Volvon automaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rzlli, 24.8.2012.

  1. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    240 gle vm. 90. Kokkeillaan onko täällä tietäjää. Muorin autossa ollut jo pitkään vika ja vähän tahtoisin selevyyttä mistä sitä etsin.
    Eli oireet on että pakki ei kytkeydy kovinkaan helposti päälle. On siis täysin on/off tyylinen. pamahtaa päälle jos on pamahtaakseen.
    Toinen,ehkä se enemmän harmaita hiuksia aiheuttava on että eteenpäin mentäessä laatikko ei jaksa pitää nopeuteen kuuluvaa vaihdetta päällä. Vaihteet kytkeytyy kyllä,mutta varsinkin maantienopeuksissa pitää kokoajan liijan pientä pykälää. Jos saa herkuteltua isomman löysäämällä kaasua niin se heittää heti pienemmän pikkaisenkin kaasua lisättäessä. Luistoa en ole huomannut.
    Eli voiko tällaisessa selvitä esim kickdown vaijerin säädöllä (ohje? haynesin oppaassa ei käsitellä tämän mallin lootaa),onko vika turbiinissa vai sitten laatikossa? Laatikon olen jo ostanut,mutta se vaihto motivaatio on olematon varsinkin kun kyse ei ole omasta autosta eikä vika sitten olisikaan siinä.

    Ainiin ja laatikko on AW71L
     
  2. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Ei eurooppalaisessa automaatissa ole vikoja!
     
  3. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Moneskos kalija Deltapetellä menossa?
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ^^^miksi ostit laatikon?
     
  5. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Siksi koska on tota ylimäärästä rahanpaskaa tilillä niin ei ollunna muutakaan käyttöä. :D Olis kiva vaihtaa loota jos tuo on esim. varma turbiini vika. Turhaa jumppaa. Kattoos ko mie en tiijä oikeen näistä.

    Ps. ja autolla ajettu pikkasta vajaat 500th että kyllä se ruottalaanenki laatutavara antautuu jostain joskus :wink:
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    mun mielestä ei ole varma turbiinivika.

    tuliko ostamasi laatikon mukana lukkoturbiini?

    käsitelläänkö siinä haynesin oppaassa vain lukottomalla turbaanilla olevan laatikon kikkarin säätöä..
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Mulla oli joskus aikanaan lankkuvolvo vuodelta 84,siinä automaatti oli aika pirun tarkka öljyn määrästä toimiakseen kunnolla,kuulema määrittää jotain paineita sen öljyn määrän mukaan.
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    en minäkään tiijä mutta tulis mieleen että eikös nuo oireet nyt viittaa muuhun kuin turbiiniin, esim ohjauspuoleen tai öljypumppuun? Onko siinä ohjaus alipainemodulaattorilla (alipaineletku vaihteiston kylkeen) vai mekaaninen ohjaus kaasuvivustosta? (siis kikkarin lisäksi) vai miten se on tehty?

    halpoja tarkastuksia: kaipa siinä ainakin on puhdasta öljyä tarpeeksi..? eikä öljy haise/näytä palaneelle? ja varmaan olisi aika helppo tarkastaa auton alla että vaihteensiirrin liikkuu oikein eikä takeltele/klotaa
     
  9. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Vaihteistoöljyt on vaihettu pariin otteeseen kahden vuoden aikana ja kilometrejä on tullut alle 10th tuona aikana.(laatikossa ollut vika tuon kokoajan) Ajossa olen kokeillut varovasti hakea kepillä eri paikkaa mutta ei apua. Ohjauksesta ei ole mitään käsitystä millä tavoin toteutettu.

    Otti sokea "haynesin" (olikin näköjään Alfamerin :D ) oppaan kouraan ja olihan siellä säätöohjetta tällekkin lootalle,vaan seuraavalla sivulla. Kattotaan uudestaan kun pääsen auton luokse . Mutta positiivista jos turbiini alkaa olla pois suljettu.
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Vielä itse itselleni vastaten, siinä taitaa olla kaasuvivustosta vaijeri ja sitten sähköohjaus boksilla? ja tosiaan tuo säätö varmaan kannattaa tehdä. Mutta ennen säätöä ehkä voisi tarkastella mitä siellä vaihteiston kyljessä tapahtuu kun vaihteensiirrintä liikuttaa -> luultavasti pystyy katsomaan meneekö esim täysin päälle pakkiasentoon.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    siinä laatikon vasemalla puolella ylöspäin sojottaa joku ali-tai ylipainejuttu, joka ruostuu ihan vitusti, en muista sen merkitystä, mutta taisi silläkin joku merkitys olla.. olikohan loikkari? en mene vannomaan, mutta jotain sekin oli tekevinään..
     
  12. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Siinä kikkavaijerin kaasuvivustolle tulevassa päässä pitäs olla sellainen stoppariklunssi vaijerin ympärillä. Vaijerin kuoren pään ja stopparin etäisyys kaasu ylhäällä ~1mm ja kaasu pohjassa ~50-53 mm , silloin vaijeri on oikeassa kireydellä.
     
  13. CC

    CC 1st gear

    Se pakin paukahtaminen (osin jopa ominaisuus) johtunee väljästä perästä ja kartaanin tukilaakerin kumin veltostumisesta/osittaisesta antautumisesta.
     
  14. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    asiaa liipaten...

    mulla olis jouten zf lukkoturbiini tomaatti. halvalla. kaupanpäälle tulee tosin 740 stw. :D
     
  15. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - No, tuo oli heitto TH 200:sen puolesta, jenkkilaatikko, jota aikoinaan parjattiin paskaksi, omassa autossa tuollainen palvellut vuodesta 1980!
     
  16. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    AW on käsittääkseni japanilainen loota... Mut niissä varmaan on viel vähemmän vikoja ku ei ollenkaan...
     
  17. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Kyllä ne japanilaisetkin laatikot voi hajota. Tiedän yhden AW:n joka oli ollut -79 240 Volvossa, ja loota ei vaihtanut ykköseltä isommalle. Siellä lootan sisällä olevasta messinkiverkkosihdistä oli lähtenyt palasia öljynkiertoon. :(
     
  18. heitaoya

    heitaoya 1st gear

    47,50 dollaria 2,5 tuuman nestekidenäyttö CCTV Testing Kit niin kuuma nyt niin ihmeellinen. Tämä 2,5 tuuman LCD-näyttö on tuonut sinulle tukkuhinta, joka ei voi lyödä. joten älä missaa: http://baseurl.de/9y
     
  19. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Näin tuo korjausopaskin väittää.. Mutta entäs kun vaijerissa ei ole minkään moista stopparia.. karannut? noh,sitten ihan muuten vain kokeeksi tein tussilla merkin 1mm päähän,ja etäisyys kasvoi vain 46:een milliin. Mites ny,onko hankittava uusi vaijeri?
     

Kerro tästä muillekin!