Vanin laturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja spike, 4.10.2012.

  1. spike

    spike Gearhead

    Miten tehokas laturi on Chevy g20 vanissa vm 91 jossa 6.2 diesel kone? Näyttäisi loppuvan puhti laturissa. Kun flekti on täysillä, valot päällä ja poppivehkeet soi (jälkiasenteinen parilla vahvarilla) niin jännite on enää 12,8V. Ilman kuormitusta jännite on 14,1V. Akut on testattu ja ovat OK ja liitoksia käynyt läpi ja korjaillut. Voiko tuo laturi todella olla niin minimaalinen että hyytyy???

    Nyt jos nuo edellä mainitut kuormitukset on päällä niin jälkihehku vain napsuttaa relettä mutta puhti ei riitä hehkutukseen. Lisäksi akut saattavat olla tyhjät kun yrittää seuraavan kerran käynnistää.
     
  2. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Eiköhän siihen löydy useampaa erikokoista laturia, itellä oli joskus kuuskekkosella varustettu Blazer ja siinä oli muistaakseni n.80 amppeerin laturi. Ei loppunu sähkö normikäytössä vaikka kulutusta olikin reilunpuoleisesti, valoa oli eteenpäin pelkästään reilu 500w pitkät päällä...

    Ootko mitannu virrankulutusta kaikki sammutettuna ja avaimet taskussa?
     
  3. spike

    spike Gearhead

    Kun ei ole amperimittaria. Jännite ei kuitenkaan näyttäisi kovinkaan nopeasti laskevan moottori sammuksissa. Enemmänkin niin että akut ovat valmiiksi tyhjät. Eihän se kauheasti lataa kun jännite on vain 12,8V. Miten nuo eri vaihtoehdot sopivat ristiin? Onko heittämällä sovitus? Mistä kannattaa ostaa?
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Voisi olla vaikka diodivika. Eurossa tuon voi mitata D+:n ja B+:n väliltä jännitemittauksena, mutta en osaa sanoa, miten tuo jenkissä tapahtuu, missä ei ole latausvaloa.
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    kyllä miun jenkeissä on ollu kaikissa latausvalo.
     
  6. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    vanis on mittari ja viskoflekti.
    eli heitä se sähkönen olan yli ja pistä visko paikalleen.
     
  7. spike

    spike Gearhead

    Tarkoitin lämmitysflektiä. Visko on paikoillaan.
     
  8. TVS

    TVS 2nd gear

    Sulla on hiilet loppu tai säätimessä vikaa, tai mahdollisesti liian iso hihnapyörä laturissa/liian alhainen tyhjäkäynti. Laturivika jos ei kierroksia nostamallakaan tokene.
     
  9. spike

    spike Gearhead

    Vaihdoin laturin. Nyt toimii. Vanhassa oli ainakin hiilet mielestäni ok. Olivat jotain 15mm pitkät. On varmaansäädin ketsuppia. Laakeritkin olivat aika huonot joten tuli nyt kerralla kuntoon. Jos joku tarvii projekti laturin niin minulta saa poishaku hintaan.
     

Kerro tästä muillekin!