Mikä, Mikä!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja firebreather, 11.6.2004.

  1. firebreather

    firebreather 1st gear

    Laturi lataa 60A n.2000r/min, Akku on ajamaton siis muutamassa tunnissa on sen kokonaiskäyttö, mutta silti ei pysy virrat/ei ehkä tule perille asti...
    Voisko se olla joku säädin mikä on paskana vai mikä? Ja missäköhän/minkä näköinen semmonen kapistus mahtaa olla?

    ..niin ja vanhemmasta A-koppaasesta on kyse

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: firebreather 2004-06-11 13:16 ]</font>
     
  2. siltsi

    siltsi 1st gear

    Jos latausvirta näyttää 60 A , on sähkön silloin kuljettava jonnekkin. Mulla oli sukulaismiehen Blazerin laturissa semmonen häikkä, että lataili kyllä, mutta purki saman tien kun auton sammutti...Ja jos akku tyhjenee parissa tunnissa, niin silloin virran on oltava melkoisen suuri ja semmonen ei kai käryämättä kulje mistään ihan pikkuisessa johdosta.
     
  3. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Se jännitteensäädin on semmoinen kiiltävä pintainen hökötys siellä tulipellissä,virranjakajan läheisyydessä

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Christoffer 2004-06-11 21:25 ]</font>
     
  4. Tweek

    Tweek Gearhead

    Juu, kyllähän uusi esim. 60Ah kokoinen akku polttaa esim. ajovaloja useita tunteja ja jaksaa sen jälkeen vielä vääntää EHJÄN auton käymään. Jos akkusi tyhjenee tunneissa, on hävikki aika suuri, niinkuin siltsi jo kirjoittikin.
    Onko tuo laturin 60A lataus amppeerimittarin näyttö, vai tarkoitatko että laturi on mitattu jossain testilaitteessa?
     
  5. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Tai sitten ei.

    Se Ah ei vielä kerro sitä paljonko akussa piisaa käynnistysvirtaa.

    Itselläni oli 60Ah akku (9kk vanha), jossa käynnistysvirta 280A. Toimi hyvin 4-koneessa, mutta kun siirsin sen sbc350:en startin ruoaksi ei tarvinut olla kuin vajaat 2 tuntia valot päällä ja startti sano ruks ruks ruks.

    Vaihdoin 65Ah:een, jossa käynnistysvirta 620A, eikä ole sen koomin hyytyillyt vaikka tuo emmental-tauti jätättää välillä valot päälle.

    Ja sitten, onhan tuo latausvirta-mittaus suoritettu oikeanlaisella mittarilla?

    _________________
    WHATEVER

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2004-06-11 23:39 ]</font>
     
  6. Tweek

    Tweek Gearhead

    60Ah akku oli esimerkkinä, koska enhän voi tietää mikä akku firebreatherilla on, 45 vai jotain muuta Ah...
    Mainitsemasi käynnistysvirta kertonee enemmän akun laadusta, kuin mistään standardista? Ko kö? Niistä en paljoa ymmärrä. Vaan kyl se näin on, uus akku, ehjä auto. Valot päällä puol päivää, kyllä se lähtee! Jos ei, niin jokin ehdoista ei toteudu.
    Voimia emmenttaalisi johdosta JFF, itse yritän selviytyä ajamalla ilman valoja valoisana aikana.
    Pimeällähän kyllä huomaa jos ovat jääneet päälle. :smile: :smile:
     
  7. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Eiku toi käynnistysvirta kertoo yllättävän paljon siitä, mihin toi akku tosipelissä kykenee.

    Eli toi starin teho (P=UxI) on se, mistä puhutaan kun puhutaan käynnistysvirrasta (I).

    Jonkun Micran(sorry että taas tämä esimerkkinä) startti ei kaipaa tuota virtaa läheskään niin paljon kuin esim vaikka vakio sbc350.

    Kyllähän niitä humppavehkeitä soitelee mikä vaan akku mutta silloin on kyseessä hidaspurku (vrt. vapaa-ajanakku)
     
  8. Tweek

    Tweek Gearhead

    Eli laadusta.
    Niitä perkuleita kun vaan myydään koon, yleensä se mitataan Ah arvolla, eikä fyysisellä koolla, mukaan.
    Siksi otinkin esimerkikseni juuri tuon 60Ah koon, koska se on niin pirun yleinen.
    Mainitsemaasi käynnistysvirtaa voidaan kai paremminkin pitää juuri sen laadun mittarina.
    Kylhän se sbc:n startti enemmän haukkaa ku mickran, mut kyl se sbc:kin ehjänä jyrähtää, kun akku on uusi. Vaikka valot ois pikkisen unohtunukkin...
     
  9. firebreather

    firebreather 1st gear

    Juu käytin laturin testipenkissä liikkeessä ja siinä lätasi sen 60A.
    Akku on 60Ah, en muista tuota startti virtaa juuri nyt.
     
  10. Tweek

    Tweek Gearhead

    Se voip hyvinnii olla se latausrele (jos se on "ulkoinen", eli ei laturin sisällä) koska laturi ja akkuhan pitäis olla kunnossa, tai sit vaan "bad connection" jossakin.
    Tosin jos akusta hajoo esim. vain yksi kenno, voi tehdä sitä et joskus lähtee ja joskus sitten taas ei.
     
  11. firebreather

    firebreather 1st gear

    Ei näy konetilas muuta kiiltavää kuin ilmanputsari..
    Onkos se latausrele sitte missä, jos on erillään ja minkänäköinen mutikka?
     
  12. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Seuraile niitä laturin piuhoja, mihin ne menee ja että on ehjät. Jonkun piuhan päästä se jännitteensäädinkin löytyy jos se ulkoisella on. Ja se säädinkin voi olla vuosien varrella vaihtunut ihan jonkun muun kuin alkuperäisen kaltaiseks.
     
  13. firebreather

    firebreather 1st gear

    Juu varmaan on vaihtunukki...taitaa alkuperäistä olla vaan 7 1/4:n öljyt..
     
  14. sap

    sap 1st gear

    mitäs jos testaisit sen akun, sillä yksinkertaisin selitys on usein se oikea :wink: vaikka akku olisikin uusi ei se takaa että se on ehjä. jos yksi kenno on pois pelistä ottaa akku silti hyvin virtaa vastaan mutta ei kestä kauan, kun se on siinä tilassa että jännite on ~10V ja silloinhan ei mikään toimi. helpoiten sen testaat sen ominaispaino mittarilla, pimeän kennon happo on myös yleensä "likaista".
     
  15. firebreather

    firebreather 1st gear

    mittari näytti 12.6V
     
  16. sap

    sap 1st gear

    ok, sitten se on varmaankin kunnossa. jos et mitannut heti käytön jälkeen.
     
  17. Yogi

    Yogi Gearhead

    Jännitteensäätimestä vielä; Se sijaitsee myöhäismalleissa edestä katsottuna vasemmalla, melkein virranjakajan yläpuolella lähellä nokkapeltiä. Vanhemmassa luultavasti samoilla seuduilla. On sellainen suorakulmion muotoinen boksi, johon menee yksi iso liitin.


    Tuo kromi-look säädin on tarvikeosa, orkkis on luultavasti musta tai punaisensävyinen.

    Katsopas piruuttasi, että sulla on laturin ja ohjaustehostimen remmit kireällä. Vaikuttaa lataukseen.
     
  18. firebreather

    firebreather 1st gear

    Akku oli 60Ah/170A...eli voiko kaikki tämä harmi johtua pelkästään onnettomasta akusta...? Tuossa edellä kun mainittiin monta sataa suurempia lukuja.

    Laturin-/vesipumpunremmi on tiukalla, ohjaustehostin toimii kaurapuurolla.
     
  19. valsu67

    valsu67 1st gear

    No aika onneton,ehkä jossain riisikupissa hyvä.itellä ei oo ku valiant kuutosella,mut laitoin kerralla paremman akun,74ah/680a
     
  20. sap

    sap 1st gear

    kyllä tuo aika vähältä tuntuu tuo käynnistys virta. muista myös tarkistaa liitokset, vähäinenkin hapettuma aiheuttaa 12 voltin laitteissa suuren virta hävikin,(eli suuren vastuksen). älä myöskään unohda maa puolen liitos pintoja. tasavirrassa sähkön on "pyörittävä ympäri" :smile:

    ja kokeile ihmeessä kunnollisella akulla, jossa käynnistys virta on 500A:n paremmalla puolella.
     

Kerro tästä muillekin!