Pieniä ja isompia ''erikoisuuksia'' automalleittain?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 12.8.2012.

  1. rötvä

    rötvä 1st gear

    -51 Roadmasterissa on sisältä pyöriteltävä antenni ja tallennettujen asemien selaus jalkanapilla. Startti toimii kaasupolkimesta. Lattiolle on oma lämppärinkenno ja puhallin vänkärin hanurin alla.
    Konepellissä on saranat reunoissa, avauspuoli tarpeen mukaan, ja lähtee kokonaan pois avaamalla molempien saranoiden lukot.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    turbosaabissa oli vesisuihkutus nakutuksenestoon
     
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    1 gen Ford Ka:ssakin oli jäähdytetty hanskalokero, sinne mahtui muistaakseni tasan yksi Magnum-puikko. Siinä autossa oli jotain muitakin tyttömäisyyksiä, en vain muista mitä? Meikkipeili kuskille?
    Kia Picanto oli kanssa hieno; kaksi mittaria, bensa ja nopeus, bensamittari näytti vähän mitä sattui... Meikkipeili kuskille, ei hantille, johtunee täkäläisestä toispuoleisesta liikenteestä? Kaksi koko auton tehokkainta laitetta; jarrut ja pakaragrilli. Aina kun joku ajoi autoa ensimmäistä kertaa, niin oli ekassa risteyksessä otsat tuulilasilla.
     
  4. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Omassa '41:ssä automaattinen sisätilanpesu-toiminto kovemmalla sadekelillä, toimii muuten semmosella paineella että on tukka märkänä "pesun" jälkeen. :rotfl: :rotfl:
     
  5. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Kyllähän tää varuste caddyssä on jo ainakin 59-60 eteenpäin voi olla vanhemmissakin, tällähetkellä tallista löytyy esim. -60 fleetwood (-60 coupen möin pois) ja siinä on ainakin jo suurinosa varusteita mitä löytyy myös nykyautoista, sähköikkunat (myös tupakki ikkunat) sähköpenkki, keskuslukitus, ilmastointi, konehuoneen ja tavaratilan valaistus, ovet aukaistessa kynnysvalot, tupakkisytyttimet/tuhkakupit valaistuna kaikille 6delle matkustajalle, automaattinen käsijarru, automaattinen valonvaihdin, luonnollisesti tehostettu ohjaus ja jarrut, 4 vaihteinen automaatti, vilkku indikaattorit yms. 8) Kyllähän ne varusteet suurimmaksiosaksi on cadillaceista lähtöisin. tosin onhan niilläkin paljon lainattuja varusteita jo aiemmista keksinöistä ennen 60 lukuakin....
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    140-sarjan Volvoissa säädettävä äänitorvi. Töötin äänen korkeutta voidaan ruuvista säätää jos ei ole halutunlainen..
     
  7. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    CX-Citikoissa on öljymäärämittari kojetaulussa (ei siis öljynpaine vaan määrä)

    No siinähän niitä erikoisuuksia on paljonkin, sisältä vivusta tai sähkökytkimestä säädettävä maavara, typpi/neste hydraulijousitus.
    Diravi = nopeuden mukaan säätyvä, itsepalautuva, hydraulinen ohjaus.
    Yksipuolainen ohjauspyörä, 1-gen CX:ssä oli nopeusmittari sellainen, että numerot pyörivät ja neula pysyi paikallaan. ym... niin ja DS:ssä mm. ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot...
     
  8. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Jossain Subarussa on "mäkilähtöavustin". Eli kun parkkeeraat auton ylämäkeen, ja painat kytkimen pohjaan, niin samalla toinen etupyörä ja toinen takapyörä lyö jarrut päälle. Kun nostat kytkintä, jarrut vapautuu. Ei tarvitse kikkailla käsijarrun kanssa.
    Jossain Warre De Luxessa on kojelaudan alla pistoke parranajokonetta varten.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Onhan näitä jo joka toisessa uudessa autossa. Uutta transiittia kokeilin niin siinä se ainakin toimi hyvin. Kokeilin peruuttaa peräkärry perässä ylämäkeen, pysäytin keskelle mäkeä. Sitten avustin meni päälle, kytkin ylös niin kone säätää kaasunkin ite, ei tarvi kun nostaa kytkin ylös ja ohjata. Tuntu pelaavan ihan ok.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mihis tää topicci kuoli?


    Lueskelin näin korjaat autoasi kirjota ja oli elektronisista mittaristoista. Opel senatorin ja chevyn blatserin ja corveten tiiän digimittareilla mutta mitäs muita vehkeitä olis? Missä ois mahdollisimman laaja digimittaristo ym hienouksia?
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Opelilla oli LCD-digimittaistoja Senatorin lisäksi myös Kadett E GSi:ssä ja tehdasvarusteena sellaisen pystyi tilaamaan myös Vectra A:han ja Calibraan, joissa kyseinen varuste jäi kyllä käytännössä ultraharvinaiseksi.
     
  12. hannkul

    hannkul 1st gear

    Simca tonnissa yksi herkku: nappula, josta sai toisen äänitorven pois, eli kai jonkinlainen kaupunkiasento. -66 Monacossa takalasin puhallin ja jalustassaan pyörivä varvikello keskikonsolissa.
     
  13. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    Buick Somerset:issä on koko mittaristo digitaalinen ja nopeuden näytön sai lennosta vaihdettua km/h tai maili en muista vaikuttiko muihin mittareihin.
    Mittareista vielä jos mennään veneisiin niin Wellcraftilla on/oli -80 luvun lopun malleissa käsittämättömiä digi/ledi mittareita.

    Omistin aikoinaan -80 Toyota Crownin ja siinä oli hattuhylyllä juoma cooleri, taisi sinne pari tölkkiä mahtua...
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ??? Eikös sitä vain voi olla painamatta sitä tööttiä? Vai tarkoittaako, ettei törähdä kun keskuslukolla pistää ovet lukkoon ;-) ?
     
  15. ata

    ata Gearhead

    Kun Simca tonni on tuollainen vanhempi ranskalainen auto, niin ei niissä mitään kauko-ohjattuja (tai muunkaanlaisia) keskuslukkoja ole... toisekseen koska se on ranskalainen auto, niin tuolla Keski-Euroopassa on tapana töötätä vähän kaikelle kuten eteen hyppiville jalankulkijoille jne.

    Sama toiminto taitaa nykyäänkin löytyä esimerkiksi uudesta Fiat 500:sta, tuollainen "vienompi" jalankulkijatöötti ja erikseen sitten täysitehoinen toisille autoille tarkoitettu töötti, toinen on ratin keskiössä ja toinen viiksen päässä...

    Fiatista tuli mieleen, että Fiat Tipossa vai mikä se oli taisi olla digitaalimittaristo ainakin ensimmäisten vuosimallien yksilöissä.

    En nyt noita vanhoja viestejä käynyt läpi, joten en tiedä/muista onko jo mainittu, mutta alkuperäisessä Opel GT:ssä, "pikku-Corvetessa", on mekaanisesti keskikonsolin kahvasta toimivat pitkittäin kääntyvät ajovalot, sellaisia en muissa autoissa muista nähneeni, en pitkittäin kääntyviä (saranat edessä ja takana) enkä noin "ylimääräisellä vaihdekepillä" mekaanisesti toimivia. Yleensähän luukkulamput aukeavat poikittaisilla saranoilla (joko nousten tai kääntyen) ja joko sähköllä tai alipaineella tai sitten vain luukut aukeavat kiinteästi asennettujen umpioiden edestä.
     
  16. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    Nämä ovat myös Vanhemmista Hamm jyristä tuttu ominaisuus.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Fordin 1.6 Dieselissä Boschin pumppulla automaattinen ilmaus ja tämä 1980 alkaen. Kun ei ihan jokasessa tunnu olevan. Offtopic mutta mites oldsin dieseli, ilmaantuuko se itte?


    9000 Saabissa piktokrammi joka näyttää jokasen oven ja luukun erikseen jos auki, tällänen oli jossain muussakin laitteessa mutten muista.
     
  18. mjm

    mjm 1st gear

    Tuo aikaisemmin mainittu "mäkipidätin" oli muuten jo 1986 Legacyssa. Ei oikein ottanut tuulta purjeisiin tuo varuste vielä silloin.

    MV6 Omegoissa takalasin sähköverho toimii sähköllä ylös ja alas. Ensimmäisissä vuosikerroissa myös takaovipahveissa omat puhaltimet sivulaseille, jotka sai kojelaudan napista päälle ja pois.

    Citroen XM:ssä, vähän paremmissa malleissa, sähköllä säädettävä etukyynärnoja.

    Ja kun japsit oli ainakin 80-luvulla tunnettuja "herkuistaan", niin kerran aikanaan kävin Kouvolassa koeajamassa '88 2.4iA Mitsu Sapporoa, ja olihan siinä. Automaatti-ilmastointi, ABS:t, cruise, pyyhkijät säätyi nopeuden mukaan, ohjaustehostin säätyi myös nopeuden mukaan. Kaupungissa pyöritteli yhdellä sormella. Automattimalleihin kuului vakiona myös sähköllä säätyvä alusta (High/Sport/Auto), ja sähköinen lasikattoluukku. Ja koko komeuden hinta murto-osa mersuihin ja bemareihin verrattuna.

    Volkkareihin oli ihan 80-luvun alussa saatavilla taloudellisuuspaketti "Formel E", johon kuului kulutusmittari, vaihtovalo, ja start-stop -järjestelmä. Pyyhkijän viiksen päässä oli "stop" -nappi, josta moottorin sai pysäytettyä liikennevaloihin. :)

    80-luvulla joissain paremmissa Renaulteissa oli puhesyntetisaattori, jossa ääni pyysi tarkistamaan, jos jossain oli vikaa. Tässä esimerkki Rellu 11:sta, ja kojelaudan täytteiden perusteella on ihan kaikilla optioilla: http://www.youtube.com/watch?v=hQrBtoaj_4A

    Ensimmäiset "Check Controlit", joita olen nähnyt, oli joskus 70-luvun lopulla Bemarin huippumalleissa. Piti painaa hetken aikaa "Check" -nappia, jolloin tietokone tarkisti auton läpi. Jos jossain oli vikaa, syttyi paneeliin vikaa ilmoittava valo.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei saakeli tuo relluhan on mahtava, tais olla tossa 25:sessakin mikä oli lippulaiva.


    Näköjään tuohon 25:seen oli trim level kutosessa puhesyntetisaattorin lisäksi sähköllä aukeava ja kiinni menevä takakontti + puhallettavat/täytettävät niskatyynyt muun muassa.
     
  20. JnZm

    JnZm Gearhead

    Samanikäisessä Scorpiossa on ajo-, parkki-, taka- ja jarruvaloille merkkivalo, samoin kaikille oville ja takaluukulle. Lisäksi hieno ajokelivaroitin : 5 asteen lämmössä syttyy oranssi lumihiutale ja nollassa punainen.. :D

    Erikoisuuksiin takaisin : Uudessa Citroën C3:ssa on säädettävä hajuvesipanos joka hajustaa sisälle puhallettavaa ilmaa... :poff:
     

Kerro tästä muillekin!