Ultimaattinen talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Cruiserproject, 11.6.2012.

  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Olen miettinyt, että olisi jossain vaiheessa kiva saada kunnon talviauto. Sellainen, joka ei jää talvella aura-autojen jättämiin pikku valleihin kiinni. Olen katsellut K5 Blazereita ja pick uppeja, kuten Silveradoa, Fleetsidea, Sportsideä jne. Eikös noilla Ford 150 tjsp. ole aika kova maine?

    Blazereista sen verran, että millä tekniikalla sen pitäisi olla? Mietin ensin bensakonetta ja automaattilaatikkoa, mutta eikös nuo ole rekisteröity pakuiksi aika moni niin diesel verot olisi halvempia? Tosin 5.7L dieselkoneillahan on aika huono maine, mutta sedällä oli kasin diesel Silverado ja maileja kertyi aika helvetisti (8 kertaa maailmanympäri määrä) ennenkuin sanoi sopimuksen irti. Ajeli sillä vuodesta 89 ja pari vuotta sitten joutui luopumaan.

    Eli keskustelua parhaista pick upeista ja jeepeistä talvikäyttöön ja niiden tekniikoista ja hyvistä, sekä huonoista puolista! Olisi kiva saada joku neliveto tai takaveto jenkki, jossa olisi korkeutta ja jota voisi käyttää ns. "utility" autona eli monikäyttöinen työauto. Pakettiautoihinhan saisi laittaa noita työvalojakin, joista voisi olla hyötyä maaseudulla ja työmailla. Olen myös pohtinut noita lyhyt ja pitkälavaisia (short/long bed) malleja. Extended tai crew cab olisi kiva, jotta saa vähän tavaraa mukaa, mutta ei pakollinen eli se standard cabkin kelpaisi meikäläiselle hyvin. Sedän kanssa näistä juteltiin niin sen mielipide oli ehdottomasti pick uppi, mutta jostain syystä talvella alkoi tekemään Blazeria niin pirusti mieli.

    Jos (siis jos ei ole rahaa kyllä yhtään, mutta sitten kun ehkä joskus tulevaisuudessa saatta olla niin...) tuollaisia nyt alkaisi ostelemaan niin mikä kone, loota jne. olisi paras? Kokemuksia kellään?

    [​IMG]

    [​IMG]

    8)
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    aika vähän pääsi ennen ku laukes. mersu olis tossa kohtaa just sisään ajettu..
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Vai oliko se 18 tai 80 en muista. Mikä mahtaa olla sen virallisen maailmanympäri kierroksen pituus, ei mitään käryä? Jokatapauksessa en nyt havittele Mersua oli se kuinka loistava peli tahansa. Auton pitää olla Amerikkalainen ja mieluiten vanha! 8)

    /edit Jos nyt oikein ymmärsin niin se matka on 100 000km eli se x8 on 800 000km. Minusta ihan hyvin? :eek:
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Unohtaisin itte noi gm:män dieselit vallan. Pommeja on paljon, korjaus maksaa ja vaikka se toimiskin niin saat 130hv ja aikalailla saman kulutuksen kun bensan kanssa.



    350tbi mylly starttaa ja siihen sitten neliveto pickup tai blazer alustaks. Sitä en tiiä miten lyhyt akseliväli toimii sohjossa tai urissa.



    Ollu 4x4 bronco joka jäi kosteeseen syysmettään tasaselle jumiin ja vedettiin pikkulantikalla pois. Trauma tuli.


    E:jeep cherokee 4.0 tosta 80-90 taitteesta ois koneen ja etenemisen kannalta hyvä peli, eikä hinnatkaan riivaa.
     
  5. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Enolla taas oli joskus Bronco ja kehu sitä pirun hyväksi autoksi. Oli pikkupoikana ihan kiva istua kyydissä. Varsinkin sedän pick upeissa. Oli mahtavaa kun sain suljetulla satama-alueella ajaa sedän lyhytlavaista 91 Silveradoa kerran. Siinä on se kutosen kone ja lyhytlava. Mukava peli. Skidinäkin jo huomasi, että tuli jotain "viboja" kun pääsi sohvapenkille korkeelle pällistelee ja jotenkin se auton sisusta ja kaikki namiskat (kaikki alkuperäistä ja sisältä ihan hyvässä kunnossa) tuntu jotenkin tosi oudoilta ja jännittäviltä. Oli tekstit joka napissa, vähän "kromia" ja jännä väritys. Miten voi penkit olla punaisia?! Ja punaiset vilkutkin ja edessä valkoiset? Onkohan tää nyt ihan laillistakaan... Kumma maa se Ameriikka kun ei ollutkaan matta muovi mustaa joka puolella ja kaikki sanoi aina sisätilaa "hytiksi". Tuulilasissa oli sellanen jännä tummennus yläreunassa, jota tuli ihasteltua ja vaihdevipu (automaattiloota totta kai) oli jotain ihan sairaan omituista ja miehekästä kun setä aina pisti sen kuuluisan DEEN päälle. Voi niitä aikoja! :lol: 8)

    /edit Tämmönen vois olla kova sana. http://www.nettiauto.com/chevrolet/fleetside/4741829
     
  6. onre

    onre 3rd gear

    Maapallon ympärysmitta on jotakuinkin 40 000 kilometriä, itse asiassa alkujaan metri on määritelty näin:

    Ystävällisin terveisin nimimerkki tieto lisää tuskaa-boy '81
     
  7. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Selitin väärin. Tässä oli nyt kyse siitä virallisesta "Around the world with a vehicle/car"-reitistä, jonka pituudeksi tulee se 100 000km.

    /edit Eli siis pitää tietty reitti kulkea ja saapua lähtöpisteeseen kun on tietyt paikat kierretty.

    /edit edit Näköjään tuossa yhdessä oli puhe 100 000km ja toisessa 60 000km matkoista. Pitääpä sedältä varmistaa vielä tämä asia. Yritin äsken soittaa, mutta ei vastaa. Jossain Espanjassa oli käymässä, mutta ymmärsin, että tänään olisi tullut takaisin.

    Tuo reittimääritelmä on näköjään:

    Ja tuossa pari matkaajaa:

    Heittoa on matkoissa.
     
  8. Banzuik

    Banzuik Double Gearhead

    Vähä OT mutta näkyy tuota madalletuillaki autoilla talvella pärjäävän :)
     
  9. rkr

    rkr Gearhead

    Subbareita ja excuja voi kanssa miettiä, kuorkeissa on pienet maksut.
     
  10. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mhjuuh itse jäin Opel Corsan ja Transporterin kanssa pari kertaa jumiin aika vittumaisiin paikkoihin. Corsa jäi pohjasta kiinni tämmöiseen valliin ja Transporterissa taas oli niin paskat renkaan (pomo ei suostunut hommaamaan uusia koska kesä oli niin lähellä sen mielestä tammikuussa), että se nyt jäi tasasellakin sutimaan. Itse tulee maaseudulla ym. paikoissa ajeltua missä on paljon mäkiä ja hiekotuksesta ei tietoakaan ja korkeita lumivalleja on usein. Meidän kylän tienpito-osasto on tyyliin isäpuoli ja pari muuta maatalonisäntää, jotka auraavat 16h päivässäkin, koska soppareita on muuallakin. Joskus on niin paljon lunta, että vain auraskepeistä voi päätellä missä tie kulkee... :-?

    Eli Tzubburbaani ja mikä toi excu oikeen on? :lol:

    Ja nyt tuli liioteltua! Oikeen kalajuttujen kalajuttu! Setä soitti Espanjasta ja matkaa kertyi todellisuudessa 440 000km ja koneena toimi 6.2 V8 Diesel ja sanoi heti, että bensakone ei Diesel. Tämä nyt nyt selväksi ja sori tuo liiottelu... :oops:

    Tuo C-kortin ajaminen jäi meikäläisetä muuten kesken joskus... Eikös tuohonkin tullut joku EU-munaus, että hinnat nousee helvetisti ja pitää olla ammattikuskiksi menossa, jos C:n meinaa ajaa? :mad:
     
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    excu= ford excursion... ja tosiaan C1 korttihan noihin riittää kun kevyt kuorma-autoja ovat... ei kyllä mitään tietoo paljonko mahtaa mokoma numero&kirjain kustantaa, luulisin että on huomattavasti halvempi kun C kortti
     
  12. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ohhoh vähän liian uus toi excu mun makuun, jos noi vuosiluvut pitävät paikkaansa. Kiitos selvennyksestä. Pitääpä perehtyä tuohon C1 ja C-korttiin. Setä joskus käski ajamaan tuon C-kortin juuri tämän takia. Sanoi, että jotkut pick upit vaativat tuon C:n. :-?
     
  13. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    jos jenkistä pitäis valita niin olis varmaan bensakoneinen suburban järkevä mielestäni.. mahtuu perhe ja tavaraa kyytiin kiitettävästi ja kaippa se ihan hyvin eteneekin talvikeleissä.
    mutta ihan ultimaattinen talviauto on kyllä volvo 240, uskokaa pois :p
     
  14. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Itekkin 4 talvee volvoilla ajaneena (700- ja 200- sarjalaisilla) en kyllä valittamista keksi! Lähti käyntiin kelillä kun kelillä ja hyvin niillä eteenpäin pääs eikä palellu :) ... 240 lukkoperällä oli hauska kapistus jos ei vaan kovin ahtaalla parkkipaikalla tarvinnu peruutella :poff:
     
  15. Ombo

    Ombo 1st gear

    Jos näin jälkeenpäin valitsisin blazurin ja jeep zj:n väliltä niin kyllä se jeeppiin kallistuu.

    Jeepissä ei ole lukkoperää, joten on varmempi ajettava. Juujuu, ratin takana oleva herrakin liittyy tähän. Silti luulen että jokainen joka on muutaman kerran irrottanut lukkoperällisen "möhön" persuksen kovemmissa vauhdeissa, niin tietää ettei se mitään hääviä ole.

    Vaikka jeeppi tosiaan vetää vain nurkista, niin eteneminen on helppoa niin kauan kunnes pohta ottaa reilusti hankeen kiinni. Tähän taas vaikuttaa yksilön rengaskoko ja korotukset. Myöskin se, että blazerissa oli ns. jäykkä nelikko, eli vain oikeasti liukkaita hetkiä varten, ei ollut se paras juttu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että takaveto päällä ollaan jo ruupattu sen verta jumiin, että nelikon nykiminen ei välttämättä enää niinkään auta :D
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kiinnijäämiseen vaikuttaa massa ja liikkeelläpysymiskyky. Sellasella kiesillä, jossa joutuu pysähtymään saadakseen lisäää pitoa napalukoista tms. jää sellaiseen paikkaan kiinni, josta olis selvinny vaikka etuvedolla ja vauhdilla. Blazu on aikamoinen möhkäle ja jää kiinni senkin takia.

    Parhaita maastokinnereitä ihan stanuna mitä olen ajanut on ollu 4x4 hilux, defender, Aito lantikka ja UAZ.

    Olen kääntänyt lukkoperällisen blazun poikittain alamäessä kaasua hölläämällä. Ihan samalla lailla kieppui mm. vanha Nissanin patruska.
     
  17. rkr

    rkr Gearhead

    GM:n G80 koodin "heitto" lukko joka löytyy isoista maastureista ei lukitse yli 40km/h vauhdissa joten eipä sitä perää niin helposti irti saa. Kitkalukolla ja 360 heppasella F-bodylla tuli ajettua 10 talvea eikä sekään ollut paha rasti kun oppi olemaan varovainen kaasun kanssa.
     
  18. JnZm

    JnZm Gearhead

    Saab 9000, ultimaattista talviautoa haettaessa.
     
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jeep Gr Che, lukko perällä ja jatkuvalla 4-vedolla viskokytkimin.
    Aika hyvä pitää olla että jeepin talviominaisuudet lyö
     
  20. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Ite annan äänen Toyota land cruiser hj61.
    Hakkaa saman ikäluokan jenkki maasturit kestävyydessä ihan miten päin vaan. Ite olen omistanu neljä eri hojoa ja ei niistä paljoa pahaa ole sanottavana, ruoste on ongelma mut nii se on saman ikäsissä jenkeissäkin. Moottorissa heikoin lenkki on alakerran laakerit mitkä tahtoo hajoilla puolen millin kohdilla mut muuten kestää. Jakopää rattailla jo uudesta ja muutenki jykevää tekoa. Osa pallonivelistä on ropa kiristettäviä :D

    Ja kyllähän noilla vajaavetosillakin pääsee. Ite ajoin ison osan viime talvesta farkku buickilla jossa oli kitka enkä jäänny jumiin kertaakan. Ja siis ajan ammatikseni auraa joten ajoin PALJON sillon ku teitä ei ole vielä aurattu. Ei vaadi kun vähän pelisilmää ja ajattelua nii pärjää hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!