E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. Chamade

    Chamade 1st gear

  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tieteellisen tutkimuksen määritelmään kuuluu se, että väitteen mukana kerrotaan viittaus (toiseen tutkimukseen), tai sitten tutkitaan itse väite ja todistetaan se.

    Tässä en näe viitettä, jota kaipaisin erityisesti viimeiseen lauseeseen:

    "1.5.1 Etanoli-bensiiniseokset
    Korkeaseosetanolipolttonesteitä (KSEP), joilla tarkoitetaan etanoli-bensiiniseospolttonesteitä joissa seoksen etanolipitoisuus on yli 10 mutta alle 90 tilavuusprosenttia (esimerkkinä E85), ei ole tarkoitettu tavanomaisin autoihin vaan niitä käytetään E85 vaatimukset suunnittelussa huomioon otetuissa FFV (Flexible Fuel Vehicle) autoissa. Tavanomaiset ajoneuvot eivät edes toimi kunnolla paljon etanolia sisältävällä polttoaineella."


    Mitkä ovat "tavanomaisia" ajoneuvoja? Minkä tutkimuksen mukaan ei toimi kunnolla? Mikä on kunnollisen määritelmä?

    Sinänsä tutkimus vaikuttaa asialliselta. Kunhan katsoo mistä aiheesta tutkimus on tehty. Ja sehän oli bensa-asemien jakelujärjestelmistä: "Tämä raportti on yhteenveto Tekesin tukeman yritysryhmähankkeen ”Biopolttonesteiden vaikutukset jakeluasemalaitteiden elinkaareen (BIOJAKELU)” keskeisistä tuloksista"
     
  3. joriot

    joriot 1st gear

    Niin tuolla aiemminhan jossain sivulta 28 eteenpäin käytiin keskustelua BLM-taulukon merkityksestä, jossa sportside totesi että vakio lastun säätö rajat olisivat rikkaalle seokselle 108 ja laihalle seokselle 172. Eli jos ei aleta lastua ohjelmoimaan uudelleen ja ruvetaan tankkaamaan muuta kuin bensaa, kaiken pitäisi vielä olla kunnossa kunhan BLM-taulussa ei näitä raja-arvoja vasten ruveta kolistelemaan, boksi vain hoitaa hommansa ihan niinkuin pitääkin säätämällä polttoaineen syöttöä lambda-anturin perusteella. Eli ymmärtääkseni BLM-arvojen pitäisi sitten lähteä nousemaan kasvavan E85-pitoisuuden mukana, jos nyt ymmärsin tämän oikein päin? Itse kyllä aion kokeilla aluksi tätä seka-tankkausta lisäämällä E85-suhdetta niin paljon kunnes raja-arvot tulevat vastaan... kunhan nyt joskus saan tuon vanin taas katsastettua. :)

    Edit: selvennyksenä että tämä siis ilman mitään bioadaptereita...
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Noin sen pitäisi mennä. Ja blm on siis se, joka tallettuu tietsikkaan ja on se "pysyvä arvo" (kunnes akunkenkä irroitetaan tai int muuttaa blm:ää) ja tähän päälle tulee siis vielä lähes reaaliaikasäätö int eli lambdaohjaus, jota tosin ei ole mm. käynnistysten aikana mutta jolla on vielä omat säätörajansa.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tuli askarreltuu paskarreltuu ja tuloksena on tämmönen BLM-kartta. Ensimmäinen on ihan ajettu vakiona 98 bensalla. Toinen ja kolmas on sitten pätkitty 12% rikastuksella ja RE85:lla. Ajolenkit yritin ajaa vaihtelevasti eri nopeuksilla ja matkaa on ajettu vähintään 30km.

    Referenssinä noille väreille on alaraja 110 ja yläraja 140.

    Kommentteja kiitos...

    [​IMG]
     
  6. Chamade

    Chamade 1st gear

    Pointtina oli kylläkin eri materiaalien kestävyys. Useammat tahot kieltävä E85 läträämisen ei FFV autoihin, koska sillä he vapauttavat itsensä vastuusta kun kerta todisteita muusta ei ole. Ja autonvalmistajat taas kieltävät E85 käytön, koska kuka muuten enää ostaisi uutta FFV autoa??

    Mutta onhan toi edes suunta antava.
     
  7. sportside

    sportside 1st gear

    Mun mielestä oli ihan OK. Vois koittaa vielä ehkä aavistuksen lisätä sitä boksin rikastusta. Lisäksi huomasin noissa omissa kokeiluissani että ensimmäisen ja toisen tankillisten BLM:ät heittää toisistaan ainakin sen 5-7 BLM:ää. Toisella tankillisella siis tietenkin "laihemmalla". Riippuu varmasti hyvin pitkälle siitä paljonko sitä kunnon fossiilista kamaa on sinne tankin pohjalle ekaan tankkilliseen jäänyt. Juu nou :D

    Niin ja noille aiemmin mainituille int arvoille löytyy myös lastusta rajat. Minimum Integrator value ~ 40 ja Maximum Integrator value ~ 158. Noi integraattorit ovat luonnollisesti saman suuntaisia lukuja kuin BLM:ätkin mut kuitenkin eri arvoja. Olen omissa tuunauksissani keskittynyt aina pällistelemään vaan noita BLM:iä
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Emmä nyt ainakaan vielä koske tohon rikastukseen sen enempää, ajelen vielä ja seuraan tilannetta. Nimittäin huomasin sen, että mitä lähemmäs tota BLM 100 mennään eli rikkaammalle niin sitä huonommin auto toimii. On ihme nylpytystä ja tyhjäkäynnillä poksuttelee hissukseen putkessa. Mitä lähemmäksi tonne 120-128 mennään niin sitä paremmin toimii.

    Noi BLM arvot MAP ollessa 60-100 näyttää hieman huonolta, koska siellä ei ole montaa samplea, koska suurin osa ajosta keskittyy tohon MAP 20-50.
     
  9. chevy76

    chevy76 1st gear

    Tuli nyt ostettua tuollanen focus johon tuon adapterin voisi tilatakin..Tulluuko se tuolta suoroon vai pitteekö tilata jonkun jälleenmyyjän kautta..Nuo liittimet pittee varmaan tarkistaa, ettämitkä ne tuossa Focuksessa on. EV1 vai EV6..
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ite tilasin suoraan sieltä. Maksu vaihtoehtona oli ainoastaan englantilaisen pankin tilille. kesti kyllä melkein kuukauden, mutta kyllähän se sieltä tuli.

    Eilen tankkasin toisenkerran 85:sta ja sen perusteella näyttäs kulutus olevan käyttis volvolla 12l/satasella, kun bensalla oli 9l/satasella. Tossa etanoli ajossa oli kyllä puolet aika reipasta menoa joten pitempi aikaväli antaa lopullisen kulutuksen.
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tuli tässä huomattua, että kun ajelee ihan tasakaasulla niin auto nylpyttää sellattiin oudosti eli ihan kun välillä himmaisi hieman kaasua. En ole sen enempää tutkinut tilannetta. Tarvii varmaan huomenna pistää läppäri kiinni ja ajaa hieman lenkkiä ja säädellä rikastusta edes takas. Onko jollain jotain ideaa näin ensi hätään?

    P.S. Kyllä viina vaan tuoksuu hyvälle 8)
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear



    Luulisi, että materiaalit kestävät, jos auto on nykyisen E95 bensan "käytön sallivassa" listassa. Kyllä se tuonkin bensan etanoli määrä lisää korroosiota.

    Ja jenkeissä ekat etanolisekoitukset tulivat käyttöön 80-luvun alussa kiitos maataloustukipolitiikan. Esim. Jenkki GM:n polttoainejärjestelmän pitäisi kestää etanolin vaikutuksia jostain vuodesta 1980 alkaen..

    Mutta jokainen käyttäköön omaa järkeään ja omalla vastuulla.
     
  13. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Itsekkin tuli tuommoiset bioadapterit hommattua ja kestikin n.3 vkoa saapua perille.Viikonloppuna pistin paikalleen ja imasin tankin tyhjäksi bensasta ja täyttä tavaraa tilalle ja käytin hetken,että kuluisi linjoissa olevat bensat pois.

    Pakokaasun alettua haisemaan "hassulle" laitoin AUTO moden päälle (20%) rikastus ja kokeilin uudestaan käymään, lähti ihan ok mutta käy todella todella rikkaalla.Laitoin vakiomoodin(GAS) päälle ja kävin pyörähtelemässä jonkunmoisen lenkin vaihtelevasti ja auto tuntui toimivan normisti.

    "Kylmäkäynnistykset"(n.+1´C) toisella kerralla käymään ihan normisti ilman rikastuksia, ainoastaan pientä "puutumista" kylmänä,jonka olen mielestäni saanut tässä muutaman päivän aikana pois muutellessani asetuksia 3% rikastukseen,koska 5:kin % tuntuu olevan liikaa."Kylmäkäynnistysrikastus" 5% ja laakista käymään.

    Autohan on 350tkm ajettu ford scorpio V6 2.9 12v.
    Mahtaiskohan olla joku vikatilapäällä tai suuttimet niin kulahtaneet,että antavat paljon läpi normistikkin.

    Huomisen jälkeen on viisampii taasen kun repii tulpat irti ja katsoo mitä on syönyt 500 km:n aikana.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tähän Bioadapteriin sen verran edittiä kaverin toimesta, että ainakin 2003 vuoden Sebringissä on semmoinen tsekki, että se haistelee sen suuttimen signaalista suuttimen kiinni mennessä tiettyä virtapiikkiä (jolla on saatu takaisinkytkentä tietsikalle, että onko suutin kondiksessa) ja se adapteri tekee sen, että polttaa vikavaloa kun se ajotietsikka ei sitä piikkiä pysty ton boksin läpi lukemaan.

    En tiedä missä kaikissa malleissa tämä ominaisuus on, mutta tuossa ainakin ja eipä se nyt muuta tee kuin polttaa tuota herjavaloa, mutta aika rasittava se voi olla, kun ei tiedä että onko siellä jotain muutakin vikaa. Paitsi tietysti jos koodit lukee. Kyselyä on laitettu eteenpäin, että onko tulossa fiksausta, mutta ei ole kuulunut vastausta.

    Nyt yksi heppu on sitä itse selvittelemässä ja pisti boksin atomeiksi ja testailee, että saisiko sille itse jotain tehtyä. Infoan lisää, kun kuulen. Sama oletettavasti koskee myös monia muita Chryslereitä...
     
  15. huiyi

    huiyi 1st gear

    Tiedätkö mitä brändi tennismaila tennistähti on? Tiedä miksi he voittivat? Itse asiassa tämä korkealaatuinen tennismaila avainasemassa. Nyt näyttää mestari käytetty tennismaila: http://bit.ly/K3MJN8
     
  16. jessetth

    jessetth 1st gear

    :poff: :poff:
     
  17. mmakine

    mmakine 1st gear

    Vanha viesti mutta jos jotakuta vielä kiinnostaa:

    Etanoldaxin käyttöohjeen saa pian suomenkielisenä. Pyysin alkuperäisen Word-dokumentin valmistajalta ja suomensin sen. Pitäisi olla ladattavissa muutaman päivän kuluessa. Jos joku tarvitsee aikaisemmin, minulta saa sen.

    Minulla on Cliossa Etanoldax. Aika tuore tapaus vielä mutta kokemusta kertynee pian lisää.
     
  18. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Ostin tuolta tennismailat.
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Noniin, olenko ensimmäinen jolla RE85 on jotain hajottanut?

    Ajelin ihan normaalisti ja rikastuksen olin laittanut 13% ja BLM kartta näytti siis hieman rikkaammalta kuin ennen. Liikennevaloista lähdin hieman rivakammin ja "NAPS" tehot pois kuin katkaisijasta! Auto alkoi kuulostaa kuin joltain mopolta ja ei kulkenut mihinkään. Pakoputkessa paukkui niin helvetisti, kun vaihtoi vaihdetta tai rullasi vaihteella.

    Oiskos ehdotuksia mikä hajosi? Oma veikkaus on, että joku tulppa/t on kosahtanu, koska lyö lieskaa putkesta tai sitten lambaada. Miten rikkinäinen lambda oikuttelee? Tai sitten toinen suutin on pimeänä?

    Sattu olemaan läppäri kiinni ja sen verran kerkesin kattomaan, että BLM taulukot meni hävyttömän laihalle. Vikakoodit oli ainakin O2 rich ja lean samaa aikaa. Muita koodeja en kerenny lukemaa, kun oli paskat jo aika hyvin housuissa :oops: (Siis SES valo syttyi, sammutin auton ja käynnistin uudestaan. Sitten ei valo enää jäänyt palamaan.)

    Joo ja kulkupeli oli ~130tkm ajettu 350TBI Suburbani.

    Edit: Tölkki auki ku vituttaa!!
     
  20. joriot

    joriot 1st gear

    No ruvetaan sitten veikkaamaan: Oireet viittaisivat minusta lähinnä vuotavaan pakosarjan tiivisteeseen, tai sitten pakoventtiili ehkä on palanut?
     

Kerro tästä muillekin!