C1500 tuli taloon - Tarina ostamisesta ja käyttöönotosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lanttu, 30.9.2012.

  1. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Nyt on kun on täällä jo ensimmäiset kysymyksetkin esitelty ja autoa on jo ehditty ropata useamman tuhannen euron edestä, niin kerrotaanpas nyt mitä on tapahtunut tähän mennessä.

    Noin kaksi vuotta sitten juurikin näihin aikoihin aloin pohtimaan, että mä haluaisin jenkki pickupin. Katselin silloin, että niitä saisi ihan kohtuu edulliseen hintaan, mutta muutamaa kokeiltuani huomasin, ettei se edullinen hinta tarkoitakkaan täysin toimivaa autoa. Asiaa haudottiin ja puitiin ja vietettiin muutama uneton yö pelatessa Need For Speediä, jotta saatiin edes jotain muka-V8 ääniä taloon ja hiljalleen pahimmat oireet lievenivät.

    Autokuume kuitenkin akutisoitui joulukuun tietämillä, kun käyttöautona ollut Polo oli imenyt huoltoihin lähes 2500 euroa. Kaikki mahdollinen aina termostaatista siihen "yläpumpun-alapuolisen-kumitiivisteen-kiristäjän-lävistimeen" vaihdettiin. Tilalle tuli kuitenkin silloin järjen eikä tunteen valinta, eli uusi VW Polo.

    Oma autokuumeni hellitti, kun sain laittaa Poloon stereota, alustasarjaa ja uutta päheetä vannetta. Emme kuitenkaan huomanneet, että tauti oli jo alkanut itämään perheen toisessa osapuolessa ja syksyn lähestyessä tauti puhkesi taas uudelleen ja sen verran voimakkaana, että sain itsekkin välittömästi oireita.

    Katsoimme lukuisia pickuppeja, mutta kävimme lopulta kokeilemassa vain kahta. Toinen oli hieman huonommassa hapessa oleva nelivetoinen ja toinen tämä ostamamme takaveto. Punainen C1500 vuodelta 1990. Ristimme sen Murmur:iksi, jotta siitä oli kätevämpää puhua.

    Parin viikon hauduttamisen jälkeen teimme ostopäätöksen ja kaivoimme tarvittavan määrän kreikanvaluuttaa säästötililtä ja haimme auton pois seisomasta. Vaikka olen useita käytettyjä autoja ostanut, niin tämä oli jotenkin positiivinen hankinta. Pääasiassa kaikki sellainen, mikä piti toimia - toimi. Varasimme kuitenkin kaverin korjaamolta välittömästi ajan autolle, jotta mikään ei myöskään hajoaisi.

    Kaveri tutki autoa pari päivää ja tuomio oli seuraava:
    - Takajarrukengät ja sylinterit entiset
    - Etujarrut ja palat entiset
    - Jarrunesteet olivat kahvin väristä
    - Ohjaustehostimen nesteet olisi kuivattanut autiomaan uudelleen
    - Laturi vihelsi, eikä ollut sormivoimin pyöriteltävissä
    - Hihnassa seisontamurtuma (Mitä ikinä tarkottaakaan)
    - Kiristäjä oli kiristänyt itsensä hengiltä (murtuma)
    - Tulpat toimivat pyhällä hengellä
    - ja pyhää henkeä toimitti loppuun ajettu pyörijä
    - tulppien letkut ...
    - Jäähdyttimessä vettä ...
    - Ilmastoinnin kompura kabut
    - Kesärenkaat vanhemmat kuin auto...
    - Kaikki rasvanivelet rasvaamatta
    - Vaihdenäytön kaapeli on omaviritteinen
    - Työlamppu on omaviritteinen + ei toimi (alkuperäinen löyty kyl kans)
    - Mittariston valot ovat osittain palaneet
    - Peräöljyt olivat todennäköisesti alkuperäiset

    Osiin meni lähes 1200 euroa US Partsista ja huoltoihin 1100 euroa (sis. öljyt ja jarrunesteet). Huollon yhteydessä huomattiin, että auto on todellakin alkuperäiskunnossa viimeistä piirrettä myöten; ensimmäisenä vaihdettiin moottoritilan huoltolampun poltin jossa oli päiväys jan/89.

    Murmurin varusteisiin kuului kolmet avaimet, omistajan käsikirja + GM:än hauskasti kirjoitettu vianselvitys opas. Myöskin Finikorin ruosteensuojaus todistus nykyiseltä Massana.fi yritykseltä oli hansikaslokerosta ja taitaa olla niin, että pistämme siihen uudet massat pohjaan.

    Nyt ollaan ajeltu autolla parisataa mailia ja kyllä tää on kannattanut. Joka kerta ajellaan hymyssä suin ja rennosti rötköttäen. Vielä ei ole ihan kunnossa auto, mutta onko tuo nyt sitten koskaan? Tällä hetkellä jokin (se uusi laturi?) viheltää kierroksien mukaan, mutta toisaalta... se kuulostaa superchargerilta niin erehdyttävästi, että saa nyt olla ... :D Auton Serviisi moottori valo syttyy satunnaisesti vain sammuakseen uudelleen. Ehkä se vain haluaa kertoa aina välillä, että se toimii.
     
  2. mallasviski

    mallasviski 3rd gear

    Ei muuta kuin turvallista matkaa. :D

    Ihan hyvä esimerkki paristakin asiasta: Amerikkalaisella autolla pääsee töihin ja sieltä kotiin, vaikkei sitä olisi juurikaan lainkaan huollettu ja apulaitteet ja kipinäpuoli ihan metsässä (ei onnistu esim. meillä emännän sitikalla). Toisekseen se, että näitä ei juuri täällä huolleta. Kumma kyllä tavan autoissa on tarkkojakin huoltokirjoja, mutta harvemmin amerikkalaisissa.
     
  3. kuutio

    kuutio Gearhead

    joo, kun silintereitä riittävästi, niin pari voi olla vähän heikommassakin hapessa ja vielä motori pyörii..

    ei muuta kun mukavia maileja..
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Tuollainen GM:n pickuppi on maailman parhaita autoja, oikein itkettää että on vääjäämättä katoava luonnonvara. Tuntuu, että lause "ei niitä enää tehdä" on tänä päivänä vakavampi asia kuin ikinä.

    Tiedän tapauksen, jossa vähän kypsemmän ikäinen yksin asuva naishenkilö alkoi haluta kyseistä mallia, vaikka ei omistanut edes ajokorttia. No kortti tuli ja tutun avustuksella hankittiin kys. auto. Nyt on ollut jo usean vuoden onnellinen pickupin omistaja.
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Onnea pikkarille, kuulostaa rakkaudelle ensi silmäyksellä! Pientähän tuo rahan meno on, listaa kun lukee niin pääasiassa olette kuroneet normaalien huoltojen unohtamisia vain kiinni. Hyviä maileja jatkossakin! Pitääkin vilkaista nettiautoa josko sitä itselleenkin laittaisi jenkkipickupin, niissä on fiilistä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvähyvä! Ainakin toinen maanläheinen topicci arjen hyvistä jenkkipeleistä.


    Ainakin itellä tulee jo korvista ulos ne ruusunpunaiset tarinat kun hankitaan se challenger tai mustang mitä joka lehti tuputtaa muunmuassa.


    Messevän osakasan ostit joka on hieno homma! Ei olis kaikki ruvennu moiseen.
     
  7. nixon

    nixon 3rd gear

    Mun mielestä on ihan kiva juttu, että jengi saa sellaisia autoja mistä on haaveillu esim. vuosikymmeniä(tää nyt oli vaan veikkaus). Itse hommasin kesämökin. :p
     
  8. Thunderb

    Thunderb 3rd gear

    Todi, se on kyllä ikävä tunne kun se kuume purasee.. :D Mä ostin oman C1500 vuonna 2008 ja tyytyväinen olen ollut, nyt on projekti vaiheessa ja ensi kesänä ajossa taas :)
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ohan se hyvä homma eikä todellakaan oo keltään pois mutta kaikki kun hommaa samat vehkeet ja samat tarinat aina niinei siinä enää torttu kostu!
     
  10. nixon

    nixon 3rd gear

    No itse en ole juurikaan lukenut alan lehtiä sen jälkeen, kun opin käyttämään nettiä- ei vaan kiinnosta. Tai kyllä mä välillä selailen vuosien 80-92 veekaseja, mitkä on edelleen tallella. :p
     
  11. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Laittelen kuvia, kunhan niitä saan otettua. Tuttu autohan tuo taitaa joillekin täällä olla, kun ainakin yksi edellinen omistaja on Overdrivessa tuota autoa myynyt Toukokuussa. Nopea omistajanvaihto tapahtui kesän aikana, mutta onneksi välissä ei oltu ainakaan tehty mitään "kokeilin korjata ihan itse... halvalla." ratkaisuja.

    Grantin ratissa oleva töötti on ainoa joka hieman ahdistaa, kun katsastuskin lähestyy. Pitää miettii, miten tuon torven saisi toimimaan. Logiikka on hirveen yksinkertainen, joten ei voi käsittää miten ratin valmistaja on ryssinyt tuon toiminnan. Oikosulku riittä, niin miksi ihmeessä on pitänyt tehdä noin monimutkainen ja tuuriin perustuva viritelmä?

    Noh... Tööttiä ei oo onneks hirveesti tarvinnut. :)
     
  12. T5

    T5 Gearhead

    Onko varma, että syy on ratin valmistajassa?
    Voisiko syy olla ratin asentajassa?
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On se kyllä aika vittumainen systeemi ja helposti joku jousi menee hukkaan...:odroll: vaikka se on kyllä käyttäjän moka.
     
  14. T5

    T5 Gearhead

    Sitten sen pitää olla todella vittumainen.
    Juuri pari päivää sitten vaihdettiin tuohon omaan vanhempi koriseen pikkariin se ratti ja sitä ei voi kyllä mitenkään päin sanoa hankalaksi hommaksi. Olisikohan siinä ollut peräti 4 vai 5 osaa?

    E: No sehän siinä tietenkin oli, että sitä rattiputken sisään tulevaa tötteröä joutui viilaamaan hiukan pienemmäksi, koska muuten ei mennyt pohjaan saakka ja äänimerkki ei toiminut.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jumalan rauhaa!


    Hommahan lähtee väärille raiteille jo siinä vaiheessa kun ruventaan grantin ratti laittamaan alkuperäisen tilalle.

    T: pussihousu
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Pelastaako Jeesus?

    Ja ihan oikeilla raiteilla oltiin, kun vilkaisi sitä orkkisratin kuntoa.

    T: rakkari
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jeesus tulee, avaa suusi.


    Käytettynähän niitä saa mutta eiköhän offtopic jo tältä päivältä riitä? 36min pääsä jo uusi päivä...
     
  18. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Grantin ratilla tuo kaveri meille tuli. Huutelin täälläkin alkuperäisen perään jolloin sanottiin, että Grantin ratti nyt vain on jopa parempi kuin ko. mallin alkuperäinen. :D Ehkä niin. En tiedä sitten.

    Tutkin itse tätä rattijuttua ja vaikuttaisi siltä, että tuo maadotuslevy tms., on oikein päin ja ajatuksen varmaan olisi, että tööttiä painaessa, se kansi painuu alas ja ottaa osumaa siihen alalevyyn? Right? Nyt se ottaa ensin osumaa ratin puoliin, joka viittaisi siihen, että se tarttis jonkin korotuksen?

    Kertokaa vaan viisammat, mitä tehdään. :)
    http://www.carrata.net/grantinratti.jpg

    Tuossa vielä kuvakin.
     
  19. T5

    T5 Gearhead

    Ei mulla semmosiin ole varaa, olen KK

    Kieltämättä olen jossain sisimmässäni toveri Karpovin kanssa samaa mieltä. Eli orkkis on aina kaunista.
    Mutta mitä nyt tuolla Grantin ratilla olen autoa pyöritellyt, niin olen yllättynyt miten hyvä ratti se on.

    Eikös tuo nyt mene niin, että otat tuon johdon pois ja isket sen suoraan rattiin kiinni? Jos töötti parahtaa päälle, on kaikki ok siihen saakka. Sitten vika on enää keskikupissa ja sen liikeradassa.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Grantin rimpulat kuuluu mäkiautoon tai vastaavaan, tai sitte vaan heittää vesileipää sillä.

    Chevy truckkiin kuuluu chevy truck ratti, tossa siihen kuuluva malli:

    [​IMG]

    tuo siis omassa subussa, taatusti laadukkaampi, mukavampi ja paremman näköinen kun yksikään Grantti.

    Tööttää kun keskeltä painaa :wink:
     

Kerro tästä muillekin!