hiekkapuhallus laite syö törkeesti hiekkaa!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja el_kamina, 27.2.2012.

  1. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    Elikkäs ongelmana on nyt se että hommasin tollasen edullisen hiekkapuhallus laitteen, säiliön alla oleva hana hajosi jo uutena, vaihdoin sen uuteen ja rupesin puhaltelemaan. Mutta kuinkas ollakkaan hiekkaa meneekin sitten noin 40kg 20 minuutissa :poff: kompurassa on vastapaine tuottoa noin 800 litraa 6 kilon paineella, suutin on uusi ja työskentely paine on siinä 5-6 kilon paikkeilla

    Mistähän moinen johtuu kun ohjeessa mainittiin että tuo 40 kiloa pitäisi riittää tunnin työskentelyyn :odroll:
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Varmaan siittä, että ne myyntipuheet on aina myyjälle edullisella tavalla mitoitettu... Kai sillä tunnin puhaltelee, jos pitää sopivasti taukoja :D
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onnittelut onnistuneesta virityksestä, itselläni yleensä hiekkaa kuluu noin 0.05 kg/tunnissa tuolla halpispöntöllä ja sekin varisee maahan pohjaventtiiliä auki ropatessa. :poff:

    EDIT mimmoisella hanalla tuo tulos saavutettiin?? :eek:
     
  4. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    vaihdettu hana oli tavallinen 3/8 hana, entinen oli kyllä hivenen pienempi kun siinä oli semmoiset supistajat jotta se kävi tuohon 3/8 T-haaraan.. :rotfl:
     
  5. perfo

    perfo 2nd gear

    no lähtikö ruoste vai lensikö pelkkää hiekkaa koko ajan? kyllä itellä ainakin menee toraforssin pöntöllä hiekkaa 40kg vartissa perus puhaltamisessa mut onhan tuo 1.5m3 kompura ja linja 25mm letkua. mitä se 40kg säkki maksaa 3-4e
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    mulla säiliön pohjahanasta säädetään hiekan määrä, eli jos tulee liian paljon hiekkaa suhteessa ilmaan, niin hanaa pienemmälle.
     
  7. transport01

    transport01 3rd gear

    Hanojen säädöistä todennäköisesti. Ainakin mulla toimii säätö niin, että pöntön alla olevalla hanallla saa säädettyä hiekan kulutuksen portaattomasti 0-pöntölliseen 10 minuutissa. Ja kerralla menee pönttö tyhjäksi ilman ropauksia ja myös ruoste lähtee kiitettävästi.

    Säädön olen tehnyt siten, että paineensäädin pöntön kyljessä, säädetty 6 kiloon. Alkuun hiekkahana kiinni ja muut hanat kivaan asentoon, muistaakseni niin, että pöntön ohi menevä hana täysin auki, pöntön läpi menevä n. 25% auki. Sitten suuttimen päässä oleva hana auki ja puhaltelemaan ilmaa sopivaan kohtaan. Hiekkahanaa sitten sen verran auki, että hiekkamäärä tuntuu sopivalta ja laskee pytyn tyhjäksi, jos on tarvis.

    Jos vaivautuisi vetämään ensin hiekkahanan kiinni ja sitten vasta suuttimen päässä olevan hanan, niin ei varmaan koskaan menisi tukkoon. Itse kuitenkin vääntelen vain pelkää suuttimen päässä olevaa hanaa. Joskus harvoin menee tukkoon. Tukkoon mennessä menettely seuraavanlainen hiekkahana kiinni, suutin pois (mulla sormitiukkuudessa), puhalluksella letku tyhjäksi ja paketti taas käyttövalmis.

    Mulla kyseessä IKH:n halppisponttö vakiohanoilla 20 tai 25 l, en muista kumpi.
     
  8. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Niissä halvoissa puhaltimissa on keraamiset suuttimet.
    Hiekka syö sen Hetkessä isommaksi
    ja ilmaa kuluu aivan tolkuttomasti.

    Oliko se nyt kovapalasuutin pysyy mitoissaan.
    Helsingissä Puhoksen ostoskeskuksessa Itäkeskuksessa rautakauppa
    on niitä ainakin myynyt.
    Muistaakseni 3 mm suht sopiva.
    Maksaa yhtä paljon kuin se halpa puhallin.
    Mika
     
  9. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Sorvin kovapalateriä voi käyttää suuttimina. Kovin helposti sellaista ei saa juotettua putkenpätkään mutta kyllä sen saa onnistumaan. Putken pituudella on merkitystä, suihkuputken pituudella säädellään hiekan lähtönopeutta suuttimesta. joku 10cm vois olla hyvä. Toiseenkin päähän olis hyvä saada kovempaa kamaa pala ellei koko putki ole kovempaa kamaa. Muuten putki kuluu aika nopeesti puhki.
     
  10. transport01

    transport01 3rd gear

    Itse olen aloitellut sillä mukana tulleella pienemmällä 2,5 mm suuttimella, eka suutin vasta menossa toki kulunut isommaksi, mutta käyttökelpoinen edelleen. Kolme säkkiä (120 kg) puhallettu. Pieniin hommiin ihan ok nuo keraamisetkin suuttimet. (ja on halpoja). Minulla ainakin menisi pikkutarpeissa yli 10 vuotta yli satasen suuttimen investoinnin kuoletukseen.
     
  11. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    Kyllä lähti ruosteet ja maalit hyvin pois, noin 15 cm etäisyydellä pidin tuota suuttimen kärkeä ja ihan nopsaan tuntu toimivan.

    Mutta mistä saa noin halvalla hiekkaa.. ite maksoin 12.5€ 40kg kvartsihiekka säkistä (rauta kaupasta) :rotfl: :rotfl:
     
  12. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    Joo niin näkkyy olevan aika hepposta tavarata noi suuttimet, 2-säkin jälkeen oli jo vaihtokunnossa. Varmaan on sitten kovapala suuttimen hankinta eessä kun aattelin ton ikuisuus projektin rungon puhallella.
     
  13. transport01

    transport01 3rd gear

    Rautiasta olen ostellut alle 4 € säkki. Ei ole kvartsihiekkaa, vaan ihan tavallista seulottua kuivaa hiekkaa.
     
  14. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Minkäslaisia maskivirityksiä olette käyttäneet ?

    Itellä
    - Hitsaushuppu
    - Uimalasityyppiset suojalasit
    - Paperinen hengityssuojain
    - Hitsausmaski

    Ei kyllä oikein toimi =(
    Varsinkin maskin laseja menee...
    Ja suojalasit huurtuu.
    Mika
     
  15. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    ok, täytyypä hakea tollasta "tavallista" hiekkaa huomenna
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tiedättekö että kvartsihiekka luokitellaan samaan kategoriaan kuin asbesti.

    Terveydelle erittäin haitallista hengitettynä.

    Puhallushommissa käytettävä kunnon suojaimia, ei riitä paperimaski...

    On muuten kielletty puhalluskamana monessa maassa.

    Kannattaa lukea:

    http://www.tyoturva.fi/files/2469/Hiekk ... koista.pdf
     
  17. Gutless

    Gutless Gearhead

    hiekkaa Kauniston sora:sta, vajaa 2eur 40kg säkki on varmaankin nykyhinta.

    Jokainen voi miettiä siitä sitten jälleenmyyjien katetta kun isot kaupat ostaa sitä enemmän kuin 30kpl lavalla. Laadut 0.2-1mm (sopivaa omalle 4mm suuttimelle), 0,2-2 ja 1-2mm. Kauheeta sepeliä nuo karkeemmat, suutin heti tukossa.

    Puhti 50 maksoi, mutta suutinkin on kestänyt hienosti useamman tonnin santaa. Varmasti menisi hermo jonkun mehupillin kanssa.

    Maski on toistaiseksi omatekoinen paineilmasyötöllä. Vaihtolasilla (ikkunalasista leikannut varalasit). Hyvät työhaalarit + saappaat tärkeät, ei pistele kimpoileva santa. Hitsarin hanskoja olen pitänyt.
     
  18. hara64

    hara64 1st gear

    -mitä vähempi saat hiekkaa tulemaan siitä pohjaruuvista(syöttö) niin sitä suurempi sillä on "lento" nopeus ja vastaavasti enempi hiekkaa niin hitaampi "lento" nopeus.
    -autopeltien kanssa onkin sitten säätäminen syötön ja nopeuden kanssa ettei rupee pelti venymään


    näin opasti aikoinaan eräs vanhempi hiekkapuhaltaja.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Kuljun kartanossa oli melko iso hiekkapuhallusponttö, jossa oli puhalluspään ympärillä noin 10cmhalkasijainen harja, ja imuri siihen. vähän yli 300 euroa oli hinta.
    Tuossa vois olla laite isommille osille, jotka ei kaappiin mahdu?
    Voishan tuommisen nykyiseenkin rakennella syklonin kanssa.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites mitä nykyään maksaa toi 4e/40kg säkki?

    Ja rautiastako sitä muka sit saa



    Ite tosin meinasin soramontulta seulottua 10e/tonni
     

Kerro tästä muillekin!