E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    Olisiko kuinka toivoton tapaus säätää 85E:lle tällainen:
    -74 Firebirdissä on Chevy 305 vuosimallia -76 - -80 kansien perusteella.
    Imusarja on GM 4-reikä 2-taso. Kaasarina on Edelbrock 600cfm, käsiryypyllä ja n. ½" - 13mm - adapterilevyllä. Nokka ei ole vakio, mutta en ole koskaan tullut "koodanneeksi" mikä se on, kai siksi kun paperi jossa se lukee ei ole lähelläkään tietokonetta. Pakosarjat on pitkät pelti- sellaiset, merkkiä en tiedä. Koneen oli edellisen edellinen omistaja vaihtanut alkuperäisen Ponu 350:n tilalle. Papereiden perusteella, tuotu Ruotsista, kone remontin jälkeen oli ajettu 15000, nyt ehkä tuplat. Kone oli kuittien mukaan porattu ja laakeroitu, nokka, kaasari ja pakosarjat oli vaihdettu uusiin.

    Suuri ajatus on että jos tuon voisi säätää E85:lle sopivaksi.
    Kuinka suuri operaatio se olisi käyttömoottorille, kilpaahan tuolla ei ajeta.
     
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Heivaatte ne vanhat väljät kaasarit takavasemmalle ja ostatte valmiin sopivan kokoisen e85 kaasarin!!!PELAA!!!!
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oliskin se niin helppoo että tilaa aina vaan uutta :oops: . Pakko on kuitenkin mennä kantapäätaktiikalla ja muuttaa jo olemassa oleva melko tuore mehumaija viinanjakelijaksi. Samalla saattaa joku tiedonmurunenkin päähän jäädä.
     
  4. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    mites air bleed ja oliko alcohol vai rich alcohol?
    paljos on muuten venturi? :oops:
     
  5. edisoni

    edisoni 1st gear

    No nyt kyllä tuli asiaa tuosta uudesta. Mistähän / minkälaisen sitä tilailisi tuohon 305:n päälle tuon 600:n vakuumi hollikan tilalle? Autossahan ei tosiaan ole virinokkaa, mutta peltisarjat ja kärjetön sytkä köllöttää edellisen omistajan laittamana.

    Ensin meinasin tuohon välillä vuotavaan hollikkaan tilata viinan kestävän tiivistesarjan, mutta nyt mieli muuttui... Jos kuitenkin laittaisi uuden joka varmasti pelaisi kossulla..

    ehdotuksia / vinkkejä kaasuttelijan suhteen?
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi edisoni ja muut,

    Mitä tuo 600 Alko-Vacuumi mahtaa maksaa?
    Tuolla 305:lla ajaa kuitenkin melko pitkän matkan 95E:llä jos kaasari + muut kilkkeet rupeavat maksamaan...
    Unohtui mainita että siinä on sytkänä Ingnitor II rakennettuna normi jakajan sisään ja tulpanjohdot on niitä sinisiä 8mm silikonisia, oliskohan Taylor?
    Lisäksi laatikkona on TH200 4R+lukkoturbiini ja perävälitys 3.00 -luokkaa, olisko 1:2,96 tai harvempi.
    100 vauhdissa koneen kierrokset on 1600 - 1800 paikkeilla, nopeusmittari on erittäin epätarkka, enkä ole muistanut GPS:n kanssa koskaan mitata.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead


    Alcoholilla tuli noi rich alcohililla vielä suuremmat.
    1-5/32" ja 1.3/8"
     
  8. Panze

    Panze 3rd gear

  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hollikan "viritys"opuksessa lukee tolleen.
    Using alcohol as an internal combustion engine reguires air to fuelratios of about 6.5-7.5:1. Elikkäs kaasarin tarttis pystyy syöttämään 2.4 kertaa enemmän alkkomahoolia. Tarkoittaa varmaan 100% seosta?
     
  10. elky

    elky Gearhead

    Noi lukemat on varmaankin metanolille, E85 stökiö olisi 9.86 ja 100% etanoli 9.00.

    Tämä olisi käyttökoneeseen aika hyvä tyrkky http://www.e85carbs.com/EdelbrockE85carbs.htm

    Mutta jos hakee vain säästöä ilman tarkoitusta askarrella, niin bensassa pysyminen taitaa tuoda parhaan tuloksen.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite olen ajatellut tän silleen että virheetkin suvaitsee kun ajaa ekoviinalla vaikka oliskin "rankempi" kikkara pellin alla :soosoo: . Sopiva tarra vielä puskuriin niin kun ränttätänttähylsy menee ohi niin kukkahattutäditkin nostaa peukkua.
    p.s.o.t Onkos topiikin aloittaja koskaan harkinnu lootaa jossa olis vielä "matka"vaihde?
     
  12. Lutra

    Lutra 1st gear

    Tilasin ebay:stä tällaisen Holley 750 tuplapumppuun. Quick fuel 3-208 satsin. Noin 60 usd ja lähetyskulut 15usd. Vielä lisäksi suuttimet noin 30-35% suurempituottoisiksi samalla....

    Saas nähdä kuinka toimii....
    http://www.summitracing.com/parts/QFT-3-208/
     
  13. elky

    elky Gearhead

    Multakin on taas muutama työkaveri (niinkuin joka kevät) kysellyt vähän ivallisesti että paljonkos tuo vie bensaa? Olen tänä keväänä vastannut kysyjille että "viitisen litraa sataselle."

    Matkavaihde on ollut harkinnassa, mutta kun mulla on hyvä parisuhde jo vuosia palvelleen käännetyllä kaaviolla ja täysmanuaalilla olevan TH350:n kanssa, niin en ole sitä vielä heivannut. Kyseinen laatikko on tuplajaolla olevalla kuorella ja se on ollut kiinni jo neljässä eri autossa Oldsin ja Letukan moottorien perässä. Ainakin se TH200R4 pitäisi saada taaksepäin menevällä kaaviolla ja ilman automatiikkaa.
     
  14. edisoni

    edisoni 1st gear

    No juu, katselin tuolta e85carbs.com sivuilta nuita 600 cfm e85 kaasareita.

    Onkohan väliä että kummanko version ottaa; mekaanisen vaiko vakuumin ?

    Ja onko tuo tuohon minun käyttöön ( köröttely chevy van, 305+ th 350) teidän viisaampien mielestä järkevä?

    Polttoainelinjan ajattelin pistää uusiksi, kun on ajan hammas puraissut sitä muutenkin... mutta sitten se bensapumppu. Sähköiseen tämä hairahdus laittaa tietenkin siirtymään, mutta mikä on sitten se kestävä vaihtoehto?

    Perhana kun on koko ikänsä pelleillyt nuiden nokilekojen kanssa, niin meinaa mennä sormi suuhun näiden tärpätti / kossuvehkeiden kanssa !
     
  15. Razorass

    Razorass 1st gear

    Alle 500hp pikkulohko vetää näköjääs matkassa 15L etanolia sataselle, koko matkan sakkorajalla ja motaria iso osa. Hauskinta on ettei kaupungissa vie juurikaan enempää. On siinä ekokatumaasturipelleillä ihmettelemistä kun maamoottoriveekasilla pääsee samalla euromäärällä 100km. Puhumattakaan siitä kummalla on hauskempaa.
     
  16. myjoy

    myjoy 1st gear

    Älä missaa David Beckham suosikki golf silitysraudat: http://www.todo-color.com/ Mallit, tyyli, houkutteleva ulkonäkö, korkea laatu, alin hinta, älä missaa
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hieno tulos kyllä jos noin "normaalisti" ajellen kulutus pyörii 15 litran tuntumassa. Voitko avata hieman että millaisella moottorilla olet päässyt noin hyviin kulutuslukemiin, ja tehoakin noin paljon, vai mitä toi alle 500hp tarkoittaa? Ja missä kopassa tää kone on?
     
  18. Razorass

    Razorass 1st gear

    Iseasiassa vähemmälläkin pitäisi mennä. viimeksi oli penkissä pitkä imusarja ja vain 460hp/620nm, nyt on siitäkin jo muuttunut, siksi alle 500hp, on siitä kyllä ylikin 500hp penkitetty. Pikkulohko foorti ruiskulla, Auto on tämä:
    [​IMG]
    Kuvan Copyright Jouni Niemi
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kun tuotetietoja lukee Shellin nettisivuilta niin ROD-32 näyttäis olevan oikeassa. Nesteen 98:ssa tasan samat oktaanit kuin V-powerissa ja tosiaan Saksassa on edelleen korkeammat oktaanit.
     
  20. kape

    kape 3rd gear

    4150 holley muuteltu E85 bensalle, muuten pelaa ihan hyvin paitsi että,
    Kaasua äkisti painettaessa menee laihalle ja 4000rpm kohdalla röpöttää kone lambda oli .77 noin, eli oisko vähän rikkaalla.

    Kiihdytyspumppun nozlet isommat, täytyy varmaan niitä nokkia tilata ja ottaa jyrkempi nokka käyttöön. linkistä löytyy kurvit nokilla jos jotakuta kiinnostaa., nyt paikoillaan punainen.

    http://www.holley.com/data/Products/Technical/PumpCamGraph.pdf

    Täytyy lisäksi koittaa pienempiä suuttimia sekundääri puolelle että pääsis tuosta röpötyksestä pois, Saa nähä miten käy.

    Bensa linjat normaalit, edelin mekaanin pumppu ja holley säätäjä välissä.
     

Kerro tästä muillekin!