Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsästys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja -rs-, 4.9.2012.

  1. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Mitä tehdään silloin, kun sulake palaa jatkuvasti, heti kun laittaa virran tai kyseisen laitteen päälle? Ostetaan kassillinen sulakkeita?

    Sulake palaa, kun virtapiirin virrankulutus on liian suuri. Yleensä syynä on palanut sähkölaite, joka on silloin oikosulussa, tai maihin koskettava puhkihankautunut johto. Yhtä kaikki, silloin kun lähdetään sulakkeelta eteenpäin virran kulkusuuntaan, tarkoittaa sulakkeen palaminen sitä että matkalla ei ole tarpeeksi sähkövastusta, kuten moottorin käämiä tai hehkulampun lankaa, vaan mennään oikotietä maihin eli miinukseen. Kun irrotat sulakkeen, sinulla on sulakepitimen toisessa nastassa plusjännite, ja oikosulkutapauksessa toisessa nastassa miinus eli maa. Aivan kuten akussa.

    Aivan kuten akkuun, tähän voi samalla tapaa kytkeä polttimon. Suosittelen 21W polttimoa johon on tinattu kiinni riittävä matka 2x1.5mm2 johtoa. Kytke virrat päälle. Lamppu palaa. Kunnes poistat oikosulun. No niinpä tietenkin.

    Tämä muuten säästää auton sulakkeiden lisäksi yleismittarin sulakkeita, tai jos mittari on "unfused" myös yleismittareita.
     
  2. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    Asiallista,muutkin ketkä osaa/tietää asioista vois kirjoitella tälläsiä
     
  3. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    Ihan kaikkea ei oikein kirjoittamalla voi opettaa, eikä kannata opetellakaan, mutta monen harrastajan arkea helpottaa nuo pätkät mitä laitoin. Annan vapaan kädet jatkaa sarjaa osasta 4 eteenpäin!
     
  4. hannkul

    hannkul 1st gear

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    Moi. Yksi yleisluonteinen vinkki. Jos valot on sekaisin ja autossasi on vetokoukku, kokeile, onko k.o stöpsöli lämmin. Usein oikkarissa, jos saa maantiesuolaa.
     
  5. PasiK

    PasiK 1st gear

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    Hyvä konsti on myös laittaa palaneen sulakkeen avulla johdon pätkät sulakerasiaan ja pistää johtojn päihin AUTOMAATTISULAKE eli johdonsuojakytkin:

    http://koti.mbnet.fi/hsahko/elek/sm/201 ... ndex.shtml

    Ei tarvitse kantaa muovikassilla sulakkeita kaupasta vianetsinnän aikana.
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    tyhjeneekö akku auton seistessä? vaikka olet ihan uudenki akun jo ostanu?? irroita akun maajohto, kytke akun navan ja maajohdon väliin poltin....jos poltin palaa, tai edes hehkuu on jossain vuoto(muista kello ja radion muisti sähkö)....sitten vaan irrottamaan sulakkeita ja liitoksia vian kartoittamiseen.....kunnes poltin ei enää hehku...
     
  7. onneton

    onneton Gearhead

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    No nyt tarvis neuvoja.Chevy capricessa 91 takalasin lämmityksen sulake sulanut sulakerasiaan.Oli lähtenyt kuskin puoleinen piuha irti :oops: lasin lämmitys langoista.Liimasin kiinni(talvella 2012) semmosella liimalla missä jotain metallia ja joka on tarkoitettu juuri tämmösiin korjauksiin,harmi kun en muista nimeä.No lämmitys lähti pelaileen mutta nyt huomasin että sulake oli sulanut mutta sulake kumminkin ehjä vaikka muovit aivan mössöö.Sulakkeen koko muistaakseen 30A.Mistä johtuu noin suuri virran nousu että sulakkeen muovit kärisee,miten voisin mitata mittarilla että tietäs onko joku maissa tai eikö virta kulje kunnolla korjauskohdan yli ja sitä kautta sulake lämpiää.Tässä autossa on katkaisija josta lämmitys menee päälle ja on päällä 15min ja sammuu sitten jos ei muista sammuttaa.Auto on orginaali elikkä ei ole mitään muita kuin auton omia sähkölaitteita.Ostin valmiiksi 30A sulakkeen pitimen jonka laitan paikalleen kunnes saan virtapiirin kuntoon.Sulakerasiaan ei voi enää sulaketta laittaa, on sen verran sulanut.
     
  8. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä


    Totta tuokin, mutta joudut lähes koko ajan hyppimään sulakkeella naksauttamalla sitä takaisin päälle. Polttimoa käyttessä sinulla on ikäänkuin jatkuvatoiminen "oikosulun merkkivalo", ja pitkällä johdolla varustettuna sen voi ripustaa vaikka auton taustapeiliin, jolloin sitä on helppo seurata jatkuvasti sivusilmällä esimerkiksi silloin, kun ravistelet ja heiluttelet johtosarjaa. Pienikin välähdys lampussa osoittaa että olet oikeilla jäljillä.
     
  9. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Autosähköoppia kaikille, osa 3 Kadonneen oikosulun metsä

    Liima on varmaan Wurthin joku "hopealiima" tms, muistelisin kaupparatsujen tyrkyttäneen tuollaista tavaraa joskus.

    Jos takalasinlämmityksen vastus suurenee heikon liitoksen takia, virtapiirin kokonaisvastus kasvaa jolloin virta pienenee->pienempikin sulake riittäisi. Näkemättä tapausta sanoisin että sulakepiditimessä on niin huonot kosketuspinnat, että niiden ja sulakkeen välille muodostuu jännitehäviö joka kuumentaa rasiaa muovin sulamispisteeseen saakka. Lue tuo kirjoittamani osa 2, jännitehäviön mittaus yleismittarilla. Volttimittarin piuhat sulakerasialle, toinen ennen ja toinen jälkeen sulakkeen. Siinä näet, paljonko sähköä hukkuu matkalla. Huom: mittaa takalasin lämmitys kytkettynä! On myös kiva tietää, että vika löytyi ja mitata vielä korjauksen jälkeen että vika poistui sen sijaan että arpoo osia sinne yksi toisensa jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!