E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuota pitäisi yrittää poistaa sillä AE:n muutoksella. VE:ssä tai PE:ssä tuskin on mitään pielessä. Tai sanotaan näin, että vaikka VE ja PE olisi kohdillaan, niin jossei "kiihdytyspumppu" (AE) toimi niin transienteissa (=äkillisessä muutoksessa) voi mennä laihalle.
     
  2. sportside

    sportside 1st gear

    Juu no mä olen sitä koittanut poistaa ja tähän mennässä saavutetut vaihtoehdot ovat: Ilmanputsarissa räjähtää tai motti käväsee sekunnin murto-osan liian laihalla, ja seuraavassa sekunnin murto-osassa onkin jo liian rikkaalla.

    Helpottais silti jos näkis joskun jonkin PRO-miehen säätämän moottorin käppyrät että tietäisi minkälainen AFR käyrä on hyvä ja millainen huono. Siis tarkoitan taas tietenkin tilannetta jossa läpät ovat juuri avattu nopeasti.

    Saatan silti vaivata asialla ihan turhaankin päätäni koska eihän tuo mitenkään ajossa tunnu.
     
  3. sportside

    sportside 1st gear


    En ole vielä koittanut mutta tarkoitus oli tänään vielä muuttaa toi ve taulu ja huomenna työmatkalla kokeilla. BPWC pitää varmaan nostaa 125-->135 myös


    Pakokaasun määrään en kyllä uskalla sanoa mitään.


    Tossa capricessa on juurikin nuo surkuhupaisat alkuperäiset "peltisarjat". Ilmapumpun putken olen niistä poistanut ja hitsannut reijät umpeen kun se ilmapumppu leikkasi edellistalvena kiinni. Kattia ei ole ainoastaan katin kuoret :D
     
  4. sportside

    sportside 1st gear

    Niin en siis usko että toi nyykähtäminen voisi johtua mitenkään tyhjäkäynnin lähäisyydessä siitä että pakosarjat ei virtais tarpeeksi kun kierroksilla laulaa kuitenkin aivan normaalisti. En väitä silti etteikö noi alkuperäiset sarjat olisi täyttä kuraa.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Milläs moodilla ajelet?
     
  6. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    auto asennolle huitaisin, tankki täynnä viinaa. Milläs modella vilu ajellu?
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    GAS-moodilla, kun ei ole vielä ollut viinaa tankissa. Tein pieniä testejä, että toimiiko AUTO-moodissa normi 98-bensalla ja ei ainakaan mulla toimi. Vetää ihan överi rikkaalle.

    Koitan tässä lähipäivinä alkomahoolia ja kattelen kompuutterilla kuinka laihalla/rikkaalla mennään sillä AUTO-moodilla. AUTO-moodissa se laittaa vaan 20% rikastusta.
     
  8. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu autolle tuikkasin vast ku oli viunaa tankis. bensalla ajelin ihän sil gas modella.
     
  9. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Lainasin tämän tekstin tähän kun vähän samansuuntaista ajattelua on havaittavissa.
    95E10 kulutus 13,4-13,8l/100km ja nytten E85 blendillä samaa reittiä samalla nopeudella 16,4-16,8l/100km.
    Tällä hetkellä työmatka on lyhyt mutta sen määrän keskiketterää kun juo mitä päivässä viinalla säästää on hivenen liikaa jos seuraavana aamuna täytyy kelloon herätä.

    Mahtavata että täällä on näköjään päästy ystävyys, yhteistyö ja avunanto -vai miten se meni- henkiseen tunnelmaan nokittelun sijaan.

    Tähän vähän muokattu lainaus E85 foorumilta Carlokselta: "-AFR on meidän tapa kertoa tietokoneelle mitä ainetta poltetaan, lambda on kreikankieltä eikä sitä ymmärrä kukaan." Hymiö.

    Ja tähän seuraavaan kommenttiin on syynä se että olen nauttinut säästöilläni keskiketterää huomattavasti yli keskivertopäivän annostuksen: Mie tykkään tuosta nimim. janiluo:ssa havaitsemastani tyylistä että jos on joku asia loogisesti ajateltu ja oikeaksi asialliseksi tavaksi todettu niin sitten hakataan päätä mäntyyn niin kauan että mänty on poikki ja tehdään sitten lisää päätelmiä jos on tarvetta.

    Kiitos ja anteeksi, kuka menee mun tilalle töihin huomenna pyörittämään Sirkus Suomenmaa -nimistä posetiivia...
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Joo, mä mietin vaan että kun sun Capricen vakio VE-taulu eroaa tuosta mun pickupin taulusta niin merkittävästi varsinkin tyhjäkäyntialueilla niin olis kiva tietää että eroaako henkilömallimoottori truckista niin paljon tai toimiiko se lastu edes? Oisko pickupissa pakosarjojen lisäksi myös eri nokka vai mitä vaikuttaa imuilman lämpömittari jota trukissa ei ole?
    :odroll:
    - Jani -
     
  11. sportside

    sportside 1st gear

    Haynesin kirjojen mukaan tossa pickupissa olis ihan vähän enemmän nostoa nokassa mitä capricessa. intake 0.238 vs. 0.234 ja exhaust 0.260 vs. 0.257 mutta toi on kyllä niin olematon ero että ei luulis paljoon vaikuttavan. Nokan asteista ei noissa kirjoissa puhuttu mitään. Mulla on 88-pickup esite jossa ilmoitetaan 160hv/4000rpm ja muistasin nähneeni semmosen caprice esitteen jossa oli vain 145hv. Jostainhan sen eron pitää silti syntyä. Voisiko se tulla sitten vain pakosarjoista ja noin pienistä eroista nostoissa? Kansien valunumerot tuossa täsmäsi kyllä saman vuotisen astron kannen kanssa. Oletin siis nyt että sun pickup on vuosilta 88 89 tai 90?

    En taida koittaa tuota aamulla vaikka kyllä silläkin varmasti töihin pääsee. :D

    Niin tossa 1228063 ei ole imuilman lämpötilaa vaan se taitaa tulla vasta seuraavana vuonna 1228746 boksiin.

    Yksi syy tuohon pienen pieneen oikkuun voi olla se että toi kone on oikeesti aika väljä, eikä se etanoli vaan kertakaikkiaan siinä kylmänä pala kunnolla. Ja se ryytyminen on aika pientä eikä haittaa ainakaan tälläisissä lämpötiloissa mitä nyt on ollut minimissään siis -6 astetta pakkasta.

    5-sylinteri oli aika veikeän näköinen ja tosta yläkuolokohdan pykälästä sai haavoja sormiin :D Tää auto on ihan hyvä koe kaniini sillä jos ton saa toimiin aivan täydellisesti ilman mitään oikkuja, palaa se etanoli kyllä melkein missä tahansa muussakin vehkeessä.




    [​IMG]
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Et olisi laittanut tota kuvaa.

    Kohta joku aukeaa, että se puolimiljoonaa ajettu kone on siksi väljä, kun olet ajanut sillä viimeiset parituhatta kilometriä etanolilla..

    Täällä pääkaupunkiseudulla toimii eräs sisämikroautorata jossa on ajettu vuodesta 2004 etanolilla. Siinä käytössä yhdelle autolle saattaa tulla lähemmäs tuhat ajotuntia vuodessa.
    Ainoa muutos joka niihin on alkoholiin siirryttäessä tehty, että pääsuutin on vaihtunut 78:sta kokoon 125. Tällä kahdeksan vuoden periodilla yhtään kaasaria ei vielä ole hapettunut piloille, mäntää leikannut kiinni, tai venttiiliä palanut.

    Ainoa negatiivisuus on että seistessään pidempään se tukkii kaasarin nopeammin kun bensa. Siksi esim moottorin vaihdon yhteydessä irroitettava mosa ajetaan ensin bensalla läpi.
     
  13. sportside

    sportside 1st gear

    No täytyy sitten korjata heti väärinkäsitykset sanomalla että toi kuva on samalta ajalta kun tota RE85:sta tuli vasta myyntiin täällä länsirannikon perukoilla. Mennyt kyllä ihan bensiinillä ja glykolilla ajamalla tuon näköiseksi. Tossa ei ole miljoonamittaria mutta epäilen että mittari pyörähtäisi kohta kolmannen kerran ympäri, ja puhun siis maileista. Viimetalvena tosta putos sifterinnuppi kesken ajon lattialle, tuskin kuluu sekään automaattivaihteisessa autossa niin väljäksi että irtoo ihan pienillä maileilla.
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Ei kannata yöunia menettää venttiilien palamisen takia.
    Pakolämmöt lähtee laskemaan kun laihalle mennään, ja jos pakolämmöt nousee kun laihennetaan niin tarvii lisää ennakkoa tai muita konsteja millä saadaan syttymään ja palamaan nopeammin.
     
  15. sportside

    sportside 1st gear


    No en mä oikeasti tosta ole mitenkään huolissani, vaikka kyllä tossa highway modessa varmasti on omat riskinsä kun sitä käytetään vain autoissa mutta ei pickupeissa. Oletut kovemmat kuormitustilanteet pickupissa lienevät ainakin yhtenä syynä että se noista truckeista puuttuu. Ajattelin kokeilla sitä jossakin vaiheessa tossa mun avolavassa. Mulla on siinä sellaset uudemmat GM:än omat vortec kannet. Olenko kovin väärässä jos väitän että noi vortecit vois soveltua "fast burn" palotiloineen aika hyvin tollaseen laihalla cruisailuun?
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Nyt ei mulle auennut.

    Yleensä mitä on jarrussa leikitty, niin sitämukaa pakolämmöt nousee mitä laihemmalle mennään.

    Ennakon kanssa en ole uskaltanut hirveesti pelata, mutta voisiko tuo aikaistaminen teoriassa auttaa pakolämpöihin siinä tapauksessa, jos ollaan laihalla??
     
  17. liveyou

    liveyou 1st gear

  18. Väne

    Väne Gearhead

    Tarkoitin että menee oikeasti laihalle eli lambda 1:stä suurempi. 14.7 seos palaa kuumimmalla liekillä sen kummallakin puolella lämmöt putoaa.
    Kyllähän ne pakolämmöt nousee jos jostain 11-12 seoksesta lähdetään laihentamaan kohti 14.7.
     
  19. tarum

    tarum 1st gear


    Kokemuksia miten nää vanhat veekasit toimii jos laittaa puolet bensaa ja puolet E85 jos 100L tankki niin säästöhän on siinäkin jo huima.. Otetaan nyt esimerkiksi letukan 350 -70 luvun kone..
     
  20. sportside

    sportside 1st gear

    Mietin työmatkalla vielä tota AE hommaa. Jos sun aikasemmissa kokeiluissa ei tota nyykähtämistä ole ilmennyt ja ilmeisesti AE:hen et ole pidellyt ja nyt kun AE:een yksikkö on toi mikrosekunti ja suuttimet ovat suuremmat niin ainoa ero on että tota AE:etä on nyt tässä yhdistelmässä rutkasti enemmän. Eiks noi mikrosekunnit pitäis kertoa tolla vanhan suuttimen ja uuden suuttimen suhdeluvulla jotta oltaisiin siinä tilanteessa jonka sä oot todennut täysin toimivaksi? Eli AE:eeta pitäisi siis pikemminkin vähäntää kuin lisätä.

    Toivottavasti ymmärsit tosta vaikeaselkoisesta ja sekavasta sepustuksesta mitä mää nyt luulen ymmärtäneeni. :D
     

Kerro tästä muillekin!