EU on kiva juttu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Zaippe, 9.9.2012.

  1. Zaippe

    Zaippe 3rd gear

  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hehheh. Toisaalta liikenteestä tulis tylsä jossei siellä kaikenmaailman virityksiä näkyis...
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Moneskohan kestkustelu samasta aiheesta. :rotfl:
     
  4. virta

    virta Gearhead

    Ei tuo mene läpi meikäläiselle,Eu on autoharrastajalle ollut positiivinen asia.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Suomessa katsastetaan autot nykyäänkin, uusiin autoihin ei kovin hurjia tekniikkavaihdoksia saa meillä tehdä eikä meillä saa rakennella autoja itse. Eli ei anna aiheitta huoleen ainakaan minulle.
     
  6. olliola

    olliola 1st gear

    pikkulinnut lauloi että pirssi ei läpäissy katsastusta kun oli vaihdettu kannet alumiinisiin.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jotta prkleen museokatsastajat?
     
  8. smuige

    smuige Gearhead

    Aivan oikein menetelty, kansien vaihto rinnastetaan aina moottorin vaihtoon. Selvää pässinlihaa suoraan lakitekstistä. Ja jos vähäpäästöinen niin vtt:n kautta ainoa mahdollisuus leimata.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Täytyykö ruveta keräämään vanhoja rauta dartteja ja vortekkeja talteen :rotfl: hyvä eu ja suoli.
    Miksei ole topiikkia joka kertoo eu:n ihanuudesta autoharrastajille :rotfl: .
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mun mielestä nykyään on paljon helpompaa ja edullisempaa harrastaa autoja, etenkin jenkkiautoja kuin esim. kaksikymmentä vuotta sitten.
    Suomessa olisi eeuuvastustajien mielestä varmaan kaikenmaailman rajoitukset ja verot autonrakentajilta jo poistettu jos ei oltaisi eeuussa. Eiks' nii?
     
  11. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Uskon hyvin että "tuunatuilla" autoilla ajetaan kovempaa ja rajummin kuin keskiverto normaalilla autolla.
    Jos joku tuning osa sattuu pettämään ja aiheuttaa onnettomuuden, on olosuhteet ja nopeus ollut varmasti selvästi yli rajoitusten (alkuperäinen osa olisi varmasti hajonnut aikaisemmin).

    Sama homma näiden Suomen nopeus valvonnan kanssa. 5-10kmh ylitys tuskin aiheuttaa auton rajuja ulosajoja, jossa autot hajoavat osiksi ja ihmisiä kuolee.

    Niin eikös se lopullinen syy ole kuitenkin kuljettajassa.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oma kokemus on että viriosina myydään myös ihan käsittämättömän huonoa laatua, ihan täyttä kuraa.

    Oma esimerkki on tubulaarisista eturenkaan ripustuksista, ProComp -nimellä myydyt. Tukivarsien ns. polyuretaanipuslat halkeili asentaessa ja pallonivelien sekä kallistuksenvakaajien kumit mureni paskasksi viidessä viikossa.
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kannattaisi lukea se lakiteksti tarkkaan. Siellä lukee "Sylinterikannen vaihto TOISENLAISEEN..." Ainakin pari vuotta sitten "toisenlaisella" tarkoitettiin sylinterikantta, jossa esim. venttiilien lukumäärä ja / tai paikka muuttuu, tai esim. nokka-akselin /-ien määrä ja / tai paikka muuttuu. Esim. vaihdat 8-venttiilisen DOHC kannen tilalle 16-venttiilisen DOHC kannen. Mutta jos vaihtaa esim. johonkin jenkki V8-moottoriin Edelbrockin korvauskannet, joissa venttiilien lukumäärä ja paikka pysyy samana, nokka-akseli pysyy edelleen lohkossa ja kaikki alkuperäiset kansiin liitettävät osatkin, esim. imu- ja pakosarjat, venttiilikoneistot ym. sopii ja jopa venttiilit ovat halkaisijoiltaan samankokoiset mitä alkuperäinen valmistaja on aikoinaan tarjonnut, niin kansia ei pidettäisi "toisenlaisina", vaikka materiaali olisikin vaihtunut raudasta alumiiniin. Jälkituotantona rautaisia korvauskansia jenkki V8:hin ei muutenkaan valmistettaisi nykyaikana, ellei USA:ssa olisi lukuisia autokilpailuorganisaatioita, jotka säännöissään vaativat käytettäväksi kilpa-autojen moottoreissa rautaisia sylinterinkansia.

    Nämä lakitekstiä ymmärtämättömät ja soveltamistavasta tietämättömät henkilöt - joihin valitettavasti kuuluu myös katsastusmiehiä - saavat väärillä toimillaan jonkin lainkohdan muuttumaan alkuperäisestä tarkoituksestaan poikkeavaksi käytännöksi. Ja internettihän toimii tässä oivana katalysaattorina.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mun mielestä se on juurikin näin kun Tomaso kirjoitti.

    Ja toisekseen asia ei liity aiheeseen mitenkään kun tuo "kannenvaihto toisenlaiseen" oli ajoneuvoasetuksessa jo 92 ja Suomi ei ollut silloin edes EU:n jäsen.
     
  15. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Vaihda puslat. Oliko ostetuissa eturenkaiden ripustuksissa itsessään jotain vikaa?

    Mitä viriä noissa procompeissa oli? Tehty putkista kenties orikinaalin prässätyn pellin sijaan, ehkä hiukan erilainen geometria? Voihan se tietysti tulla yllätyksenä jos entisten joustavien tukivarsien tilalla onkin jäykemmät "viriosat" joissa puslat orikinaalilaatua vastaavina sitten pettävät.

    Jenkkipaskat on suunniteltu toimivana kokonaisuutena. Jos laitat jäykkää osaa johonkin kohtaan, niin varmasti seuraavat paikat pettää ennemmin tai myöhemmin, jos et vaihda niitä vaatimustesi mukaisiksi.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jatketaan ooteena.

    Kun hankkii ProComp merkkisiä tuotteita on hyvät mahdollisuudet saada läjä kuraa. ProComp osat on australialaisen vauhtiosaketjun omistajan Kiinassa teettämiä halpoja kopioita merkkituotteista. Tässä paino sanoilla halpoja kopioita. Siis ei omaa suunnittelua eikä tuotekehitystä vaan kopio ja mahdollisimman halvalla. Jos Kiinasta on mahdollista saada lannasta tehtyjä jarrupaloja ja muistitikkuja ilman muistia, niin kyllä sieltä löytyy murenevaa kumia, halkeilevaa polyuretaania ja valmiiksi väljiä palloniveliä. Ongelma on, että ProComp tuotteita myydään monilla muilla - jopa maineikkailla - nimillä. Jaa, tämä liittyi sittenkin aiheeseen. Valitettavasti.
     
  17. Lassard

    Lassard Gearhead

    Onko edunvalvojärjestöt huolestuneet ja onko syytä huolestua?

    Mites FHRA ja ruotsalaiset/englantilaiset sisarjärjestöt, jos tuosta alkaa tulemaan totta? Seurataanko katseella vai pistetäänkö toimeksi?
     
  18. -nikke-

    -nikke- Gearhead


    Samaa meinasin kysellä myös. FHRA:ta pitäis American/Tuning Car Show:n perustajanakin kiinnostaa. Saattaa lipputulot ja kävijämäärät vähän romahtaa jos EU byrokraatit päättää tappaa koko harrastuksen. SHAL:sta ei taida olla mihinkään, mut FHRA:lla saattas sentään olla jotain resursseja lähteä vastustamaan noita suunnitelmia.
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Epäilen, ettei ketään sielläkään päässä kiinnosta?
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Barrikaadeille PRKL!!!Anyone???
     

Kerro tästä muillekin!