Q: pakokaasumittaus katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja daimleri, 13.3.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Aivan samasta syystä kuin selviä kuskeja puhallutetaan eli tehdään pistokokeita.

    Hyvä, että syy selvisi, niin ei tarvii enempää miettiä asiaa.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Kenties siksi, että monen saamasi vastauksen jälkeen aina vaan ihmettelet samaa asiaa. Katos pitää toistaa, jos ei kerralla mene maaliin. :wink:
     
  3. tammercity

    tammercity Gearhead

    Eikös tuon jälkitarkastusleiman vielä nykyisinkin saa hakea pelkillä papereilla jos pelkistä kaasuista on kiinni jäänyt ?

    Ainakin muutama vuosi sitten vielä konttorilta haettiin useampaankin autoon leima pelkillä papruilla (virallinen mitattu uusi päästölappu ja auton paperit).
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä ihan papereillakin voi onnistua? Ja ei siinä jälkitarkastuksessa enää lisää vikoja voi alkaa keksiä. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan vain ne jälkitarkastettavat asiat..
     
  5. jenkula

    jenkula Gearhead

    Kyllä ihan papereillakin voi onnistua? Ja ei siinä jälkitarkastuksessa enää lisää vikoja voi alkaa keksiä. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan vain ne jälkitarkastettavat asiat..[/quote]

    Jaa ei vai? Käy espoon hannuksenpellon yksityisellä ja saa katsuriksi se "ei syntyperäinen suomalainen" lyhyt ukko,kerro miten kävi.


    LISÄTTY Inssi anto väärän diagnoosin,tehtiin työtä käskettyä.Uusinta näytöllä väitti ettei ole osaa vaihdettu.Kolmannella kerralla korjattiin oikea vian aiheuttaja ja opastin katsuria muiden asiakkaiden kuullen(oli virhe),Alko löytymään öljyvuotoa ym.Hermostuin hieman mutta saatiin leima lappuun,kirjotti otteeseen kehotuksen.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Perheemme ex-citikka sai viime vuonna osakseen tarkastusmittauksen ja hylky tuli. Katsuri lähetti vikalapulla kirjalliset terveiset meidän kautta korjaamolle, että hitsaavat pakoputken katkeaman näytölle kiinni niin on sit vähän uskottavampi se "puhdas mittaustulos". Ja lähetti vielä samalla kertaa suullisen sanoman, että "sanotte siellä, ettette maksa enää euroakaan" jos on kerta katsastushuolto ja korjaus tilattu, saatu ja maksettu. Ja näin tehtiin. Citikkakorjaamo turasi pakoputken vuodot kii ja takaisin leimalle.

    Ilmeisesti toi korjaamo oli päässyt jo "listoille" temppujensa vuoksi. Joku vuosi aiemmin auto pomppas leimalta väljän nivelen takia ja silloinkin oli ajettu korjaamolta 300m katsastushalliin.

    Vastakatsastettu ja siksi niin hyvä sitikka meni myyntiin samantien.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sit varmaan kannattaa pyytää aseman "isoa herraa" paikan päälle ja reklamoida asiasta? Kyllähän se jälkitarkastus on nimenomaan sitä varten, että siellä katsotaan ainoastaan ne viat mitä edellisellä kerralla on löytyny.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Yhäkö se siellä huseeraa?? Joko puhuu ymmärettävää kieltä? Ja osaako jo ajaa rattikarahkalla olevaa automaattia??? Meinasi Aspenin romuttaa muinoin; EI tajunnu R:n ja D:n eroa :mad:

    Tosin unohti puolet havaitsemistaan vioista lopuksi :rotfl: Ja tykkäsi kovasti "veteraaniauton" torvesta sitä piti huudattaa ja hohottaa päälle.

    Kerrassaan "hauska" setä.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Älä anna kusettaa itseäsi. Lukaise Aken, nyk. Trafin katsastajan ohjeet.. Moinen lisävikojen löytyminen/ etsiminen ei ole laillista jälkinäytössä. Jos moista jokun alkaa harrastaa, niin konttorin pomo paikalle. Jos ei auta vasikoi Trafille.

    Jälkitarkastuksessa tarkistetaan vain niiden vikojen korjaaminen, jotka on korjauslappuun kirjoitettu. Ja tällä on ihan vinha syy. Juuri se, että katsastuskonttori ei voi lypsää rahaa noilla uusilla jälkinäytöillä.

    Muutenhan ne korjattavat viat olisi bisnesmielessä fiksuinta havaita vähän kerrallaan.. Aina uutta jälkinäytössä. Katsastus on nyt yksityistä bisnestä. Siksi jälkinäytössä ei saa puuttua muuhun, kuin korjauskehotettuihin kohtiin.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä tuossa olisi reklamaation paikka ja käynti konttorin kassan kautta liika maksut takaisin saaden ja saaden hyvitys turhaan vaihdetusta osasta ja siihen menneestä työtä/ kuluista.

    Jos eivät lämpene, ota yhteyttä Trafiin. Tuossa on selvästi rikottu katsastajanohjetta / katsastusmies on tehnyt väärän diagnoosin, jolloin konttori maksaa sen turhan osan ja vaihdon.

    Ja jos auto oli yksityiskäytössä, voit ottaa vielä yhteyttä kuluttajavalituslautakuntaan ja vaatia korvauksia.

    Älkää antako kusettaa itseänne. Ja konttorin saa vapaasti tse valita. Samoin katsastajan.

    Itse olen kerran joutunut mulkun katsastusmiehen, joka rikkoi sääntöjä takia ottamaan yhteyttä konttorin esimieheen. Hän totesi tilanteen, totesi konttorin tehneen virheen ja kävin kassan kautta hakemassa liikaa maksamani maksut pois.

    Ko. konttori hoiti hommat Ok, ja olen valmis käyttämään sitä tarvittaessa uudestaankin. Jos olisivat alkaneet ämpyillä selvässä katsurin kämmissä, niin olisih hankkinut dinerot takaisin Trafin/ kuluttajavalituslautakunnan kautta ja siirtynyt muiden konttoreiden asiakkaaksi.

    Asianmukainen toiminta on kaikkien etu. Myös konttoreiden.

    Nyt eräässä käyttiksessä katsuri huomasi mehivän jarruputken. No alkoi pian kulua nestettä aika kovalla tahdilla. Oli hyvä että putki meni vaihtoon, ennen kuin olisi revähtänyt tien päällä. On hyvä kun katsastaja tekee hyvää työtä. Joskus kaikki voivat erehtyä ja tehdä esim. alustan väljissä osissa väärän diagnoosin. Jos näin käy, niin konttoreilla on liikevastuu/ vakuutukset moisten hassien korvaamiseen.

    Sitä että asiakasta juoksutetaan ja lypsetään oman virheen paikkaamiseksi vastoin sääntöjä ei tule hyvksyä.
     
  11. Multipower

    Multipower Gearhead

    Tulikin tuosta uusintanäytöstä mieleen se, miten minulla kävi viime kesänä; Ensimmäisellä kerralla auto sai hylyn liian heikosta jarrutehosta oikeasta takajarrusta. Noh, korjasin sen ja menin yrittämään uudestaan... Toisella kerralla dynoon tekemään jälkitarkastusta, ja nyt oli jarrutehoa riittävästi ja olin helpottunut, mutta sitten... No tämä kokeili vielä käsijarrua (joka oli edelliskerralla antanut riittävästi jarrutehoa!) ja yllätyksenä tulikin, että oli liian vähän jarrutustehoa. Kolmannella kerralla tuli sit se leimakin :lol:

    Niinpä kysymys kuuluu, että ylittikö katsuri siinä vaiheessa valtuutensa, kun jatkoi vielä katsastusta, vaikka käsijarru oli ensimmäisellä näytöllä läpäissyt katsastuksen ja jälkitarkastettava kohde oli nyt myös tarkastettu hyväksytysti ?
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kyllä ylitti. Edelleen; se jälkitarkastus on vain ja ainoastaan niiden vikojen tarkastukseen jotka on edellisellä kerralla havaittu. Uusia vikoja ei voi ruveta jälkinäytössä etsimään! Tai voi, mutta sitten yhteys aseman esimieheen ja reklamaatiota kehiin. Muutenhan sen vuosikatsastuksen vois määrätä suoraan uusiks jos ei ekalla mene läpi leimasta, ja maksaa taas sen ~100€ siitä lystistä. :odroll:
     
  13. mellakka

    mellakka 1st gear

    Mutta Multipowerinhan pitäis siis vaan olla tyytyväinen! :D Itselläni sama tilanne, joskus takavuosina "Vanhaan Hyvään Kekkoslovakia-aikaan", jolloin Katsastusmies oli herra ja hidalgo. Katsuri totesi Barracudan uusintanäyttömääräyksen aiheuttaneen pakoputkiston korjauksen asiallisehkosti suoritetuksi, ja havaitsi samalla raidepään suojakumin rikkonaiseksi. Ja minä tuosta ilahtuneena kysymään, että onko teilla joku erikoistarjousviikko?
    - Öö..Tuota, mitenkä niin erikoistarjous?
    - No kun uusintanäytön hinnalla saa koko katsastuksen.
    Lopputulos: -Onpa muuten aika narmuinen tuulilasikin sulla. Vaihtaahan se pitää tuokin! :poff:
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Poikkeuksena on sellaiset viat jotka saattavat aiheuttaa ajokiellon.
     
  15. nixon

    nixon 3rd gear

    Tää puolalaissankari on kyllä mun suosikkikatsastusäijä. Mm. vikalapussa oleva takapään tukivarsi olikin täysin ehjä ja korjauskehotuksiin kirjoitti huonoista tuulilasinpyyhkimistä. :p
     
  16. debner

    debner Gearhead

    Saa olla aika ennustaja jos tietää montako minuuttia on suoja-aikaa mittauksien jälkeen, että mikään ei pysty vikaantumaan jonkun ajan sisällä.
    Tai, että vian tuleminen vaatii ison pamauksen ja hirmu savut eikä tule äänettömästi vaikka seuraavan starttauksen yhteydessä. Kuten ne alipaineletkujen alkavat murtumat joka muuttuu pieneksi vuodoksi. Tai sähkölaitteen osittainen häiriö. Tai sähkölaitteen kosketushäiriö joka esiintyy satunnaisesti lämpötilan vaihteluiden mukaan.
    ----
    Voi olla mielenkiintoinen tilanne katsastuskonttorille jos viallisella laitteella pistävät vaikka päivän autot uusintamittaukseen, saattaa poikia melkoisen kasan korvauspyyntöjä turhista mittauskuluista ja sinnikkäimmiltä myös matkakuluista. Konttorin maineesta puhumattakaan kun lehdille/lehtien nettipalstalle vuotaa tiedon.
     
  17. debner

    debner Gearhead

    Jokainen vika jonka katsastus löytää on hyvä asia, näin saa oman auton pidettyä kunnossa ja mukavana ajaa. Vaikka sitten jälkitarkastuksessa löytäisi uuden vian niin pelkkää plussaa se on, saapahan auton kuntoon jos ei itse ollut huomannut. Varsinkin nivelten alkavat viat on vaikeita itse löytää.
    Ja kun itse on aina mukana katsomassa niin kyllä on jouduttu välillä katsastusmiehen kanssakin tosissaan pohtimaan mistä nivelestä väljyys on lähtöisin. Eikä se toisaalta ole koskaan huono ratkaisu että vaihtaa molemmille puolille yhtäaikaa nivelet, se toinenkin kun on jo kovaa vauhtia kulumassa ja uudet laatunivelet kestää vuosia eteenpäin. Taas on mukavampaa ajaminen.

    Mutta jälkitarkastuksessa löydetyt uudet viat pitäisi kyllä ehdottomasti olla vain sanallisesti kerrottuina, ei mitään uusintanäyttöjä enää ellei turvallisuudesta ole kyse.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Aivan noin. Ylitti oikeutensa ja rahasti sinulta liikaa. Muistan itse erään kerran kun katsastettiin lisäpoljinta opetuskäyttöön. Katsuri testasi kai luonnostaan myös käkkärin, jossa toinen pyörä oli ala-arvoinen.

    Hän vain mainitsi asiasta ja suositti sen laittamista kuntoon seuraavaan katsastukseen. Ja tämä tapahtui vielä valtion konttoriaikana..

    Noin se katsurin olisi tullut sinua neuvoa.

    Samoin käsijarrukta ei vaadita läheskään samanlaista pitoa molemmilla puolilla. Heitto saa olla 30/70, kunhan auton painosta laskettava newtonmäärä ylittyy.

    Se käkkäri on voinut olla ihan samanlainen ekakerralla - luultavasti olikin , mutta sen kertainen katsastaja tunsi katsastuksen säännöt.
     
  19. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Mietitäänpä asiaa vielä uudestaan, jos esim jarruihin on tullut "uusi" vika kun edellistä on yritetty korjata, niin ei katsuri ole mitään "ylittänyt" vaan remonttimies ei ole osannut asiaansa :soosoo: .
    Tämän voi sitten käydä varmistamassa siltä aseman esimieheltä jos hänen kanssaan haluaa jutustella :wink: .
     
  20. jenkula

    jenkula Gearhead


    Pienenä näpäytyksenä ymmärsin tämän.Olen sen verta hankasti tiirannu konttorin tytön hanuria(on muuten hyvä),ja meinaa jatkossakin käydä sitä vehtaamassa 8)
     

Kerro tästä muillekin!