Kulutuslukemat, eli paljonko vie soppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja twincam6, 29.12.2011.

  1. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Juuri samanlaiset on tuntemukset mullakin... eikä toi mun ruisku-sämpylä nyt ees niin kauheesti vie!
    Ei oo venettä, kelkkaa mönkijää, dieseliä, webastoa eikä villapaitaa.
    Enkä ikkään oo lentänykkään mihinkään (paitsi firman piikkiin :lol: )

    Tosin ei kyllä mulla mitään noita vastaan oo, poislukien dieseliä ja villapaitaa.


    (eipä tekstistä uskois, että oon selvinpäin, kuskinhommissa päivystän silmät ristissä)
     
  2. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    perseestäkö sitä tietää ku ei toimi mittari..
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    1989 chevy suburban 4x4 5.7 TBI, auto painaa 2600kg:

    120 000 km keskikulutus oli 15.7 litraa sadalla.

    Maantiellä menee 14 litraan sadalla jos ei juuri aja yli sataa eikä ole kova vastatuuli.

    Kaikkein huonoimmat lukemat on ollut 21 litraa sadalla, minkä saa aikaan talvella, kaupunkiajossa, usein nelivedolla ja muutaman kilsan kerrallaan eli aina kone kylmänä.

    ed, th700, 3.73, renkhaat 31", isonnus vakiosta lisäsi kulutusta jonkin verran, niillä ajettu tosta 80 tkm.
     
  4. chauffer

    chauffer 1st gear

    Ollut minulla reilun vuoden, kone käy täysin värinättömästi, ei mitään ongelmia. Ilmapumppu ainoa mikä alkoi pitää ääntä, tyhjensin sisuskalut uutta pumppua odotellessa...
     
  5. Impalala

    Impalala 3rd gear

    -73 Impala vei n. 20-35l/100km, ei tosin käyny välillä ku kuudella :soosoo:
    Luultavasti asettuu tulevana kesänä kulutus 20 paikkeille remontin myötä.
    Tekniikkana 454+th400, perävälityksestä ei tietoa :wink:
     
  6. A/C

    A/C 1st gear

    Cadillac teki vuonna 1981 järjestelmän, jolla "sammutettiin" 2 tai 4 sylinteriä. Järjestelmän nimi oli V8-6-4 ja se toimi kuormituksesta riippuen joko 8, 6 tai 4 sylinterillä säästäen samalla bensaa. Järjestelmä oli kuitenkin niin alkeellinen, että sen tietokonepuoli teki siitä tökkivän jota ei kuluttajat voineet Cadillacissa hyväksyä. Varsinkin, kun auto kulki 6 sylinterillä niin käyttäjien mukaan kone ei käynyt tasaisesti.

    Tällaisia autoja näkee aina välillä jenkiessä myytävän. Joistakin on tehty normi Cadillac 368 V8 katkaisemalla jokin laatikolta tuleva johto. Joissakin tuo järjestelmä jopa on toimintakunnossa.

    Kyseessä olisi ollut hyväkin keksintö mutta senaikaiset V8 eivät olleet mitään tehokkaita laitoksia kuten monet tietävät. Kun koneesta tehtiin V4 maantiellä niin se riitti juuri siihen nopeuden ylläpitoon. Joissakin jenkkifoorumeissa on keskusteltu tuon järjestelmän asennuksesta Cadillacin 500 (8.2L) koneeseen - tehoa olisi riittävästi jopa 4 cyl tilassa. Joku on jopa toteuttanut sen ja tehnyt (huonon) videon koneesta http://www.youtube.com/watch?v=YDoRk1HPoxA

    Tekijä väittää seuraavaa: A small update three years later: I still have the car and it still runs. .. and the cylinders are still deactivated using a manual switch. My intention was to have the megasquirt to handle that, but I never found a suitable sulotion. Mileage is somewhere around 20mpg E85 @ cruise 55MPH. That would be 25mpg if I used gasoline (E85 powered cars tend to use 27-30% more fuel due to its lower energy content)

    Hienoja lukuja 8.2L V8 :eek:

    E: Löytyipä muuten tekijän kotisivut kuvineen http://home.swipnet.se/emod/Cad/index.html
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Noi lepuutusmoottorit ei oikein toimineet halutulla tavalla. Ideahan oli, että moottori lepuuttaa välillä kahta tai neljää sylinteriä. Usein kuitenkin kävi niin, että moottori lepuutti sitä neljää, sen jälkeen kuutta ja lopulta kaikkia kahdeksaa sylinteriä. :wink:

    Eikös tänä päivänä ole olemassa myös toimivia lepuutusmoottoreita, joita on tullut markkinoille kehittyneen tekniikan myötä.
     
  8. peelo57

    peelo57 3rd gear

    joo jenkeissä yleistymässä ainakin corveten koneessa taisi olla toi sekä pentastar v6:ssa.
    cylinder deactivation on tuo uus ''hitti''
    termi mitä ne jenkkilässä käyttää

    ihan kivalta koneeltahan tuo näyttää noin 300 heppaa ja kulutus siinä seiskan paikkeilla vakiona...

    NIIN ja dusterissa tällä hetkellä toi 318 syö sen 11L/100km maantiellä ja sitten kaupungissa reilusti.
    jos sen talven jälkeen sais kasvamaan kun vaihtaa perän 2.7:sta 3.2:een :lol:

    niin ja hyväää uuttavuotta.
     
  9. rkr

    rkr Gearhead

    Pikkulohko säädöissään menee alle kympin maantiella mutta seka-ajossa menee enemmän. Mulla esim pirteä kaasari 350 f-koppasessa vei kaupungissa siinä 12-13 litraa kun matkaa pääsi alle kympin. Siinä mielessä varmaan parin tonnin keijukaiskoppa hörppää sekalaisessa siinä 12-15 kuten joku jo mainitsikin. Paljon riippuu välityksistä, laatikosta ja kaasarin ja jakajan säädöistä. Esimerkkinä vaikka mulla olevat vortecin "fastburn" tyyppiset kannet sallivat muutaman asteen vähemmän ennakkoa ja laihemmat seokset joka näkyy heti kulutuksessa.
     
  10. A/C

    A/C 1st gear

    Ööö? Ei se V8-6-4 järjestelmä voinut lepuuttaa kuin maksimissaan 4 sylinteriä kerrallaan eli koneesta tuli V4. Se lepuuttaminen tapahtui solenoideilla jotka eivät antaneet kyseisten sylinterien venttiilien liikkua.

    Tuossa näkee koneen hyvin ja erikoiset venttiilikopat jossa ne solenoidit sijaitsivat. Eli vain tietyt sylinterit sammuivat:
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img665545.jpg
     
  11. Topi71

    Topi71 1st gear

    -90 "kantti"Caprice farkku n.15-20litr./100km. näin talvella keskimäärin
     
  12. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    91 Caprice 305 on viennyt 8-18 litran välillä, aika tavallinen on joku 15l/100km.

    camaroa en ole ikinä saannut viemään yli 18l/100km :( joku 13-14 tais viedä kesällä.

    ja on melkeen kokonaan taajama/kaupunki ajoa.
     
  13. turismo

    turismo 1st gear

    -96 g30 van 6.5 diesel maantie 11L kaupunki 20L normiajo 14-16L monesti meinaa vaan pysyä melko korkeella ku pittää painaa kaasua että kuulee mite kasi ärjyy :lol:
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Noo, 303 vie sekalaisessa ajossa keskimäärin 19,12 l/100 km, joten ei noilla voi vähemmällä ainakaan päästä - isompia kun ovat. Eikös se lokiikka noin yleensä mene?
     
  15. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    On monenlaisia.
     
  16. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    1949 buick pikkasen piristetty 350, matka-ajossa 12,5 sadalla. Gangsterilipan asennus lisäs kulutusta 1,5 litraa.
    Sama auto vakio 305cid 15,5l/100km.
    Vielä 383 stroukki koneella (melkein samanlainen kuin V8 projektissa) 11,7 kulutus. Ei ollut säädöissään ja kun ottais lipan pois niin vois päästä alle kympin maantiellä 8)
    Perävälitys 2,73
     
  17. mirage

    mirage 3rd gear

    79 Malibu 350:llä;
    rikkinäinen th200 vakioturbiinilla ja 2,29 välitys 11l/100km
    ehjä th2004r 2500rpm turbiinilla ja 3,42 välitys 18l/100km
    ..ja syy taitaa olla säätämätön edelbrockin 600cfm vs. orgis rochester.
    Ens kesänä mennään vähemmällä ja lujempaa!
    Vielä kun laittaa turbiinilukon toimintaan, niin odotan paluuta 11l:n lukemiin!
    1966 Impala 250:llä (th350, perävälityksestä ei ole tietoa) kuluttaa saman. ..ja toimii hyvin kruisaillessa.
     
  18. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Tänään tuli ajeltua 1991 sedan Capricella Kuopio-Helsinki-Kuopio, mittariin kertyi noin 530 mailia eli noin 850 kilometriä (sisältää noin parikymmentä kilsaa pakollista kaupunki ajoa stadissa), kyydissä emäntä, kaksi lasta ja koira. Sain kulutukseksi laskettua vain 8,55 l/100km :eek: Siinä täytyy olla joku virhe... :poff: Ihan pelkässä lyhyessä kaupukiajossa auto vie lähemmäs 18l sataselle...
     
  19. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    BMW M5 / 6-suora 3,5 / alle 6 litraa/100km / maa- biokaasu / bifuel, käyttisvero ja lisätulpanvaihdot huomioitu, keskiarvo nyt työmatkalla 44km.
     
  20. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    ^^Paljonko se söi tolla matkalla yhteensä?
     

Kerro tästä muillekin!