Vinkkiä 2 litrasen Fordin OHCeen kasailuun?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 25.4.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Moro,

    broidi innostu ostamaan jonku romukoneen, on siis tämä 2 litranen fordin ohc, joka on siis ymmärtääkseni helpoimpia ja halvimpia rakennella ja kestää jopa viritystäkin jonkin verran?

    Kone ollut vuosi sitten kuulemma ajossa, ja myyjä oli broidille sanonut että alapää pitäs olla kondiksessa mutta yläpää pitää tsekata. Onkohan luottaminen? Ajattelin et voisi koittaa nyt ainakin ensin et miten rullailee, ottaa kannen pois ja koittaa pyöritellä. Voiko öljypumpun toimintaa tarkistaa ilman alakerran irrotusta? Tai siis eikö öljypohjan irrottaminen riitä? Paljonkohan vaatii newtoneita että alakerta pyörii?
    Ja sit tuo nokka on kevyessä ruosteessa. Mahtaako vaikuttaa mihinkään, ja pitääkö/kannattaako tuo käyttää jollain koneistamolla tms. että on suora, meneekö noi yleensä mikskään?

    Mitä tuohon kannattaisi vaihtaa? Itse ajattelin et vaihdetaan nyt ainakin tiivisteet, stefat, vesipumppu, kaikki hihnat. Pitääkö esim. nokkakoneistosta mitään vaihtaa, nostimia tms? Niin ja kytkin kans. Meneekö muuten vauhtipyörä mikskää käytössä? Mitä laakereita kannattaa?

    En ole sitten niin tyhmä kuin näistä kysymyksistä voisi olettaa, kokemusta on mutta en ole ennen tämmöistä seissyttä konetta tehnyt, enkä oikeastaan nelitahtikoneita muutenkaan purkanut.
     
  2. jersey87

    jersey87 3rd gear

    Tässä jotain mietteitä vaikken itekkää oo ku yhen turbo oohooceen kanssa vähän puuhaillut, ennenkuin hommaan katosi mielenkiinto.Kyllä noista ohareista vissiin saa kohtuu budjetilla jopa turbokoneen väsättyä esim, männiksi edulliset kuplan mahlet, ruiskuksi megasquirt yms niin kestää jo jotain kuha ei pääse nakuttaa. Mutta kone vissii vaparina pysymässä? Kylhää siihenkin löytyy nokka-akseleita, tehtyjä kansia,peltisarjaa yms uusina ja käytettyinä järkihintaan Öljypumppuun pitäisi päästä käsiksi öljypohjan irroittamalla. Ohjurinkumit kannattaa kanssa tsekata yleensä ne tuppaa rapistuu ja alkaa tulee sinistä putkesta ja öljy maistumaan ja tuoksumaan normaalia enempi. Kytkimen jos vaihtaa nii tietty painelaakeri samalla kannattaa uusia.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ollaanko nyt tekemässä millasella budjetilla? Tollanen ruosteessa oleva nokka oharissa ei tod näk kovin pitkään tule viihtymään, tuppaavat niitä herkästi muutenkin syömään. Tai no.. herkästi ja herkästi, herkkä geometrialle ja semmosille jutuille.

    Männät dekkitasoon, kannesta reilu milli pois niin saa vähä ruttuja, kanavia kannattaa ainakin siistiä, jos osaa niin kairata ihan reilumminkin. ohc tykkää isosta männästä jos siihen aletaan menemään.

    Jos budjetilla ja halutaan silti "voimaa" niin rutistuksia pitää saada sinne 10-11 välimaastoon, kannelle pirraa, kaasariks vaikka 32/36 dgv tai 38/38dgs, nokka vaikka BF134, kannattaa ottaa sarjana, maksaa vähän reilu 250e (paljo halvempia nokkasarjoja katukäyttöön ei oikeen ole). Alakertaan rengastus ja laakerointi. Sit siihen päälle kansityöt ja semmoset, niin äkkiä siihen on tonni taputeltu, vaikka kuin "budjetilla" tekee.

    Yks vaihtoehto on haalia jostain vanhanmallin 1.6l kansi, EI sierran E-max kantta, niillä ei tee tämmöses käytössä yhtään mitään. Sillä saa suoraan litistykset sinne 11 hujakoille.


    2l vakiokytkin riittää vaparissa melko pitkälle, vauhtipyöristä ollaan selkäpuolelta se paksu osuus sorvattu melkein kokonaan pois, enempää ei olla valusista kehttu ottaa.
     
  4. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Mikä muuten siinä e-maxin kannessa haittaa, onhan se kai paremmin muotoiltu, vai onko? No kannentiiviste ainakin on kalliimpi, kun palotilan reunat ei oo pyöreät. Venaohjurien kumit piti kuulemma olla vihreät, ne kestää paremmin. Tai näin ainakin kerrottiin muistaakseni kai joskus vuonna -94, kun viimeksi taunusta tuunasin.
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jep. En muista kumpi mosa noista nokkia söi aamiaiseksa. Syy sen voitelu. Ole tarkkana sen öljyputken kanssa mikä on kannessa! Ruosteinen nokka romulavalle.
     
  6. mk76

    mk76 3rd gear

    joo kannattaa kattoo se öljyputki niinku rebelikin tos sano tahtoo ainaki paljo ajetuis olla tukos ja nokka ei saa öljyä
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    E-max kannet on tehty ns "laiha" seos kansiksi, kanavan kyljessä helvetillinen patti millä saatu seos pyörteileen, eivät vaan virtaa oikeen humpan vertaa vaikka kuin kaivais, ja kyljessä ei ole tavaraa mistä poistaa riittävästi (olen palotellut moisen kannen) että mikä kellekkin parempi muotoilu, jos pisaralla pidemmälle niin e-max, jos voimaa niin vanha 1.6l kansi, 2l ruiskukoneen kansi tai perus 2l kaasarin kansi, kaikista saa ihan hyvän. 1.6l kaipaa eniten pirraa, 2l kaasarikannen saa puhuun yläkierroksilla ihan hyvin, 2l ruiskun kansi on loivempi sisämutkastaan, saa paremmin alhaalta asti ylös puhumaan. Sit taas vastaavasti 1.6 kansi on mielestäni paras palotilamuotoilultaan.

    Mutta melkein mikä vaan noista, niin osaavat jepet niistä kaivaa aikamoisia voimia pihalle.


    Muitjoo, kasatessa kattokaa se venttiiligeometria, että nokka osuu keskelle keinuvipua (vaaleeta spreimaalia keinuihin ja koekasaus, pyörittelyä ja tarkastus) Sit aina se nokan öljyputki uusiks. Suosittelen jotain nokkasarjaa, jos meinaat puhtia saada.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ihan käyttistä ollaan tekemässä halvalla budjetilla, vaparina. Saatan vähän kairata kantta, saa nyt katsoa. 1,6 kansi löytyy jo, eli siihen kireämpää nokkaa ja peltisatsia tarkoitus laittaa. Ilmeisesti pitäisi kairata aika rutkasti jos haluaa tolla kannella "tehoa" mutta puristukset kumminkin ok?
     
  9. jake74

    jake74 1st gear

    imukanava on huonomallinen. kääntyy sivulle päin jyrkästi ja sitte kääntyy alaspäin.
    ei virtaa juuri mitää ku kaverin kans virtauspenkissä tutkitiin.
    paremman saat ku teet 1.6 ohc kannesta.
     
  10. jake74

    jake74 1st gear

    tätä ei moni tee vaihtaessa virinokaa, sitte haukutaan osia jokka on muka huonolaatusia ku kuluvat silmissä pilalle. aikaa tä homma vie mutta on pakko tehä jos meinaa saaha kestämää pitemälle ku postilaatikolle asti.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko tuossa keinovivun asennossa jotain säätöä sitten? Jotain tuossa koneessa on, seissyt koko talven eikä liiku nokka yhtään. Pitääpä availla :eek:

    Tuli tuossa mieleen, et eikö 1,6 ja 2.0 sovi kuitenkin nokat yhteen? Voisin ihan piruuttaan meinaan harjotuksena enemmänkin "pilata" tuon 2.0 kannen, ja kokeilla miten potkii vähemmillä puristuksilla, sit laskea, ja koittaa sitten 1,6 kannella ja niitä vertailla, et lähetäänkö muokkaamaan 1,6 vai ajellaanko 2.0 kannella?
     
  12. jake74

    jake74 1st gear

    keinun asentoo muutetaan muuttamalla ventiilin pituutta joko lyhentämällä tai jatkamalla.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Sanomattakin selvää jos siinä on se juuttuva kurkkuinen kaasari siitä ei ole kuin harmia. Se kaatikselle heti.
     
  14. pikkupoika

    pikkupoika 1st gear

    kun kone on keulilla ja tulee into vaihtaa nokka niin kansi irti tai tulipeltiin reikä että saa nokan pois.purkaantuu mokoma takakautta pois.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei hätiä mitiä, kone on jo pöydällä, ja se josta kansi varmaan otetaan, niin sehän menee siinä samalla kun sen pitää kuitenkin nostaa pois. :lol:
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Dodii, tänään saatiin vihdoin polkaistua käyntiin proju, ja alettiin purkamaan konetta. Vielä on kampura ja öljypumppu irrottamatta. Sitten oikeastaan valmis koneistamon pojille.

    Ainakin mitä tässä nyt pitää tehä, niin koneistamolle tsekkaavat että tuo lohko on suht suora, hoonaavat sylkät. Vähän auki pitääkö tuo yks poratakin. Mut jos pitää porata yks, niin pitääkö loputkin sit porata?

    Mitä muuta niin uudet öljyrenkaat ja männänrenkaat ainakin tulee, uusi kansi jostain metsästetään, tuosta ei enään peliä tehdä. Tiivisteet tottakai kaikki+stefat, kiertokankiin uudet laakerit ylä ja alapäähän ja runkolaakerit uusiksi.

    Kytkin kans menee varmaan uusiksi.

    Kyllä se tästä pikkuhiljaa. Erittäin hyvää oppia!
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos tarvii porata, niin yks vaihtoehto on 92mm kuplan männät ja saabin kiertokanget. Kanget pidemmät kun orkkis, menee kankikulma paremmaks. Ainut että noita mäntiä ei sit sovi yli 7000 pyörittää, repee helmat irti.
     

Kerro tästä muillekin!