Olds 307:ssa vuotovika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja gramma, 13.6.2012.

  1. gramma

    gramma 1st gear

    Tuo kone tiputtelee tuosta härpäkkeestä jäähdytinnesteet, elikkäs mikä se on ja saako uutta tilattua jostain vai Käyttääkö siihen vähän hitsipilliä? Huomenna olis suunnitelmissa repiä se irti töitten jälkeen jos lähtee :) [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Lämmityslaitteen vedenkierron alipaineventtiili,s e sulkee vedenkierron lämppärin kennolta kun ilmastointilaite on päällä. Voi poistaa jos ilmastointilaite ei toimi tai sen tilalle voi laittaa letkuun asennettavan vastaavan venttiilin, niitä ainakin on saatavilla.

    Irrottaminen on vaikeaa, kierre on yleensä hapettunut kiinni, tuon voi katkaista niin että letkulle jää liitäntäjalka.
     
  3. gramma

    gramma 1st gear

    Kiitos vastauksestasi ja ilmastointi ei tosiaan toimi elikkä en vissiin sit tarvi kyseistä venttiiliä, katkasenko sen sit näin? Ja tohon jäljelle jääneeseen tyrkkään sit sen letkun pätkän. [​IMG]
     
  4. TVS

    TVS 2nd gear

    Ei kai tuon toiminta suoranaisesti ilmastointilaitteeseen liity? Vaan näissähän on sekoitusilmalämmityslaite, eli lämppärin kennolla on oletusarvoisesti aina täysi kierto päällä, ja lämpötila saadaan aikaseksi sekottamalla kuumaa ja kylmää ilmaa. Ja kun pyydetään täysin kylmää ilmaa, tuo venttiili lyödään kiinni, jolloinka lämppärinkenno ei hohka lämpöä suotta tuloilmaan, minusta tuo feature on erityisen tarpeellinen kun kylmäkone on rikki. Riippuu varmaan myös lämmityslaitteen versiosta, siis manuaali vastaan tuo kamala acc? Kuitenkin joissakin versioissa sekotetaan kylmäkoneen läpi ajettavaan ilmaan hiukan lämmintä, jos täysin kylmällä mökki jäähtyisi liikaa.

    Kuitenkin korjaisin tuon, oli kylmäkonetta eli ei.
     
  5. gramma

    gramma 1st gear

    Se taitaa olla just niin että se vuotaa ku laitan kylmää puhaltaan täysillä niin tuolta suorastaan tulee vanana nesteet pihalle, tota mää yhessä vaiheessa pohdinki että voiko liittyy siihen jotenkin. No sit tässä olis semmonen kysymys et miten toi nyt sit korjataan?
     
  6. TVS

    TVS 2nd gear

    Käytännössähän tuo siis korjataan vaihtamalla osa uuteen. Tästä en tiedä miten se on kiinni, kun ei itellä vastaavaa autoa ole, henkseleitä paukutellen voin todeta omani olevan letkun väliin tuleva versio samasta aiheesta. Periaatteessa voisit siis korvata tuon mallin putkella ja laittaa c3 vetestä vastaavan osan letkun väliin, tai sitten hakea saman osan 1/4 tuosta koosta ja silmämääräisesti aika samoilla letkumitoilla 700/900 volvon alipainetoimisesta lämppärinhanasta (tosin tarvikkeena saatavat ovat muovia :odroll: ).
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Osan voi vaihtaa myös vanhaan mutta toimivaan ja pitävään...
    Just tarkistin että sellainen multa vielä löytyy.


    Lait YV jos kiinnostaa osa.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Jos se vuotaa vaan kylmintä mahdollista pyydettäessä, helpoin "väliaikaiskorjaus" on että nyppäät sitä venttiiliä ohjaavan alipaineletkun irti venttiilistä ja tulppaat letkun jollakin tupakintumpilla tms.

    sit voit rauhassa tilailla uuden venttiilin siihen ja ajella sen aikaa.

    Kiertämällä on imusarjassa kiinni, luultavasti on sitten tosi piukassakin, että toi piirretyn mukainen sahaamiskonstikin on ihan suositeltava jos sitä venttiiliä ei aio uusia,
    tai jos jakarilla ei avaaminen onnistu niin pääsee hylsyllä koittamaan, sillä sen on jo melkeen pakko aueta.

    Ei se mullakaan oo käytössä, aiheuttaa tosiaan sen, että hyttiin ei saa välttis ihan niin viileetä ilmaa kuin ulkona olis tarjolla, ero lienee korkeintaan joitakin asteita, että kuumimpina päivinä sitä joskus on tuumannut, että jos sittenkin.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen aika varma siitä että tuo toimii näissä ns. ei-automaatti ilmastointiautoissa pelkästään sulkuventtiilinä, mutta ainakin vanhemmissa 60-lukulaisissa automaatti-ilmastointiautoissa se säätää myös lämpötilaa. Uudemmiissa se ei mun mielestä säädä, en tosin ole tästä varma. Mun mielestä meidän 81 Regalissa toimii lämppärin säätö vaikka tuo venttiili puuttuu.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    juu´u pelkkä sulku se on manuaalimallissa,
    itseasiassa taitaa ainoa asento jossa se venttiili sulkeutuu on kun kojelaudan vipstaakit on vent ja cool asennoissa.

    Edit: vai olikse tolleen vaan moparissa, no samapa tuo.
     
  11. gramma

    gramma 1st gear

    Jeps. Noin se on ku alkaa imee ku on namikat tuos asennos : )
    Mutta joo korjata se pitäs ku ajoin lyhyen matkan tol väliaikaiskorjauksella ja ei tuu kovin kylmää ilmaa, huomas hyvin tos helle säässä et olis tarpeen saada kuntoon.

    Enään täs on se ongelma korjaukselle ettei se lähteny jakarilla irti, elikkäs pakko laittaa poikki ja mietin et semmonen venttiili joka tulis letkun väliin olis kätevä, elikkäs just varmaan sitä lämmityslaitteen hanaa googletella
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Heti tulee mieleen Aspen jossa on toi ventaali letkun välissä, letkukootkin taitaa riittävällä tarkkuudella täsmätä tohon geeämmään.
     

Kerro tästä muillekin!