GM Dieselien öljynpaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karvanoppa-Elvis, 3.4.2012.

  1. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Mikä on 6.2D:n ja 6.5TD:n minimiöljynpaine ja mistä saisi näppärimmin hommattua ko. koneisiin käypäset öljynpainevalon anturit?

    Tarkotus olis haaroittaa öljynpainelähtö mittarille ja merkkivalolle ja lisätä "riittävän" kokoiset varoitusvalot kojelautoihin.
     
  2. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    6.2 dieselissä ainakin paikka lohkon takapäässä kuskinpuolella johon tulee orkkis öljykello kiinni ja kierre on 1/4tuumaa.Motonetistä öljyvalolle anturi Ford/Saab.Rajapaine taitaa monessa anturissa olla 0,3-0,6bar eli monesti turhan alhaalla mutta näin valmistajat monesti halunneet öljyvalolle.paine mittarit monesti 1/8tuummasilla antureilla ja sopivimmat haaroitus ja supistus liittimet löytyy hydrauli/pneumatiikka liikkeistä.
     
  3. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Sepä se. Mieluummin laittaisi vaikka muutaman kymmenyksen "liian" herkän anturin, niin huomaisi jos tulee vähänkään häiriötä öljynkiertoon.
     
  4. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - Tyhmä kysymys: jos on tuo öljynpaine mittari, voiko kaveriksi laittaa vielä varoitusvalon, varma on aina varmaa tai sitten ei!?
    Riippuu kai noista tyhjistä anturin paikoista...
     
  5. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    :wink:

    Sitä olen miettinyt, miksei tehtaalla ole voitu laittaa valoa mittarin yhteyteen, kun polttoainemittarinkin yhteydessä sellainen on...
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    ei ne nyt ihan idiootteja tehtaallakaan ole.... :poff: :poff:
     
  7. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Niin,kyllähän normaalisti tietty riittää jompikumpi valo tai mittari.Mutta toisaalta kaikkihan ei tunnetusti tarkkaile edes niiden toimintaa.Vaniin laiton vakio mittarin lisäksi valolle ja lämmölle anturit kahdella T-haaralla.Lämmölle siksi että poistin aina vuotavan lauhdutus systeemin kokonaan,vaikka siihenkin olis riittäny kertamittaus ja tieto siitä että öljynlämpö ei ikinä nouse liian korkeaksi.Mittariston kehyksessä oli sopivasti paikat lämmönsäätimien yläpuolella mittarille ja valolle,siinä kohtaa mihin mahtuisi normaalisti pullonkorkit :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Niinpä. Nyt on lyhyen ajan sisään halvaantunut kaveripiirissä kaksi konetta, kun on koneesta loppunut öljynpaineet eikä ole sillä hetkellä huomattu katsoa mittaria. Toisessa tapauksessa kun sitä joutuu vielä kuikuilemaan pää kenossa ratin takaa, niin olisi hyvä olla näkyvämmällä paikalla tuikku, joka kiinnittäisi huomion.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei terveestä koneesta niin vaan öljynpaineet katoa ja n iitä tarvii alvariinsa seurata.. mut kertonee konstruktion erinomaisuudesta kaiken...
     
  10. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    tosiaan yksi murhe vähemmän kun tulppaa moottorin öljyn jäähdytyksen putkien lähdöt lohkosta.
    työkaveri dieselöi aikanaan kymmeniä vaneja ja kaikkiin jäi bensan syyläri, eikä mitään moottorin öljyn lauhdutusta.
     
  11. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    samaisen työkaverin isäukko ajoi aikanaan taksiajoa 6.2 4-vetovanilla lähemmäs miljoona kilometriä öljyn jäähdytyksen tulppaamisen jälkeen :eek:
     
  12. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Niin,kyllähän se niin tuppaa olemaan että koneet on niin kauan terveitä kunnes jotain hajoaa :lol:

    moottorille elintärkeiden toimintojen paine/lämpötilan seuraaminen pikkumittareiden avulla tuntuu aina mukavemmalta kuin ihmettely ja kiroilu rikkinäistä konetta purkaessa.Suuremman hämmennyksen välttämiseksi sanottakoon jo nyt että tämä vain oma likainen mielipide :lol: :lol: :lol:

    vai oliks se mielikuvitus....
     
  13. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Sasse. Toinen em. koneista porsi juurikin siksi että jäähdyttimelle menevä letku oli irronnut putken päältä ja puhalsi löröt kartanolle. Putkessa ei ollut minkään valtakunnan juntturia vaan oli vedetty kahdella klemmarilla suoran putken päälle. EI laitettu putkia takaisin konerempan jälkeen. :odroll:

    Toinen nopean konevaurion aiheuttaja on öljypumpun akselin katkeaminen...
     
  14. downtown

    downtown 3rd gear

    enemmän kai silleen on käynyt että öljypumpun käyttöakseli on pyörähtäny siliäksi mitä katkennu että sekin kannattas joskus vaihtaa :lol: eikä muute näy heti ees siinä painemittarissa ku akseli pyörähtää tyhjää
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Montako moottoria, ainakin viis?
     
  16. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Itsekin joskus miettinyt tuota GeeÄmmän logiikkaa varoitusvaloihin/mittareihin.Joissakin ei ole moottorin lämpömittaria vaan valo joka käytännössä syttyy vasta kun kone keittää...
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Ja kun öljypumpusta halkeaa toinen hammaspyörä niin aksila menee aika vekkulin näköseks. :wink:
     
  18. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Onhan siellä varoitusvalo mittarin lisäksi.... Ainakin 95 ja uudemissa c/k sarjalaisissa gm tuotteissa on. Se on yhteinen merkkivalo lämpö,lataus ja öljynpaineelle... Lukee "check gauges" ja syttyy silloin kun jokin em mittareista näyttää jotain mitä ei pitäisi...
     
  19. oobee

    oobee 1st gear

    joo, tulpatkaa ihmeessä ne öljyn jäähylle lähtevät linjat. kiertää se öljy sitten hädin tuskin 4mm kokoisesta reiästä ja lopputuloksena on lähes takuuvarmasti moottorin täystuho. kannattaa kyllä, sen sijaan että vaihtaa uudet lauharin letkut tai jopa teettää muutamalla kympillä uudet hydrauliliikkeessa...
     
  20. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Pelkkä tulppaus ei ehkä ole hyvä,mutta putkesta tehty lenkki nippojen välille jatkaa normaali kiertoa. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!