semmonen ikivanha itse tehty laippa malli (useemmalla jaolla)jossa tulee kartioputkea ulospäin noin 10cm ja sen läpi hemmetin iso pultti ja mutteri sisäpuolella, pannaan pyöränpultteihin kii ja kiristetään tiukkaan ja lekalla pultin päähän niin .....pam, on kaikki kiilamallin moparit auennu, jopa yli 15 vuotta seissyt 57 belven jarrutki.
     
  16. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kiitokset vastauksista, muutamat tarjosivat omia ulosvetäjiäänkin lainaan, kiitos heille myös. Hienoa huomata, että palstalaisten kesken vallitsee näin hyvä auttavaisuuden henki! Hommasin kuitenkin oman ulosvetäjän, aloin jo kallistumaan tee se itse malliin, mutta huomasin sitten sattumalta tuolla Tori. fi sivustolla olevan myynnissä muuten vastaavan mallisen Kukon ulosvetäjän kuin tossa Ari 2004:n kuvassa, mutta sillä erotuksella, että tässä mun ulosvetäjässä on 5 jalkaa. Hinta vaikutti kohtuulliselta ja huomenna pitäis Matkahuollosta toi hakea, sit pääsee/joutuu jarruja aukoon :odroll:
     
  17. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Oo varovainen sit siinä vetäessä, menee meinaa rummut kieroiksi väärällä taktiikalla, sen verran kovassa noi kiilavetari rummut on.
     

Kerro tästä muillekin!