8-koneen pakoputkirakenteet ja äänenvaimennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hangover, 17.4.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos sulla hangover on kolmoskoppanen Camaro, niin pojalla olisi ylimääräisenä siihen yhden kesän ajetut 2,5" tuplaputket joista saisi oikein hyvät jatkojalostamalla. Se panhard tukitangon ylityskin sopii kolisematta. Löytyy myös yhden kesän ajetut Hooker peltisarjat nimenomaan kolmoskoppaseen ja noihin tuplaputkiin. Samoin putkissa on kollektorien jälkeen joustopalat vähentämässä kolinaa.

    Tuohon kannattaa vaan hommata kunnon äänevaimennin (2 sisään, 2 ulos), siinä on kaksi läpivirtausvaimenninta akselin takana poikittain, mutta ei ne juuri mitään vaimenna.

    On nähtävissä tallilla Laukaan Leppävedellä.
     
  2. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Eikai 6.2 vaimentimia tarvitse? Ralkattaa sen verran jo luonnostaan että pakoäänet ei nouse suurimmaksi melunlähteeksi. :)

    Eivaan, kaverilla loppuu '85 Scottarissa suorat rännit ennen taka-akselia, eikä pidä tasakaasulla pahaa mekkalaa, polkaistessa olen tosin erehtynyt parin korttelin päästä luulemaan isoksikin bensakasiksi... :)
     
  3. flw-65

    flw-65 3rd gear

    :odroll: Niin..oisko kellään vinkkejä siitä miten pakoäänet sais minimoitua ilman että pakoventtiilit punastuu :oops: , vai onko tämä vähän huono aihe tänne OD.lle... :odroll:, oisko joku pussihousu-foorumi parempi :rotfl:
     
  4. tippa77

    tippa77 Gearhead

    Tere
    Mulla -66 käkkylässä on tuo sama putkisto kuin flw-65:sen pirssissä ja äänet on niin hiljaset, että ajossa ei kuulu juuri mitään. 16 v poika valittaakin että ei kuulosta yhtään kunnon isolta kasilta tuo!
     
  5. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Merkillistä... kuuloni taitaa olla liian tarkka, tai sitten se silencer on tyhjää taynnä, näyttää alkuperäiselle, niitä ei taida enää edes saada :-? Oli sillä jokin nimikin, ainakin GM,n mainosmiesten teksteissä :lol:
     
  6. hangover

    hangover 1st gear

    Prkl. kolmonenhan tuo on. Tuli jo ostettua joustopätkät, mut ei ne vielä alla ole. Tais olla samanmerkkiset peltisatsit tossa jo. Hm.. Olis noi sun putket lähelläkin ko mä olen tässä jkl:ssä. Onks ne itse kasattu osista vai millai? Laitoin yv:tä..
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Muistin peltisarjojen merkin väärin, ne onkin Hedmannit, sanoi poika kun kävi tallilla tänään. Ne on sellaiset joissa on pallomallinen kartio kollektorin lähdössä, eli ei tarvi tiivisteitä siinä. On kasattu valmiiksi taivutetuista mutkista, eli ihan hyvät mutkat niissä on.
     
  8. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Joku amerikan kustom-ukko kertoi joskus että parhaat lätinät saa, kun toinen putki on vakiohko ja toinen suoraa rosteria. Ja yhdysputket tappavat saundin.

    Tiedä sitten,mutta pitäisi varmaan joskus kokeilla.

    Itse pääsin ihan hyvään tulokseen paksuseinämäisillä 60 millisillä ilman yhdysputkia ja taakse pisimmät Thrustin läpivirtauspöntöt. Ottaa pois pahimman rätinän ja jytisee pirusti. Ei ne oikeastaan paljon vaimenna jenkaa antaessa.
    Naapurit eivät ole vielä antaneet arvosanaa.
     
  9. jamezds

    jamezds 1st gear

  10. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    Aikoinaan tuli tehtyä kromatusta huonekaluputkesta putket. Voi luoja sitä meteliä, olihan ne kivat noin yhden kesän, sit piti vaihtaa materiaalia.
    Eikös Mopar Muscle lehdessä dyno testattu noita suorat, h- ja x-putki vaihtoehtoja?
     
  11. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Mulla on 10,2 puristeisen mopsin pikkulohkon perässä peltisarjat ja 2,5" tuplaputkisto H:lla. Änkkärit on flowtechin raptorit ja sijaitsevat akselin etupuolella. Putket loppuu kontin alle.Äänet on mun makuun vähän turhan vaisut ja kumisee ärsyttävästi 60-80 km/h vauhdissa. Kokeilin lisätä perään jotkut pyöreet läpivirtauspöntöt, mut ne vaan lisäs mökää kopissa :mad: . Millasia kokemuksia löytyy flowmastereista? Niillä ilmeisesti sais terävyyttä säveliin? kukas noita kotomaassa kauppaa?
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  13. sbc350

    sbc350 Gearhead

    vaihdoin omatekemien läpihuilujen tilalle kammiomalliset flowmasterit, ne vei kovilta kierroksilta ääntä pois mut muuten jäi mukavat höpinät. flowtecin peltisarjat, 3" rst putket joissa ne flowmasterin änkkärit ennen taka-akselia ja 45asteen mutkat sivullepäin. niin ja peltisarjojen jälkeen H putki..
    355 ja xe284.

    http://www.youtube.com/watch?v=tLVBqONbNqI

    8)
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvin samantyylinen ääni kuin omassa 72 caminossa oli, siinäki siis 3" rosteria ja flowmasterin pöntöt.. Putket tosin taakse asti ja ei yhdysputkea.

    Laitoin samat pöntöt sitten volvoon niin kumina ja resonointi oli niin valtavaa, että oli pakko keksiä jotain muuta. Edes toiset pöntöt putkien päässä ei pelastanu tilannetta tarpeeks. Lava autossa flowmaster meteli/resonointi ei tullut ohjaamoon ollenkaan samalla tavalla.
     
  15. hangover

    hangover 1st gear

    Sattu olemaan 2 kappaletta isoja 2 1/2" - 60 cm pitkiä ovaalejaja simonsenin läpinäkyviä (motonet) pönttöjö tossa, ja rakensin putkiston pikaisesti uusiksi.

    Peltisarjoilta lähtee x kappaleelle, jonka jälkeen pienet joustavat (motonet, 0likohan 15 €) pätkät, jonka jälkeen muutama mutka ja suoraa putkea vaimentimille saakka, jotka sijaitsee ihan putkiston lopussa . Vaimentimien jälkee ei ole putkea ollenkaan, koska ovat niin takana että näkyy jo puskurin alta.

    Tulos: Hyvin mukavat matalat äänet. Jytisee, mutta ei räävy. Huomattava merkitys tuntuu olevan pöntön jalkeisellä osuudella, 20 cm putkenpätkä vaimentaa vielä lisää. Suosittelen.

    Miinuksena putkisto raapii silloin tällöin maahan, koska en jaksanut upottaa sitä parhaalla mahdollisella tavalla alustarakenteisiin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös tuplaputket äksällä tai hoolla ole aivan saman "tehoinen" kuin yksi paksu putki :odroll: . Vai olisko 1 paksu jopa pikkasen parempi, onkos joku makatsiini tutkinu asiaa?
     
  17. hangover

    hangover 1st gear

    Kylläpä kai, mutta kahdella tulee mukava stereoääni. :D Suurin osa mulla on ollut ilman x:ää, mut kun tossa oli sellainen valmiina, niin olkoon.
     
  18. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  19. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Se oli heinäkuun 1995 numero HOT ROD Magazinesta, sattuu olemaan tallessa se...

    Tuosta on myös joku jaksanut tehdä nettiin "kopion" jota voi lukea tuosta linkistä:

    http://www.mopar1.us/engine3.html

    Testissä kaikkein paras vääntö ja teho tuli peltisarjoilla ja 2½"tuplaputkilla (test3).

    H-putkella(test4) aavistuksen pienempi vääntö tuli korkeammalla kierrosluvulla.

    Kokeilivat myös katulaittomilla avoimilla putkilla(test5) mutta se hävisi arvoissa jopa H-putkiversiolle.

    X-putkea tässä ei testattu, harmi.

    Soundeista oli artikkelissa myös mainintoja... niistähän jo aiemmin mainitsinkin eri tredissä:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=235738
     
  20. dodmike

    dodmike 1st gear

    mopar putket

    Itelle laitoin hedmann hedders keraami putket ja tein loppuputket ite soveltammalla vanhoja.ostin motonetista sopivat läpivirtaus vaimentajat ja hitsasin h-putken putkien väliin.testasin eilen ja hyvin toimii ei vaikuttanu paljon ääniin.vappuna crisinkiin testaamaan, samalla testaan kun otin imu ilman lokasuojan sisältä imu äänet hävis sinne.
     

Kerro tästä muillekin!