pensamittari sekoilee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kipa76, 6.4.2012.

  1. kipa76

    kipa76 3rd gear

    elikkä -67 dartti ois auto ja tosiaan pensamittari näyttää mitä haluaa.
    oireilee seuraavasti, ko laittaa virrat päälle niin lähtee nousemaan mutta sitte tipahtaa nopeasti melkein "tyhjään".
    välillä taas voi näyttää jonku aikaa oikeinki ja taas tipahtaa...

    ei tunnu maa vialta?
    mutta oisko anturi? vai onko näissä joku mittariston jännitteen säädin ja siksi vois toimia noin?
    jos on säädin niin missä se on ja minkänäkönen möykky jos vaikka vaihtais sen. vai saako niitä mistään?

    että semmosia propleemia nyt :odroll:
     
  2. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Vaikuttaa jännitteensäädinvialta, mutta sehän säätelee myös lämpömittaria, joten oireileeko sekin?
    Volttimäärää en tarkalleen muista, mutta muistaakseni 5,4 V tms. pitäisi tulla ulos, jotta mittarit toimivat oikein.

    Vaihdoin vasta itse tuohon Dodge pickuppiin ja nyt näyttää polttoaine ja lämppärimittari tasaisesti.
    Säädin on siellä mittariston takana "piirilevyssä" kiinni, kolminapainen.

    Eiköhän noita saa melkein kaikista jenkkivaraosaliikkeistä. Itse tilasin American Partsilta, maksoi muistaakseni muutaman kympin. Poistohintaan siellä on moparin jännitteensäädin 8 eurolla, mutta se malli ei käy 67 Darttiin.
     
  3. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Morjensta! Painiskelin melkein saman ongelman kanssa viime kesänä eikä kaikki ole ohi vieläkään, koska polttoainemittari näyttää puolta vähemmän kuin on totuus.

    Otin mittariston irti ja tsekkasin jännitteen alentajan toimivuuden. Kun kyseinen laite saa käyttöjännitteensä 12V, niin ulos tuleva alennettu 5V jännite ei ole tasajännite vaan laite pätkyttää sen niin, että keskiarvoksi jää 5V. Kästtääkseni laite toimii oiken, koska pätkytys oli kronometrin tarkkaa ja jostain luin sen pätkyttävän jännitteen oikeaan tasoon. Tässä on linkki ebay:n sivulla olevaan ilmoitukseen, joka ei valitettavasti ole vuosimalliltaan oikea Sinulle, mutta tietääkseni ulkoasu on Dartissasi sama: http://www.ebay.com/itm/Mopar-72-73-74- ... eb&vxp=mtr

    Epäilen, että vika on joko tuossa jännitteen alentimessa tai polttoaineanturissa. Monasti jompaa kumpaa näistä syytetään kuvaamistasi ongelmista. Melkeinpä helpoin on ensin tsekata polttoaineanturin toimivuus mittaamalla sen vastus ennenkuin menet mittarin taakse, koska ainakin C-koppasessa MoParissani mittarityö oli hankalan ahdasta.
     
  4. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Kello

    Eli kyseessä e-koppasen kello. Joku muinoin irrottanut kellon piuhat ja miinus on lähtenyt vallan käveleen (missähän se pitäis olla ees kiinni siellä kuoren sisällä?), ei ihme ettei tominut. Kysymys:
    tuleeko tuon kellon jännitteet myös jännitteensäätimen takaa? Vai suoraan akulta? Ei oiken auennut miulle tuosta johtokaaviosta. Kellossa on nimittäin rele (jonka vastus on vain 1,5 ohm.)joka sitä käyttää. Toiminta lienee enempi tuttu jollekkin kellosepälle, mut vois ton koittaa saada toimiinkin. Ei uskalla vaan suoraan 12v. sinne syöttää. Muut mittarit pelittää.
     
  5. palotila

    palotila Gearhead

    Jos tarkoitat e-bodyn kelloa niin siihen virta tulee jännitteensäätimen kautta. Jos syötät siihen 12V niin se todennäköisesti kärähtää. Vastuslanka mittarin sisällä on niin olemattoman ohut. Ketjun aloittajalle veikkaisin että siellä on väärä jännitteensäädin. Korjautin oman bensamittarini Autoinstrumentsillä ja he lähetti korjatun mittarin mukana jännitteensäätimen joka oli kuitenkin väärä. Huomasin sen tuosta samasta ilmiöstä että mittarinneula souti edestakaisin. US-partsilta uusi säädin (73€) ja sitten on pelittänyt. Niin ja mittari piti sitten vielä kalibroida erikseen, eli anturi irti ja sen eri asennoissa haetaan oikea säätö mittarin sisällä olevalla hammaspyörällä.
     
  6. kipa76

    kipa76 3rd gear

    täytyy ihmetellä tuota säädintä ku ehtii, tuo pensamittari vain on niin mukava varuste... :rotfl:
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Jos toi tosiaan maksaa 73€ niinkuin joku tossa edellä mainitsi niin kannattaa varmaan vaihtaa toi säädin perus jänniteregulaattoriin. Esimerkiksi 7805 regu pitäisi toimia hyvin. Jossain netissä olikin ohje kuinka toi säädin korvataan regulla.

    edit: löysin linkinkin
    http://www.allpar.com/history/mopar/electrical2.html
     
  8. jarpat

    jarpat 3rd gear

    mulla oli joskus -67 dart (BNX-2) ja muistaakseni laitoin jännitesäätimeen regulaattorin (voi olla vielä yks jossain). En kyllä muista miksi ja auttoiko se...
    Yks takavalon kehys lie vielä jossain...

    En tiedä onko toi laturin säädin vai mittariston, mutta muistikuvani täsmää jälkimmäiseen: http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... 67%2Bdodge

    hintaa kymmenisen euroa ja rahtia puolikkaan tikkuaskin kokoiselle osalle tullee tuskin kahtakymppiä?
     
  9. kipa76

    kipa76 3rd gear


    moi.voishan tuon vaikka ostaa jo testata ko ei ole kovin kallis....
    laitan yv:tä
     
  10. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo mä katoin sen ylimmän rekkulan tilausta eteenpäin, niin se tulee rahteineen n. 32,5 eur. Tosta summastahan ei mene edes tulleja ym. Ei muuta ku ostamaan / kokeilemaan.
     
  11. dotzi71

    dotzi71 3rd gear

    Osaisiko joku neuvoa mistä johtuu 73 dartin bensamittarin sekoilu? Kaikki toimii oikein siihen asti kun mittarivalo polttimot on irti. Jos yhdenkin laittaa kiinni bensamittari laskee alimmalle viivalle...
     

Kerro tästä muillekin!