Fiat V10 ja Hemi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 20.2.2012.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tästä moottorista olisi mukava kuulla lisätietoa!
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Lamborghini teki noita V10 protoja jo vuonna 1988. Kummallisia ne oli sillä niissä oli nelventtiilitekniikka ja sähköinen ruisku, asia mitä Lamborghini yritti ympätä tähän Chryslerin jatkettuun V8:n, mutta taloudellisten syiden takia riskiä ei uskallettu ottaa.
    Todellinen tietotaito mitä Chrysler tarvitsi oli alumiinivalu, mikä ei ole niin helppo juttu, tänäpäivänäkään, kun äkkiä uskoisi, etenkin kun kyseessä oli noinkin iso kokoinen kappale. Lamborghini asian osasi ja konsultoi amerikkalaista omistajaa.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ok, eli jossain protossa ollu neljää venttiliä ja ylänokkaa, mutta kun tuotantomalli on yhellä nokalla lohkossa ja 2venaa per pytty niin siksi ihmetytti.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Fordin modular V8 moottorien lohkoja on valanut - yllätys, yllätys - Fiat.
    Moottorilohkoja jälkituotantona tarjoava World teettää alumiinilohkoja mm. Britanniassa.

    Jenkeillä kustannukset on ratkaissut aina. Siksi ne tekee edelleen työntötankokoneita: vähemmän osia, halvempi valmistaa, jne. Esimerkiksi uuteen Mustangiin olisi erillisjousitettu perä tullut maksamaan melkein sata dollaria enemmän kuin jäykkä taka-akseli, niin päätyivät jälkimmäiseen....

    Ei noita 1930 -luvun lopun Alfa Romeoita voi rumiksi väittää
    http://www.youtube.com/watch?v=2Ln-BVx3OqA
    http://www.youtube.com/watch?v=BYBk81K-lpU
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Fiat konsernilla oli muistaakseni jo -90 luvulla nokkajärjestelmä jossa pystyi nokan "nostoa"säätään nestetoimisesti?
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siis 80 luvulla jo.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Vois toi Kinnusen Leksa olla toista mieltä asiasta...kummasti sille Alfatkin kelpas
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    kuten Hondan V-tec myös...jossa ohjattiin ajoituksia.


    Siis Britithän tuon alumiinlohkon valoi joka perustui suoraan Dodgen patavalu trukkilohkoon.
    Paja joka Viperin lohkot valoi oli Dudlyssa.
    Lohkosta löytää Valajan kirjainlyhennyksen jopa.
    Lamborghini vastasi lähinnä suunnittelusta muutosten suhteen.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siis näähän oli 3.9 litran V10jä ei pidä sekoittaa Dodgen lohkoon.

    Toisaalta while you're at it mikseivät tarjonneet Lambon LM002 perustuvaa offshore pataa..se ois ollut jo silloin yli 700hv ja yli 8 litraa reilusti....
     
  12. Number11

    Number11 3rd gear

    On edestä ihan Ferrarin näköinen ja takaa tulee mieleen Aston Martinit sekä jotenkin Maserati GT. Eli Fiat yhdistänyt kaksi autoa ja tehnyt siitä Dodgen?
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead


    Jos maalaat minkä tahansa urheiluauton jolla tuonmallinen maski mattamustaksi ovaalisti keskeltä vaikka vanhan Viperin niin tuleehan siitä Ferrari mieleen....

    Pjotosjoppaajat antakaa palaa....
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Miks mulle tuli maskista mieleen Maserati ja takavaloista Audi? No kumminkin, yritetäänkö tässä päästä paremmin myymään Armani-miehille kun vanhempi malli luisui enempi duunariunelmaksi? Ei se koskaan ollu kai imagoltaan semmonen mikä vietäis ylpeydellä Casinon eteen.. Tai no kai parina ekana vuonna.

    Ihan hieno tuo GTS oli, mut amerikkalaisuus on mielestäni kärsinyt.
     
  15. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Viper palaa radalle. Saa erivapauden liian isoon koneeseen - 8.0L - vaikka säännöt rajaa 5.5 litraisiin. Kuristavat yleensä ilmanottoa.
    Olisin mielellään nähnyt modernin ja upeasti parkuvan Marerati/Ferrari V8 koneen wanhan trukkilohkon sijaan. Mutta Jenkki on Jenkki - If it works don't fix it!
    En tiedä FIAn/LeMans'in sääntöjä mutta USAn GrandAm autoissa ei ole mitään, tai hyvin vähän, tuotantoautosta.
    ----------
    http://auto-racing.speedtv.com/article/ ... m-unveiled
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kannataa päivittää tietojaan 2000-luvulle...

    Kaikki SRT-10-mallin motit on valmistanut ILMOR. Koneen koko on jo 8.4 Litraa ja lohkolla ei ole MITÄÄN tekemistä vanhan 8.0L truck-lohkon kanssa.

    Jos niissä ei ole kilpa-autoilu perinnettä niin missäs sitten...

    Ja Viperin kilpa-autossa on katuautoa enemmän kuin muissa kilpailijoissaan.

    Esim: tukivarret, olka-akselit, lohkot, kannet ja vaihdelootat (lootat modifioituna, mut tuotanto lootasta)
     
  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Katos vaan... olen tod pihalla. Ei oo kiinnostanut asia kun ne alkuperäiset oli niin rujoja laitteita.
    ALMS/GrandAm/SCCA kilpureita olen seurannut. Jenkit väittää että uusi kilpuri olisi Corvette'n uusi henkiin herätys Viperi'n kuorissa. 'Vette tehtiin Bob Riley'n toimesta Paul Gentilozzille ja kun Paul'in fyrkat loppui Riley alkoi markkinoimaan autoa muille ja MOPAR osti projektin.
    MadMike vois tietää totuuden?
    ---------
    Wikikin vois up-datata tietoaan (jos olet oikeassa ILMORin suhteen):

    In 2008, with the introduction of the 510 cu in (8.4 L) V10, the Viper produced 600 bhp (450 kW) at 6000 rpm and 560 lb·ft (760 N·m) at 5100 rpm, and also received better flowing heads with larger valves, Mechadyne cam-in-cam variable valve timing on the exhaust cam lobes, and dual electronic throttle bodies.[8][9] The rev limit could be increased by 300 rpm due to the improved valve-train stability from both the new camshaft profiles and valve-springs. The engine was developed with some external assistance from McLaren Automotive and Ricardo Consulting Engineers.
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ tuosta McLaren kytköksestä olen tietoinen. Myönnän unohdukseni.

    Koskea 4. sukupolven mottia eli just 8.4L kuten Wikissä kerrotaan.

    Edelliset 8.3L on Ilmorin, tiedän varmuudella koska tallissa on moottoripukissa iskemätön '08 Competition Coupen moottori.
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sen verran tähän on vastattava että tuskin noilla amerikan kieseillä on mitään tekemistä FIA Vipereiden kanssa.
    Putkilrunkohässäköitä lienee jotka näyttää vain jollekkin ja koreja voi vaihdella jopa kuten yleensä jenkeissä.

    Tää nyt vaan puhtaasti hatusta.
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Eikös Euroopassa kilpailleet Viperit olleet rakennettu Orecan kisapajan toimesta Ranskassa?

    Ainakin Kuismasen Viper on...
     

Kerro tästä muillekin!