Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    Nyt äkkiseltään vaikuttaa siltä että koetetaan kalastella asennusta samaan kauppaan... Mitenhän tuo leveys nyt niin mahdottoman vaikeaksi tuota asennusta tekee verrattuna esim. 3,5 m:n oveen, joka on viimeksi tullut asennettua? Ja oli vielä matalalla nostolla ja lappeen myötäisellä kulmalla (eli oven päälle ei sopinut jousipaketti, vaan se on kiskojen päissä, mukavan korkealla :eek: ) Pitkällä matkalla virhe kertautuu tietysti, mutta eihän tuo vaadi kuin huolellisuutta asennusvaiheessa ja asennuskaverin. Eikä tuo käyntiovikaan pitäisi sen vaikeampi olla asentaa.

    Et Lindabilta kysynyt tarjousta? Minulle mainostettiin että ovat markkinoiden parhaat ovet. Hinta tosin voi olla suolainen, ainakin päätellen siitä, että pyytämäni tarjouskin olisi pitänyt rahaa vastaan lunastaa postista (tai sitten olivat jo saaneet selville miten persaukisia ollaan). Arvatkaa hainko tarjousta koskaan konsanaan milloinkaan :poff:
     
  2. rici

    rici 3rd gear

    aitotalli vaatii 2 kertaa kipsilevyn kattoon ja seiniin, ainakin jos haluaa jotain tehrä ja vaatii vaikkei haluaiskaan
     
  3. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    no niin,,
    ostin omakotitalon jossa lämmin autotalli.... aika pieni ehkä 6x4,,, saattaa oll myös 6,5x5,,mutta riittää mulle,,,en ihan varma koosta kun noin suunnillee katsoin ja asumisoikeus alkaa 1.4 niin ens viikol kun muuttaa niin mittaan tarkemmin,
    tarviiko se olla jonkun hyväksymä talli??? kun sinne tulee museo 70-challenger
    en mitää tee isommin tallissa,,,mitä nyt vähän remonttia,,,hitsaukset ym pihall..
    ajattelin vain kun vakuuttaa auton kunnolla ym,,
    niin jos sattuu auto ja talli palamaa niin olis tietty kiva saada korvaukset,,,ettei käy niin että joo talli oli huono,,et saa mitään,,,,

    täällä on porukal isoja talleja,,,tuntuu ett pitää nykyään oll kaikki niin isoja,,autot ,talot,ym,,,kai mä olen vain vaatimaton :eek:
    en tosiaa ole viel edes mitannu ovea että mahtuuko sinne challenger,,auttaa mahtua,,,kai se nyt edes 2metriä on kun 90-luvulla rakennettu??
    pariovet puiset,,
    ja samass rakennuksessa on 2 talviasuttavaa huonetta,,jos se jotain vaikuttaa!!

    onhan se 2 metriäkin aika tarkka challengerille,, tosiaa puinen rakennus,,,

    tuo talli oli vain plussaa ettei tarvi itse rakentaa!kuitenkin todell hyvässä kunnossa,,,sitte tontilla viel 2 auton puinen kylmä talli,,
     
  4. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    ja jos autotalli on rekisteröity jollain nimellä ja kannattais vaihtaa nimi,,niin onnistuuko?
    siis jos tulee tilanne että kannattaisi rekisteröidä toisella nimellä.
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ei vaatinut...

    riippuu paikasta ja etäisyyksistä

    ei yleistetä, niin ei tule väärää tietoa. toki mä en sitten mitään aio tehä
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ bandit 1, mikä on sun sisäpinnan materiaali ja paksuus?

    Jos 1 x 13mm kipsi niin ET saa tehdä mitään tulitöitä laillisesti.

    Ja kyllä tänäpäivänä omakoteihin taajamissa vaatiivat ihan autonsäilytystilan jakamiseksi (seinät ja katto) muista tiloista tuplalevytyksen. Esim. jos on vaikka erillinen autotallirakennus jossa on tekninen tila tai vaikka varasto.
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    paloluokitus 30 min, kaksiosainen autotalli, päärakennus 8m etäisyys, ei millään tavalla edellyttäneet kahden levyn käyttöä ja yhdellä saa ilmeisesti ton 30 min. hassua sinänsä, et kaupungilta totesivat, et saan tehä tallissa mitä lystään kun kysyin hitsaamisesta. mut kaupunki ei ole vakuutusyhtiö...
     
  8. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    tere!
    oli se autotallin oviaukko kuitenkin 2,5m ett kyl siitä nyt challenger mahtuu!

    se on vain joku 6x4 ,mutta ole kohtuu tyytyväinen kuitenkin,,sentään on talli,,,

    mutta mutta
    tallin rakennus kuitenkin vähän kesken jääny,,,seinissä se ohut,,olisiko 5-10mm gyproc,,,,,
    katossa vain lauta...
    tallirakennuksessa toisessa päässä myös kaksi huonetta,,,,

    SIIS. mitä mun tarvii tehdä että saan suoritettua rakennustarkastuksen loppuun??
    onko sen väliä tekeekö sitä tarkastusta?
    sen kannalta kun sinne 45000e challengerin laittaa,,,että jos muuten kunnossa,,ja palaa tai jotain,,,niin mitä sanoo vak yhtiö?
    kiitos
     
  9. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    patterilla lämpiää ja ei tarvitse tehdä tulitöitä,,,,lähinnä auton säilytys ja vahaus 8) talli!
     
  10. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Nyt tarttis saada lattiaan M16 tai M20 kierteet vinssiä varten, jolla sitten hinattais auto talliin. Auto painaa n.1100kg ja tallin oven edessä on n.10% jyrkkä luiska. Lattiavalu on "ankkuroinnin" kohdalta muistaakseni 200-300mm. paksu ja raudoitettu hieman tukevammin juuri tämän takia.

    Minkälaisia (sisäkierteisiä) ankkureita ehdotatte ja kuinka monta esim. M16 ankkuria tuon painoinen rullaava auto vaatii? Saisi luonnollisesti olla hieman varmuuskerrointakin. Tarkoitus ei ole tehdä valua uudestaan.
     
  11. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Isä ukon pajaan yksinkertainen levytys seiniin paitsi väliseinään, joka erottaa pajan varastotilasta niin siihen kaksinkertainen, eristeen molemmin puolin.

    Katossa 50mm akustiikkalevy, helppo asentaa, kevyt ja vähentää kaikua mukavasti. Ja rakennus luvassa muistaakseni ihan korjaamo nimellä eli ei autotalli.
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead



    Just jokunen aika sitten tein tuollaisen systeemin hinausta ym varten.

    n.25x25 cm:n levy,20mm paksu, nurkista neljällä 12mm:n rawlalla betoniin kii,keskellä on M16 jenka silmukkalenkkiä varten,lisäksi levyssä on ylimääräinen 4-reijän jako johon pultataan tarvittaessa raudantaivutin,ruuvipenkki tai jos keksii jotain muuta kiinnitettävää.

    Levy on rasvamontun reunassa joten ei ole kummemmin tiellä vaikka hieman koholla lattiasta onkin
     
  13. Porsas

    Porsas 3rd gear

    eli tämän autotallin tekeminen paikaksi missä voi virallisesti hitsata lienee täysi villi länsi kun näitä lukee ja joka paikkakunnalla on omat säännöt, masentavaa.

    Täytyy nyt kuitenkin varmaan tuo RE30 tehdä kuitenkin jos vaikka sitten säästäisi isvenstoinnin takaisin vaikka lämmityskuluissa seuraan 200:n vuoden aikana.
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mulla on 20 cm villaa seinässä ja 8" runko, tolla villalla pitäs tulla aika hyvä lämpöeritys, MUTTA kun yksi lyhyt seinä on pelkkää nosto-ovea, niin se taitaa lämpö kuitenkin karata.

    aika paljon tuntuu olevan eroa noissa vaatimuksissa. meillä tosiaan 8 m päärakennukseen, paloasema (vpk) tuossa aika lähellä, vaikuttaako se asiaan, en tiedä. lisäksi se on vaan autotalli.
     
  15. WTF

    WTF Gearhead

    Määräykset taitaa olla samat, mutta paloviranomaisten tulkinnat ovat kuntakohtaisia.
    Tallin koko vaikuttaa myöskin etäisyyteen palosuojausten osalta.
    Mulla talli 150m sisäneliötä ja etäisyys minimi 12m talosta, jotta ei tartte tupla gyproc.
    Ei ole tulityöpaikkaa.
    Talli on noin 16m talon seinästä, esim tuota ulkonevaa kuistia ei huomioida...
     
  16. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    onhan tuo6,5x4 vähän pieni,,
    mutta minkäs teet kun sellanen oli valmiina :cry:
    no parempi tyhjää :-?
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Juuri näin.

    Eli kun oon asunu kolmatta vuotta ilman virallista omaa tallia, niin 4x5 omaa tallia ois ihan luxusta.

    Nyt haaveilenkin 4x6 ja siihen pikkunen pajahuone päätyyn... Eli EI niinkään kovaa kustomointia, roddausta ja hitsausta, vaan enemmänkin vanhan herran jäähdyttelyä ja säilytystä ja hiplausta jne...
     
  18. JesseX

    JesseX 1st gear

    Sinähän meinaat jämysti vinssin ankkuroida :D

    Mulla on neljällä m8 kiilapultilla oma vinssi tossa tallin lattiassa kiinni. Ja ihan normaali valu tossakin kohtaa.

    Nousua talliin ei ihan noin paljoa oo mutta on hinattu monta 2000 kilon auto sisään.
     
  19. jnj

    jnj Gearhead

  20. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Varman päälle, kato :)

    Ei vaan, jouduin tyytymään 12mm. lyöntiankkureihin kun rautakaupassa ei ollut suurempia, enkä jaksanut lähteä muualle etsimään tai tilaamaan.

    Nyt vaan täytyy pitää silmät auki, jos vaikka työpaikan romulavalle ilmestyisi sopivan paksuinen teräslevy vinssin alustaksi.
     

Kerro tästä muillekin!