Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja saresks, 14.7.2012.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Melkein sanoisin että jotain on autostasi kulunut tai muutoin huonossa kunnossa? Jos siitä paremman aiot saada niin jo kerrottua reseptiä toistan: kaikki puslat ja nilviäiset vaihtoon, mahdollisesti iskaritkin. Sen jälkeen huolellinen alustan säätö, joka tehdään tyypillisesti paljon tarkemmin kuin noi firmojen suuntaukset, siellä kun millienkin heitot on vielä "vihreellä". Tietysti jos suuntaushommissa on joku sellainen jonka motivaatioon jostain syystä pääset vaikuttaan ja saat siten paremman tuloksen kuin on "vihreellä".
    Suuntavakavuuteen tyypillisesti voi vaikuttaa juurikin tuolla lisäcasterilla, mutta mitä se tekee muille ominasuuksille etupäässä, en tiedä niin farmarista? Monesti vaan reippaalla casterin käytöllä ilmenee ns. kaartoharitusta, ja se voi monelle olla epämieluisa ilmiö vaikkapa siksi että auto ei tahdo oieta jos ajetaan liipissä liki pyörät tapissa. Ajatko niin farmarilla onkin toinen kysymys?
    Ohjaussimpukan säätämisellä voi joskus saavuttaa tiukempaa tuntumaa, yleensä ei. Jos simpukassa on paljon säädön tarvetta niin jotain kulumaa sieltä löytyy, ja nehän vaatii sit remppaa. Yleensä sektorivarren puslista löytyy sanomista jos säätötarvetta ilmenee.

    Lisäisin siis maltilla casteria ja uusisin alustan ja simpukan kuluvat osat.
     
  2. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Niinku 4d mainitsikin: niin paljon casteria kun pyöräkoteloon mahtuu. Mitä enemmän, sitä paremmin ohjaus pyrkii kulkemaan suoraan. Ei liian leveitä renkaita niinku yleensä laitetaan. Ja ehjjät ohjauksen ja alustan osat.
     
  3. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Meneeköhän se peukeootti just siinä keskiarvoauton kuluttamassa urassa, mut auto, jossa keskiarvoa leveämpi raideleveys pyrkii koko ajan jommalta kummalta uralta ulos. :eek:
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Melkein väittäisin että tilanne korjaantuu ihan itsestään.....se pösö kun saa vähän kilometrejä, niin muuttuu kyllä huonommaksi .... :rotfl: :rotfl:

    Juu ja luultavasti Autossa ei ole mitään vikaa....ainoastaan ratin ja penkin välissä....farkku nimittäin leveenä autona ei sovi uriin ja sen takia vaeltaa puolelta toiselle...ja yleensä korjaa ihan itse suuntansa kuskin tarvitsematta tehdä mitään.....tai sit siellä tosiaan on joku paikka väljä. (centerlink)
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    eiks kasterin tolkuton lissääminen lisää keskitystä, mutta myös vie ohjauksesta tuntoa, jotta kasettia etiskellessä ei ratti kerro käsille sitäkään vähää.

    pelkkää jättöö pittäis mieluummin lisätä mut se o hiukan kimuranttia se, pittäis napaa mulkata,
    tai onko olemassa offsettipallonilviäisiä?, sillä sais sekä että.
     
  6. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    :odroll: ...Eikö se caster ja jättö ole yksi ja sama asia :-?
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Eikai, ostoskärryn fillarissa o kasteri nolla, mut pirusti jättöö.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Jokos apusimpukan vaihtamsita on ehdotettu? Se on edullinen vaihtaa ja usein kulunut. Väljänä aiheuttaa nimenomaan uraherkkyyttä.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Tuli mieleen tuo korporaation sisäinen ero. Kaverilla aivan viimisenpäälle caprice myös 1989 vuosimallia ja itsellä buick. Nyt kun on vertailtu ajoa niin Buick menee paljon jykevämmin tiessä (voi toki olla iskari/jousiasia) mutta ohjaus on selvästi myös raskaampi.

    En tiedä onko vaan sattumaa vai tarkoitus.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Nyt oli pitkillä lomalenkeillä mahdollisuus perstunnustella oikein ajatuksen kanssa molempien autojen eroja, niin oivalsin mikä Capricen ja etuvetonilviäisen välillä on:
    Caprice pyrkii ohjautumaan tien poikkikallistuksien, puuskittaisen tuulen ja urien (joka on tavallaan osaksi myös kallistusta) mukaan, mitä sitten ratilla joutuu kompensoimaan yrittäessä ajaa tielinjaa. Tämä ohjautuvuustaipumus tuntuu paineen vaihteluna ja sen suunnan muuttumisena ratissa. Ohjausnivelissä ei ole varsinaista irtoklappia, mutta muutaman sentin epämääräistä tahmeutta siinä puolin ja toisin (rättivivel?).

    Pösö (niinkuin enemmän ja vähemmän muutkin perusrengastuksella varustetut nykyautot, mistä on kokemusta) ei pyri samanlaisilla tienpinnoilla aiheuttamaan rattiin juuri mitään painetta. Tästä tulee tunne suuntavakavuudesta ja siitä, että auto pysyy kurssissaan ilman "feedbackia", korjausliikkeitä.

    Toi voi olla aerodynamiikka-, rengastus-, raideväli- ja ohjausgeometrian toteutustapakysymyskin (McPershon vs caprice toteutus)?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Jotain hämärää sulla on joko kulmissa tai nivelissä.
    Mulla oli reilun vuoden 88 CC, edessä oli Konin säädettävät iskarit ja takana kunnossa olevat iskarit. Se meni suoraan eikä venkoillut mihinkään.
    Rengastus oli suht loppuun ajetut 225 tms. M+S kumit.
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Minulla:
    "Poliisijousilla" Caprice sedan '79. Sivutuulelle peltoaukeilla joskus reagoi; ilmanvastus on jopa huonompi kuin '80->. Mutta se on yksi kertakorjausliike. Ei sitä yhdellä sormella jaksa ohjata ja ohjauksessa on jopa ns. tuntoa. Ilmanpaineet 2,5-3 bar muuten! Akseliväli 117", paino 1750 kg.

    Farmari-Buick, jossa normaali alusta. Ohjaus hivenen herkempi, mutta ei ihan yhden sormen laite sekään. Menee suoralla suoraan ilman korjausliikkeitä - paitsi Caprcicea lievemmin reagoi kyllä tuulenpuuskiin. Akseliväli 117", paino 1950 kg

    Mercury '66 fullsize. Yhden sormen ohjaus, kevyt. Menee suoralla suoraan sekin! Ohjaustunnosta ei oikein voi puhua. Minua se ei haitannut kerran talvipäivänäkään kokeillessa. Akseliväli 123", paino 1830 kg

    Viimeiset verrokit:
    Olen ajellut vaimoni vm. 2000 Mazdalla ja joillakin muillakin 2000-luvun autoilla, esim. vm.2008 (?)TDI-vuokra-Golfilla 3000 km yhden viikon ajan silläkin. Mitään hyvää suuntavakavuuden suhteen maantieajossa en sano näistä kummastakaaan, tekeepähän etuvetoisuus ohjauksesta hivenen tahmeamman ja jäykemmän näissä kummassakin (autojen painot 1200 ja 1400 kg ymmärtääkseni)
    Jenkkiverrokki: Mustang 1989. Jäykempi ohjaus, samanlainen suuntavakaus. Ehkä vähän vähemmän sivutuuliherkkä, ehkä. Paremmalta sekin tuntui nimenomaan maantiellä kuin tuo VW Golf, jota yleisesti kai on kehuttu kovasti.

    Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on (jotain 200 erilaista autoa ajaneena, Audia, Volvoa, Mersua, Jaguaria yms. seassa), että kyllä näistä saa suuntavakaat ilman mitään ihmeellisyyksiä. Kurviinkin taittuvat hyvin ennakoivasti ja ainoa mitä näistä ei vakioilla - sinänsä hyvillä - pallorenkailla saa, on sekuntikelloa vasten ajettavia rataohjuksia. Jenkki(kiina)renkaiden pito kun ei riitä.

    Itsellä on projektina saada lopullisesti pieni tärinä pois Buickista. Renkaat on uudet ja vaihteiston takapään hela menee vaihtoon. Mercurystä hävisi kaikki tärinä, kun ostin uudet renkaat ja vanteet. Vaan tätä et kysynyt.
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    En tiiä b-bodysta mutta f-runko oli tehdasvehkeillä melko letku,tiettyihin paikkoihin jäykkiä puslia ja tiettyihin ei missään nimessä jäykkiä,siihen etupään ylä ja ala jäykisteet ja taka-akselin jäykistys+hyvät iskarit niin on suuntavakain auto millä olen ite ajanu,mukaanlukien italialainen.
     

Kerro tästä muillekin!