Rempattu mopar 360 oireilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja muhoksenmulli, 15.8.2012.

  1. muhoksenmulli

    muhoksenmulli 3rd gear

    Arvoisalle raadille pohdittavaa kun oma älli ei enää leikkaa.

    Ostin talvella moparin 360 motin. Se porattiin, linjattiin, laakeroitiin yms.yms.ja vaihdoin kaikki liikkuvat osat, myös kannet vaihdettiin edelbrocin alumiinisiin.
    Moottorilla on rempan jälkeen ajettu noin pari-kolmesataa kilometriä.

    No nyt sitten se ongelma: Jäähdyttäjän korkkiin (ja nesteeseen)muodostuu ruskeaa vaahtoa. Sitä on kohtuu reippaasti. Otin vaahtoa talteen ja annoin sen kuivahtaa. Muutaman päivän päästä se näytti harmaalta pulverilta.
    Eilen vaihdoin uudet kansipahvit ja kiristin kaikki tarkasti momenttiin. Oire senkuin jatkui.

    Onko vesitila syöpynyt jolloin öljyä tihkuu vesitilaan?
    Voiko lohkosta lähtä ruoste yms. paskaa nesteen sekaan joka vaahtoutuu?
    Voiko joku pulteista mennä vesitilaan?
    Teenkö motista veneeseen ankkurin?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tästä ei varmaan ole apua, mutta mulla on tullut samanlaista vaahtoa isolohkon vesitilaan. Mä en välittänyt siitä ja jossain vaiheessa vaahdon tuleminen loppui.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuli mieleen jos se vaahto on pesukonen jäljiltä? Lohko pesty useampaan kertaan ja valurautahan on "haperoa ja imee" itseensä kuumana liemiä. Vrt paistinpannu ja rasva.
    Huuhtele vesitila ja jäähdyttäjä jollain puhdistusaineella pariin kertaan ajamalla kone kunnolla lämpimäksi. Sitten vasta uudet nesteet.
     
  4. HÖTSÖ

    HÖTSÖ Gearhead

    entäs imusarjan tiivisteet, kansista vesikanavat imarille,.
     
  5. amalo

    amalo Gearhead

    Kirjoitit että vaihdettu edelin kannet... aiemmin oli rautakannet? Jos jäähdyttimessä on aiemmin kiertänyt vihreät nesteet ja nyt vaihdoit punaisiin niin voipi ruskea mäihä johtua siitä että siellä on vielä vihreiltä ajoilta jäämiä. Sama kävi itsellä, puhdistusaineet sisään ja nyt on nesteet olleet ok väriset pari kesää. Mutta jos on uusi syyläri ja lohko pesty niin tuskin sitten tästä johtuu.
     
  6. muhoksenmulli

    muhoksenmulli 3rd gear

    Kiitos vinkeistä!.
    Jäähdyttäjä ja imusarjantiivisteet ovat myös uudet. Kävi kyllä itselläkin mielessä että jos lohkossa on jotain töhnää (esim pesuainetta, paikkausainetta) joka on lähtenyt liikenteeseen kun on lämmennyt tai jäämiä joko punaisesta tai vihreästä nesteestä.

    Onkohan noissa griffinin jäähdyttäjissä suoja-aineita tms. joka voisi selittää asiaa?.

    Tosiaankin töhnä on ruskehtavaa ja vaahtomaista ja se nousee jäähdyttäjän korkkiin ja vesipintaan. Sitä on kohtuu reippaasti.

    Kun neste jäähtyy töhnä katoaa nesteestä, mutta jää korkkiin. Otin nestettä pulloon ja siinä oli pieniä ruskeita rakeita, se näytti siltä kuin sekaan olisi laitettu jotain jauhoa.

    No pitänee vielä huuhdella vesitila ja seurata tilannetta. Tuo töhnä ei mielestäni kuitenkaan näyttäisi olevan sukua majoneesille???.

    Jos tulee vielä jotain mieleen asian tiimoilta niin ei muuta kuin osallistumaan keskusteluun...
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    Pelaako muuten ihan normaalisti? lämmöt pysyy kurisa ja näin?
     
  8. muhoksenmulli

    muhoksenmulli 3rd gear

    Lämmöt on ehkä hiukan yläkantissa, sen vuoksi tuli hankittua tilavampi jäähdyttäjäkin. Tosin tuo lämpömittari ei ole alkuperäinen vaan mallia tarvike, joten ne ei välttämättä ole tarkimmasta päästä. Normi ajolla mittari huitelee 95-98 asteessa. Termari on uusi ja muistaakseni 82 asteinen. Hyllystä löytyy kylläkin sähköflekti jahka saan sen paikoilleen...
     
  9. muhoksenmulli

    muhoksenmulli 3rd gear

    No niin, moottori huuhdeltu pariin otteeseen. Vaahtoa nousee edelleen korkkiin, mutta vähemmän kuin aikaisemmin. Tuli tuossa yks yö mieleen että voiskohan mönjä olla soodaa?. Muistelen että ostin lohkon kaverilta jolla on soodapuhallusfirma.
    Pitänee antaa motille tossua reippaasti ja seurata tilanetta.
     

Kerro tästä muillekin!