Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Erska, 1.10.2012.

  1. Erska

    Erska Gearhead

    Moro. Eli ostin tasan kk sitten 1991 uuskorisen farmari Capricen 305 TBI tekniikalla ja siinä on ärsyttävä vika. Se pätkii/nykii lämpimänä pintakaasulla yleensä turbiininlukon ollessa kiinni sen huomaa parhaiten. Mutta joku päivä kun monotin pakko kakkosella 120km/h + niin alkoi yläpäässäkin nypytys.

    Tähän mennessä itse olen vaihtanut:
    -Uudet tulpat
    -Uudet tulpanjohdot(myös puolalle menevän)
    -Uuden virranjakan pyörijän&kannen
    -Uuden lambda-anturin
    -Uuden polttoainesuodattimen.

    Edellinen omistaja kertoi säätäneensä sytkän kun kilisti ja vaihtaneensa TBI hässäkän ja imusarjan välisen tiivisteen.

    Tässä edellisen omistajan mietteitä ja teidän vastauksia hänen kysymyksiinsä.:
    viewtopic.php?f=8&t=241168
    Eiköhän nyt vihdoin saatas tämmönen alkeellinen TBI kone käymään oikein. Missä vika? Ehdotuksia kiitos!

    ps: Eka GM tuote mulla joten älkää nyt vaan väittäkö että kuuluu ominaisuuksiin. :poff:

    Kiitos.
     
  2. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Mulla oli aikoinaan sämpyläcapricessa vastaavaa vikaa, maantiellä tasakaasulla ajettaessa tuntui hyytyvän ja kaasua sai polkea ihan tosissaan että kulki yli satasta. Vikakoodina tosin 45 eli liian rikas seos. Tuli vaihdettua sen seitsemän eri pikkunippeliä alkaen lambdasta ja lämpöanturista päätyen koko tbi:n korjaussarjaan. Suuttimetkin taisi vaihtua jossain välissä. Vika ei vain poistunut.

    Kaupunkiajossa sillä pärjäsi, vika tuli lähinnä silloin kun ECM siirtyy haistelemaan lambdan lähettämiä tietoja.

    Jonkin ajan kuluttua vaihdettiin koko pakoputkisto katti mukaan lukien. Siinä vaiheessa kun vanhan katti putosi lattialle kuului epäilyttävä kolahdus - sisuskaluthan sieltä oli irti. Uusien osien vaihdon jälkeen auto pelasi kuin puikki :poff: . Eli rikkinäinen katti sai lambdan välittämään vääristynyttä informaatiota jonka perusteella ECM sitten annosteli liikaa soppaa koneeseen.
     
  3. Erska

    Erska Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Hyviä vinkkejä. Täytyy tuo katti katsoa jos ei mitään muuta löydy.

    Lamda anturi oli mukavan puhdas, ei ollut karstainen. Ehkä turhankin vaalea. Ei ollut nätin kullanruseka vaan aika vaalea.

    Tuosta oli näköjään EGR tulpattu ottamalla kumiletku kellolta irti ja laittamalla pultti päähän. Kellon päässä ei ollut mitään tulppaa. Laitoin letkun takasin kelloon ja ei oleellisesti muuttunut, kylmällä tuntui lähtevän vähän paremmin alhaalta ja oli paikallista röpellystä pieniltä kierroksilta kaasua pohjaan painaessa ennenkuin kone oli lämmin. Röpeltämistä en ole ennen tuossa koneessa huomannut.

    Ajelin kotiin pakko kakkosella tasaista 80km/h:ta ja 100km/h:ta jossakin kohtaa. Tuntui sielläkin vähän nypyttävän aika ajoin... Mit helv...

    Tuli nyt mieleeni sellainenkin asia että moottorin veden lämpötilan anturi on rikki ja johto myös. Liitin on palasina ja johto roikkuu vapaana. Käyttääkös tämän laitoksen tietokone hyväkseen kyseistä anturia vai onko se vain kuljettajan iloksi? Tämä nypytyshän tulee kun kone on vasta lämmin/hetken ajettu.

    Nimittäin uusi johto/liitin löytyy jo mutta anturi on vielä rockautosta tulossa jossakin matkalla. Anturiinhan menee kaksi johtoa... Eikös tuonkin pystyisi toteuttamaan yhdellä joten joten meneekö siitä johonkin dataa?

    Myöskin ajossa on joskus moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut yleensä 10minuutin sisällä syttymisestä.
     
  4. DD6

    DD6 Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal


    Sillä varmuudella, mitä täydellinen tietämättömyys uudemmasta tekniikasta antaa, voisin arvata, että kompuutteri vetää auton vikatilaan lämpötiedon puutteen takia -> kulutus kasvaa.
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Niin, mutta onko toi tietokoneelle menevää dataa vai pelkästään mittarille? Luin että imusarjan päällä olis toinen anturi, en oo vielä sitä kattonut, mutta tää rikkinäinen on kuljettajan puolella suht edessä kannessa.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Kannessa oleva on PELKÄSTÄÄN mittarille, ruiskun anturi CTS on termarikopan vieressä, se on kriittinen ja pakko toimia.
     
  7. Erska

    Erska Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Ok. Eli tuota, osaatko itse miten käyttää rockauton sivuja?

    *Mahtaisitko pystyä näyttämään mikä noista antureista on mihinkin?

    http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,4748

    http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,2184

    Kiitos...

    Itse en oikein tunnu löytävän kuin kahta anturia+ tuo jäähdytysnesteen tason anturi.

    Tämä löytyy kun tuli vahingossa väärä tilattua:
    http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=1978436

    Ja nyt tilauksessa on tulossa tämä:
    http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=934749 Onko tämä nyt se mittariston anturi?

    Löytyykö tuolta edes sitä termostaattikotelon lähellä olevaa anturia?
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Eikös nuo kullanruskeat jääneet lyijylliseen aikakauteen. Vaaleita/valkoisiahan ne on nykyään tulpat autoissa, niin oletettavasti lambda-anturitkin.
     
  9. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    TPS:n(kaasuläpän asentotunnistin) signaali pätkii.potikka kulunut.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Entäpä virranjakajan akselin helat? Mulla oli Transsportissa nykimisongelmaa sitä johtuen. Kuluneiden helojen uusiminen lopetti nykimisen. Tuon voi tarkastaa kun kokeilee että onko jakajan akselissa sivuttaisväljää.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Caprice 1991 305 TBI pätkii/nykii myös uudella omistajal

    Luminassa oli ihan vastaavat oireet, korjaantuivat tosin tulpat ja johdot vaihtamalla. Mutta nettiä selatessa ainakin yksi syyllinen moiseen näytti olevan tiensä päässä olevat suuttimet.
     

Kerro tästä muillekin!