Kantakortiton auto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 9.12.2011.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuli tuossa yksi projekti joka nyt karahti kiville TRAFI:n toimesta. Eli Auto vuosimallia 1960 Uudenmaan alueelta. Trafin tiedostoista ei löydy tietoja autosta. Uudenmaan kantakortit jotka ovat tallessa SAHK yhteyshenkilöllä loppuvat vuoteen -59. Auto poistettu liikenteestä 1960 luvulla. Ex omistaja kirjoitti lausunnon että on omistanut auton. Luovari tehty kuten pitääkin vanhaa rekisteriotetta ei ole. Ex omistaja ei muista rekisterinumeroa (onko yllätys jos auto on ollut ilman kilpiä yli 40v). Yksi kaveri samalta kylältä todisti paperilla myös että auto on seissyt ainakin 30v samassa pihassa.
    Trafin virkamiehille ei todistukset kelpaa näytöksi auton saamiseksi rekisteriin. Mitä tehdä? Pistänkö projektin paaliin :mad: vai taistelenko :poff: ja jos taistelen niin miten?
    Yhtäkkiä kaikki kanavat mitä tulee mieleen on kahlattu läpi. Ensi viikolla vielä varmistuu löytyykö silloisen maahantuojan arkistoista mitään. Pitääkö tehdä kuten Mobilistit aikoinaan auto kuntoon ja ulkomailla kilpiin ja palautus Suomeen ja maksaa tullit :eek: ?
    Millä Rodiukot kilvittää metsäprojektit?
     
  2. No H2O

    No H2O Gearhead

    Kantakortin puute on tosiaan merkittävin "suomi-auton" kilpiin saamisen este, kaikki muut yksityiskohdat rekisteröinnissä pystyy "soveltamaan" kuten olet jo tehnytkin.

    Mutta edelleenkään ei kannata "heittää kirvestä kaivoon" keinoja kyllä löytyy kunhan miettii...

    Itse alkaisin etsiä paperit omaavaa suomi-aihiota... tai sitten pyrkisin ostamaan paperit ulkomailta...

    Ja jos joku nyt miettii että on vilunkipeliä kikkailla paperien kanssa niin tutkikaapa esim. RS2000 rallieskojen historiaa hieman tarkemmin, parhaimmista laitteista ei kukaan tiedä monesko koppa on menossa... :rotfl:

    Ja moottoripyörät ovat sitten kokonaan oma lukunsa... :odroll:
     
  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Taitaa olla vaan virkailijan mielivaltaa. Kyllä ainakin täällä on saatu kilvitettyä kantakortiton ajoneuvo. Maanomistajan kirjallisella todistuksella, että kampe on maannut yli 10v. :odroll: Tuo, että auton originaali omistaja on vielä elossa ja suostuvainen kirjottamaan paperit on kyllä niiin iso +, et mahdottomampiakin tapauksia on kilvissä.

    Uusimaa on tosiaan ehkä vaikein alue löytää kantakortteja, koska esim. Helsingin korteista 90% ja uudenmaanläänin korteista 70% meni silppuriin, ennenkun oikea taho ehti väliin. Muualla maassa kortit ovat säilyneet paremmin.
     
  4. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Tuossa linkki trafin ohjeeseen paperittoman ajoneuvon rekisteröintiin:

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/42A19AA8 ... oneuvo.pdf

    Millaiset dokumentit sinulla on nyt?
    1. SAHK lausunto että ko. ajoneuvon kantakorttia ei ole arkistossa(Vuonna 1965 tai aikaisemmin mahdollisesti rekisterissä olleista ajoneu-voista voi tiedustella esim. Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry:ltä (SA-HK ry).)

    2. Trafin tieto palvelusta lausunto että ko. valmistenumerolla ei löydy ajoneuvon tietoja (Jos rekisteritunnus on tiedossa, saa Ajoneuvohallintokeskuksesta maksullisen rekisterikorttijäljennöksen 1.1.1966 jälkeen rekisterissä olleista ajoneuvoista. Jos ajoneuvo on ollut rekisterissä vuonna 1975 tai sen jälkeen, löytyvät tiedot AKEsta pelkän valmistenumeron, merkin ja mallin perusteella. Rekisterikorttijäljennös (kantakorttijäljennös) tarvitaan katsastusta varten ja sen saa tilattua AKEn tietopalvelusta puhelimitse tai kirjeitse.)

    3. omistusoikeus selvitys vähintään 10 vuoden ajalta (Selvityksestä tulee ilmetä se, mistä nykyinen omistaja on saanut ajoneuvon omistukseensa. Lisäksi on annettava mahdollisimman yksityiskohtainen selvitys missä ja kenen omistuksessa ajoneuvo on milloinkin ollut. Selvitys tulee päivätä, allekirjoittaa sekä siihen tarvitaan kahden todistajan allekirjoitukset)

    4. lisäksi trafin ohjeessa: Asiakkaan on osoitettava, että ajoneuvo on ollut jossain vaiheessa Suomessa rekisterissä (Suomi-auto).
    Rekisterissä oleminen voidaan osoittaa rekisteröintiasiakirjalla, rekisteri-korttijäljennöksellä tai muilla vastaavilla asiakirjoilla. Todistukseksi voidaan hyväksyä myös muu selvitys rekisteröinnistä. Tällainen voisi olla esim. muu rekisteröintiin viittaava todiste yhdistettynä vanhaan lehtiar-tikkeliin tai valokuvaan, mistä rekisteröitävän ajoneuvon rekisteritunnus on näkyvissä.

    Yleensä tuon listan 3 ensimmäistä on riittänyt ja viimeinen kohta on ollut ohitettavissa muilla selkeillä dokumenteilla. Jos sun paperit on tuon mukaiset, pitäisi onnistua. Mihin kohtaan Trafin mukaan rekisteröinin hyväksyminen kaatuu?
     
  5. jorke

    jorke Gearhead

    Oliko vuonna 1935 autoveroja?

    Kun tuolla mainitaan:
    "Autoverottomien ajoneuvojen osalta vaatimus aikaisemmasta rekisteröinnistä Suomeen ei ole ehdoton."
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No tuo tietty on yks selitys sille, miksi meidän kulkupeli (traktori) on saatu rekisteröityä...
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    1 Kantakortti ongelmasta on liite. Auto osuu juuri siihen mustaanaukkoon :mad: Kilvistä poisto 1964 tai 1965 tai 1966. Ex omistaja ei muista.

    2 Trafin tutkimus runkonumerolla ei tuottanut tulosta. Siitä on liite joka maksoi kokonaista 18€ se paperi :mad: Ex omistaja muisteli ostaneensa auton 1962 ja ajaneensa vain muutaman vuoden kun auto jäi seisomaan. Eli mahdollisesti poistettu kilvistä ennen 1966 vuotta. Ex omistaja ei muista rekisterinumeroa.

    3 Omistusoikeus selvitys löytyy Ex omistajalta kirjallisena 49v ja toiselta kaverilta samasta kylästä joka muisti auton seisseen jo 1980 luvulla samassa paikassa ladon takana. (nuorempi kaveri) Paikan osoite lisätty todistukseen.
    yksi ex omistajan sukulaispoika muisti auton seisseen aina samassa paikassa (syntynyt 1975)

    Minä soitin TRAFI:rekisteröintinumeroon kun olin saanut kaikki "tarvittavat" paperit kasaan ja selitin asiani. Sieltä käskettiin ottaa yhteys katsastuskonttoriin rekisteröintiä varten. Konttorin päällikkö otti yhteyttä TRAFI:in jonka virkamies oli ollut kuulemma sitä mieltä että jos auto on ollut Suomessa 1960 luvulla niin siitä TÄYTYY olla heillä tieto eli sen mukaan minun mielestä asia kaatuu kohtaan 1
    HUOM: itse en ollut puhelin yhteydessä kyseiseen virkamieheen joten tarkkaa ongelmakohtaa minulla ei ole tiedossa. Konttorilta lähetettiin kuitenkin keräämäni todistukset TRAFIin tutkittavaksi ja edelleen käsittelyyn.
     
  8. TiM

    TiM 1st gear

    Kangasalan Mobiliassa taitaa olla Helsingin ja Uudenmaan katsastuskortteja 60-luvulta autoista, jotka poistuivat silloin rekisteristä, kannattaisi sinne lähteä penkomaan. Ne on suunnilleen poistoerittäin ja kilven kirjainten mukaisesti ryhmiteltyinä laatikoissa.

    2kk sitten kävin siellä juurikin noita vuosia läpi... :-? Kaverilla on sama ongelma oman projektinsa kanssa ja sen tiimoilla ollaan tuolla käyty kortteja plaraamassa. Tosin hänellä ei ole edes summittaista tietoa poistovuodesta, mitä nyt on jotain pystynyt siitä päättelemään, ettei Trafin tiedoista löydy tiettyä päivämäärää vanhempia.
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Olikos maasturit verovapaita jo 60-luvulla? Mulla on yks 64 maastohenkilöauto johon ei kans löydy kantakorttia, senhän vois ton pykälän perusteella saada kilpiin
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Maasturithan oli tosi pitkälle verottomia koska olivat hyötyajoneuvoja jotka olisivat mobilisoitu armeijalle sodan syttyessä. Mun -78 Jeeppikin oli vielä veroton. Vaatimukset verottomuuteen oli silloin ulosotto ja 4x4 veto.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Joo ne oli 83 vuoteen asti verottomia mutta tarkoitin kysyä koska verovapaus alkoi, oliko se alusta asti vai tuliko jossain välissä?
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ainakin mulla on vuoden 1926 T-Ford, josta on tehty veronkiertopaku jo 30-luvulla. Ihan kantakortissa lukee, että on vapautettu autoverosta, kun on muutettu pakettiautoksi. Siis 4D avo...
     
  13. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

     
  14. jake74

    jake74 1st gear

    meijänki kylällä oli vanhakoppanen ekkeri jossa runkonumero,kilvet ja paperit kierti aika monta koria. kossupullolla pellin pala vaihto omistajaa.

    välikotelokin oli kaverilla jonka runkonumero ja kilvet kävi 4:ssa korissa.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joo onhan näitä varmasti ollut ja tulee olemaan mutta tämän projektin osalta mennään pykälien mukaan. Nyt varsinkin kun eräs henkilö aiheutti mulle herneen nenään menon :mad: ................ Siitä kuullaan sitten myöhemmin.
     
  16. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    voi,voi, kirjoittihan täällä 1 meedio ettaä saa laitteen kilpiin pelkällä valmistenumerolla, ei pitäs olla vaikeeta siis...no, tohon "asiantuntijaan" voi uskoo se ken haluu, ehkä kuitenki kannattaa varautua pikku pettymyksiin..
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eikös verot maksamalla pitäisi olla mahdollista saada kilpiin, jos ei voi Trafin mielestä todistaa, että auto on ollut Suomessa rekisterissä? Ulkomailta tuoduissa tuon ikäluokan autoissa verot on olleet luokkaa kymppejä, vai meneekö ne sitten tämmöisessä tapauksessa jonkun kekkoslovakian aikaisen säännöksen (uuden vastaavan = mahdollisimman kalliin mallin verot) mukaan?
     
  18. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No mitäs luulet jos täälä ei saa leimattua edes virallisesti tuotua autoa johon löytyy tullauspaperit mutta ei rekisteriotetta (joka on siis tullin toimesta otettu talteen ja hävitetty) kts. mobilistin avokuplajuttu muutaman vuoden takaa
     
  19. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    kannatta ehdottomasti ottaa yhteyttä vaikka yvllä siihen meedioon joka kertoi saavansa rungonnumerolla laitteet kilpiin, en muista topikin aihetta, jotenkin se liitty näihin papru-vikasiin laitteisiin, ei kovin kauaa oo aikaa kun oli esillä. hepulla on selvästikin kokemusta aiheesta, varmaan aika paljonkin kun noin hyvin tiesi, ei tarvi kuulemma edes kopioo kanta-kortista kun homma käy ja nopeesti..
     
  20. Aako

    Aako 1st gear

    Yritän muistaa huomenna ottaa tallilta sen trafin lähettämän ohjeen asiasta, josko siitä jotain apuja olisi...
     

Kerro tästä muillekin!