HUMMER H2 Ongelmaa! Yksi sylinteri hukassa..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hummeristi, 16.6.2012.

  1. Hummeristi

    Hummeristi 1st gear

    Terve!

    Eksyinköhän oikealle foorumille?
    Googletin Hummer foorumia mutta eipä löytynyt suoraan, ajattelin jospa täältä saisi apuja?

    Eli, Auto on Hummer H2 vuosimallia 2004.

    Ja ongelmana on:
    Auton käynnistäessä kaikki ok. Ei vikavaloja.
    Käynti tosin kuulostaa hieman epätasaiselta, ja koko auto vähän tärähtelee ja heilahtelee kun kaasua painaa. Takana kun seisoo kuuntelemassa käyntiä, pakoputken äänet kuulostaa siltä kuin auto välillä "yskähtelisi".

    Kun lähtee ajamaan D vaihteella, auto lähtee aika laiskasti liikkeelle.
    Melkein heti alkaa mittaristossa välkkymään keltainen moottorin vikavalo, ja kun ajoa jatkaa, valo jää palamaan jatkuvasti.

    Ajoin autolla yli 100km tuossa kunnossa (taidan olla vähän tyhmä), ja toimi moitteetta, mitä nyt oli hieman laiska.

    Käytin auton testerin päässä ja siellä siis todettiin että 8 sylinteri "pimeänä", eli ei käy sillä.
    Myös 5, 6 ja 7 sylinterit eivät kamalan hyvin käynneet, mutta eloa silti oli.
    Ostin uudet tulpat ja tulpan johdot. Ei vaikutusta.
    Sitten ostin 8 sylinteriin uuden sytytyspuolan. Ei vaikutusta.
    Tosin saattoi nuo ehkä hieman vaikuttaa. Voi olla että kuvittelen.
    Mutta samanlailla vielä laiska, ja moottorin vikavalo palaa.

    Ainiin, korjaamolla näkivät tietokoneesta että myös vaihteiston solenoidissa jotain häikkää, mutta vaihteet kuitenkin toimivat: Menevät normaalisti päälle ja pysyvät päällä.
    Tosin nyt kun auto on aika laiska olen käyttänyt vaihteita manuaalisesti, säästyy kytkintäkin??
    Mutta tuo ei varmaankaan liity tuohon pimeään sylinteriin mitenkään (?)

    Vanha tulppa 8 sylinterissä oli valkoisesta kohdastaan hieman juuresta palanut. Ruskeaa jälkeä. Tulpassa oli hieman yhdessä kohdassa havaittavissa mustaa väriä.

    Mitä siis seuraavaksi?
    Että saisi tuon yhden sylinterin "henkiin".
    Tulppa, tulpanjohto ja puola vaihdettu.

    Seuraavaksi kävi suuttimen vaihto mielessä. Voisiko auttaa?

    Kiitokset kaikille vastaajille!

    Ja aika harvinainen autohan tuo on, en tiedä onko tällä foorumilla kenelläkään kokemusta, mutta aika samanlaisiahan kaikki autot ovat varmaan toimintaperiaatteeltaan, joten kai joku osaa jotakin vastata? :)
     
  2. Caideman

    Caideman 1st gear

    Kannattais aloittaa vikakoodien lukemisella... Tosin tuo vaikuttais tossa kohtaa suutinvialta. Onhan palanut venttiilikin mahdollinen, mutta ehkäpä vaihtaa sen suuttimen ja luetuttaa/nollauttaa vikamuistin ja katselee sitten poistuuko ongelma.

    Jos on tarpeeksi fiksu testeri, sillä on hyvä katsoa reaaliaikanen data moottorista sen käydessä. Millaisia arvoja polttoainejärjestelmä antaa, samoin lamda- ja map-arvot. Asiansaosaava asentaja pystyy niistäkin päättelemään paljon.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Eihän mahdollisesti ole ahdinta tai muuten viritetty?
     
  4. Hummeristi

    Hummeristi 1st gear

    Testerin päässä käytetty ja vikakoodit luettu..
    Kuten aloituspostauksessa kerroin :wink:
    Koitin kovasti kysellä tarkempaa tietoa, mutta testeri ei kuulemma näyttänyt kuin vain sen että 8 sylinterissä ei ole eloa.
    Ei kertonut tarkemmin missä vikaa. Polttoaineen syötössä, sytytyksessä vai missä.
    Toivottavasti ei ole venttiilivikaa. Näitä muita osia nyt vaihtelee itsekkin, mutta jos on venttiilivikaa niin täytyy viedä varmaan korjaamolle.

    Ja "sbf":n viestiä en osaa tähän samaan lainata..
    Mutta ei ole ahdinta tai muutenkaan viritetty, ainakaan tietääkseni?
    Miten tuo voisi liittyä vikaan ?

    Kiitos vastauksista!

    Ajattelin maanantaina ostaa uuden suuttimen ja vaihtaa, jospa onnistuisi.

    Lueskelin netistä että suutinviassa bensiini menee öljyn sekaan. Pitääkö paikkaansa?
    Tämä herjasi yksi päivä että pitäisi moottoriöljyt vaihtaa. Lieneekö siellä joku anturi mikä tunnistaa huonon laadun (eli seassa bensiiniä) vai mahtaako ilmoittaa vain kilometrien tai ajan takia..
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Hyvin herkästi ahdettu hummeri pistää askin luistamaan jolloin kone kiertää ylikierroksille ja venttiilit ottavat mäntiin ja vääntyvät.Sit rupee tulemaan missfire koodia ja käyntihäiriöitä.
     
  6. Hummeristi

    Hummeristi 1st gear

    Käsittääkseni tässä ei edes ole ahdinta . :odroll:

    Eikö silloin luulisi että muissakin sylintereissä olisi oireita?

    Lueskelin nyt taas, että sylinterin suutin voisi vain olla tukossa tai jumissa, ja jonkinlainen tankkiin kaadettava suuttimien ja venttiilien puhdistusaine voisi auttaa.
    Ajattelin kokeilla sitä nyt ainakin ensin, jospa auttaisi. Suuttimen vaihto kuitenkin varmaan aika kova homma.
     
  7. Masinisti

    Masinisti 3rd gear

    Parilla kaverilla Hummerissa toinen catti tukossa ja siitä seurauksena polttoaine öljyn sekaan-> öljy laihaksi, sylinterit lasittuneet jne. toivotaan että tässä tapauksessa joku muu vika.
    -J
     
  8. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Mikähän kone on Hummerissa ... 6.0L Vortec ehkä ?

    Onhan huollot tehty ajallaan, bensasuodatin, happianturit jne on toimivia.

    Muutaman kympin OBD2 adapterilla pystyy itsekkin tsekkaamaan koneen perustoimintoja, esmes "long term fuel trim" arvoja jotka kertoo rikastaako vai laihentaako pcm seosta, tässäkin tapauksessa tämä voisi kertoa jotakin, vuotavat/tukossa olevat suuttimet, ilmavuoto, tukossa/palanut katti, ja happiantureiden kunnon.

    Mulla ei ainakaan noista tiedoista (8,5, 6 ja 7 sylinterissä vikaa) herännyt muuta mieleen kun että jossain 8 sylinterin kohdalla ilmavuoto ... koska ongelma sylinterit noin lähekkäin KUVA imusarjasta
     
  9. tw

    tw 1st gear

    Miten on tulpanjohtojen kunnon kanssa? Mulla oli Camarossa samaa touhua, yksi tai useampi pytty putoili pelistä ja johdoista oli elämä kiinni.
     
  10. Hummeristi

    Hummeristi 1st gear

    Juu, 6 litrainen vortec.
    Täytyypä pitää silmiä auki jos jostakin jonkun pienen vikakoodien lukulaitteen saisi edullisesti.



    Tulpan johdot ja tulpat vaihdettu. Sekä puola 8 sylinteriin.

    Lueskelin jotain juttuja jenkkiläisistä hummer foorumeilta ja olen yhä varmempi siitä että suutinvikaa..

    Tarkoitus olisi lähteä hakemaan nyt sitä ainetta mitä laitetaan tankkiin ja mikä voisi auttaa suuttimien ja moottorin putsautumiseen..

    Uskaltaakohan tuolla hummerilla nyt ajella?
    Edes pahemmin testiajoja.. Tai korjaamolle testerin päähän.
     
  11. mesev8

    mesev8 3rd gear

    oletko mitanut puristukset moottorista, se kertoo jo aika paljon
     
  12. Masinisti

    Masinisti 3rd gear

    Onkohan tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua?
     
  13. hemi1710

    hemi1710 1st gear

    Moro

    Jos ongelma aiheellinen vielä saati muilla vastaavia niin omassa 2003 h2:ssa samat oireet osia vaihdettiin suurinpiirtein samaan tahtiin kuin keskustelunkin autoon + lambadat ym. ym. mikään ei auttanut :)

    Syyksi paljastui haljennut pakosarja joka sotki seokset ja sitä myöten koko koslan.

    T Hemi
     

Kerro tästä muillekin!