Kuningas rakentaja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ilu100, 15.3.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Juuri näin. Kalle ja hänen veljensä rakentelivat kustomeita ja niin teki Kossu Koskinenkin. Kalle vaikutti Mikkelissä ja Helsingissä ja Kossu Kouvolan liepeillä.
     
  2. nixon

    nixon 3rd gear

    No tää, koska kökkeliläisiä. Voi myös sanoa, että se rodi teki pienen vaikutuksen räkänokkaan silloin 80-luvulla.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sakke Vesalainen, Timppa Hersti, Tomi Kangas, Kartsa Saarela tuli ensin mieleen edellisten lisäksi. Pyöräpuolelta löytyy kans tästä maasta kovia jätkiä!
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Minä?
     
  5. 69

    69 Gearhead

    Sinäkin.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  6. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    en tiedä mistään mitään mutta liekkö Rautakumpu tekniikka/kori/runko tietämyksiltään kuuluu joukkoon?... Kivinummi chevyhommista.. hiljasempia tekijöitä satoja joista jo nimet esitelty aikasemmin 8)
     
  7. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Timo "Turbo" Lehtimäki. Timolla taitaa olla vieläkin maailman ennätys loppunopeudessa 4-syl autolla?
    Myös Timon tekemä Renu R5 GrB turbo rata-auto on mestarillinen. Kone sama IMSA Toyota kuin mikä oli Turbo dragsterissä. Laatikko ja jousitus Leyton House F1stä! Tätä voi käydä ihailemassa Viialan nahkatehtaassa jossa Timo rakentaa uusia "tappovehkeitään".
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Salon Esa tuossa mainittiinkin, mies rakentaa edelleen jatkuvasti minkä terveys sallii ja vanhat rakennelmat on ymmärtääkseni yhä visusti tallessa.
     
  9. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    meikältä ääni esa salolle... jos pitäs äänestää.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sinäkö myös?
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä mulla on tekniseen rakenteluun arvostusta koko JKL:n seudun dragmafialla eli Niskavaara, Soronen, Nyberg ja Erhomäki. Oman työn osuus, työn jälki ja ylipäätään tekninen osaaminen yllättti kovalla tasollaan, kunhan vaan jengiin pääsi tutustumaan kunnolla. Ulospäinhän kisoissa kaikki näyttää niin helpolta silloin kun homma toimii. Sorvaukset, koneistukset, hitsaukset, särötarkastukset, miljoonat neuvot, eipä kauas tarvinnut lähteä apua hakemaan. Ja oppihan siinä sivussa itekin jotain alkeita.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kovia ja osaavia rakentajia löytyy Suomesta maan kokoon nähden ehken yllättävänkin paljon, osa saanu/halunnu enempi palstatilaa ja julkisuutta kuin toiset, osa taas vähempi.
    Eli omana näkemyksenä sanoisin ketään nimeltä esiin nostamatta vaan jotta kyllähän harrastuksen parissa touhuaa melkonen määrä tasokkaitakin virtuooseja pitkin poikin Suomea, edustaen niin vanhempaa kuin nuorempaakin polvea :wink:
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vaikea kysymys.. Se kuka osaa moottorit ei välttämättä saa tyylikkäitä kuoria ympärille millään. Varmasti usein budjetti kysymys.. Jos kerran jostain kuninkaista puhutaan niin Pekka Leino nyt on ihan omassa luokassaan. Seuraavaksi tulee mieleen Äyräväisen Matti.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kai tää aina pitäs asettaa johkain perspektiiviin... Vaikka olis kuin hyvä ilman resursseja, ei pääse esille. Vertailu pitäs suhteellistaa, jos nyt vallan kisata haluais.
    Voittaja olis se, joka ilman työkaluja, ilman paikkaa ja ilman rahaa tekee huonosta vehkeestä katseenkestävän.
    En ole koskaan isommin osannut arvostaa niitä, jotka kasaa autonsa muiden tekemistä palikoista, hitsuuttaa jollain toisella ja maaluuttaa kolmannella. Ja vielä verhoilutkin hoitaa joku muu.
     
    tooke tykkää tästä.
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Siinäpä kova jätkä, joka hitsailee pellit pelkällä tahdon voimalla.

    Sori Jussi.

    Ymmärrän pointtisi, mut kyl ylipäätään mikä tahansa rakentaminen vaatii muutakin, kun lujaa uskoa.

    Kunnioitan ihmisiä, joilla on kyky ja taito tehdä monenlaisia asioita. Tehdä joku projekti mahdollisimman pitkälle omin avuin, mut käytännössä se voi olla vaikeaa, ellei sitten omasta pihasta löydy täydellisillä autokorjaamo laitteilla varustettua hallia, jossa on lisäksi koneistamo, tietenkään valimoa unohtamatta.
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Lähes jokainen rakentelusta kiinnostunut Jamppa pystyy kyllä rakentamaan projektin alusta loppuun! Aikataulusta saattaa vaan muodostua elämänmittainen.
    Välillä kun on kaikkea muuta puuhaa ja töitäkin pitäis tehdä. Välillä pitäis opiskella ja harjoitella uusia työvaiheita, että työnlaatu pysyisi siedettävänä. Uusia työkaluja pitäis hankkia ja opetella käyttämään niitä. Uudet työkalut pitäis rahottaa työtä tekemällä perhettä unohtamatta.
    Seuraava projekti on sitten jo helpompi. Tietää mihin pystyy itse ja mitkä vaiheet kannattaa teettäää muilla. Tosiharrastaja rakentaa kyllä edelleenkin itse koko projektin;)
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä tosiharrastaja tekee itse autoon tarvitsemat tietokoneet, valaa lasit ja kaivelee itse maametallit itsevalamilleen laakereille, mutta joskus vain on parempi delegoida joitain hommia paremmin osaaville. On tietysti aika äijä, jos kaiken osaa tehdä itse, mutta teoriakin tuosta kyllä karsii vahvasti harrastajia. Kyllä se raja jossain pitää olla, mitä itse osaa, ja pystyy tekemään, riittänee tieto siitä, että tekee mitä osaa. Itse aikoinaan Monacoa rakentaessani jouduin turvautumaan näkevään apuun mm. maalauksessa, joissain vaihdelaatikkojutuissa, mutta lähinnä itse jouduin tekemään mahdollisimman paljon, johtuen persaukisuudestani.
     
    rb ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    kun ei rahaa ole, niin oman työn osuus tuppaa kasvamaan poskettomaksi.
    Tässä kohtaa alkoi kuitenkin huvittamaan :
    Taitaa suurin osa rakentelusta pyöriä osto-osilla? Korimuutokset/ruostekorjaukset sitten erikseen.;)
    Kyllä rakentajalla täytyy makua olla osto-osienkin suhteen. Joutuu niitä kuitenkin aika paljon käyttään.

    Erhomäkien rakentelua vsta 2000 vierestä seuranneena täytyy todeta, ettei ole helpointa tietä menneet. Vaikka olisi ehkä kannattanut.:D
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Erhomäet on menneet juuri oikean tien kautta! Saisi olla Erhomäkiä enemmänkin!
    Oikea asenne, ajetaan silloin kuin huvittaa ja se on järkevää. Silti veljekset ovat paikalla melkein joka tapahtumassa. Minusta on typerää kun joku mr.raha menee kauppaan ja ostaa vaan sen isolohkon sieltä ja heittää turbot kupeeseen ja vie jollekin säädettäväksi sen. Sitten radalle vaan ajamaan ja kun kysyy koneesta niin ööö emmä tiedä on monesti vastaus, kysy siltä se tietää tarkemmin mä vaan ajan ja vaihdan tulppia ja nesteitä.

    Erhomäen veljesten tekninen osaaminen lähes ylivertaista. Risto Virtalla on myös hyvä näkemys asoista, vaikkakin ostatutti tekniikan nyt viimeisimpään autoon.

    Jos ei etsitä kyyhdytyspuolelta rakentajia niin tutkaskaapas nimimerkki Puuhapete CRSC:ltä ja Sultzi nimimerkillä kirjoittavan rakenteltu, on aika komeeta ja kekseliästä heidän rakentelu ollut, vähän niin sanotus sellaisilla moottorilla/tekniikalla/korilla jota kukaan muu ei käytä.

    Niin mitä tulee tuohon itse tekemiseen, harvalla on maalaus vehkeitä tai sellaisia tiloja, että kokoauton voisin maalata kotona. Puhumattakaa sorveista ja hiekkapuhallusvehkeistä, joissa riittää painetta kunnolla. Moottorin tasapainotusvehkeitäkään tuskin juuri kellään on kotona, tai CNN jyrsimiä joilla voisin tehdä billet vauhtipyöriä tai kiertokankia. Tai ahjoja ja karkaisua vehkeitä, että pystyisi itse tekemään vetoakseleita. Ei niitä kaikkia pysty kukaan tekemään.
    Tiggiäkin vissiin aika harvalla on Miggejä kunnon automiehillä taitaa olla jo aikausealla.
    Tigillä vaan on pakkotehdä nuo nestettä sisältävät säiliöt, Migillä tehdyt tuppaa vuotamaan ja
    alumiinin hitsaus migillä on haastavaa.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Nojoo..

    Nuorenahan kaikki piti tehdä itse. Osittain johtuen pers´aukisuudesta, mut pitkälti puhtaasti nuoruuden innosta.

    Siinähän sitä tekemällä oppi, mutta tänä päivänä on paljon asioita, jotka periaatteessa osaisin, mutta teetän ne silti muualla.

    En mä ala jonkun automaattilaatikon kanssa puljaamaan, vaikka mulla on edellytykset se purkaa ja kasata, mut miks alkaisin, kun siihen hommaan löytyy helvetin paljon mua parempia osaajia!!

    Tai jotkut perän shimmailut, jätän ne ihan mielellään semmoisille ihmisille, joilla on näppituntuma, koska heidän tietämyksellään siitä tulee huomattavasti pitkäikäisempi.
     

Kerro tästä muillekin!