puolan etuvastus...??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rakkari, 1.1.2012.

  1. rakkari

    rakkari 3rd gear

    joo eli tartteeko vai ei.. ja kysees kärjellinen jakaja..
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä ja ei, riippuu mistä laitteesta on kysymys:
     
  3. rakkari

    rakkari 3rd gear

    59 puikki isolohkolla,, viimekesänä oli varkkufoordi joka ei toiminu vastuksen kans kunnolla ei sitten saatana millään ja kun otti pois niin poltti kärjet... ja täs puikis on ny muutaman kerran palanu kärjet kun tuos pihalla olen siirtäny, vesihiekkapaprulla parikertaa pyyhkässy niin toiminu jonku aikaa taas (ei auta uudet kärjet),,, mut taas ku mul on tommonen vanha mercury niin siin on ilman mitään vastuksia virta puolaan ja on toiminu ainakin 5vuotta ilman mitään onkelmia... :-?
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onko kondensaattori kunnossa?
     
  5. rakkari

    rakkari 3rd gear

    ei vaikuta vaikka uusii..
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vai on kärkiongelmia, suosittelen laittamaan ignitorin, sopii suoraan jakajan sisälle kärkien paikalle ja on täysin huoltovapaa. Eikä tarvitse esivastusta. Itselläkin ollu Fordissa jo yli toistakymmentä vuotta paikalla ja antaa vahvaa kipinää. Kärjet alkavat olla jo niitä menneen maailman vehkeitä.
     
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    en taatusti pistä mitään kärjettömiä systeemeitä, niitten takia taistellu ja jääny tienpäälle tarpeeks monta kertaa.. tarttisin vaan tietää et johtuuko kärkien palaminen etuvastuksen puutteesta vai rupeanko etsimään vikaa muualta...
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, siin Mercurys onki se vastus johto!!!
     
  9. linis51

    linis51 3rd gear

    Laita puhtaat kärjet paikalle. Älä säädä niitä sen jälkeen. ( siis työnnä mitään likaa/rasvaa sinne väliin.

    Kyllä ne sitten kestää.
     
  10. unknown

    unknown 3rd gear

    Ehdottomasti näin!
    Itse pidän sellaista mottoa, että jos se kerran on tehtaan toimesta laitettu autoon ja uutena toiminut, niin ei ole mitään syytä miksei se toimisi nykyäänkin, kunhan vain korjaa.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pakko antaa ääni ignitorille, vaikka olen periaatteessa kaikkia aftermarket kötöstyksiä vastaan. Veneen Malloryn jakajaan oli sellaisen joku laittanut, eikä tee mieli laittaa kärkiä takas ja alkaa sitten kosketuskulmamittarien, kärkiviilojen ja liuskamittojen kanssa. Ainakaan niin kauan kun se toimii.

    Puristussytytys on kuitenkin kaikkein huoltovapain systeemi. Ei yhtään osaa!
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ainakin 60-luvun GM:ssä on alunperin johdotukseen sisäänrakennettu puolan esivastusjohto, 59:stä en tiedä.
    Helpoin tapa varmaan selvittää ongelma on se että mittaa puolan plusjännitteen auton käydessä, jos se on muutaman voltin matalampi kuin akun jännite, niin silloin esivastus on. Esivastuksen kuulumisesta systeemiin kertoo myös se että jos startin solenoidille tulee toinenkin pikkujohto omaan nastaansa jonka tehtävänä on antaa suora akkujännite starilta puolalle silloin kun startataan.
    Jos etuvastuskytkentä on toiminnassa, niin silloin kärkien palaminen johtuu jostain muusta, vaikkapa kondensaattorista. Mutta senhän olet varmaan vaihtanut jo kärkien kanssa.
    Samoin viallinen lataussysteemikin voi polttaa kärkiä, mutta oli yksi Rachero aikoinaan ja sen kärkien varret olivat ihan sinistyneet muiden säköongelmien lisäksi, ongelmana oli korin maadoituskaapelin puute ja ulkoinen lataussäädin antoi ylijännitettä satunnaisesti. Joku oli jo autosta poistanut elektronisen jakajankin tuosta johtuen, varmaan sama tyyppi joka oli sen maadoituskaapelinkin poistanut.

    Jos ongelma ei selkene niin silloin voisi ostaa esivastuksella varustetun yleismallipuolan vaikka Biltemasta ja kytkeä sen toimintaan. Se tarvii sen esivastuksen starttauksen aikaisen ohittamisen, eli piuhan siltä starin solenoinin lisänastasta.

    Esivastuksen ja esivastuspuolan ainoa tehtävä on varmistaa kunnollinen kipinä käynnistyksen aikana kun akkujännite silloin startin kuormituksesta laskee. Se ei vähennä normaalia ajonaikaista kipinätehoa esivastuksettomaan nähden koska on erilailla käämitty sisäisesti. Mutta jos sitä käyttää ilman esivastusta, kuluttaa se liikaa virtaa kärkien kautta ja myös kuumenee.
     
  13. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Aika outo kommenntti tämmösellä foorumilla, jossa 99% kalustosta on "menneen maailma vehkeitä" :eek:


    Ja itse aiheeseen, niin ei siitä etuvastuksesta ainakaan kovasti haittaa oo, kunhan startatessa saa syötettyä puolalle täyden jännitteen. 8)
     
  14. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    kipinä

    ongelma voi tosiaan johtua huonosta maadoituksestakin , mut jos maadoitukset kunnossa , niin eiköhän tuo vaadi etuvastuksen , ja niinhän heikko maadoitus esim. polttimon kannassakin aiheuttaa liittimien palamista siinä kuin huono kontaktikin liitoksissa
     
  15. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mitä outoa siinä on, kärjistä luovuttiin jo 1973 MoParilla ja 1974-75 Fordilla. Ja tässä harrastuksessa aina parannetaan vanhaa, usein viritellään enemmän tehoa mitä tehdas on luvannut, vaihtamalla osia parempiin nykytietämyksella tehtyihin, vaikkapa imusarja, kaasutin yms. Tietysti jos ei luota ignitoriin voit aina pitää myös kärjet mukana matkassa auton työkalulaatikossa ja vaihtaa tilalle jos kipinä häviää.Helppoa ja matka jatkuu. Mutta jos on vihkiytynyt mobilisti pussihousuineen niin ei tietenkään mitään uutta voi hyväksyä.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eiköhän tuo juuri ole ollut koko hot rottinkin idea. Veikkaan että jos elektronisia sytkyjä olisi ollut 40-50 luvuilla, olisi sellaiset laitettu niihin rodeihin Cadin moottorin mukana. Pussihousuroddaamien on kai aika uusi ilmiö.
     
  17. rakkari

    rakkari 3rd gear

    kuteten sanoin ei ole vastusta (olen ton puolanjohdon joskus uusinu) ja puolalle tunkee samanverran sähköö kun akulle..
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    No tuossahan se vika sitten voi olla. Puola voi olla esivastusmallinen ja nyt se vastusjohto puuttuu. Onko sillä startin solenoidilla kaksi johtoa?
     
  19. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Mulle tungettiin väkisin tuollainen ignitor kainaloon kun kyselin uutta jakajaa clevelandiin ja käski tarkastaa että löytyy etuvastus. Tarviiko vai eikö tarvi ja miltä sellainen mötikkä näyttää, jotta voin tarkastaa että onko vai eikö?

    Thänks!
     
  20. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     

Kerro tästä muillekin!