Chevy TBI:n polttoaine putket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja slote, 17.5.2004.

  1. slote

    slote Gearhead

    Capricen TBI koneen bensaputket alkaa olla vaihtokunnossa konehuoneesta. Metro-Autosta ei osia eikä apua halvalla löydy ja muutama verstas josta kysyin oli yhtä ulkona kuin minäkin....eli; onko joku tehnyt uusia putkia ko.systeemiin? Mistä aineesta ja millaisin liittimin. Mistä liittimet? Millaista tavaraa joustaviin korin ja moottorin välisiin putkiin? Vai löytyykö jostain siedettävällä hinnalla uusia?
     
  2. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Putkeahan saa rautakaupasta tai vaihtoehtoisesti letkulla vetäen (saa esim. Etolasta). Liittimiä saa hydrauliikkkaliikkeistä. Ota mallit mukaan, niin tulee oikea kierre. Ainakin vanissa putket on tuumamittaisia, joten vanhat liittimet ei käy!
     
  3. slote

    slote Gearhead

    ....kaikkihan tietää että huberilta saa putkea ja etolasta-tuosta nurkalta muoviputkea ja 500m:n päästä biltemasta klemmareita......Kyseessä on sentään oma auto ja siihen tekee mieli tehdä hommat hiukan paremmin. Tbi systeemissä polttoainepumppu on tankissa ja koko polttoaineputkiston matkalla on painetta- joskin vain 11-14,25 psi normaaleissa puitteissa-mutta kuitenkin painetta. Ei huvita tehdä mitään klemmari virityksiä ja samalla liekinheitintä konehuoneeseen.Hommat voi tehdä monella tavalla...... :smile:
     
  4. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Ei taida paljo auttaa mut täällä Tampereen suunnalla kyselin vuosi sitten kans Astron TBI:n bensaputkia kun oli suodattimen ja TBI:n välinen osuus aivan paperia ja kyselin joka paikasta apua, Metroautosta sanotiin että maksaa maltaita ja täytyy tilata.Mistään hydrauliliikkeistä ei löytynyt päitä jne..Kunnes sitten kyselin Tampereen PolarTechnickiltä(hydrauliosia) ja siellä kaveri irroitti vanhat ja hyväkuntoiset putken päät sahalla ja juotti ne hydrauliletkun päihin kiinni ja hyvin on pitänyt.Tosin se oli tarkoitus olla väliaikainen mut perskules kun on toiminut niin en oo uusia ettiny.Top osista hain o-renkaat.
    Toi oli esimerkki ,mut kyllähän joku varmaan sais tilattua jenkeistä edukkaastikin..vai??Pitempiä linjoja on vaikeampi vetää letkuilla nätisti ja tukevasti
     
  5. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Niin, tarkoitin, et vetää uudet putket esim. 10-12mm teräsputkea+ermoto/vastaavilla liittimillä. Tarjoustalosta vielä putkentaivutin sopuhintaan. Joustokohtiin hydrauliikkaputiikista pienet palat letkua liittimet prässättyinä. Pitäis oleman "asiallinen"? Sitäpaitsi 15psi:n paine ei ole kovinkaan kummoinen jos ajatellaan klemmarivirityksiä :smile:.

    Näppishäriö...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Spitfire 2004-05-19 06:35 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Spitfire 2004-05-19 06:36 ]</font>
     
  6. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Itsellä ihan tavalliset kaasarimallin polttoaineputket tbi:sä, on klemmaria ja kumiputkea, eikä mistään ole bensaa vuotanut eikä liekkiä lyönyt. Enkä usko että tulee lyömäänkään.

    Nuo tbi:n paineet on sen verta pienet että ei ole ongelma. Tietenkin letkujen, putkien ja kiristimien laatu vaikuttaa asiaan...
     
  7. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    UsPartsista saa ohjaustehostajan putkien korjaukseen sopivan pätkän metalliputkea aika sopivaan hintaan ja siinä on sama liitin kuin noissa ruiskumoottoristen bensaputkissa. Helppo taivutella sopivan malliseksi ja putken toiseen päähän on vielä tehty valmiiksi klunssi letkuliitosta varten. Löytyy vielä eri pituisiakin pätkiä.
     
  8. slote

    slote Gearhead

    Kiitoksia kaikille vinkeistä :smile: Oikeastaan kun tarkennetaan niin suurin ongelmahan on tuo korin ja koneen välinen joustava liitos. Kaikki muut putket kyllä saa viriteltyä. Ei viitsisi luottaa muoviletkuun siinä välissä. Vaikka on pienet paineet niin ei se tartte kuin neulanpään kokoisen reiän kun kusee jo kauas alle kilon paineilla joita nuo polttoaineputkiston paineet tosiaan on....
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En ole vielä itse kokeillut,kaverin mukaan TBI:n polttoaineliittimet ovat samoja kun ILMASTOINTILAITTEEN liittimet ja niitä saa ainakin Konalasta Hankasuontiellä olevasta ilmastointilaitteita asentavasta firmasta...kaveri uusi tankin päähän putkia/letkuja...

    Olen itsekin yrittänyt haeskella sopivia liittimiä TBI:n polttoaineen painemittaria varten,ei vain mikään hydrauliikka tai kaasuliitin firma tunnista liitintä joka tule TBI:n kylkeen...
    Jenkeissäkin näyttää olevan yhtä vaikea saada sopivaa liitintä,koska heput ostavat sielläkin korjaamo käyttöön tarkoitettuja painemittareita ja ottavat siitä adabterin autoon...
    Voisi olla jollekin sorvarille hyvä bisnes ruveta valmistamaan sopivaa liitintä....ostan heti jos joku vain rupeaa tekemään.
     
  10. Slas

    Slas Gearhead

  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Uppista. Vanha aihe ja sama vika. Onko kukaan vieläkään löytänyt tämmöisiä mistään valmiina vai pitääkö tosiaan alkaa putkea taivuttamaan metritavarasta?
     
  12. mhj

    mhj 1st gear

    Niin siis noita adaptereitahan on, 16mm tulopuolella ja 14mm paluulinjassa; saginaw-->AN-liitin. Nuita on naaras- ja uroskierteella.
    En ite ajatellut tehda asiasta sen kummempaa ongelmaa. Uusin jo omaan pickuppiin linjat tankilta ensimmaisiin liitoksiin ja laitan loppupatkankin earlsin letkulla. Jos US-partsista saa noita valmiita patkia niin laita siita? Capricessa on pitempi matka tankille tietty jos kaikki linjat uusii. Omassa Nussanissa on lemmariliitoksilla bensalinjat, ja on turbollinen monipisteruisku, onhan niissa toki se kaulus prassatty letkuihin.
     
  13. SK

    SK Gearhead

    Vaikka noita putkenpäitä ilmeisesti saakin putkineen, niin ongelmana on että TBI:hin läppärunkoon tuleva putkenpää on tehtaalla prässätty aivan erilaiseksi kuin ohjaustehostajassa/laatikon lauhduttimen putkessä tms. oleva yksinkertainen jarruputkipää (joka kyllä käy mm. TBI:n bensalinjassa olevaan suodattimeen). Tietääkö joku missä tuollaisen oikean pään saisi teetettyä, ainakin hydrauliikkaliikkeet nostivat kädet pystyyn.

    Itselläni on nyt nuo nimimerkki Sporttruckin mainostamat Earlsin päät http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... hlight=tbi .

    Noihin saa ruuvattua normaalit hydrauliikkaliikkeen myymät päät eli prässättyä halutunlaiset letkut tai putket. Tosin ainakin K-koodin koneessa (van 350 cid) EGR-venttiili on sellaisessa paikassa, että bensan paluuletkun liitin tulee todella ahtaaseen paikkaan - itse asiassa ainakin hankkimilleni hydrauliletkulle/päälle liian ahtaaseen.
     
  14. mhj

    mhj 1st gear

    No eikö mahdu edes sellanen 90-asteen mutkalla oleva AN-liitin, kun siis tulee letkuun suoraan kiinni? Noihin earlsin letkuihinhan saa sitten putketkin kiinni, kestää varmaan TBI:n paineet.
    Itse vetelen kuten sanottu letkuilla koko hoidon, mutta pikkarissa onkin lyhyistä matkoista kyse.
    Noi earlsin liittimet ainakin sopii hyvin eikä vuoda. Tankin päähän käy ne naarasmallin liittimet.
     
  15. SK

    SK Gearhead

    Eiköhän siihen jonkun pään saa mahtumaan, mutta perusmallin suora hydrauliletkunpää ei mahdu. Tuo Earlsin pätkä vie putkea/letkua pari tuumaa alkuperäistä taaemmaksi (ja samalla alemmaksi) - ja se on aika paljon noin ahtaassa paikassa.
     

Kerro tästä muillekin!