-47 Plymouthin päivitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja PLYM, 3.8.2012.

  1. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Tervehdys,

    Auto on -47 Plymouth orgistekniikalla, eli lättä 6 ja 3-v.
    Motarilla ajo alkoi jurppimaan, kun nopeus ei paljon yli sadan nouse vaikka kone huutaa. Jotain pitäisi keksiä.
    Vaihteiston, tai perän ja vaihteiston voisi tietysti vaihtaa mutta mikä voisi olla sopiva kombinaatio. Bolt on-ratkaisua ei taida olla? Onko kellään kokemusta? Yksi vaihtoehto voisi olla hieman uudemman auton kutostekniikka moottorista perään.
    Toisaalta minulla on tyhjän panttina Roverin V8-tekniikka automaatilla.

    Olisin kiitollinen ehdotuksista, kommenteista, kokemuksista, huomioon otettavista seikoista jne. Voi olla, että joutuisin teettämään työn ainakin osaksi. Olisiko tähän suosituksia?
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    http://www.wilcap.com/chryslerfh.html

    Tuosta adapteri ja gemsun loora sinne orggis fluid-driven tilalle

    tahi sitten

    "Chrysler changed the V8 block casting when they changed to the Powerflite but don't think they changed the 6.

    The same flathead 6 was used up to 1962 in trucks so you could get a 3 speed Loadflite (same as Torqueflite) from a pickup truck.

    But all the Torqueflites up to 64 were pushbutton drive"

    Eli jos löydät pikkiksessä olleen torquefliten niin sen saatta pystyä soveltamaan paikalleen, mutta tuo painovalitsin on ongelma.

    Sitten vielä noitten päälle hommaat flathead kasin perävälityksen ja avot. Kiva kruisata taas tappamatta ajan henkeä.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Sovitat orgis kytkinkoppaan T5:sen ja nautit ylivaihteesta. Eli nykykierrokset kertaa 0.7-0.87 riippuen askin alkuperästä. Sattumalta mulla on sellainen ylimääräinen kaupan, alkujaan S-10 Chevystä, eli just se missä keppi tulee vanhaan autoon oikeaan kohtaan.
     
  4. PLYM

    PLYM 3rd gear

     
  5. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Mielenkiintoista. Kuinkahan vaikea sovitus mahtaisi olla kyseessä. Laatikko voisi kiinnostaakin.
    Matti Siltala p.0405406007
     
  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Mopar Flathead I6 1935-1968 201 thru 265ci

    http://www.wilcap.com/webdoc8.html

    Chevrolet V8 Automatic, PG (Alum. Case), TH350, TH400, TH700-r4, 200-4r, 4L60, 4L80 Note 9, 10


    Chevrolet Manual Transmission Saginaw, Muncie M Series, BW T5 (GM to 1991 V6/V8) Note 6


    Eli on jopa varaa valita kumman haluaa. Manuaalin vai tomaatin.
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    P15 218 ja D24 230 lohko ja ulkomitat ovat samat. 218 isku vain on lyhempi kuin 230, siitä tilavuusero.

    Valloissa yleisin temppu on asentaa 40-50-luvun taitteen Borg-Warner ylivaihde (50-luvun mopareissa käytetty BW R10).

    Linkissä tietoa vaihteesta ja asentamisesta, myös kytkentäkaaviot:

    http://www40.addr.com/~merc583/mopar/fr ... meset.html

    Tässä uudempi projekti linkki R10 asentamisesta 1950 Plymariin, sama kone kuin sinulla:

    http://www.50plymouth.com/05-tra/tra.html

    Ongelma alkaa olla R10 harvinaisuus, ehjät ovat jo enimmäkseen käytössä. Myös niiden hinnat ovat nousseet korkealle.

    Seuraavaksi yleisin juttu on sovittaa tuo BW T5 lättiksen jatkoksi.
    Siihen tarvitaan adapterilevy, esim Paul Curtis

    http://www430.pair.com/p15d24/mopar_for ... =overdrive

    Itse harkitsen harvemman perävälityksen laittamista, kunhan semmoinen löytyisi.

    Lopuksi IMHO: Jos haluat 350+350 tekniikan, niin osta GM-auto, älä pilaa Moparin lättäpääveturia. (Tämä siis vain oma mielipiteeni, älä vedä hernettä, auto on sinun...)
     
  8. magna

    magna 3rd gear

    Hei!

    Mulla on tommonen wilcapin käyttämätön adapteri GM-automaatille,
    jos kiinnostaa. Löytyy osien myyntiosastolta.
     
  9. PLYM

    PLYM 3rd gear


    KIITOS! En vedä hernettä. Huomautus on hyvinkin järkevä.
     
  10. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Kiitos hyvistä vinkeistä! Jatkokysymyksiä kuitenkin:
    Jos haluaa automaatin adapterilla, niin mikä olisi järkevin GM:n laatikko välityksiltään/kooltaan?
    Onko jotain huomioitavaa automaatin tai esim. T5- laatikon valinnan välillä?
    Ehdotettiin myös v8 lättäpään perävälitystä. Siis sopiiko sellainen Moparin perään vai tarkoitettinko koko akselia?
     
  11. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear


    Tarkoitin Moparin SUORAN 8 sylinterisen flatheadin perävälitystä. Siinä on harvempi perä. Löytyy vanhoista 40-luvun Chrysler New Yorkkereista.

    Tuossa on muuten hyviä kuvia ja tarinaa T5 lootan asentamisesta '35 Plymouthiin:

    http://home.comcast.net/~tcbass/t51935.html
     

Kerro tästä muillekin!