Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Onko loppunopeutta ? Siitähän se suuntaa antavan tehon saisi laskettua?
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ja painoksi väitetään 2280kg, jännä homma kun vakionakin paino on alle 2 tonnia niin tehdaskilpurissa paino kasvanut.

    Eiköhän tuon todellinen paino ole siellä 1600-1700kg paikkeilla

    edit: tossa on todennäköisesti mennyt omapaino ja kokonaispaino sekaisin eli vakiona kokonaispaino wikipedian mukaan 2265kg omapaino 1830kg.
    Ja luokituspaino on vielä pienempi 1635kg eli siitä on otettu jotain varusteita vielä pois (ilmastointia ym), mutta esim verhoilut ja penkit siihen kuuluu. Ja jos toi on kerran tehdastekoinen kilpuri niin veikkaan että hyvin lähellä ollaan luokituspainoa.
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Aikaisemmin oli linkki vuoden 1971 koeajosta, siinä painoksi arvioitiin 3800 paunaa eli noin 1720kg, siis juuri tällä yksilöllä.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Keimolassa käytetyillä ajanottolaitteilla ei mitattu loppunopeutta.
     
  5. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    olikos se niin vain 2 olis tehty?
     
  6. musta78

    musta78 Gearhead

    Oliko Jarno Saarisella käytössä De Tomaso Pantera? Ajoiko Suomessa? Tietääkö joku asiasta enemmän?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Väittäisin et tää lentävä lause noista tuon ajan renkaiden huonosta (kiihdytys)pidosta on kyllä huuhaata. Tän päivän matalaprofiiliset vyörenkaat on todennäköisesti pidoltaan huonommat kun mitä noi polyglasit jne. ainakin kun katteleee mitä esimekriks noi FAST luokan kilpurit vetelee 60 jalkasia polyglaseillaan.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onks noi FAST-luokan laitteiden Polyglasit ihan täysin yhteneväisiä alkuperäisten renkaiden kanssa, vai käytetäänkö jotain modernimpaa saman näköistä kumia? Varmasti on rungot löysempiä, eli siten vois vetopito olla vähän parempi kun nykyrenkaissa, mutta miten paljon pintakuvio sit vaikuttaa? Mene ja tiedä...
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Näin nuo väittävät että ovat ihan normirenkaita Cokerilta ostettuna. Jos ylipäätään kattelee noita jo silloisissa lehtitesteissä ajeltuja aikoja ja loppunopeuksia, niin ei niihin millään luistimilla päästä
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Omaa mielipidettä noista nyt kaupasta saatavista uustuotanto-Polyglasseista:

    - kumiseos on nykykumiseosta
    - disaini kuin ennenvanhaan, eli sivuista lerjuav.... siis paikaltaan kiihdytettäessä miellyttävästi joustava rakenne, ainakin jos vertaa nykykumeihin (?)
    - FASTin isot pojat ovat vissiin sanoneet, jotta alhasilla rengaspaineilla ja sopivasti kuluneilla kumeilla he tykkää kiihdytellä.

    Mutta tää oli lillasti jo OT. Jatketaan.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: 70-lukuu



    No voi ny vittu. Miksi laskeskella painoa ja spekuloida tehon vaikutusta nopeuteen, jos huppunopeuden rajaakin yli 40v myöhemmin näppäimistön takana istujan pallien pieni koko. :wc: :poff:
     
  12. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Top Gearissa oli yksi jakso jossa oli nopeimmat kulkuvälineet vuonna 1960, koitin ettiä tuota jaksoa netistä mutta en löytnyt. Siinä oli nopein auto joku jaguaari, nopein pyörä joku black shadow(tai jotain sinne päin) ja siinä oli myös mukana juna vertailukohteena.
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Pistin pari sivua aiemmin linkin, en tuosta ohjelmasta vaan siitä Black Shadowsta = Vincent. Huippunopeus 120mph, aika kova siihen aikaan. Vaan onko semmoista ollut Suomessa?
     
  14. jukka63

    jukka63 1st gear

    Ja onko tuhkakuppi ja veivilasit paikoillaan :rotfl:
     
  15. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Juu ajattelin kans et oli varmaan just sama vehje
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Mites mentiinkö saivartelematta fhran kisoissa vai häntä koipien välissä pimeässä sienimetsässä... :rotfl:
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Löylyä lissää, ny on perjantai ja 13. päivä!!!

    Jossain yllä mentiin jo palleihin. Hyvähyvä! Siitä pomppaankin seuraavaan ajatuskuvioon: johtotähtimaata kuulemma luotsasi aikoinaan viiksekäs pieni korpraali, jolla sattui olemaan vain yksi palli. Ja valloitti silti, tai sen ahdistamana(?), puoli sivistynyttä maailmaa ja paljon takapajulaakin. Tämän aivopierulokiikan perusteella annan ääneni Waxenbergerille, paino mitä paino.

    Hyvää viikonloppua kaikille. Tää topicci oli ihan hyvä.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ai että oli?

    Ei tää mihinkään lopu.

    Eli jatketaan. Koitin tuossa googlata, oliko Suomessa vuonna 1970 yhtään Aston Martin DBS V8 -autoa. Siis tällaasta:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_V8

    Alfa Romeon Montreal 200 hepan veekasilla tuskin pääsi paljoakaan yli 200 km/h. Citikan SM saattoi kulkea kovempaa, mut oliko niitäkään täällä heti ekana vuonna kun malli oli tarjolla eli 1970?
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jorkkerihan putos ku eno veneestä! Vaikka osa laseista siinäkin taitaa olla "manuaalimallia".
     

Kerro tästä muillekin!