Amerikanrauta suistui jokeen Nelostiellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja v80, 17.6.2012.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos ne on eri päissä, niin autoissa yleensä käytetään työntäviä pyöriä.
     
  2. Duar

    Duar 1st gear

    Suomessa vastuu on delegoitu kansalle. :mad:

    Virkamiesten vastuu käytännössä rajoittuu tuottamuksellisuuteen, eli saa olla tyhmä ja typerä, kunhan ei tee sitä tahallaan.
     
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    itse syyttäisin ennemminkin pikkuautoja teiden urista, jos nyt ketään voi syyttää..

    sivulta 30 alkaen,

    http://theseus17-kk.lib.helsinki.fi/bit ... sequence=1
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Eihän tossa todisteta mitään. Esitetään vain olettamuksia. Ainoa, mikä tuossa pitää mielestäni paikkansa on tuo teiden suolaamisen vaikutus urautumiseen ja sitä kautta osittain nastarenkaiden vaikutus. Tuossa tutkimuksessa annetaan ymmärtää, että ura, joka muka syntyy vain kevyen liikenteen vaikutuksesta olisi syvempi kuin ura, johon molemmat vaikuttavat. Omat kokemukset urien leveydestä kumoavat tuon opinnäytetyön väittämät totaalisesti, sillä itse en ole löytänyt muuta kuin raskan liikenteen raidevälin mukaisia uria.
     
  5. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Minä en taas oikein osu raskaalla kalustolla huonostikaan noihin uriin. Pikkuautoilla kyllä. Tsekkaapa Putte vaikka tosta kuvasta, niin toi mersu on aika tarkkaan uraleveyteen sopiva. Bussit ja kuorkit menee reippaasti leveämmiksi...

    Harmi, ettei puolasta ole pikkuteitä kuvattu, niin löytyisi erinomaisia vertailukuvia :lol:
     
  7. pile

    pile Gearhead

    juuri näin ku putte sanoo.pohjat antaa myöten se on monasti todettu kun asvaltti leikataan auki ja katsotaan niin silloin näkyy hyvin.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    kolmostiellä nurmijärven kohdalla oli joskus ihan selkeät paripyörien urat, eli 4kpl uria.
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kolmostien urat on tällä hetkellä ainakin klaukkalan jälkeen ohituskaistalla.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Offtopic mutta pakko oikaista: DESTIA on vain urakoitsija siinä missä mikä tahansa muukin firma, Lemminkäinen, NCC jne. Tietyön tilaaja ns. valtion teillä on tiehallinto tai ELY-keskus joka kilpailuttaa urakat ja tekijä on sitten joku iso firma. Destia ei siis ole yhtä kuin valtio vaikka taitaa pieneltä osin olla edelleen valtion omistuksessa. Teiden surkeasta kunnosta voi syyttää ainoastaan rahan puutetta, korjaukset ei saa maksaa mitään ja sitten kun tehdään halvalla niin tehdään sutta ja sekundaa. Runkoja ei korjata, vedetään vaan uutta pintaa routaheittojen päälle.
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    pertanan rekat ku urittavat ohituskaistatkin.. :mad:
     
  12. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta vaikuttaa toistaiseksi mm. meikäläisen päivittäiseen töissäkäymiseen... Kuvastaa hyvin tätä Suomen teiden kuntoa. Kiertotiehän olikin vallan helvetin hyvä, 2 päivän käytön jälkeen se rupes olemaan ainakin tuninkiautoille aika haasteellinen. Saatto vaikka kusikuituhelmat ottaa pikkasen kosketusta paikoitellen :poff:. En mää oo ekana valittamassa tien huonosta kunnosta mutta joku muu voi olla pulassa ja pätkällä ostettu Audi kaput.

    http://www.ess.fi/?article=369534

    Jotkut sanoo että romahtaminen johtu viime vuotisesta putkilinjojen teosta mutta paskassa kunnossa se koko tie. Pari viikkoa kuljin päivittäin ennen romahdusta ja kattelin että tää ei hyvin pääty. Soitinkin jollekulle tienhoitopiiriin kuuluvalle henkilölle (en tiiä meni viesti perille,vastapuolta ei tuntunu kovinkaan paljon kiinnostavan), ilmoitettiin että asia on hoidossa :rotfl:. No niin näkyy olevan. Onneks kukaan ei kuollu. :-?
     
  13. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    En muista mitä oli pikkuteillä mutta Varsovan lähellä oli tällaista 2009:
    [​IMG]
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuo taitaa olla hieman toista ääripäätä.

    Suomessa tuskin on niin kuumaa että tuo maa sulaa alle noin hyvin.
    Vai onko tuossa vain pohjat tehty savesta?
     
  15. umpio

    umpio 3rd gear

    Juu, teknisesti olet oikeassa, mutta käytännössä isoD on Tiehallinnon käsikassara. Liiketaloudellisin perustein ei eräitä urakoita olisi Destialle tullut, jos se olisi ollut ihan oikeasti omillaan toimeentuleva firma. Mutta sinänsä tuo on ihan ymmärrettävää; Destian muodostamisen yhteydessä mm. kalusto, maa-ainesten ottopaikat yms. siirtyivät suhteellisen "sopivasti" uuden, Destia-nimisen, urakoitsijan omistukseen... Samaten ennen samassa talossa olleiden ihmisten väliile syntyneitä suhteita luonnollisestikin käytetään hyväksi liiketoiminnassa silloin kun se vain on mahdollista.

    Ja löyhästi aiheeseen liittyen; vaimon kaveri tuli eilen pk-seudulta meille, ja sanoi että "vettä tuli niin sairaasti, että pakko oli tiputtaa vauhti 120:stä 80:n, kun ei kerta kaikkiaan nähnyt mitään" :eek: Mitään muuta syytä ei siis ollut rankkasateen takia hiljentämiseen kuin se, että ei nähnyt minne ajaa... Ei ilmeestä päätellen mennyt edes vinkki perille, kun kerroin että juuri edellispäivänä oli nainen hukkunut autoonsa, kun oli samaisella tiellä joutunut vesiliirtoon ja ajautunut ulos tieltä suoraan jokeen...
     
  16. Stance

    Stance Gearhead

    Aika kova vauhti tuo 80:äkin jos ei näe eteensä :eek:
     
  17. ajomies

    ajomies Gearhead

    Tuota vesiliirtoa ei ole ihan helppoa omaksua vain toisen kertomana, mutta kun se omakohtaisesti yllättää, se on tehokas muistuttaja. Kyllä sitä noiden lätäköiden yli päästellään ja todetaan että vähän viskoo, mutta se ihan oikea vesiliirto kun sitten yllättää, varsinkin kaarteessa, niin metsähallituksen männikkö kutsuu, ellei sitten satu kanssakulkija kohdalle. Tuurista sitten kiinni kuinka pahasti käy, ja kaikilla se tuuri kuitenkin on sitä huonoa, niin kannattaako ottaa riskiä?
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä tuota vesiliirron vaaraa taida moni oikeasti uskoa, ennen kuin sen on kokenut. En minäkään uskonut. Onneksi silloin tapahtumapaikalla oli sen verran leveä sepelikaistale tien vieressä, että siinä sai lopulta auton oikaistua ja selvisi pelkällä säikähdyksellä. Se kyllä opetti huomioimaan noita lammikoita pikkasen eri tavalla kuin ennen.
     
  19. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    No mut jos urat on raskaan kaluston aiheuttamat niin sithän henkilöauton pitäis mahtua kulkemaan raskaan kaluston urien välissä kun raide leveys kuitenkin kevyessä liikenteessä kapeampi. :eek:


    Sehän on loppujen lopuksi aivan sama että onko urat raskaan vai kevyen liikenteen raide leveyksillä, jos ei osata suoraan ajaa vaan seilataan omalla kaistalla reunasta toiseen. Ja lätäköihin ei tietysti vaikuta kuin oikea tilanne nopeus.
     

Kerro tästä muillekin!