Työkalut - '79 Rochester-kaasuttimen säätöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Holley, 3.12.2011.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Katsoinpa GM:n korjauskirjaa ja onhan siinä jokunen "special tool" Rochesterin säätöä varten. Jos yrittäisi tehdä hommaa oikeaoppisesti eikä korvakuuulolta, kai jotain tarvitsisi ollakin ja ihan 1:1 työkaluja en varmaan löydä Bilteman luettelostakaan. Kokemuksia säätelystä?
     
  2. rapis

    rapis 1st gear

    tehin sopivaan putkeen loven. taisi olla halk.10mm putken pätkä.
     
  3. Otto

    Otto Gearhead

    Rochester on tehnyt monenmoista kaasutinta, niitä on ruuvattu monenmoisiin imusarjoihin... :-?
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Tarkoitit siis, etten kertonut riittävän tarkasti mistä oli kyse...? No M4MC on kyseessä. 350 Chevyn kone kyseessä. Kone on vm. 2008 Vortec-kantinen "tarvike-crate 330hp", mutta kaasutin on alkuperäinen Caprice sedanin kaasutin vuodelta 1979.
    Työkalut, joita korjauskirjassa mainittiin, ovat esim. "J23417 Choke lever installing tool", "J26701 Choke valve angle gauge" ja tietty yleisesenä ei-GM-osana voisi olla "J9789-02 Universal carbutetor gauge set" ja pari muutakin osaa. Nimimerkkini ehkä kertoo, että esim. Holley-kaasuttimia on tullut miten sattuu säädeltyä, Carteriakin, mutta tämä Rochester vaikuttaa enempi säädettävältä. Toimii periaatteessa aika hyvin, mutta ovat liikkeessä jättäneet ryypyn pois kokonaan ja minusta se on huono homma. Toisaalla kyselin nuukahtamisesta polkaistessa ja pitäisi säätää kuulemma tyhjäkäyntiä. En mielellään säädä ihan miten tahansa ihan mitä tahansa, koska kuitenkin auto pyörii puolikylmänä hyvin, menee päästöistä läpi ja kulutuskin on kohtuullinen. Siis tekisin ihan tismalleen diagnoosit tuon tehtaan manuaalin mukaan. Siksi kysyin työkaluja tai referenssejä, miten te näitä säädätte?
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Ennenkuin kaasaria alkaa yrittämään joka tilanteessa toimivaksi, pitää olla edellytykset kunnossa, mikä roksteenin quadrajetin tapauksessa tarkoittaa enempi spesifisti ettei ensiöiden läppäakseli ole kulunut väljäksi, ettei kantta ja/tai läppärunkoa ole kiristetty kieroksi ja ettei osia puutu ja paikat on puhtaat. Jos siis sulla puuttuu ryyppytsydeemit, niin et saa toimimaan kunnolla kuin kone lämpimänä.
    Et tarvitse mitään "choke"-työkaluja, angle toolin voi korvata noin 3mm poranterällä, millä tulkataan ryypyn avautuma ja installing toolin voi korvata lähinnä näppärillä sormilla ja pinseteillä.
    Toi kaasari kyykähtää lähinnä kahdesta syystä, joista todennäköisempi on toisioilmaläppien liian nopea avautuminen (jousen säätö tiukemmalle tai vakuumijarru revitty pois tai eliminoitu toisioiden kylmälukitus) tai sit kiihdytyspumppu on finaalissa.
    Toihan on pykälää railakkaampi kone kuin orkkis. Voipi vaatia seosruuvien avaamista ja ehkä vähä rikkaampia ensiösuuttimia. Tyhjäkäynnin säätöön voit käyttää apuna vaikka sellaista katoavaa kansanperinnettä kuin alipainemittaria, haet suurimmat alipaineet seosruuveista ja sit säädät tyhjäkäynnin rpmmät. Toisioneulat menee jos eivät satu olemaan jotkut superlaihat DD-versiot, jotka onkin sitten jälkiasennettu sinne.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    En ole aloittanutkaan enkä tiedä onko ryyppyosista varsinaisesti mitään poistettu. Jos on, silloin olisi ajatus tilailla Rockautosta osia. Ainakin niiden nettiluettelo tuntee jopa varaosat kaasuttimeen.
     
  7. JJ

    JJ Gearhead

    Mulla olis tuolla pari -79 403cid:n päältä poistettua kaasaria jouten ja 1kpl korjaussarjojakin löyty.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Saresks kiitos, ja JJ:lle pistinkin jo yv:tä. Kertoilen myöhemmin miten etenee. Katsastuksen taidan hoitaa vielä nykyisellään, koska auto siis lähtee käyntiin, kuluttaa kohtuullisesti ja on mennyt päästöistä läpi hyvin.
     
  9. TransSami

    TransSami Gearhead

  10. Holley

    Holley Gearhead

    Palaan vielä tähän aiheeseen.
    Mikähän on "plug gauge"? Sillä voi siis korvata astemittarin.
    Miten ihmeessä mittaan 3 mm poranterällä 15/32", 1/4", 9/32" jne arvoja?
    Jos siis kävisin kohta kohdalta läpi asioita:
    float level adjustement, pump adjustment, fast idle adjustment, air valver rod adjustment jne. kymmenkunta asiaa mitattavana ja paljon eri mittausarvoja pitäisi saada!

    Minulla on nyt siis 403:n päältä oleva Rochester tulossa piristettyyn 350:een. Äkkiseltään voisi kuvitella esim. suuttimien olevan sopivan kokoiset.

    Samoin aika monet asiat kai voin tehdä "off car", vähän ihmettelen etteikö kaikki olekaan juuri täsmällisesti oman moottorin kanssa tehtäviä, vaan jotain yleistoleransseja?

    Voiko ensiöiden läppäakselin väljyyttä varsinaisesti mitata? Vai onko "sormin havaittava klappi" esimerkiksi jonkinlainen hylkyraja tms?

    Nämä nyt ovat vähän aloittelijakysymyksiä, mutta tuo kaasuttimesta kertova osio tehtaan manuaalista näyttää vähän täyskädeltä luettavaksi.
     
  11. the_spy

    the_spy 3rd gear

    mulla on tuollainen doug roen kirjottama rochester carburetors kirja minkä voisin myydä kun ajelen nykyään foortilla..
     

Kerro tästä muillekin!