remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Noissa nyt ei ahtimista itsestään ollut tietoa. Taulukot, joissa soveltuvien moottoreiden koot ja jotain muuta toisarvoista.

    Onko tosiaan niin, ettei parempaa tietoa ole saatavissa?
     
  2. oovos

    oovos 1st gear

    Nyt olis imusarja koneistettu ja pikkuhiljaa kasaamisvaihe käynnissä.

    Oon koittanu haulla ja jotain juttua löysinkin noista ahdetun ennakoista, mutta ihan selvyyteen en vielä päässy että laitanko alipainekellon toimintaan vai en?
    Sytkä vermeinä gm vanha kärjellinen jakaja sillä cranen boksilla (eli siis ei ole enää kärkiä) ja siellä nyt keskipakosäätimessä jäykimmät jouset, msd 6BTM ja ahdoista ei vielä ihan tarkkaa tietoo mutta jossain 0.4-0.6 bar. purkkarit on luokkaa 10.
    Ite ajattelin että pidän alipainekellon kiinni ja säädän sytkän niin että ilman ahtoja ja kelloo max ennakko olis jotain 35 tai yli? ja sit BTM hoitais sen ahdoilla johonkin 25?
    Mikä olis hyvä perusennakko ilman alipainetta ja sen kans?
     
  3. jk79

    jk79 1st gear

    minin remmiahdin

    oisiko tääl tietoo kun pitäis saada rajoitettua nuo ahdot. tommosesta ministä peräisin olevasta remmiahtimesta. en ole ihan varma mallista et onko eaton 45. kun siinä on semmosia piikki ahtoja nostaa yhtä äkkiä 2bar ja mulla oisi taas tarkoitus pitää ahdot koko ajan jossain 0.6 bar tienoilla ettei käy niin kuin kaverille jolla ahdin oli et kone särky.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Re: minin remmiahdin

    Annettujen tietojen pohjalta villi veikkaus olisi että siirrä ahtomittarin letkun lähtö ahtimen ja läpän välistä moottorin ja läpän väliin. :wink:
     
  5. pile

    pile Gearhead

    Re: minin remmiahdin

    juuri näin
     
  6. jk79

    jk79 1st gear

    Re: minin remmiahdin

    no onhan nuo ihan villejä veikkauksia mut auto oli penkki vedossa ja ihan sielä yläkieoksilla teki semmosen piikki ahdon ja kone paskaksi se meinasi myös siinä ennen vetokin sekoilla heitteli vähän nuita ahtoja
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Re: minin remmiahdin

    Roots ahdin ei tee piikkejä. Se pyörii aina samaa nopeutta suhteessa kampiakseliin. Maksimi ahtopaine riippuu valitusta hihnapyörävälityksestä, eikä ahdin kertakaikkiaan pysty tätä maksimia ylittämään.
    Takaisin ongelmaan: ahtomittari mittaa imusarjan painetta. Jos moottorin hengitys takkuilee paine kasvaa koska ahdin yrittää työntää edelleen ilmaa koneeseen samassa suhteessa kampiakselin kierroksiin. Eli tuoreiden taustatietojen valossa äänestän vaivaksi venojen takertelua tai imuvenojen kantamista niin että sylinteripaine pääsee takaisin imariin. Jokatapauksessa vika ei ole ahtimessa.
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Tuota..... Miten ton jarrutehostimen kanssa!!

    Toimiiko se kuten kuuluu jos sen nappaa kaasarin ja ahtimen välistä? Meinaan tuleeko alipainetta jo liiankin kanssa, vai miten olette asian toteuttaneet?
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Joo.
     
  10. pile

    pile Gearhead

    ihan normaalisti imusarjasta missä se on alunperinkin kiinni.
    se takaiskuvena mikä letkussa on kestää alle kilon ahtopaineet hyvinkin. mutta jos ahdat oikeasti niin kannattaa katsella että se venttiili kestää.
     
  11. jk79

    jk79 1st gear

    Re: minin remmiahdin

    kiitoksia tiedoista. eli saanko minä rajoittettua nuo ahdot nuilla hihna pyörien avulla? tohon ruuvin päähän ei varmaan saa vaidettua hihna pyörää?
     
  12. Gettu

    Gettu Gearhead

    Ei kierrä

    Mistähän vikaa vois alkaa etsiä kun SC Pontiac ottaa vaan 4000rpm ja alkaa sitten rykiä niin perkuleesti. Vika ilmenee niin ajaessa ja vapaalla huudattaessa?? Aivan kun joku rajoitin menisi päälle, tiedä sitten....? Voiskohan hihna luistaa....?
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    Re: minin remmiahdin

    Juu, hihnapyörien välityssuhdetta(=halkaisijaa) muuttamalla saa muutettua ahtopainetta. Taitaa ahtimen hihnapyörä olla enempi tai vähempi prässäämällä kiinni.
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    Re: Ei kierrä

    Veikkaan että jostain muualta kuin ahtimesta. Pitäis kiertää puhtaasti ihan ilman ahtimen hihnaakin.
     
  15. fury69

    fury69 Gearhead

    [​IMG][/img]
    Tuli tämmönen Whipple hommattuu.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Äkkiä voisin veikata että nyt tuli hommattua pikkusen liian iso.

    Tai sit alla on mörkö viritetty/stroukattu pikkulohko..
     
  17. fury69

    fury69 Gearhead

    Katotaan mitä ens talvena saadaan tehtyy...
    Mut tällä mennään tää kesä.
    [​IMG][/img]
     
  18. micco

    micco 3rd gear

    Kesäautoni imusarjaan on pultattu Magnuson/Eaton MP-62 -ahdin jonka lämmittämää ilmaa ajattelin viilentää vesiruiskulla. Onko viksumpaa ruiskia vesi ahtimen imupuolelle vai imusarjaan? Mitä ahdin tykkää läpi kulkevasta vedestä?
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Itse tunkisin vettä ennen ahdinta. Viilentää ilman lisäksi ahdintakin ja parantaa ahtimen tiiviyttä. Aiheesta tosin on useampia koulukuntia, lue muutama sivu taaksepäin. Ei kai se ite ahdin pahaa tykkää, ajetaan niillä sateellakin.
     
  20. micco

    micco 3rd gear

    Ahtopaine kasvoi tosiaan pari psitä vesiruiskun avulla. Ei tarvi enää hihnapyörää vaihtaakaan :lol:
     

Kerro tästä muillekin!