Amerikan Rauta, uusi lehti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Manomerkkuri, 25.7.2012.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin mutta kun jne... Jos auto on esitelty jossain lehdessä 2 vuotta sitten, niin kuka sen nyt muistaa (jutun tekijä ja auton omistaja). Paino sanalla esittely, nimittäin monet toimittajat kirjoittaa juttunsa samalla kaavalla numerosta ja vuodesta toiseen, kuivia esitelmiä ja haastatteluja, kuin joku yläasteen essee. Ei minua haittaa lukea kahdesta tai kolmestakin eri lehdestä juttua samasta aiheesta kun jutut kuitenkin ovat erilaiset.

    Minkä takia auton pitää valmistua tai tulla maahan jotta siitä voitaisiin tehdä juttu? :-? Mielestäni jutun voi tehdä autosta jolla on viimeiset 10 vuotta pelkästään ajettu.
    Rotta-vehkeistähän ei juuri juttuja Suomessa tehdä vaikka genre on esim. USA:ssa kasvava. Niistä kun ei voi kirjoittaa tyyliin, auto purettiin atomeiksi, hisattiin ja maalattiin, lakattiin 15 kertaa ja vehoilun teki Executive Auto Upholstery&leather inc... Toimittajat ovat vähän pihalla niiden kanssa

    Ei jutun (esittelyn) aiheet suomesta lopu. Pelkäästään Big Wheelsissä kävi 900 ajoneuvoa joista varmaan yli kolmasosasta voisi jutun vääntää.
    Jos ajatellaan nuorta aloittavaa harrastajaa, voisi luulla että hän haluaa lukea autoista jotka on tehty budejtilla johon hänellä on varaa. Pitäähän niitä esikuvia olla mutta voisi olla niitä viiden tonninkin vehkeitä jos niissä jotain omaperäistä olisi.
     
  2. v-v

    v-v Gearhead

    Tämmöistä lukee tuolla julkisessa mediassa tulevasta lehdestä

    "Amerikan Rauta on lehti kaikille, joille amerikkalaiset ajopelit ja niiden rakentelu ei ole vain harrastus vaan elämäntapa. Lehti käsittelee jenkkiharrastekenttää tämän päivän näkökulmasta unohtamatta tapahtumien ja cruisingien merkittävää roolia.
    Esittelyt kattavat niin amerikkalaiset autot kuin moottoripyörätkin laidasta laitaan, tyylisuuntaan katsomatta. Pääroolin saa kuitenkin huippuentisöityjen museoklassikoiden sijaan kalusto, joka on tavallisen ihmisen ulottuvilla"

    Minusta ainakin on hyvä että esiteltäväkalusto ei aina ole sellaista että autoon on laitettu normaalin työssäkäyvän 3 vuoden palkka ja siihen päälle vielä oman paikkakunna omakotitalon hinnan verran. Siis tottahan on että ainahan näihin harrasteisiin saa rahaa menemään, mutta kaikki varmaan ymmärtää mitä tarkoitan :D
     
  3. v-v

    v-v Gearhead


    Mistäs tiijät? Miepä tiijän ainakin 3 ja 2 muustakin on huhut :rotfl:
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Autojen esittelyn sijasta kiinnostais enemmän tekniikka ja rakentelujutut. Puhtaat autoesittelyt jää multa yleensä lukematta ulkomaisistakin lehdistä.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Sama täällä, perusteellinen juttu vaikkapa sopivan kokoisen turbon/turbojen mitoituksesta laskukaavojen kanssa, tai vaikkapa virranjakajan ennakko käyrän muokkaus yms. yms. yms.
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ainakin kuvauksen perusteella joutunee ostamaan/laittamaan tilaukseen tuon lehden. 8)
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Ostin uusimman Car Craft magazinen,koska siinä pantiin SBC halpis alsa kannet vertailuun.(Patriot tehokkain).

    Vastaavanlainen mielenkiintoinen vertailu on varmaan täällä Härmässä olevilla resursseilla aika lailla mahdotonta,kun ajattelee vaikka aloittelevaa lehteä jota pyöritellään muutamalla äijällä.

    On varmasti V-8 magazinen toimituksessa helpompaa kirjoittaa jonkun ilmajousituksesta ja isoista vanteista,kun olla vääntämässä puolta tusinaa kansiparia kiinni ja irti motista.

    No,ei se mitään onhan Markkaselle tullut uusi raaseri ja siitä voidaan lukea.
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Autojournalismissa on tällä hetkellä menossa eräänlainen gonzo- tositv-murros...
    Asiallisten autoesittelyiden aika on ohi vrt. V8:n Pena purki muttereiks ja luotettava 350 vie bensaa kohtuulliset...
    Kansa haluaa selvästi enemmän tunnetta ja toimittajalta subjektiivista näkemystä esiteltävästä kulkineesta. V8:n toinen toistaan upeampien autojen samanlaiset esittelyt eivät enää oikein jaksa kiinnostaa, näin netin aikaan kun alkaa olemaan jo nähty kaikki tekniikka-kori kombot, on ollut samanlaisia esittelyitä kuutos-challesta ja 454-Metropolitanista ja kaikkea siitä väliltä. Tekniset ratkaisut eivät enää sillälailla kiehdo, kun turboja on nähty molemmilla puolin konetta ja kaikkea saa merien takaa kun vain tilaa.

    Menestyvimmät konseptit näyttäisivät olevan, OD:n perusteella, Mobilisti harrasteautojen puolelta ja Top Gear telkkarista/uusien autojen kannalta. Eli myös siellä asiapitoisten TM-koeajoraporttien ja juomakoritestien sijaan on tullut nasevaa viihdettä, jossa kerrotaan suoraan tunteista ja ärsyttävistä asioista hauskasti. Kansa kaipaa tarinoita ja tunteita. Mobilistin jutuissa onkin parasta henkilökohtaiset koe-ajot ja juttujen kohteiden monipuolisuus. Lehden toimitus on todistanut, että polkupyörän koe-ajosta saa kiinnostavan jutun.

    Tuossa uudessa lehdessä voisi olla jujua...
    Kasi tekee lähinnä "pornoa" eli kiiltokuvia unelmista ilman juonta, sitäkin tarvitsee joskus, on paremmat kuvat mitä nettiautossa.

    Mobilisti on propellipää-kiihkoilijalehti, joka kattaa museovehkeet ja alkuperäiset autot. Opettaa historiaa ja kunnioitusta kaikenlaiseen romuun, enemmän uskonnon kaltainen.

    Spinneri keskittyy kotimaisten kyläseppien rakennelmiin, näitä ei voisi tunkea kasiin pornon sekaan eikä mobilistiin. Laitteet ovat liian tekniskeskeisiä ollakseen tuning- styling osastoakaan. Hyvä lehti kotimaisista lähtökohdista, antaa välillä huonoja ideoita. Esittelee hyvin Suomalais-Ugrilaista rakennuskulttuuria, vrt. samassa lehdessä voi olla juttu kanttilamppuladasta ja corvetesta. Näin vain täällä.

    Klassikko-lehti (vaimikäsoli?) näyttää keskittyvän tarinoihin autojen taustalla, paljon automallin historiasta sekä kyseisen yksilön historiasta, moniko lukee tätä lehteä? Ei jenkkejä.

    Ridin'n'driving (?) on taas customculturea ja rokkia, enemmänkin lifestyle-lehti.

    Cruisingeissa pyörii pirusti hienoja autoja, joilla ajelee ihmisiä kaikilta elämän alueilta. Näillä viidentonnin autoilla ajavilla voisi olla paljon mielenkiintoisia juttuja reissuista, jotka olisi pitänyt jättää tekemättä tai reissuista, jotka mullistivat elämän. Juuri tätä linttaliiteri/gonzo -osastoa. Hauskoja tarinoita Powermeetreissuista, matkakertomuksia, nuorten örvellyksiä, vanhempien Euroopan tourneita, auton osto/haku/myyntitarinoita.

    Tapahtumajuttujen pitäisi olla enemmän tarinoita toimittajien seikkailuista tapahtuman ympärillä mitä kuivia sepustuksia säästä ja osallistujamääristä. Tässä on ongelma, töissä käyvä perheellinen journalisti ei voi vetää pick-nickissä kolmea päivää viinaa ihan jutun teon takia, eli toimittajakunnan pitäisi olla nuoria ja sitoutumattomia, niitä joille tapahtuu. Joka juttu ei voi alkaa "silloin 90-luvulla..."

    Toivottavasti uusi lehti osaa ottaa paikkansa tästä paletista.
     
  9. jyke

    jyke 1st gear

    Leivon Harri unohti Primerin.
     
  10. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    Leivonhartsalla erinomainen kirjoitus.

    V8-lehden voi kyllä pikkuhiljaa ainakin omasta puolesta antaa painua unholaan(vaikka halpa onkin..), kaapissa on kuitenkin paljon 80-90 luvun hyviä vuosikertoja.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    En ole Primeriä lukenut, ehkä pitäisi?

    V8:silla on yleisönsä; jonkun tarvii kertoa nuorisolle Sanaa, eli sen mistä se Challenger oikein tulee, että Chrysler 300C ei ole ihan uusi keksintö...
    Ei mobilistin juttuja voi antaa suoraan aloittelijalle, tulee hylkimisreaktio hienoa uskontoa vastaan.
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mullakin meni aika kauan ennekuin aloin Mobilistia sulattaan. En tieda on ukko vai aviisi muuttunut mutta nykyaan se on oikeestaan ainoo kotimainen mita ostan mukaan kun lahden reissuun. Ne tulee oikeesti luettua kannesta kanteen, ja hyvaa linkkia mita kummallisimpiin tapahtumiin ja juttuisiin tulee sielta bongattua.

    Toivotaan menestysta Amerikan Raudalle, jos tosiaan sais noita oikeita tekniikka ja osavertailu juttuja niin ne kylla iskis paremmin kuin v8 bling osasto.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Toivontan onnea uudelle tulijalle tylyillä markkinoilla. Tulokkaalla ei ole koskaan helppoa, mutta jos sinnikkääsäti jaksatte niin saatatte löytää oman paikkannenlehdistökartalta. Älkää kuitenkaan uneksiko äkkirikastumisesta, se ei lehtialalla toteudu. Tsempillä ja harrastemielellä pääsee pitkälle, mutta leipä tulee olemaan kapea.
     
  14. Masaokun

    Masaokun 1st gear

    Minäkin olen aika vahvasti vuosien mittaan alkanut "mobiilisoitumaan". 90-luvun alussa koulunöösin silmissä olivat kaikki villeimmät customit parhaita. Oma ensimmäinen auto tuli hankittua heti kortin saatuani -96 (kutoskone-Galaxie -65). Kaikki vapaa-aika meni Kalkkunaa ruuvatessa. Ja viikonloput pääkaupungin kuumissa ja erittäin kosteissa kesäilloissa.
    Tottakai puuhakilvissä, se kun oli vielä silloin mahdollista. :D
    Galaxie oli valmiiksi "pilattu", eli nykyinen minä antaa silloiselle minulle synninpäästön autoon tehdyistä muutoksista. Sillä vanhemmiten alkuperäiskuntoiset Ameriikan ja muun maailman ihmeet näyttävät vaan entistä paremmilta vuosi vuodelta.

    Kahdenkymmenen vuoden aikana on oma mielipiteeni hakeutunut aikalailla uomiinsa. On hienoa, että on mahdollisimman paljon entistettyjä autoja, merkistä ja mallista riippumatta. Ja onhan se aika hatunnoston arvoista, kun lukee jonkun entisöineen tarroineen päivineen karvalakki-4d-tolppa-kutos-mallin siihen kuntoon, kuin se alunperin tehtaan hihnalta maailmalle lähti.

    Hyvin säilyneitä vanhuksia ei ole tarvetta edes entistää, ajan patina vain lisää viehätystä.

    Valmiiksi pilatut tai lähes toivottomat metsäraadot joutavat oikein mielellään jatkamaan eloaan kustomeina/rodeina, mutta keski-ikää lähestyvä sydämeni itkee verta, kun näen lehdessä tai tv:ssä hyvin säilyneen alkuperäisen -32 Fordin joutuvan rodipajalle.
    Ei pysty katsomaan. :cry:

    Lehtijutuista parhaimmat, ja omasta mielestäni kaikista parhaimmat autotkin ovat sellaiset mild-customit, joissa näkyy omistajan kädenjälki, mutta muutokset eivät ole peruuttamattomia. Autoissa ja muissakin vanhoissa käyttöesineissä ikä ja historia saa tai jopa pitää näkyä.
    Oikein ahmin vanhoista V8-lehdistä ja Mobilisteista juttuja vanhoista Suomi-autoista, joilla on värikäs historia ja jotka edelleen sinnikkäästi jatkavat taivaltaan. Voisin usean muun tavoin nimetä monta paikallista (Helsingin) ikonia. Nämä talismaanit jaksavat vuodesta toiseen kaivautua esiin tallien kätköistä.

    Eli komppailen edellisiä kirjoittajia aika vahvasti; paikallisia vankkureita ikään ja malliin suuremmin katsomatta. Monipuolisia juttuja MR-mobiileista sikalinttoihin. Tietysti tekniikkaa alkaen ihan Slant Sixistä. Lehden nettisivuille voisi laittaa vaikka jonkun vihjepainikkeen, jota klikkaamalla olisi mahdollista kavaltaa kaverin kärry, jolla on omistajineen mielenkiintoinen tarina.
    Ja todellakin, kaikki on hyvin pitkälti jutun kirjoittajasta kiinni. Mobilistin toimituskunta on hyvä esimerkki; juttu tuppaa olemaan mielenkiintoinen, vaikka kirjoittaisivat aidanseipäästä.

    Juttujen parhaimmistoa löytyy vanhasta kunnon V8-Magazinesta (ennen Markkasta). leivonharrin kuvaus oli täysin häränsilmään, nykyinen V8-Magazine on kuin autopornoa.
    Itseasiassa meidänkin riekkuessa 90-luvun lopulla Fordilla Stadin cruisingeissa, tultiin usein kysymään että saako kuvata.
    Vastaus oli aina sama; "Kunhan ei päädy (Markkasen) V8-lehteen".

    Ja vastaus on edelleen sama. (Luultavasti Galaxie tulee heräämään pitkästä unestaan ensi kesäksi.)
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Olen itse Chevrolettiin vihkiytynyt ja Letukan tekniikka on aina kiinnostanut.
    Amerikkalaisista lehdistä,Chevy Hi Performance,Super Chevy ja Car craft ovat tyydyttäneet teknisen tietouden janoa.
    Suomalaiset lehdet eivät siihen luonnollisesti pysty,eikä olisi tälläista realistista vaatiakaan.
    Paljon on hyviä teknillisiä juttuja ollut täällä OD:lla ja jatkossakin ihmisten täällä kannattaisi kertoa sanoin ja kuvin touhuistaan.
     
  16. 0132

    0132 Gearhead

    Varsinkin harrastusta alotteleville (esim. allekirjoittanut) noi tekniikka- ja rakentelujutut varmaan olis mielenkiintosempia kui pelkät puunatut 17.kertaset näyttelyvoittajat. En sitä meinaa että lehdessä pitäis selittää autoista mitään ymmärtämättömille perusasioita vaan, ennemminkin viritys, remppa, korityö yms artikkeleita ja vinkkejä.

    Tuo Amerikan Rauta vaikuttaa sen verta mielenkiintoselta että saattaapi olla että veekasin tilaus katkee ja tuo tulee tilalle. Tuo "tavallisen ihmisen ulottuvilla" kuulostaa hyvältä meikäläisen korvaan ja varmaan monen muunkin alottelijan.

    Itelläkin jo tässä reilun puolen vuoden harrastamisen aikana tapahtunu vaikka mitä hauskaa ja vähemmän hauskaa kommelusta niin tällaisia tarinoita autojen historiasta olis toki mielenkiintosta kuulla myös. Varsinkin kun nää vehkeet tuppaa olemaan vähintään tuplasti itteni ikäsiä. Kuten toi oma Elkykin.
     
  17. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Kolmisen viikkoa sitten tilasin saman "firman" julkaisun premium klassikot.
    Eka numerokin jo ilmestyi.

    No pitihän se tämäkin uusi tulokas laittaa tilaukseen 8)

    http://www.amerikanrauta.fi/
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä mie nekkiin tiijän mutta puhun vain omasta puolestain :)
    painos sanalla "ainakin".
    Ja jos paljastaisin mistä tiiän niin sittehnän mie paljastaisin kaiken :)
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

  20. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Juu tilattu on.
     

Kerro tästä muillekin!