Chevy C1500 -90 4.3L tbi käynnistyy/ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja helppoheikki, 30.8.2012.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Auto Chevrolet C1500 4.3L ruisku vm. -90 manuaalivaihteistolla.

    Muutaman kuukauden on pickuppi kiukutellut kylmänä käynnistettäessä. Vaiva tulee täysin satunnaisesti, joskus toimii viikonkin normaalisti ja sitten taas iltapäivällä töistä lähtiessä ei käynnisty. Veivaa vaan mutta ei lupaa. Ikinä ei mitään vikaa ajossa tai jos edellisestä käynnistyksestä on vähemmän kuin muutama tunti.

    Duunikaveri kurkkas läppärungon sisään samalla kun veivasin starttia - suuttimista ei kuulemma tule mitään kun vika on päällä.

    Ensin ajattelin että pumppu vetelee viimeisiään ja jää satunnaisesti jumiin kun orkkispumppu oli niin hiljainen ettei sitä kuullut kun virrat laittoi päälle. Nyt on pumppu ja suodatin vaihdettu eikä vika poistunut, tuntuu vain pahenevan. Kyseessä ilmeisesti ohjauspuolen vika koska suuttimet ei saa komentoa aueta. Tarvikepumppu pitää niin hirveää mekkalaa että ei jää epäilystä etteikö se toimisi - virrat kun pistää päälle niin pari sekuntia surisee kunnes linjassa on paine ja pumppu sammuu. Silti ei edes lupaa.

    Aikansa kun starttailee niin sitten yhtäkkiä lähtee kuin palmun alta. Pari kertaa olen saanut vian poistumaan lukemalla vikakoodit paperiliittimellä pistokkeesta. Tai siis vikakoodeja ei ole, vilkuttaa vain ihan normaalisti 1-2:sta. Saattaahan toi olla ihan puhdasta sattumaakin että on sen jälkeen lähtenyt käyntiin koska kikka ei toimi joka kerta.

    Ja tosiaan ikinä ei ajossa mitään ongelmia bensansyötön kanssa, ja siloin kun lähtee käyntiin starttaa ihan kuin ei mitään ongelmia koskaan olisi ollutkaan.

    Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa tai vinkkiä miten saataisiin työjuhta kuosiin?
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Tarkista, että silloin kun suuttimista ei tule tavaraa, niin tuleeko kipinää. Voisi tuo 12 -koodi olla tällä kertaa ihan oikea koodi käynnistymättömyyteen, vaikka se kone sammuksissa aina tuleekin.
     
  3. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    OK, tuossa voisi olla perää nyt kun tarkemmin luen Handen sivuja. 12 tulee nimittäin niin monta kertaa peräkkäin kuin vaan antaa virtojen olla päällä. Eikös sen normaalitilassa pitäisi tulla vain kolmasti? Toisaalta kertaakaan ei ole check-valo syttynyt ajossa. Handen sivulla sanotaan "Jos tämä koodi ilmestyy moottorin käydessä, jakajalta ei mene pulsseja ECM:lle".
     
  4. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Ja vielä kun vika on päällä, startti pyörittää mottia todella hereästi - ikään kuin ei kipinääkään tulisi. Edes bensan syöttö suoraan läppärungosta imusarjaan ei aiheuta edes yskimistä. Eli seuraavaksi katse jakajaan?
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Mielestäni koodit alkavat alusta, eli se 12 pyörii siinä, jos ei muita koodeja ole.

    Äkkiseltään vaikea kuvitella, että kone kävisi, jos ei pulssia jakajalta tule.

    Kyllähän nuo oireet jakajan suuntaan viittaavat. Tarkista vielä se kipinä.
     
  6. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kyllähän toi yön yli mietittyä käy järkeen, miksi se ECM antaisi käskyä suuttimille aueta jos se ei saa edes tietoa että kone pyörii. Näissä kun ei ole mitään kampiakselin asentotunnistinta vaan signaali tulee ainoastaan jakajalta.

    Pääsen tutkimaan asiaa vasta lauantaina, siihen asti täytyy tyytyä spekuloimaan. Mikäli kyse on nyt jostain muusta kuin hapettuneesta kontaktipinnasta tai nirhaantuneesta johdosta niin mikä jakajasta yleensä menee aiheuttaen tuollaisen satunnaisen vian?
     
  7. Mr

    Mr 1st gear

    Jakajan sisällä oleva osa johon jakajaan tulevat sähköjohdotkin kiinnitetään olis minun veikkaus. Oli nimittäin itselläni sama vika... ECM ei saa pulssia jakajalta. Onhan siellä tietysti vielä se käämi jakajassa joka voi olla viallinen...
     
  8. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Sytytysmoduli mullekin tuli mieleen. Sitten taas toi "käämi" on puola joka oireilisi enimmäkseen lämpimänä ja pätkisi myös koneen käydessä. Alkaa tuntumaan siltä että kyse voisi olla ihan vaan hapettumasta liitoksissa koska vika tulee ainoastaan kylmäkäynnistyksissä. Sitten kun virta on kerran saatu kulkemaan liitoksen yli niin laite toimii moitteetta. Täytyy käydä joka paikka läpi contact cleanerilla.
     
  9. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Purin jakajasta kaikki liitokset auki, putsasin ja kasasin uudestaan. Kansi ja pyörijäkin sai vielä kelvata. En ole ehtinyt autolla kovin montaa kertaa ajamaan mutta toistaiseksi toimii moitteetta. Tällä tahdilla kestotestin tuloksia joudutaan vielä odottamaan.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla on ollut molempia vikoja, se pickup coil jakajan sisällä poikki sekä moduli jakajassa rikki. Kummassakaan tapauksessa boksi ei avannut suuttimia kun ei tullut tietoa että kone pyörii. Kun vaihdat modulin niin muista laittaa pii- tai kuparitahnaa että moduli jäähtyy jakajan runkoon eikä ylikuumene.

    Jos ongelmia on kylmänä enemmän niin tulee mieleen että onko startin vaihdon yhteydessä tullut crank-piuha (ppl-wht nastalle C9) oikein kytkettyä eli tieto boksille siitä että startataan mikä ilmeisesti vaikuttaa myös seoksiin ainakin startatessa.

    tässä muutama ajatus keskusteluun...

    - Jani -
     
  11. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Minulla alkoi omassa nuo kylmänäkäynnistämis vaikeudet pari viikkoa sitten. Hörähtää käyntiin ja sammuu samantien saa sahata aikakauan ennekuin herää uudestaan. Kaasua jos polkee puoleen väliin, niin lähtee käymään ja pysyy käynnissä kun ei löysää kaasua. Putsatiin iac ilmakanavat yms. Ei auttanut. Pitää kokeilla tuota liittimien putsausta,
    mutta tuolta vani harrastajien sivulta löytämäni tietopaketin perustella epäilen että om vika on tossa IAC Venttiilissä (solenoidi) = Idle Air Control (Idle Speed Control Circuit). Auto käy ja pelaa lämpimänä tosi hienosti.


    Tuolla on noista saaste hepeleistä juttua:

    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156
     
  12. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Rupesi tossa yhden lämpimänä käynnistyksen jälkeen käymään viidellä pytyllä. Kurkkasin pellin alle, niin yksi tulpanjohto oli irronnut.
    Oliskohan tuo voinut olla huonosti kiinni jo jonkin aikaa. Nyt lähtee kylmänä käyntiin ilman temppuiluja.
     
  13. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    No kylmäkäynnistys häiriö palasi. Nyt on toinen IAC, jakaja putattu, liitimet otettu auki ja käsitelty CRC:llä.

    Hörähtää käyntiin ja sammahtaa ei reagoi kaasun painamiseen vaan sammuu joka tapauksessa. neljä viisi kertaa sammahtaa sitte jää käymään ja pelaa aivan normaalisti.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo kuulostaa vähän siltä että b-pumpun ö-painekatkasija ei oikein toimisi tai moottorin yläkertaan tulee jostain syystä huonosti öljynpainetta kylmänä.
    Pumpun rele ilmeisesti toimii kun hörähtelee sen antaman primerointi pulssin varassa.

    Painekatkaisija on jakajan vieressä lohkon takalaidassa, niitä on kolmea eri tyyppiä.
     
  15. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Ainakin mittarin mukaan nousee öljypaineet ihan normaalisti. Pumpun releen vaihdoinkin keväällä, ei lähteny kylmänä bensapumppu hurisemaan. Tänä aamuna sai käynnistellä noin 10 kertaa joka käynnistyksellä käy aina vähän pitempään. Sitten se vain jäi käyntiin.
     
  16. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Hidas sytytys mulla siinä jakajan vieressähän on toinen ö-paine anturi mitä sport truck tarkotti. Liitin on nyt putsattu ei ainakaan pelkkä putsaus auttanut. Pitää nyt ekaksi kuitenkin kokeilla aukasta ja putsata
    MAP ja ERG ventiilit vaihtaa nuo alipaineletkut uusiin vaikka näyttäsivät ehjiltä. Joku paikka on varmaan tukossa, kun oireet tuntuvat pahenevan kokoajan. Nyt on vaikea käynnistää jos seisoo vähän aikaa kaasua ei siedä yhtään ennenkuin hörähtää kunnolla tulille.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juurikin niin, se on pumpun ö-painekatkasija ja ohjaa bensapumppua...vähän vuosimallista/mallista riippuen lisäksi ö-painemittaria ja/tai ö-painevaloa...sillä b-pumpun releellä ei ole niin mitään merkitystä, mutta sehän sulla toimii.

    Kokeilepa yhdistää painekatkasijalta nastat joissa paksut johdot...pumpun pitäs surrata koko ajan, lähteekö sitten käyntiin ?
    Tai syötä suoraan b-pumpun sulakkeelle (releen vieressä) 12V akusta 20A sulakkeen kautta, jolloin pumppu hyrrää taas koko ajan ja kokeile käynnistää.

    Jos lähtee käyntiin normaalisti, niin katkasija sökö...
     
  18. -TH-

    -TH- Gearhead

    ....onko tankin tuuletus kunnossa? oletko kokeillut korkki auki miten toimii?

    minulle on jäänyt sellanen muistikuva, että näissä pikkareissa käyntiinlähtö ei ole kiinni releestä, eli sahaamalla hiukan kauemmin pumppu antaa bensaa vaikka rele olisi kaput?

    kantsii tarkistaa ne maapiuhat ja uusia ne paksummalla johdolla...ainakin omassa kotterossa oli piuhat täysin kuraa, varsinkin ne punotut lattapiuhat, ne kun keräävät likaa sisään punoksiin niin alkaa tulla ongelmia.
    myös akunkengät on syytä olla kunnolliset, tuohon minun ajopeliin oli joku touho vaihtanut jotkut tingeltangelikiinapaskat, jossa ruuvit oli pehmeää roskametallia, joten kiristys ei ollut hyvä, ja liitos oli löysä. vaihdoin kunnolliset putkityyliset kengät, nyt starttaa terhakkaasti.

    onko sulla toiminnassa se katkaisin kytkinpolkimen yhteydessä? voisiko se tehä temppuja jos se ei ole ok tai sitä on turattu?
     
  19. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Näin on toiminta tuon bensapumpun releen kanssa.
    Testattu tuo jajan vieressä oleva ö-paine anturi se toimii.
    Virran jakaja on ok putsattu hapettumat pois.
    Alipaine letkut ok. Testattu ERG, MAP yms. vaihtamalla osia toisesta autosta ja vika ei hävinnyt. Akun kengät maapiuhat yms kontaktit parannettu. Bensapumppu vaan lakkaa pyörimästä kylmänä. Pikku hiljaa starttailemalla kone+bensapumppu käy pitempään ja pitempään, sitte jää käymään niinkuin mitään vikaa edes olisi ollut. Kun ei ole sähkömies ei
    ymmärrä mikä katkasee bensapumpun koneen ollessa kylmä? Virtalukko? Voisko bensapummp olla kuitenkin sökö?
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voihan se bensapumppu olla sökö...luulin että olet selvittänyt sen jo ?

    Mitenkä ne pumpun johdot ja maadoitus, missä kunnossa mahtaa olla ? Maadotus voi olla morjens siellä lavan alla rungossa...samoin se tankkilaitteen liitin.

    Itellä ollu tapana tehdä niin, että virransyöttö suoraan laturin perästä pumpulle ja väliin rele jota ohjaa se alkuperänen pumpun virtapiiri.

    Se varmistaa täydet jännitteet ja keventää orkkis releen ja painekatkasijan kuormitusta.

    Pikkarissa rele käy hyvin siihen jarrutehostimen viereen nurkkaan, b-pumpun johtoliitos on kätevästi siinä tehostajan alla, jos ei halua vetää kokonaan tankille asti, 20A sulake laturin jalkaan...water proof-liittimiä saa vaikka Nippelit Tepolta.
     

Kerro tästä muillekin!