E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eli lambaada menee sekasin, kun hörppii ilmaa? Muistaakseni pakosarjan ja pakoputken välinen kiinnike oli aika ruosteessa, kun viimeksi pyörin auton alla. Mahdollisesti ruuvit poikki.

    Pitää mennä huomenna pyörimään auton alle ja alottaa siitä...
     
  2. Oppi

    Oppi 3rd gear

    Bioadapter ja Northstar

    Bioadaptereita testailen Northstar-koneessa. Tankissa on 50 litraa RE85:sta ja 25 litraa 98:ia. Adapteri AUTO-moodissa. Kertokaas mikä on vikana, kun periaatteessa "oireet" on ihan oikeat eli auto kulkee hyvin, alavääntöä hiukan lisää ja tehoa riittää kiihdytyksessä. Mutta tyhjäkäynti vaeltelee ja putkissa paukkuu. Eikai se näin pitäisi tehdä?

    Autossa on vain OBD1 ja mitään testereitä minulla ei ole, mutta Northstarilla saa snapshotin PCM-arvoista kesken ajon. Otinpa sitten ylös seuraavat lukemat BLM-tiedoista:
    @2000rpm
    Front/Rear short term fuel trim 103/108
    Front/Rear long term fuel trim 131/130
    @3000rpm
    Front/Rear short term fuel trim 123/122
    Front/Rear long term fuel trim 128/128
    @4500rpm
    Front/Rear short term fuel trim 145/135
    Front/Rear long term fuel trim 128/128

    Kun katsoo noita koodeja moottorin ollessa sammuksissa niin noi kaikki on 128.

    Kertooko nämä jotain teille asiasta enemmän ymmärtäville?
     
  3. PasiK

    PasiK 1st gear

    Tuosta syöpymisestä on niin paljon pelottelua (johon itse en usko..). Yritin Googlettaa kuvamatskua rikkinäisistä moottorin/polttoainejärjestelmän osista, joissa olisi oikeita syöpymiä. En kuitenkaan löytänyt. Luulisi netin olevan niitä pullollaan... Onko joky löytänyt tai onko jollain jo omaakin kokemusta?

    (Itse ajoin Volvo 850 tankillisen n 60% seoksella. Kulutus nousi 7,5l - 8,5l, ei mitään ongelmaa noilla seoksilla)
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Joopa joo, voihan se pakovenakin olla menny, nimittäin oireet viittaa siihen. Pitää tänään kokeilla rätillä, että imuttaako putkeen.

    Mullahan oli tämä RE85:sen kanssa ainakin sitä, että tyhjäkäynnillä piti sellasta "plotplot" ääntä pakoputkesta ja motari nopeuksissa (80km/h) tasakaasulla piti sellaista pientä nylpytystä. BLM-kartat ja O2 ei ollu mitenkään laihalla.

    Jos en ihan väärin muista niin muistaakseni piti tuota "plotplot" ääntä myös normibensalla. Jostain luin, että tämä ääni viittaisi hieman vuotavaan pakovenaan.

    Ja en todellakaan kerinnyt ajamaan tuolla täysin RE85 kun about 400km. Palaan astioille, kun selvii mikä meni koneesta...
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eihän alkoholi ittessään syövytä, vaan se vesi ja happi siellä seassa?

    Esim. jos on tankki mikä on puolillaan vettä ja tankki mikä on piripintaa täynnä niin se ruostuu nopeammin mikä on puolillaan. Eikö näin?
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Pakosarjat ei nyt ainakaan vuotaneet. Tyhjäkäynti oli varsin heikko ja en sitten oikeen tiedä oliko pientä imua pakoputkessa havaittavissa. Rätillä kokeilen ja välillä rätin kulma pysyin pakoputket sisällä. Joissakin videoissa imua on niin pirusti.

    Pitää yrittää nilkuttaa autolla "korjaamolle" ja mittailla puristuspaineet. Sopivasti tulee pitkä viikonloppu jos joutuu korkkaamaan noi kannet auki...
     
  7. Chamade

    Chamade 1st gear

    Itsekin googletin "E85 damage" ja "85 corrosion". Ei oikeen muuta löytynyt kuin keskustelu aiheita E85 haitoista vuodelta kivi ja kuokka. Yhden kuvan löysin jossa Jeepistä oli mennyt seetit. Väittivä E85 tekemäksi. Uskoo ken haluaa.
     
  8. overlord

    overlord 3rd gear

    Janiluo ja/tai sportside!
    Tilasin just EBL flashin jenkeistä. Saisikos teiltä "valmiita" E85 karttoja??
    Tai pohjia mistä vois lähteä säätämään, autossa ois valmiina jo kiinni innovaten laajakaista lambda mittarilla.
    Autona Chevyn C1500 350 Tbi th700 askilla.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kannattaa lukea ohjeet ja BobR vastailee kyllä aika nopeasti kysymyksiin.
    Bin-tiedoston lähtökohdaksi löytyy vaihtoehtoja.
    Kun vaihdat AFR:arvot ja suuttimien koot kohdalleen niin voit laittaa boksin oppimaan laajakaistan mukaan eli ajon aikana jolloin se päivittää kartat.
    Higway-mode kannattaa laittaa pois päältä säädön ajaksi eli nopeus tappiin muuten ei tule BLM-arvoja eikä boksi silloin korjaa karttaakaan.
    "HiWy - Min MPH"

    - Jani -
     
  10. thomaso

    thomaso Gearhead

    Milläs proggigsilla olette noita datoja lueskelleet. Mulla itsellä -93 Astro jossa 16168625 boksi. Winaldl ei kait tota osaa lukea kun ulos ei tule 160 baud dataa. TunerproRT:n sain jotakin koneen tietoja lukemaan mutta logit on pelkkää siansaksaa. Eikä muutenkaan oikein ton ohjelman käyttäminen aukea. Jos joltain löytyis jotain opasta millä pääsis alkuun niin olisin kiitollinen.

    Tomppa / Vantaa
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tunerpro on lähinnä lastun lukemiseen vanhemmissa eikä Winaldl toimi kuin TBI-ECM:ien kanssa.
    90-luvun alkupuolen TBI vehkeissä on PCM joka ohjaa myös sähköistä laatikkoa ja niihin kannattaa ladata DataMaster.
    http://www.ttspowersystems.com/DataMast ... loads.html
    30pv-kokeiluversion saat tuolta ja opit sitä ehkä siinä ajassa jo käyttämäänkin.
    :D
    - Jani -
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Noniin, Suburbanin vika selvisi. Niinkuin tuolla Moottori-osaston aiheessa kirjotin niin Bioadapterin toinen kanava on palanut. Laitan postia Ukrainaan, että mitä tehdään...

    Eikös nää TBI-suuttimet nappaa ihan hyvin virtaa? Tossa Bioadapterissa noi piuhat on aikast nirunarua ja se ohjaava komponentti siellä boksissa voi myös olla aika onneton.
     
  13. mmakine

    mmakine 1st gear

    Se oli sitten toinen virallisesti kärähtäneeksi rekisteröity Bioadapter, ekan bongasin Renault-foorumilta ja vei kuulemma suuttimen mennessään, takasta sinäkin omasi. Myös Ruotsista on jotain tuon suuntaisia huhuja kuulunut ja oikeastaan niiden takia päädyin valitsemaan toisen tuotteen.
     
  14. mustis

    mustis 1st gear

    Pintapuolisesti selailin ketjua ja oli niin hienoa juttua kirjain lyhenteillä ja taulukoilla että melkeen hävettää kirjotella MuTulla, mutta itsevarman ei tarvi hävetä joten kirjataas hieman omia kokemuksia:
    Elikkä auto on 92 Ford Explorer 4.0l v6 ruisku 3lla vaihteella(od ei vörk).

    Autolla oon ajellu n 2,5kk ja kulutus on ollu siinä 15tuntumasa.
    noin kuukausi sitte rohkaisin mieleni ja alotin viinan kans läträämisen ja tankkasin 50/50 seoksella hernesoppaa ja 95e10ä, auto toimi koko päivän hienosti pientä teho hävikkiä lukuunottamatta. Mutta seur. pvnä tartattiin ja tartattiin mutta ei... lopulta lift off saavutettiin lisävirralla ja ruohonleikkurista lainatulla bensatilkalla. :)

    Seuraavaksi vaihdettiin uudet tulpat joissa oli alle 4mm kärkiväli(!) ja aamuseisokki vaihtui liikekannallepanoksi.
    50\50 ajeltiin tovin aikaa tyytyväisenä kunnes köyhyys\nuukuus otti valtaa ja tankattiin 65-75% kompostia joka oli virhe, --> tehot väheni entisestään, CHECK ENGINE valo ilmoitti itsestään motin lämmettyä ja aamulla ensin ruutattiin pilottia ja sitte vasta ruettiin kyseleen.

    Taas muutama tankillinen 50/50, Iltatuuriin lähettiin iloisesti, aamuun ei niin ilosesti (kuin myös kuski).

    Perjantai iltana 4.7% aivokapasiteetin lisäyksen ja netti surffailun innoittamana syntyi päätös antureiden huijaamisesta, joka toteutettiin seur. pvnä seur. periaattein: Jos MAF anturin läpi johtaa enemmän ilmaa, vastukset jäähtyvät paremmin --> ecu luulee että moottori saa kylmempää (ja happirikkaampaa) ilmaa --> rikastaa seosta.
    Hallille mennessä oli hieman alle varttitankki 50/50% litkua tankissa, tankkasin 30l kiljua --> seos n 60-80%, meno hallille sujui tavallisen laiskasti tsek enkin valon loisteessa.
    Em. teoria toteutettiin MAF anturin "poisto"reikää isontamalla ja pyöristämällä.
    Ensimmäinen matka hallilta kotiin (20km) vaikutti hyvältä: C E valo ei syttynyt kertaakaan ja tehoa saattoi ehkä mahdollisesti olla jopa lähes samanverran kuin 50/50 seoksella.

    Edellä kirjoitettu on suurimmaksi osaksi persetuntumaa mutta seuraava laskutoimitus ei:

    30x 1.65(95e10)=49,5
    30x 0,95(re85)=28,5
    (49,5-28,5)+vähä kolikoita= Kaljalaatikko
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hyvä tietää, että muillakin käryää laitteet. Mulla on kyllä molemmat suuttimet ihan toimivia. Vasen oli pimeenä ja oikee ehjä. Vaihdoin suuttimien piuhat ja vasen toimis ja oikee meni pimeeks.

    Alustavasti Ukrainan poika sanos, että käytä ehjää kanavaa. Heidän sivuillaan puhutaan kolmen vuoden takuusta :poff:

    Onhan mulla vielä 3 ehjää kanavaa. Laitan siis pari niistä toimimaan ja siirrän boksin kabiinin puolelle, katotaan sitten kuinka kauan kestää. Jos taas pamahtaa niin tilaan sen Ruotsin herran boksin jos ei jotain pätevämpää löydy...

    Edittiä: Niin kenelläs kaikilla oli kokemuksia tosta Etanoldax-lodjusta? Pistän semmoseen varmaan varoiksi tilaukseen...
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mä oon hätänen ja inhoon odottamista, joten otin jo Ruotsin herraan yhteyttä. Noh, asiaan. Onkos näissä letukan 350TBI härpättimissä low impedance suuttimet? Nimittäin herra sanoi, että tarvii vastukset jos näin on...
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tässä tää kaksi suuttimisen TBI:n kytkis miten Bioadapterin kytkin, jos jotain kiinnostaa viritellä sitä myös ittelleen.

    [​IMG]
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Nyt se sitten tapahtu, korkkasin ton perkeleen adapterin auki. Pitää vähän tsekkailla kylmäjuotoksia ja mittailla noi piuhat ja sitten tehdä toimenpiteitä. Sanon vitut kolmen vuoden takuulle :poff:

    Hmmm...Mä tein jo ala-asteella noin alkeellisii piirilevyi :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. umpio

    umpio 3rd gear

    Onpas... aika huikea esitys... :eek:
     
  20. mmakine

    mmakine 1st gear

    Nopeasti googlettamalla löysin jutun -94 Suburbanista, sen mukaan vastus on 1.16 - 1.36 ohm virallisesti ja tässä tapauksessa oli mitattu 1.6 ohm. Impendanssi ja resistanssi eivät taida olla ihan sama asia mutta riittävän lähellä toisiaan että yleismittarilla saadaan suurusluokka selville. Eli alle 6ohm jää ja vastukset tarvitaan.

    Haiseeko tuon Bioadapterin piirilevyn vasen reuna siniselle savulle? Hurjan näköinen. Jos noita kahta vertaa niin Etanoldax ainakin näyttää kestävältä. Ja kokemusta on että se toimii ihan hyvin mutta sopiva kylmästarttiohjelma on vielä hakusessa.
     

Kerro tästä muillekin!